کارخانه آناهیتا گیلان

کارخانه آناهیتا گیلان از جمله تولیدکنندگان تراز اول میلگرد در ایران است که با استفاده از ماشین‌آلات مدرن و تجهیزات پیشرفته، محصولات با کیفیتی را روانه بازار می‌کند. این مجموعه، ضمن بکارگیری نیروهای ماهر و همچنین استانداردهای کیفی و ایمنی مناسب، همواره در تلاش است بهترین‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان و فعلان صنعت ساخت و ساز قرار دهد. در این بخش با ما همراه باشید تا به معرفی کارخانه آناهیتا گیلان بپردازیم.

 

معرفی کارخانه آناهیتا گیلان

کارخانه آناهیتا گیلان فعالیت خود را در سال 1389 در یک شهرک صنعتی در رشت در زمینی به مساحت 20908 مترمربع آغاز کرد. این کارخانه به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع میلگرد از سایز 8 تا 32 فعالیت می‌کند. فولاد آناهیتا گیلان در سال 1390 ضمن دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح، موفق به کسب جواز تاسیس شد و عملیات اجرایی آن در پی مطالعات فنی و محاسبات ریالی آغاز گردید. در سال 1391، این مجموعه با خرید ماشین‌آلات صنعتی از شرکت‌های اروپایی، فعالیت خود را به شکل جدی‌تر ادامه داد. پس از 2 سال تلاش بی‌وقفه این مجموعه، سرانجام در اواخر سال 1392 خط تولید آزمایشی کارخانه راه‌اندازی شده و شروع به کار کرد. در نهایت در سال 1393 محصولات کارخانه آناهیتا گیلان بطور رسمی وارد بازار شد.

از جمله افتخارات این مجموعه می‌توان به کسب مقام نمونه طرح صنعتی در سال 1391 اشاره کرد. آناهیتا گیلان امروزه با داشتن نشان استاندارد ملی ایران، توانایی تولید میلگرد با استاندارد ISIRI 3132 را دارد. هدف این شرکت از همان ابتدا اشتغال‌زایی و خودکفایی در صنعت فولاد بود و در همین راستا منجر به اشتغال‌زایی مستقیم برای 250 نفر و اشتغال غیرمستقیم برای 1300 نفر در شهر رشت شده است. شرکت آناهیتا گیلان از نیروهای کارآزموده با بنیه علمی بالا تشکیل شده و ضمن بکارگیری تجهیزات مدرن و پیشرفته، محصولات با کیفیتی در بازار عرضه کرده است. این کارخانه در سال 1396، به عنوان اولین واحد صنعتی توانست نشان شایسته ملی ایران را دریافت کرده و لوح 5ستاره از وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب کند.

 

خط تولید آناهیتا گیلان

کارخانه فولاد آناهیتا گیلان از 3 فاز تشکیل شده است:

فاز اول: در این فاز میلگردهای فولادی با ظرفیت 320 هزار تن در سال تولید می‌شوند. محصولات تولید شده در این فاز در پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی کاربرد دارند.

فاز دوم: خط ذوب نورد فولاد که جهت ایجاد مواد خام برای تولید میلگردهای فولادی ایجاد شده است. در واقع ذوب یکی از اصلی‌ترین مراحل در تولید فولاد محسوب می‌شود که شامل تبدیل مواد خام به فولاد مذاب است.

فاز سوم: در این فاز ساخت میلگردهای کوچ انجام می‌شود که برای نیازهای ساختمانی خاص کاربرد دارند.

تمامی میلگردهای کارخانه فولاد آناهیتا گیلان مطابق با استاندارد ISIRI 3132 ساخته شده و به همین علت از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

محصولات کارخانه آناهیتا گیلان

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کارخانه آناهیتا گیلان به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع میلگردهای فولاد فعالیت می‌کند. از جمله محصولات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پساده با علامت س240

آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) با علامت‌های آج340 و آج350

آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی) با علامت‌های آج400 و آج420

آجدار مرکب (دوکی) با علامت‌های آج500 و آج520

 

