فروسیلیس و تاثیر آن بر فرآیند حرارتی

فروسیلیس یک ماده افزودنی در صنعت فولاد سازی است که علاوه بر اینکه در صنعت فولاد سازی کاربردهای متنوعی دارد، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبب بهبود فرآیند حرارتی تولید مواد اولیه می‌شود. همچنین فروسیلیس یکی از آمیژان‌های پرمصرف در انواع صنایع، خصوصا صنایع متالوژی است که کاربرد و موارد مصرف آن، به نسبت آهن و سیلیسیم موجود در آن، بستگی دارد. این آلیاژ آهنی، در کوره‌های قوس الکتریکی و در گریدهایی بین ۱۰_۹۰ درصدی تولید می‌شود. در ادامه قصد داریم فروسیلیس و تاثیر آن بر فرآیند حرارتی را برای شما بیان کنیم.

قیمت فروسیلیس ایران

فروسیلیس چه تاثیری بر فرآیند حرارتی دارد؟

فروسیلیس ویژگی‌های متعددی دارد که یکی از آنها، رسانای حرارتی بودن است. فروسیلیس با تاثیر بر فرآیندهای حرارتی، مانند ذوب و ریخته‌گری، باعث بهبود فرآیند حرارت می‌شود. همچنین این ماده، علاوه بر اینکه دمای ذوب بالایی دارد، چگالی بالایی هم دارد که باعث افزایش حرارت در کوره‌ها می‌شوند. همچنین شکل ظاهری این ماده، به صورت فلزی بوده و سطح مقطع آن، بیشتر اوقات نقره‌ای و گاهی اوقات خاکستری رنگ است.

فروسیلیس در فرآیندهای تولید فولاد، اکسیدهایی که در آهن موجود هستند را حذف می‌کند؛ سپس اکسیژن را به صورت گازی آزاد می‌کند. همچنین فروسیلیس می‌تواند به عنوان یک عامل ضد اکسیداسیون عمل می‌کند که در جلوگیری از آب‌زنی و اکسیداسیون غیر مطلوب کمک می‌کند.

 

برای مشاهده قیمت فروسیلیس روی لینک کلیک کنید

کاربردهای فروسیلیس چیست؟

کاربردهای فروسیلیس را در صنایع گوناگونی می‌توان دید؛ از کاربردهای این ماده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آلیاژدهی فولاد از فروسیلیس استفاده می‌شود. در واقع این ماده را برای بهبود خواص فیزیکی آهن، به کار می‌برند که باعث افزایش سختی فولاد می‌شود.

در تولید فلزات غیر آهنی مانند فریت، سیلیکون و دیگر مواد آلیاژی از فروسیلیس استفاده می‌شود. به سیب این کاربرد فروسیلیس، از آن‌ در صنایع اتومبیل سازی، صنعت الکترونیک و صنعت نظامی استفاده می‌شود.

از فروسیلیس برای رفع آلودگی در فرآیند استخراج مواد معدنی همچون سیلیکات‌ها و سولفیدهای فلزی استفاده می‌شود.

از این ماده، جهت جداسازی و کوچک سازی مواد سنگین استفاده می‌شود.

از فروسیلیس، به عنوان افزودنی چدن استفاده می‌شود.

در صنایع  ریخته‌گری از فروسیلیس برای تولید انواع قطعات فلزی مورد نیاز در صنایع ساختمانی، صنعت گاز و صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

فروسیلیس دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت است که به عنوان ماده ضد حریق در تولید موادی مانند مواد شارکوب کاربرد دارد.

در صنایع شیمیایی از فروسیلیس به عنوان یک کاهنده آلیاژی و برای رفع آلودگی‌ها استفاده می‌شود. مثلا در تولید آلیاژهای فلزی مانند فروسیلیکون‌ها و سیلیکومنگنزها از فروسیلیس استفاده می‌شود.

در صنعت جوشکاری نیز از فروسیلیس استفاده می‌شود که می‌توان گفت پرکاربردترین ماده‌ای که در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین ماده است. همانطور که می‌دانید در صنعت جوشکاری الکترودهای گرافیتی یک عنصر حیاتی و بسیار مهم برای این صنعت هستند که از بروسلیس برای تولید این الکترودها استفاده می‌شود. همچنین فسیلیس به علت خاصیت پوششی که دارد برای جوش‌ها و الکترودهایی که در جوشکاری استفاده می‌شود به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند.

بیشترین متقاضیان و مصرف کنندگان این ماده، کارخانجات فولادسازی هستند که در ساخت قطعات و تولید فولاد از آن‌ها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که از فروسیلیس، به عنوان اصلاح کننده مذاب آهن مالیبل استفاده می‌شود.

