کاربرد فروسیلیس در صنایع مختلف چیست؟

فروسیلیس ماده‌ای است که از ترکیب سیلیسیم، آهن و درصد بسیار اندکی از ناخالصی‌ها شامل  آلومینیوم، کربن، گوگرد، منگنز، کلسیم، فسفر و دیگر مواد تشکیل شده است. اصولا فروسیلیس یا همان فروسیلیسم، با درصد خلوصی از ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد تولید می‌شود، اما معمولا برای صنایع فولادی سازی به فروسیلیس با درصد خلوص ۷۰ تا ۹۰ درصد نیاز است. با توجه به درصد خلوص فروسیلیس، از این ماده در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان گفت مهم‌ترین این کاربردها، در صنایع جوشکاری، ریخته‌گری، متالورژی، فولادسازی است که در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کاربردهای دقیق فروسیلیس در هر یک از این صنایع بپردازیم. 

 

فروسیلیس چیست؟

یکی از فروآلیاژ هایی که بخش اصلی آن از سیلیس و آهن است، فروسیلیس نام دارد که این ماده به طور کلی خطری ندارد، اما اگر در معرض تنفس قرار بگیرد، می‌تواند خطر آفرین باشد؛ از این رو باید برای نگهداری از آن شرایط لازم مانند تهویه مناسب رعایت شود. فروسیلیس دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

 نقطه ذوب  آن ۱۲۹۰_ ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد است.

در مجاورت با آب واکنش می‌دهد و هیدروژن آزاد می‌کند. 

دارای نقطه جوش ۲۳۵۵ است. 

مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که فروسیلیس دارد، و با توجه به اندازه دانه‌ها و درجه خلوص آن، در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌کنند. 

 

فروسیلیس چه کاربردهایی دارد؟

فروسیلیس ماده‌ای است که شکل ظاهری آن به صورت فلزی بوده و رنگ سطح مقطع آن نیز نقره‌ای رنگ است، این ماده یکی از ماده‌های پرکاربرد در صنایع مختلف بوده و مهم‌ترین کاربردهای آن به شرح زیر است.

 

کاربرد فروسیلیس در صنایع فولادسازی

می‌توان گفت کاربرد فروسیلیس در صنعت فولادسازی، مهم‌ترین و معروف‌ترین کاربرد آن است و عمده‌ترین حجم فروسیلیس تولیدی، در اختیار کارخانه‌های فولادسازی بزرگ قرار می‌گیرد و اصلی‌ترین متقاضیان این ماده، صنایع فولادسازی هستند. طبق آمار و ارقام موجود، چیزی حدود ۳۸ هزار تن فروسیلیس، در سال در صنعت فولادسازی برای ساخت این محصولات، استفاده می‌شود. علاوه بر تولید محصولات فولادی، فروسیلیس در این صنعت، کاربردهای گسترده‌تری دارد.

از فروسیلیس در صنعت فولادسازی برای ساخت چدن‌های آلیاژی و به عنوان عامل مهم اکسیژن زا از مواد مذاب فولاد استفاده می‌شود. فروسیلیس، در صنعت ذوب کردن فولاد نیز کاربرد داشته و برای ساخت فولاد سیلیکونی که در موتورهای الکتریکی به کار می‌روند، از آن استفاده می‌شود. 

در بازارهای جهانی فروسیلیس در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شود. همچنین این ماده، دارای درصد خلوص‌های متفاوتی است که با توجه به آن در صنایع مختلفی از آن‌ استفاده می‌شود. به عنوان مثال در صنعت فولادسازی، مناسب‌ترین و پر فروش‌ترین اندازه فروسیلیس، ۱۰_۶۰ میلی‌متری است و فروسیلیسم‌هایی با درصد خلوص ۷۵_۹۵ بسیار کاربرد دارند. 

 

کاربرد فروسیلیس در صنایع جوشکاری

صنعت جوشکاری صنعت دیگری است که از فروسیلیس در آن استفاده می‌کنند. در این صنعت، برای تولید الکترودهای گرافیتی استفاده می‌کنند و از آنجایی که الکترودها، مهم‌ترین نقش را  در صنعت جوشکاری دارند؛ بنابراین فروسیلیس یک ماده حیاتی و مهم در این صنعت است. 