کیفیت محصولات آناهیتا گیلان

پیش‌تر گفته شد که تمامی محصولات تولید شده توسط کارخانه آناهیتا گیلان، دارای استاندارد ISIRI 3132 هستند. میلگردهای آناهیتا گیلان با داشتن خواص مکانیکی که به آن تنش سلیم نیز گفته می‌شود؛ از بالاترین میزان قدرت و کیفیت برخوردار هستند. برای اطمینان از این موضوع، در طی یک آزمون میلگرد مورد کشش قرار گرفته تا جایی که در آستانه شکستن قرار بگیرد. نکته قابل توجه اینجاست که طرح آج و مشخصات هندسی محصول می‌توانند در میزان استحکام میلگرد تاثیر چشمگیری داشته باشند. در واقع هدف اصلی آناهیتا گیلان از انجام این آزمایش، بررسی حداکثر میزان تاب‌آوری میلگرد در برابر میزان بار وارده است تا زمانی در اثر فشار تغییر فرم دهد. با استفاده از این آزمایش می‌توان قطر میلگرد را انتخاب کرد.

از دیگر آزمایش‌هایی که در این کارخانه برای تعیین استانداردهای میلگرد انجام می‌شود، می‌توان به آزمون درصد ازدیاد طول نسبی و آزمون خمش اشاره کرد. درصد ازدیاد طول نسبی در واقع معیاری جهت سنجش میزان انعطاف‌پذیری یا شکننده بودن میلگرد است. از دیگر افتخارات محصولات فولاد آناهیتا گیلان می‌توان به داشتن استاندارد GOST 5781 کشور روسیه اشاره کرد. میلگردهای آناهیتا گیلان در دو استاندارد اصلی A2 و A3 و در سایزهای مختلفی از جمله 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 عرضه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت میلگردهای این شرکت با تمامی استانداردهای بین‌المللی و ملی سازگار بوده و برای مصارف ساختمانی و صنعتی کاربرد خواهند داشت.

 

مراحل تولید میلگرد در آناهیتا گیلان

خط تولید میلگرد کارخانه آناهیتا گیلان متشکل از مراحل زیر است:

1.     تهیه مواد اولیه: در این مرحله از شمش‌های SP5 در ابعاد معمول استفاده می‌شود. این شمش‌ها در انبار مربوطه تخلیه شده و تحت آنالیزهای شیمیایی قرار می‌گیرند. چنانچه ترکیبات شیمیایی آن‌ها توسط واحد کنترل کیفیت تایید شود، به داخل کوره ارسال خواهند شد.

2.     شارژ در کوره: در این مرحله فرایند شارژ شمش‌ها توسط میز شارژ اتوماتیک و سیستم پوشره کوره صورت خواهد گرفت. سپس عملیات حرارت‌دهی توسط دو مشعل دوگانه‌سوز آغاز می‌شود و تا دمای 1250 درجه سانتی‌گراد ادامه خواهد داشت. در نهایت شمش‌های حرارت داده شده توسط سیستم سیخ کوره به داخل غلت‌های نورد ارسال خواهند شد.

3.     نورد روی شمش و آج‌زنی: در این مرحله عملیات نورد شمش مطابق با سایز آن انجام می‌شود تا به ابعاد مورد نظر برای تولید میلگرد برسد.

4.     کوئنچ: پس از آن که عملیات نورد به پایان رسید، میلگردها از دستگاهی به نام ترمکس عبور خواهند کرد تا به خواص مکانیکی بالاتر از جمله استحکام و مقاومت بالا برسند. در این مرحله میلگردها بطور دائم تحت کنترل کیفی قرار گرفته تا به ویژگی‌های اصلی خود برسند.

5.     برش میلگرد و خنک سازی: مرحله ابتدایی از برش که هر میلگرد به طول 36 متر بریده شده و بر روی بستر خنک کننده قرار می‌گیرد تا سرد شود.

6.     برش نهایی و بسته‌بندی: آخرین مرحله از فرایند تولید میلگرد در کارخانه آناهیتا گیلان که توسط گیوتن سر انجام می‌شود. هر میلگرد به طول 12 متر برش داده شده و کنترل نهایی کیفی بر روی آن صورت می‌گیرد. در نهایت در بندیل‌های 2 تنی بسته‌بندی خواهند شد.

 

آدرس کارخانه آناهیتا گیلان

همانطور که از نام این کارخانه پیداست، این کارخانه در استان گیلان واقع شده است. البته این شرکت دارای یک دفتر فروش در تهران نیز هست. تمامی آدرس‌ها ور اه‌های ارتباطی کارخانه آناهیتا گیلان عبارتند از:

 

کارخانه

 آدرس: گیلان، شهرک صنعتی رشت، بلوار صنعت 2، خیابان پنجم

 

دفتر فروش

 آدرس: تهران، پاسداران

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943