درخواست های خرید و فروش فروسیلیس ایران

چگونگی فرآیند تولید فروسیلیس

تولید فروسیلیسیم و سیلیسیم فلزی تنها یک روش دارد و آن هم استفاده از کوره‌های الکتریکی قوس مخفی است. این فرآیند که پیچیدگی بالایی دارد به دانش بالا و همچنین ابزار آلات و تجهیزات به‌روز و باکیفیت نیاز دارد. کوره‌هایی که دمای بالایی دارند، برای تولید فروسیلیس مورد نیاز هستند. مواد اولیه را به نسبت‌های متفاوتی درون کوره‌های قوس الکتریکی می‌ریزند؛ سپس، به دلیل دمای بالای این کوره‌ها، مواد اولیه ذوب می‌شوند و این ترکیبات مذاب شده، آماده انتقال به بیرون از کوره هستند. در ادامه، مواد مذاب را به واحد ریخته‌گری منتقل می‌کنند که آن‌ها را درون قالب‌ها بریزند. بعد از اینکه این مواد مذاب درون قالب‌ها با روش‌های مخصوصی سرد شدند، حالا آن‌ها را با استفاده از دستگاه‌های سنگ شکن، قطعه قطعه می‌کنند و برای مصارف صنایع مختلف آماده می‌کنند. ناگفته نماند که تقریبا تمامی گریدهای فروسیلیس، توسط فرآیندی مشابه تولید می‌شود؛ البته یکسری مراحل اضافی اساسی وجود دارد که باعث خالص شدن فروسیلیس می‌شود.

 

 فروسیلیس و تاثیر آن بر فرآیند حرارتی


 

برای مشاهده فروشندگان فروسیلیس روی لینک کلیک کنید

ویژگی‌های فروسیلیس چیست؟

فروسیلیس دارای ویژگی‌های مطلوبی است که یکی از ویژگی‌های آن، منبع سیلیکون بودن است که در ادامه به بررسی دیگر ویژگی‌های این ماده می‌پردازیم.

فروسیلیس، به دلیل وجود si از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است، از این رو در ساخت قطعاتی که در معرض خوردگی هستند، از آن‌ استفاده می‌شود و باعث افزایش طول عمر آن قطعات می‌شود.

در دماهای بالا فروسیلیس از پایداری حرارتی مطلوبی برخوردار است.

فروسیلیس باعث افزایش سختی و مقاومت آلیاژها می‌شود.

این ماده بدون بو است؛ البته بوییدن این ماده ممکن است خطرناک باشد که باید از بو‌کردن آن بپرهیزید.

شکل ظاهری این ماده به سه صورت توده، خرد شده و آسیاب شده در بازار وجود دارد.

راندمان بالای فروسیلیس، یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب آن است که در تولید فولاد، به عنوان یک ماده آلیاژی، باعث بهبود فرآیند تولید فولاد می‌شود.

فروسیلیس به دلیل چگالی بالایی که دارد، به عنوان یک ماده دارای وزن بالا، در بسیاری از فرآیندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروسیلیس دارای نقطه جوش ۲۳۵۵ درجه است.

فروسیلیس رسانای حرارت است.

فروسیلیس ذوب‌پذیری بالایی دارد و نقطه ذوب آن بین ۱۲۹۰ الی ۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد است.

به دلیل برخورداری از ویژگی‌های ذکر شده، از فروسیلیس در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. فروسیلیس به صورت پودری، در صورتی که در معرض تنفس قرار بگیرد، می‌تواند خطرناک باشد و حتی امکان انفجار هم وجود دارد. فروسیلیس، گاهی اوقات در اثر تماس با آب، هیدروژن تولید می‌کند که همین موضوع باعث اشتعال و خطرناک شدن این ماده می‌شود.

 

سخن آخر

فروسیلیس از ترکیب آهن و سیلیسیم تشکیل می‌شود و بین ۱۵ الی ۹۰ درصد آن از Si تشکیل می‌شود. این ماده در کاهش اکسیداسیون، کاهش نقطه ذوب و دیگر مواردی که در بالا گفته شد کاربرد دارد. انواع مواد اولیه مصرفی این ماده، شامل مواد حامل سیلیسیم، مواد احیا کننده و مواد حامل آهن هستند که به نسبت وجود هر یک از این عناصر در ساختار فروسیلیس، کاربردها و ویژگی‌های آن متغیر است. این ماده در صنایع گوناگونی از جمله ریخته‌گری، ساخت چدن، ساخت آلیاژهای آهنی و دیگر موارد کاربرد دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با مجموعه تجارت گرام در ارتباط باشید. در ادامه شماره تماس و پل‌های ارتباطی، جهت ارتباط شما با این مجموعه قرار داده شده است که می‌توانید از این طریق، جهت مشاوره و ثبت سفارشات خود اقدام نمایید.

برای مشاهده فروشندگان فروسیلیس روی لینک کلیک کنید

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943