فرو تیتانیوم چیست؟

فروتیتانیوم در خانواده آلیاژها قرار می‌گیرد که می‌توان آن را با ترکیب آهن کم کربن و همچنین قراضه تیتانیوم (با مقدار ۳۰ تا ۷۰ درصد)، تولید کرد. دمای ذوب این ماده ۱۲۰۰ دره سانتری گراد بوده و واکنش پوتکنیک آن در دمای ۶۵۰ درجه اتفاق خواهد افتاد. در این دما تیتانیوم و آهن ذوب شده و یوتکتیک باعث انحلال سریع خواهد شد. تیتانیوم میل بسیار بالایی برای ترکیب شدن با اکسیژن، سولفور، کربن و نیتروژنی که در محلول مذاب وجود دارد، داشته و می‌تواند ترکیبات نامحلولی را با این عناصر تشکیل دهد. این ترکیبات به همراه نیتروژنی که در زمان فرایند اکسیژن‌زدایی به وجود می‌آید، می‌توانند به سرباره وارد شوند. 
 
 

آشنایی با خواص و ویژگی های فروتیتانیوم

تیتانیومی که در فروتیتانیوم وجود دارد، قابلیت ترکیب شدن با نیتروژن را داشته و می‌تواند منجر به محلول‌هایی مانند TiN شود. البته باید اشاره کرد که نیتروژن موجود، می‌تواند توسط این محلول زدوده شود. از آن جایی که این محصول تمایل زیادی به واکنش با عناصر فوق را دارد، می‌تواند اثرات مخربی آن‌ها را با ثابت نگه داشتن و یا از بین بردن آن‌ها در مذاب، کاهش دهد. 
از بارزترین خواص فروتیتانیوم می‌توان به پایین بودن چگالی آن، استحکام بالا و مقاومت مناسب در برابر خوردگی اشاره کرد. از دیگر مشخصات فروتیتانیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
  • دارای شکل کلوخه‌ای
  • دارای رنگ نقره‌ای و متمایل به خاکستری
  • بدون بو
  • دارای نقظه ذوب ۹۷۵ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد
  • دارای چگالی ۵.۶ تا ۶.۸ گرم بر سانتی متر مکعب
این محصول پایداری مناسبی در شرایط طبیعی داشته، اما نباید آن را در مکان‌هایی که احتمال اکسیداسیون یا برخورد آن با آب و اسید وجود دارد، نگهداری کرد. از سوی دیگر فرایند بسته‌بندی و آماده‌سازی این محصول باید طبق آخرین استانداردهای مشخص شده باشد. البته که این محصول جز محصولات پرخطر و ریسک‌پذیر در زمان جا به جایی نیست. 
فروتیتانیوم چیست؟
 
 
 
 

کاربردها و موارد استفاده مختلف از فروتیتانیوم

امروزه در صنایعی همچون صنعت فولاد، از فروتیتانیوم به وفرو استفاده می‌شود. دلیل این محبوبیت نیز بالا بردن کیفیت محصولات فولادی در زمان استفاده از فروتیتانیوم است. باید اشاره کرد که در صنعت فولاد، از این ماده به عنوان ماده‌ای که قابلیت پالایش دانه‌ها را دارند، بهره می‌برند. 
در واقع در صنایع فولادسازی افزودن فروتیتانیوم می‌تواند کاربردی همچون اضافه کردن آلومینیوم و نیوبیوم به فولاد را داشته باشد. البته امروزه از این ماده بیشتر به منظور اکسیدایزر استفاده می‌شود. زمانی که در ساخت فولادر از تیتانیوم استفاده می‌گردد، فولاد می‌تواند ساده‌تر از قبل اشتعال پیدا کند و این امر با نور شدیدی اتفاق خواهد افتاد. 
 
 

در کنار صنایع تولید فولاد، از این محصول می‌توان در موارد زیر نیز استفاده کرد: 

  • بهره بردن به منظور کاهش اکسیداسیون
  • ساخت فولادهای ضد زنگ متنوع با گریدهای بالا
  • صنایه خودروسازی
  • الکترودهای جوشکاری
  • حذف نیتروژن و گوگرد در فلزات و ریخته‌گری‌ها
  • بالا بردن قدرت حلالیت آهن در مقایسه با آهن خالص
  • کاهش خوردگی در فولادهای استیل و ضدزنگ
  • افزایش مقاومت ابزارها در برابر شکستگی
  • صنایع ساخت کشتی
  • تولید کاربیدهای متنوع
  • صنایع هوایی
 
 

