کارخانه اکسین اهواز

کارخانه اکسین اهواز، یک شرکت فعال در حوزه ساخت انواع ورقه‌های فولادی مورد نیاز برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی و سایر محصولات فولادی است. این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، به یکی از برترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با کارخانه اکسین اهواز بیشتر آشنا شویم.

 

معرفی کارخانه اکسین اهواز

کارخانه اکسین اهواز در سال 1384 تاسیس شده و در سال 1388 به بهره‌برداری رسید. این شرکت به صورت تخصصی در حوزه تامین محصولات مورد نیاز اکثر صنایع با تولید محصولات فولادی فعالیت می‌کند. در سال 1390، این مجموعه از مرز تولید 300 هزار تن عبور کرد و در سال 1391 تولیدات انبوه آن مرز 600 هزار تن را پشت سر گذاشت. در سال 1392، ضمن راه‌اندازی کوره‌های عملیات حرارتی و تولید محصولات خاص، از مرز تولید 650 هزار تن نیز عبور کرد. با پشتکار و تلاش پی در پی، در سال 1393 از سوی اداره استاندارد ایران به عنوان شرکت برتر فولادسازی کشور برگزیده شد؛ دقیقا زمانی که تولیدات ماهانه این شرکت از مرز 83 هزار تن گذشته بود.

بطور کلی هدف از تاسیس این کارخانه، تولید محصولات استراتژیک صنایع ماشین‌سازی، پتروشیمی، صنایع دریایی و صنایع نفت و گاز کشور بود. این مجموعه با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و تجهیزات مدرن و پیشرفته همواره در تلاش است با تولید محصولات خاص در زمینه‌ ورق‌های عریض و خواص موردنیاز خریداران فعالیت کند. در همین راستا به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده محصولات آهنی و فولادی در ایران شناخته شده است.

کارخانه اکسین اهواز در استان خوزستان، شهر اهواز و در زمینی به مساحت 160 هکتار واقع شده است. این کارخانه متشکل از 10 سالن با زیربنایی حدود 100 هزار متر مربع احداث گردیده است. این کارخانه از ظرفیت اسمی تولید ورق سالیانه 1.050.000 تن برخوردار است که حدود 210.000 تن از آن‌ها قابلیت انجام عملیات حرارتی نیز خواهند داشت.

 

محصولات کارخانه اکسین اهواز

کارخانه اکسین اهواز به صورت تخصصی در حوزه تولید انواع ورق فولادی تا عرض 4.5 متر و در ضخامت‌های مختلف همراه با بیشترین میزان استحکام فعالیت می‌کند. مواد اولیه مصرفی در این شرکت، تختال (اسلب) فولادی است که از طریق کارخانه‌های فولادسازی با ریخته‌گری مداوم تامین می‌گردد. ابعاد این تختال فولادی برابر با 110 تا 130 میلی‌متر در ضخامت، 1200 الی 2200 میلی‌متر در عرض و 3000 الی 4500 میلی‌متر در طول است.

این ورق‌های فولادی از کاربردهای متنوعی برخوردار بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به لوله‌های انتقال نفت و گاز با قطر بالا، مخازن تحت فشار و مخازن بزرگ ذخیره نفت، صنایع کشتی‌سازی، دیگ‌های بخار صنعتی و نیروگاهی، سازنده‌های بزرگ فلزی و صنعت پل‌سازی اشاره کرد. ورق‌های فولادی تولید شده توسط این شرکت ضمن انجام عملیات حرارتی بر روی آن‌ها، به استحکام کششی 1200 نیوتن بر میلی‌متر مربع و تنش اسلیم 1000 نیوتن بر میلی‌متر مربع می‌رسند. از جمله محصولات تولیدی کارخانه فولاد اکسین اهواز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        ورق گرم

·        ورق سرد

·        ورق گالوانیزه

·        ورق رنگی

·        ورق روغنی

·        ورق سیاه

·        ورق سیاه ساختمانی

·        ورق سیاه صنعتی

·        ورق سیاه کشتی‌سازی

·        ورق سیاه خطوط لوله

·        ورق سیاه مخازن

·        ورق اسیدشویی

 

استانداردها و افتخارات شرکت فولاد اکسین خوزستان

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کارخانه اکسین اهواز در ساخت محصولات خود، بالاترین میزان کیفیت را ملاک و معیار قرار می‌دهد. برای بررسی کیفیت عملکرد و محصولات یک تولیدکننده، مولفه‌های مختلفی وجود دارند که بررسی استانداردها و گواهینامه‌ها یکی از آن‌هاست. شرکت فولاد اکسین اهواز در طی سال‌های فعالیت خود، موفق به دریافت گواهینامه‌های زیر شده است:

