چرا بتن به تقویت نیاز دارد [ بهترین راه مستحکم کردن بتن ]

بتن یکی از محصولات پراستفاده و حیاتی در صنعت ساخت و ساز است. پس هر چه کیفیت آن مطلوب تر باشد، کیفیت بنای ساخته شده نیز بالاتر است. برای رساندن بتن به بهترین کیفیت، تنها کافی است تحمل فشار آن را در برابر نیرو های مختلف بالا ببریم. در واقع برای افزایش کیفیت بتن، باید مقاومت آن را افزایش دهیم. میلگرد فولادی یکی از آن مصالح تقویت کننده است. پس بررسی قیمت میلگرد، پیش از خرید قطعاً اهمیت دارد. اکنون متوجه شدیم که بتن به تقویت نیاز دارد. حال چه مصالحی دیگری بیشترین تأثیر را در تقویت بتن می گذارند؟ استفاده از چه ترکیباتی کیفیت بتن را به درجه عالی می رساند؟ بتن در برابر کدام فشار ها شکننده تر است؟ در ادامه به سولات مطرح شده پاسخ می دهیم و شما را در تهیه یک بتن مطلوب و مقاوم کمک خواهیم کرد.

 

مقاومت فشاری و کششی بتن

بتن به طور کلی یک محصول مقاوم و محکم است. توانایی بتن در تحمل نیرو های فشاری، کششی، برشی، سایشی، خمشی و . . . است. استحکام بتن، تعیین کننده کیفیت و توانایی آن است. بتن ها به علت مقاومت زیاد، در نقاط حساس ساختمان، از جمله ستون ها و قوس ها بسیار پرکاربرد هستند. این مواد از لحاظ مقاومت فشاری، هرچه بیشتر تقویت شوند، قوی تر و پایدار ترعمل می کنند. همچنین این محصول محکم و کاربردی، در برابر فشار های کششی، ضعیف است. به همین وسیله استفاده از آن در قطعاتی که بیشتر با کشش و انعطاف سر و کار دارند، مشکل ساز است. به همین علت ترمیم و بهبود مقاومت کششی و فشاری بتن اهمیت بالایی در افزایش کیفیت و دوام آن دارد.

 

مقاومت فشاری

بتن به تقویت استحکام فشاری نیاز دارد. استحکام فشاری بتن، نشان دهنده توانایی سازه در مقابل نیرو های محوری فشاری است. یکی از مهم ترین مزیت های بتن، بدست آوردن مقاومت فشاری است. مقاومت فشاری در اوایل استفاده از بتن تقویت شده، به تدریج افزایش میابد. این نوع مقاومت، در سازه های متفاوت، توان متفاوتی دارد. معمولاً برای سازه ها و اسکلت های بتنی ساده، مقاومتی بین بازه 10 تا 20 مگاپاسکال کافی است. برای سازه های استاندارد، 25 الی 55 مگاپاسکال مقدار مناسبی است. سازه ها و اسکلت های بتنی حساس نیز به مقاومت 60 مگاپاسکال نیاز دارند.

 

استحکام کششی

استحکام کششی بتن، به معنای میزان تحمل نیرو های محوری کششی است. بتن معمولی در نهایت استحکام هم در برابر بار های کششی، بسیار شکننده است. این ماده دارای ساختاری مشبک است. از این رو، باعث شده است تا درون آن ترک های ریز و بسیار کوچکی دیده شود. هنگام اعمال نیرو های کششی، این ترک ها آزرده شده و بزرگ تر می شوند. تا زمانی که بتن تحت تآثیر تنش های کششی قرار بگیرد، این ترک ها گسترش پیدا می کنند.

بتن با در پوش گذاشتن روی ضعف های کششی خود، می تواند کاربرد خود را افزایش دهد. استحکام کششی، یک مزیت مهم است که در صنایع عظیم بتی نقش دارند. بتن زمانی که در ساخت سد ها به کار می رود و یا زمانی که در سازه های دیگری همچون جاده ها استفاده می شود، مقاومت کششی خود را محک می زند. اما باز هم به ندرت پیش می آید که بتن با استحکام کششی، سر و کار داشته باشد. بیشتر تنش های کششی وارد شده بر بتن، عمدتاً به علت اعمال بار های خمشی و پیچشی می باشد.

 

فولاد به عنوان یک تقویت کننده در بتن

 

فولاد تقویت کننده در بتن

 

بتن در طول فعالیت خود، تحت فشار های متعددی قرار می گیرد. این فشار ها گاهی بتن را خسته کرده و شکست می دهند. گاهی نیز بتن مقاومت کرده و هیچ آسیبی را نمی پذیرد. در این مواقع بتن از بعضی از همکارانش کمک گرفته و با کمک آنها در مقابل فشار های سنیگن ایستادگی می کند. بتن با همراهی فولاد، می تواند در برابر اعمال نیرو های کششی و فشاری نیز مقاوم عمل کند. فولاد از موادی است که در بتن نقش یک تقویت کننده دارد. فولاد علاوه بر افزایش مقاومت بتن، آن را در برابر اعمال کشش و فشار، محکم و مطمئن می سازد. استفاده مشترک از فولاد و بتن را به نام بتن مسلح می شناسیم.

بتن مسلح ایجاد شد تا برای تحمل فشار کششی بتن، گام بزرگی بردارد. آرماتور و میلگرد نیز ابزار فولادی هستند که در تقویت نقاط ضعف کششی و فشاری بتن موفق عمل کردند. می دانید میلگرد انتظار چیست؟ این میلگرد خاص نیز در استحکام سازه و فرایند بتن ریزی نقش مهمی دارد. وجود میلگرد فولادی در بتن، سبب افزایش قابل توجه استحکام سازه می شود. زیرا فولاد، مشکلات کششی را توجیه می کند و در برابر فشار، مقاومت حداکثری دارد. گفتنی است که بتن مسلح در برابر حرارت های بالا و حتی آتش سوزی نیز بسیار مقاوم است. این نوع بتن به دلیل ترمیم ضعف های مهم بتن معمولی، در پروژه های مختلفی همچون ساختمان های مرتفع تجاری و مسکونی، سازه های صنعتی، پل ها، تونل ها، سازه های مکانیکی و غیره کاربرد دارد.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943