کارخانه فولاد البرز غرب

مجتمع‌های تولیدی، مخصوصاً در اندازه‌های بزرگ این امکان را دارند که با تمرکز بر توانایی‌های مجتمع، علاوه بر فعالیت‌های تولیدی با کمیت و کیفیت قابل‌قبول، اقدام به برنامه‌ریزی‌های توسعه محور نمایند. مجتمع فولادی البرز غرب یکی از این مجتمع‌های تولیدی است که در درون خود طرح‌ها و مجموعه‌های متعددی را جا داده است. برای شناخت بهتر این مجتمع، برنامه‌ها، اهداف و تولیدات آن تا پایان با ما همراه باشید.

 

تاسیس مجتمع فولاد البرز غرب

مجتمع کارخانه‌های گروه فولادی البرز غرب West Alborz Steel Complex، به‌عنوان یک هلدینگ تولیدکننده فولاد، دارای شرکت‌های وابسته است که از آن جمله می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

مجتمع فولاد البرز غرب (نورد)

ذوب‌آهن البرز غرب (فولادسازی)

پاک البرز ایرانیان (طرح‌های توسعه کنسانتره، گندله‌سازی، احیا مستقیم و فِرّوآلیاژ)

البرز ناب آرش (فولادسازی)

آذر سنگ رستگار (معادن سنگ‌آهن)

آرین ترابر تیراژه (حمل‌ونقل)

شرکت مهندسی نیرو سیستم ستارگان

مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب در زمینی به وسعت 50 هکتار در شهرستان ابهر استان زنجان تاسیس شده است. عملیات اجرایی احداث این واحد بزرگ تولیدی از سال 1384 آغاز گردید و نخستین فاز آن در سال 1387 مورد بهره برداری قرار گرفت. از این مجموعه که از مجتمع‌های بخش خصوصی صنایع فولاد است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های فولادسازی کشور یاد می‌شود.

 

سرگذشت مجتمع فولاد البرز غرب

فاز نخست گروه فولادی البرز غرب شامل طرح فولادسازی شماره 1، واحد کوره تصفیه پاتیلی و واحد ریخته گری مداوم بود. کارخانه سپس اقدام به اجرای طرح توسعه واحد فولادسازی شماره 1 نمود.

پس از توسعه فاز یک، با توجه‌ به پتانسیل ایجاد شده در تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی، کارخانه فولاد البرز غرب در تداوم طرح توسعه، اقدام به برنامه‌ریزی جهت اجرای واحد فولادسازی شماره 2، اجرای طرح توسعه واحد ریخته گری مداوم و اجرای طرح نورد کارخانه نمود.

این سیر توسعه منجر به افزایش کمی و کیفی و تنوع محصولات و تولید مقاطع سبک و متوسط فولادی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه (IMS) شد. در حال حاضر فاز دوم طرح ذوب‌آهن گروه فولادی البرز غرب، شامل یک واحد فولادسازی با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی و 600000 تن میلگرد با جدیدترین فناوری برای مصارف صنعتی و ساختمانی است. ضمن اینکه این مجتمع سالانه ۳۵۰ هزار تن شمش فولادی تولید می‌نماید. از اهداف توسعه شرکت فولاد البرز غرب، احداث یک فاز ذوب آهن برای تولید شمش فولادی و میلگرد با ظرفیت تولید سالانه ۷ میلیون تن در سال است.

به طور خلاصه از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این راستا می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

        اجرای موفقیت‌آمیز طرح توسعه واحد فولادسازی شماره 1

        اجرای واحد فولادسازی شماره 2

        اجرای طرح توسعه واحد ریخته‌گری مداوم

        اجرای طرح نورد گروه فولادی البرز غرب به‌منظور تولید مقاطع سبک و متوسط فولادی

        استقرار سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه (IMS)

 

فرایند کار کارخانه

مجتمع فولاد البرز غرب در راستای تولید محصولات خود دارای خطوط تولیدی مجهز به تجهیزات مدرن است که از آن جمله می‌توان به واحد فرآوری، تفکیک و تامین مواد اولیه و واحد فولادسازی اشاره کرد. در بخش فولادسازی، ذوب‌آهن اسفنجی و مواد اولیه فولادی در کوره‌های القایی صورت می‌پذیرد.

در واحد کوره تصفیه پاتیلی مواد مذاب در عملیات قبلی تصفیه می‌گردند و ناخالصی‌هایی مانند گوگرد از آنها زدوده می‌شود. سپس در بخش ریخته‌گری شمش با انواع ابعاد تولید و پس از عملیات اسید شویی و فیشینگ به انواع محصولات فولادی تبدیل می‌گردند.