نکته‌ای که در خصوص کاربرد فروسیلیس در صنعت جوشکاری وجود دارد، این است که این ماده، خاصیت پوشانندگی بالایی دارد و به همین دلیل، به عنوان نوعی محافظ از آن استفاده می‌شود. در واقع، الکترودهای جوشکاری و سیم جوش‌هایی که در صنعت جوشکاری از آن‌ها استفاده می‌شود، به یک پوشش یا محافظ نیاز دارند که فروسیلیس این نقش را در این صنعت، انجام می‌دهد. 

 

کاربرد فروسیلیس در صنایع ریخته‌گری

صنعت ریخته‌گری یکی دیگر از صنایعی است که برای پیش بردن فرآیندهای خود، به فروسیلیس نیاز دارند. فروسیلیس در این صنعت، باعث افزایش استحکام و الاستیسیته در فولاد می‌شود.  در این صنعت از فروسیلیسم به عنوان نوعی عامل جوانه‌زا استفاده می‌کنند و ماده اولیه تشکیل دهنده گرافیت نیز هست. فروسیلیسم نه تنها، ماده اولیه در صنعت ریخته‌گری است؛ بلکه در ترکیبات مورد نیاز این صنعت هم کاربرد دارد.  

کارخانجاتی که هدف نهایی آن‌ها تولید سیلیسیم است، برای دستیابی به این هدف، از فروسیلیس استفاده می‌کنند. همچنین در مراحل ریخته‌گری در ساخت چدن‌های خاکستری، از این ماده استفاده می‌شود. با توجه به کاربردها و موارد مصرف فروسیلیس، در صورت موجود نبودن این ماده، چرخه فعالیت و تولیدی آن‌ها به طور کامل از کار می‌افتد. 

 

کاربرد فروسیلیس در صنایع متالوژی

صنعت متالوژی، صنعتی است که در آن از طریق روش‌های مختلفی، تولید مصنوعات فلزی، ماشین کاری، جوشکاری و … انجام می‌شود و برای تمامی این تولیدات به فروسیلیس نیاز است. می‌توان گفت، کیفیت فروسیلیس به کار رفته برای این صنعت، تاثیر فوق العاده‌ای بر کیفیت مواد تولیدی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای فروسیلیس در صنعت متالوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در تولید چدن و یا فولاد آلیاژی، یکی از مهم‌ترین ترکیبات، فروسیلیس است.

برای تولید و ساخت فولادهای نسوز از فروسیلیس استفاده می‌شود.

فروسیلیس نقش کنترل کننده ترکیبات شیمیایی در تخلیه مواد مذاب از بخش کوره به داخل پاتیل را دارد.

در تولید و فرآوری مواد معدنی از این آلیاژ استفاده می‌شود.

در واقع این ماده نقش پرکاربرد و کلیدی را در این صنعت دارد. علاوه بر موارد ذکر شده از این آمیژن در کارخانه‌جات تولید فرو سیلیکو منیزیم و فرو سیلیکو منگنز نیز استفاده می‌شود. همچنین برای جدا کردن و کوچک کردن مواد سنگین نیز از این ماده استفاده می‌شود. 

 

کلام نهایی

همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم، فروسیلیس در اندازه‌ها و درصد خلوص‌های متفاوتی تولید می‌شود که بر اساس همین درجه خلوص، برای صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. برای برخی از صنایع مانند صنایع فولادسازی، درجه خلوص این ماده یک عامل مهم و تاثیرگذار بر کیفیت محصول خروجی است؛ از این رو از فروسیلیس‌های با درجه خلوص بالاتر استفاده می‌شود.

متاسفانه بسیاری از مراکز عرضه کننده فروسیلیس، این ماده را در کیفیت بالا به متقاضیان ارائه نمی‌دهند و همین عامل باعث کاهش کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها می‌شود. چنانچه شما صنعتگران محترم قصد تهیه این ماده را در بالاترین کیفیت دارید، می‌توانید به مجموعه تجارتگرام مراجعه کنید.

با استفاده از این سایت می‌توانید به صورت غیر حضوری و به صورت آنلاین، سفارشات خود را ثبت نمایید و در بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، این محصول را تهیه کنید. جهت ثبت سفارش و راهنمایی گرفتن، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران این مجموعه از طریق آدرس قرار داده شده در ادامه مطلب، در تماس باشید. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943