کارخانه باهنر کرمان

کارخانه باهنر کرمان، بزرگترین تولیدکننده محصولات مسی در آسیای غربی است. این کارخانه در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه قرار گرفته و ضمن داشتن ظرفیت تولید بالا، سهم چشمگیری از بازار را از آن خود کرده است. بسیاری از فعالان صنایع مختلف چه در ایران و چه در خارج از کشور، از محصولات مسی و نیمه‌ مسی این مجموعه استفاده می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی جامع کارخانه باهنر کرمان بپردازیم.

 

معرفی کارخانه باهنر کرمان

کارخانه باهنر کرمان در 12 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. این مجموعه فعالیت خود را از سال 1370 با هدف تولید انواع محصولات مس و نیمه مسی در کشور آغاز کرد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این شرکت در نزدیکی بزرگ‌ترین معادن مس خاورمیانه واقع شده که این موضوع یکی از دلایل موفقیت آن محسوب می‌شود. البته نمی‌توان از تلاش و پشتکار تیم توانمند و مدیریت درست و اصولی آن چشم‌پوشی کرد. کارخانه باهنر در واقع متشکل از چند کارخانه مستقل بوده و به عنوان بزرگ‌ترین رابط بین معادن مس و روی در کشور فعالیت می‌کند. از جمله کارخانه‌های زیرمجموعه این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارخانه ذوب و ریخته‌گری: این کارخانه متشکل از 4 خط ذوب و ریخته‌گری بوده و دارای کوره‌های القایی بوته‌ای و کانال‌دار است. تولیدات این کارخانه به سه دسته مختلف اعم از اسلب و بیلت و تسمه مسی و آلیاژهای مس همچون برنج، برنج سربدار، کاپر نیکل، نیکل برس و نیکل تقسیم می‌شوند. در واقع نتیجه فعالیت این کارخانه، فراهم نمودن مواد اولیه برای دو کارخانه نورد و اکستروژن است که در ادامه به معرفی این دو نیز خواهیم پرداخت. همچنین در کارخانه ذوب و ریخته‌گری محصولاتی به صورت اسلب و بیلت جهت عرضه مستقیم به مشتریان تولید می‌شوند.

کارخانه نورد: در این کارخانه انواع دستگاه‌های نورد سرد و گرم، کوره‌های آنیل و پیش گرم، دستگاه‌های اسیدشویی و برش وجود دارد. کارخانه نورد با ظرفیت تولید 35050 تن در سال وظیفه ساخت انواع ورق و تسمه مسی، برنجی و آلیاژی در ابعاد مختلف و ضخامت از 0.04 میلی‌متر به بالا و حداکثر عرض 660 میلی‌متر را بر عهده دارد. در این کارخانه از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته مثل دستگاه نورد سرد 20 غلطکه استفاده می‌شود که به سیستم کنترل اتوماتیک صافی سطح (AFC) و کنترل ضخامت (AGC) مجهز هستند. از این رو امکان کاهش ضخامت محصولات تا حداقل اندازه وجود دارد.

کارخانه اکستروژن و کشش: در این کارخانه دستگاه‌های پرس 2500 تن، تجهیزات تنش‌گیری و اسیدشویی، ماشین‌های کلاف‌پیچ و برش، مستقیم کننده و انواع دستگاه‌های کشش سرد وجود دارند. هدف از راه‌اندازی این کارخانه تولید محصولات مختلف در گروه‌های مقاطع برنجی، لوله برنجی، لوله آلیاژِ باسپار مسی و لوله مسی بوده است.

کارخانه تولید لوله مسی: این کارخانه به صورت تخصصی در حوزه تولید لوله مسی با ظرفیت 15000 تن در سال فعالیت می‌کند و از بخش‌های مختلفی مثل ذوب و ریخته‌گری، پوسته برداری، نورد، شیارزنی، ترازپیچ و آنیل تشکیل شده است. در بخش ذوب و ریخته‌گری، دو کوره ذوب، یک کوره نگهدارنده و ماشین‌آلات ریخته‌گری وجود دارند. در بخش پوسته‌برداری نیز ضمن انجام فرآیندهای مختلف، امکان تولید محصول با سطحی براق و عاری از اکسید فراهم می‌شود. هدف از شیارزنی در این کارخانه افزایش ضریب انتقال حرارت است که انجام آن نیاز به مهارت منحصر به فردی دارد. در بخش ترازپیچ، لوله‌ها به وسیله دستگاه تست غیرمخرب بررسی می‌شوند.  بخش آنیل نیز موظف است خواص مکانیکی و متالورژیکی مطلوب را در محصولات ایجاد کند.

کارخانه سکه‌زنی: مطلس یا پولک، به عنوان ماده اولیه ضرب سکه معرفی می‌شود که کارخانه باهنر کرمان تنها تولیدکننده آن در ایران است. این کارخانه ظرفیت تولید 6000 مطلس یا همان سکه بدون طرح را در سال دارد.

 

محصولات کارخانه باهنر کرمان

کارخانه باهنر کرمان بسیار گسترده است و طیف وسیعی از محصولات مختلف را تولید می‌کند. در واقع تیم پرتلاش این مجموعه با هدف پوشش تمام نیازهایی که در زمینه مس و آلیاژهای مس وجود دارد فعالیت کرده و محصولات باکیفیت زیادی روانه بازار می‌کند. به لطف دستگاه‌های مدرن و پیشرفته در آزمایشگاه‌های این کارخانه، کیفیت محصولات به صورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمامی محصولات کارخانه باهنر کرمان از استانداردهای ملی برخوردار بوده و بسیاری از این محصولات مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند. از جمله محصولات اصلی کارخانه باهنر کرمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسمه و ورق باهنر کرمان: تسمه و ورق از جمله محصولات مسی – نوردی کارخانه باهنر کرمان بوده که برای تولید آن‌ها از سه دسته آلیاژ استفاده می‌شود. همچنین امکان تولید ورق و تسمه با آلیاژ مورد نظر مشتریان در خطوط این کارخانه وجود دارد؛ حتی اگر آلیاژ انتخابی مشتری در لیست محصولات کارخانه باهنر وجود نداشته باشد.

لوله باهنر کرمان: از دیگر محصولات کارخانه باهنر کرمان می‌توان به انواع مختلف لوله‌های مسی، برنجی و آلیاژی اشاره کرد. لوله‌های مسی در سه نوع TPC، DLP و DHP تولید می‌شوند. لوله باهنر کرمان از جمله پرفروش‌ترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

 

راه‌های ارتباط با کارخانه باهنر کرمان

همانطور که پیش‌تر گفته شد، این کارخانه در 12 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. راه‌های ارتباط با این مجموعه به شرح زیر است:

  • آدرس کارخانه : کرمان، کیلومتر 12 بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کرمان – باغین
  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، کوچه هفتم (پالیزوانی)

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943