اهداف مجتمع فولاد البرز غرب

  • مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب اهداف خود را به شرح ذیل تعریف نموده است:
  • بهبود مستمر کیفیت و تنوع محصولات، افزایش ظرفیت و ارتقای سطح فناوری
  • مشتری‌مداری: افزایش رضایت مشتریان و تأمین‌کنندگان و تأمین متوازن نیازها و انتظارات
  • مدیریت HSE یا ایمن‌سازی محیط کار و کنترل عوامل آسیب‌رسان در راستای کاهش بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از کار
  • پیشگیری از آلودگی محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع انرژی
  • ارتقای سطح علمی و مهارتی کارکنان، ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در راستای تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده

 

تعداد کارکنان

مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب زمینه اشتغال‌زایی را برای بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی این شهر به طور مستقیم فراهم نموده است. درعین‌حال بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم در خدمت این واحد تولیدی هستند.

 

مواد اولیه مصرفی

مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب دارای معادن سنگ‌آهن آذر سنگ رستگار است که یکی از زیر مجموعه‌های این مجتمع صنعتی بوده و مسئول تغذیه خطوط تولیدی شرکت است. بخشی از شمش فولادی تولید شده در این مجتمع، جهت تولید انواع مقاطع فولادی در خط تولید خود مجتمع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

محصولات تولیدی مجتمع فولاد البرز غرب

 

شمش فولادی

تکنولوژی ذوب در کوره القایی، تصفیه مذاب در کوره تصفیه پاتیلی و ریخته‌گری پیوسته شمش در یک واحد ریخته‌گری قوسی ۱۱/۶ متر، این امکان را برای شرکت ذوب‌آهن البرز غرب فراهم نموده است که گستره وسیعی از فولادهای ساختمانی، ساده کربنی و کم‌آلیاژ را در ابعاد و مقاطع مختلف و مطابق با نیاز صنایع و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی، تولید و عرضه نماید. بخش عمده‌ای از شمش‌های تولیدی پس از تبدیل به محصولات فولادی شامل انواع نبشی، ناودانی و تیرآهن، انواع میل‌گرد و مقاطع گرد و تسمه به بازار ارسال می‌گردد و بخش دیگری از آن به واحدهای تولیدکننده قطعات فورج و مقاطع فولادی فروخته می‌شود.

در مجتمع کارخانه‌های فولاد البرز غرب، انواع شمش در ابعاد 100*100 تا 200*200 میلیمتر مربع و در متراژهای 3 الی 12 متر، بر اساس سفارش مشتری تولید می‌شود. ضخامت شمش‌ها 3 میلیمتر است و تلرانس زاویه برش شمش‌ها نیز 5% است.

 

مقاطع فولادی نورد گرم

گروه فولاد البرز غرب قابلیت تولید طیف وسیعی از مقاطع فولادی نورد گرم شامل انواع نبشی بال مساوی، ناودانی، تیرآهن، تسمه و شفت فولادی را دارد. کلیه محصولات تولیدی بر اساس استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی مورد درخواست مشتری تولید می‌شوند.

 

انواع نبشی بال مساوی

مجتمع فولاد البرز غرب تولیدکننده انواع نبشی‌های سبک با بال مساوی است. نام صنعتی این نوع نبشی Hot Equal Angle   Steel  و نام بازاری آن نبشی‌های گرم نورد دیده بال مساوی است. نبشی مجتمع فولاد البرز غرب با کمترین خطا ساخته می‌شود و تمامی استانداردهای ملی و بین‌المللی مانند استاندارد ملی شماره ISIRI ۱۳۹۶۸-۱ و استاندارد اروپایی DIN EN ۱۰۰۵۶-۲و استاندارد روسی GOST ۸۵۱۰ را دارد.

نبشی البرز غرب در ساخت ستون و خرپا، ساخت سازه‌های آسانسور، سازه‌های فلزی و فضایی، ساخت فونداسیون ساختمانی و صنعتی و اتصال پل‌ها و ستون‌ها کاربرد دارد.

 

انواع ناودانی

نام صنعتی این محصول Channel Steel Bar  و در بازار تحت عنوان ناودانی‌های گرم نورد دیده سبک‌وسنگین شناخته می‌شود. به‌ طور کلی ناودانی‌ها به سه صورت اروپایی، هم وزن اروپایی و ساختمانی وجود دارند. ناودانی به دلیلی شکل هندسی خاصی که دارند به طور گسترده در ایجاد قاب و پایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پروژه‌های ساختمانی، ساختار ایده‌آلی را فراهم می‌کند.

ناودانی‌ها در صنعت ساختمان کاربری‌های متنوعی دارند که از جمله به ساخت سوله، فونداسیون انواع ساختمان، ستون و خرپا و... می‌توان اشاره کرد. به دلیل کاربرد گسترده این پروفیل در اجرای خرپاها و بادبندها، انتخاب پروفیل مناسب اهمیت بالایی در طراحی سازه‌ها دارد.