·        ISO 14001

·        ISO 9001

·        ISO 10001

·        ISO 18001

·        ISO 10003

·        استاندارد IGENT شبکه جهانی کیفیت

·        گواهینامه تایید فرایند ساخت از موسسه KR کره جنوبی

·        گواهینامه تایید فرایند ساخت از موسسه رده‌بندی ایران

·        گواهینامه تطبیق محصول با استانداردهای ایمنی و سلامتی اتحادیه اروپا

·        گواهینامه الزامات احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون

 

مراحل تولید ورق عریض در کارخانه اکسین اهواز

برای تولید ورق‌های فولادی عریض در کارخانه اکسین اهواز مراحل زیر طی می‌شوند:

 

پیش گرم کردن تختال فولادی

در مرحله اول نیاز است اسلب یا همان تختال فولادی در کوره‌های پیش گرم و در دمای تقریبا 1200 درجه سانتی‌گراد گرم شوند. سپس ضمن همگن شدن ساختار متالورژیکی و حل شدن عناصر آلیاژی از کوره خارج خواهند شد.

 

عملیات نورد

در مرحله دوم لازم است عملیات نورد گرم به صورت کامل بر روی ورق‌های عریض و در طی سه بخش شامل پوسته‌زدایی به کمک فشار Bar225 آب بر روی تختال انجام شود. نکته قابل توجه اینجاست که نورد گرم توسط یک قفسه با 4 غلتک به شکل رفت و برگشت و موج‌گیری در حالت گرم با عبور دستگاه موج‌گیر انجام می‌شود. سپس ورق تولید شده به بسترهای خنک کننده منتقل خواهد شد تا دمای آن کاهش یابد.

 

بازرسی ورق

مرحله بازرسی ورق شامل دو بخش می‌شود:

در مرحله اول بازرسی چشمی VT دو طرف ورق با چشم غیرمسلح انجام شده تا عیوب احتمالی شناسایی شوند.

در مرحله دوم تست فراصوتی (UT) شیت‌هاست که از طریق عبور از دستگاه UT، عیوب داخلی ورق ضمن تعیین اندازه و محل دقیق آن‌ها انجام خواهد شد.

نتایج این مرحله یعنی بازرسی ورق بسیار حائز اهمیت است.

 

برشکاری ورق

پس از آن که مرحله بازرسی با موفقیت به پایان رسید، نوبت به برشکاری براساس نیازهای خریداران می‌رسد. برشکاری در سه حالت مختلف اعم از قیچی مدل لبه زن جهت برش‌ لبه‌های ورق، قیچی برش طولی جهت کاهش عرض ورق نهایی و قیچی تقسیم کن یا برش عرضی جهت برش سر و ته زن شیت‌ها و برش نمونه برای انجام تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود.

 

عملیات حرارتی

به این مرحله کوئنچ نیز گفته می‌شود. این مرحله شامل عملیات حرارتی کوئنچ، تمپر و عملیات نرماله کردن بر روی ورق‌های فولادی می‌شود. البته این مرحله عمدتا برای ورق‌های سیاه انجام شده و برای محصولات سرد همچون ورق گالوانیزه چندان کاربردی ندارد.

 

بسته‌بندی

آخرین مرحله ثبت اطلاعات مورد نیاز خریدار بر روی شیت‌ها، بسته‌بندی و تسمه‌زنی محصولات است. سپس ضمن چسباندن برچسب مشخصات به انبار محصولات منتقل خواهند شد.

 

آیا اکسین اهواز به خارج از کشور نیز صادرات دارد؟

بله. کارخانه اکسین اهواز نقش مهمی در صادرات ورق‌های فولادی و سایر محصولات به خارج از کشور ایفا می‌کند. با وجود تحریم‌های اقتصادی و سایر موانع تولید، این شرکت با صادرات انواع ورق‌های فولادی عریض و ضخیم با ارزش افزوده حدود 45%، در رونق اقتصادی و ارزآوری بیشتر برای کشورمان تاثیر چشمگیری دارد. تاکنون این مجموعه محصولات فولادی خود را به صورت آلیاژی و غیر آلیاژی در کیفیت مناسب و ایده‌آل به 18 کشور در 3 قاره جهان صادر کرده است. چشم‌انداز کارخانه اکسین اهواز این است که میزان صادرات خود را همواره افزایش داده و نقش پررنگی در چرخه اقتصادی ایران داشته باشد.

 

ارتباط با اکسین اهواز

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کارخانه اکسین اهواز در استان خوزستان قرار دارد.

·        آدرس: اهواز، کیلومتر 10 جاده بندر امام خمینی (ره)

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943