گام به گام با نحوه تولید فروتیتانیوم

برای ساخت فروتیتانیوم، باید از یک سری ماده اولیه استفاده کرد. این مواد عبارت‌اند از: 
  • ایلمنیت
  • پرووفسکیت
  • کنستانتره سرباره

فرو تیتانیوم و نحوه تولید آن

 

هر چند باید اشاره کرد که برای تولید فروتیتانیوم، می‌توان از مواد دیگری که دسترسی ساده‌تری دارند، مانند فروسیلیکون تیتانیوم، استفاده کرد. برای استفاده از این عناصر، تنها کافی است تا آن‌ها را در کوره‌هایی مانند کوره قوس الکتریکی یا القایی قرار داده و تا دمایی نزدیک به دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دهیم. بعد از آن این مواد ذوب شده و در نهایت با یکدیگر ترکیب می‌گردند. 
البته باید اشاره کرد که این ماده همچنین می‌تواند به کمک احیا آلومینیوترمیک ایلمنایت هم ساخته شود. محصولی که از این روش به دست می‌آید دارای تیتانیوم با ۴۰ درصد وزنی، آلومینیوم ۸ درصد وزنی و به مقدار مشخصی آهن است. 
البته باید اشاره داشت که اصلی‌ترین خواص تیتانیوم، از بین بردن کربن، اکسیژن و نیتروژن از فولاد است. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن کمترین مقدار از این عناصر را در ترکیبات خود داشته باشیم. در نهایت باید اشاره کرد که ارزش فروتیتانیوم، به میزان تیتانیومی است که در آن قرار گرفته است. 
 
 

آشنایی با قیمت فرو تیتانیوم در بازار ایران

شاید شما هم به این نکته پی برده باشید که عناصر موجود در فروتیتانیوم را بر حسب درصد تیتانیوم موجو در آن، دسته‌بندی خواهند کرد. معمولا تیتانیوم در بازه‌ای بین ۶۵ تا ۷۵ درصدی وجود داشته که هر کدام از آن ها، دارای خواص و ویژگی‌های خاص خودشان هستند. قیمت نهایی فروتیتانیوم می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به نوع آن، کیفیت ساخت و گرید اشاره کرد. از سوی دیگر، فرو تیتانیوم هم در کشور ایران تولید شده و هم می‌توان آن را از سایر کشورها وارد کرد. به همین دلیل نوسانات بازار ارز می‌تواند بر روی قیمت نهایی این محصول، تاثیرگذار باشد. برای اینکه با قیمت دقیق فرو تیتانیوم آشنا شوید و یا سفارش خرید خودتان را به ثبت برسانید، می‌توانید از راه‌های مختلفی با کارشناسان واحد فروش ما در تماس باشید. 
 
 

خرید و فروش فروتیتانیوم

فروآلیاژها جز اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مواد و تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلف، به خصوص صنعت فولاد، به کار می‌روند. از این رو کیفیت نهایی آن‌ها می‌تواند به صورت مستقیم بر روی کیفیت و قیمت فولاد تولید شده، تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، به دلیل آن که قسمت قابل توجهی از آن ها، توسط کارخانه‌های تولید فولاد، مصرف می‌شود، آشنایی کافی با فروآلیاژ ها و همچنین نحوه استفاده صحیح و کاربردی در حوزه‌های مختلف، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.
فروتیتانیوم از جمله آلیاژهای محبوب و کاربردی در صنعت بوده که در ترکیبات خود آهن و تیتانیوم وجود دارد. این محصول، به صورت کلی در کلوخه‌هایی با حجم بالا که بعضا وزن آن‌ها تا ۲۵ کیلوگرم نیز افزایش پیدا می‌کند، تولید خواهند شد. بعد از تولید کلوخه ها، ان‌ها را به کمک دستگاه‌ها و تجهیزات به خصوصی آسیاب کرده تا به حجم‌های کوچکتری تقسیم شوند. در نهایت آن‌ها را در بشکه‌های آهنی مخصوصی، بسته‌بندی خواهند کرد. 
اگر شما هم جز افرادی هستید که می‌خواهید فروتیتانیوم با درجه کیفی بسیار بالایی را خریداری کنید و یا در زمینه خرید این محصول نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید در همین لحظه اقدام کنید. تنها کافی است تا با شماره تلفن‌های این سایت تماس حاصل کرده تا کارشناسان واحد فروش و پشتیبانی با شما در ارتباط باشند.
 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید فرو تیتانیوم وارد لینک روبرو شوید - قیمت فروتیتانیوم
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943