مجتمع فولاد البرز غرب از تولیدکنندگان انواع پروفیل و ناودانی در کشور محسوب می‌شود. ناودانی‌های تولیدی مجتمع فولاد البرز غرب در ابعاد UPN80 تا UPN140 است. ناودانی بال شیب‌دار مجتمع فولاد البرز غرب در ابعاد متنوع و با کمترین خطای ممکن تولید می‌گردد. تایید کننده این کیفیت، استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلفی است که این محصول به دست آورده است که با توجه‌ به حساسیت‌های کاربری ناودانی در ساختمان الزامی به نظر می‌رسد.

ناودانی مجتمع فولاد البرز غرب، استاندارد ملی شماره ۱-۴۴۷۷ را از سازمان ملی استاندارد کشور اخذ نموده است. همچنین استاندارد اروپایی DIN EN ۱۰۲۶-۱:۲۰۰۹ برای ناودانی‌های سنگین و استاندارد روسی GOST ۸۲۴۰: ۱۹۹۷ برای ناودانی‌های سبک، از جمله استانداردهای بین‌المللی است که ناودانی ذوبی را به گزینه مناسبی برای صادرات بدل کرده است.

انواع تیرآهن

ابعاد انواع تیرآهن مجتمع فولاد البرز غرب از IPN140 تا IPN180 است و تمامی این مقاطع فولادی تحت استاندارد ترکیب شیمیایی DIN EN 17100 و استاندارد محصول EN10056-2 و DIN 1028 تهیه و به بازار مصرفی عرضه می‌شود.

انواع میل‌گرد

خطوط تولیدی میل‌گرد مجتمع فولاد البرز غرب قابلیت تولید سالیانه 600 هزار تن میلگرد را دارد. از این میلگرد ها می‌توان برای مصارفی همچون مصارف صنعتی و ساختمانی استفاده کرد. این مجتمع انواع میلگرد شاخه آجدار A2 از سایز ۱۰ تا ۱۲ و میلگرد شاخه آجدار A3 از سایز ۱۲ تا ۲۵ میلیمتر را تولید می‌نماید.

 

کنترل کیفیت در مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب

واحد کنترل کیفی این مجتمع پارامترهای کیفیت ترکیب شیمیایی، کیفیت استانداردهای ابعادی و مکانیکی شمش ورودی و کیفیت محصولات نهایی خط تولید را ارزیابی و کنترل می‌کند.

 

آزمایشگاه‌های مرتبط به تست محصولات

وجود آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز جهت ارزیابی محصول و تجربه بالای متخصصین حوزه تولید سبب شده محصول ارائه شده این شرکت محصولی باکیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا محسوب گردد

 

کنترل فرایند تولید

واحد کنترل کیفیت در این کارخانه، کنترل فرایند تولید را نیز علاوه بر بازرسی‌های معمول انجام می‌دهد. این نوع کنترل یعنی بازرسی و کنترل کیفی در این کارخانه در کلیه مراحل تولیدی صورت می‌گردد.

تمامی مقاطع فولادی تحت استاندارد ترکیب شیمیایی DIN EN ۱۷۱۰۰ و استاندارد محصول EN۱۰۰۵۶-۲ و همچنین استاندارد محصول DIN ۱۰۲۸ تهیه و به بازار مصرفی عرضه می‌گردند.

گواهینامه‌های و استانداردهای مجتمع کارخانه‌های فولاد البرز غرب

مجتمع فولاد البرز غرب برای ارتقای کیفیت محصولات و ایجاد رضایت مشتریان، اقدام به استقرار سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه (MIS) کرده است. با بهره‌گیری از این سیستم موفق به دستیابی استانداردهای زیر شده است.

استاندارد ISO 9001: 2008 در زمینه مدیریت کیفیت

استاندارد ISO14001: 2004

استاندارد OHSAS 18001: 2007 در زمینه مدیریت محیط‌زیست

 

ارتباط با کارخانه فولاد البرز غرب

دفتر مرکزی مجتمع صنعتی فولاد البرز غرب در تهران خیابان دکتر بهشتی بعد از خیابان سهروردی خیابان کاووسی فر کوچه آریا وطنی شماره 10 مستقر است و کد پستی آن 1577815713 است.

محل استقرار مجتمع استان زنجان مجتمع فولاد البرز غرب شهرستان ابهر، کیلومتر 5 جاده تاکستان، پشت پست برق است.

 

برای ارتباط مستقیم و سفارش محصول با شماره های  02122791943 و 02126249155 و یا با واتساپ و تلگرام 09129448453 در ارتباط باشید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943