جوانه‌زا سوپرسید چیست؟

باید اشاره کرد که تمامی خواص مکانیکی و همچنین استحکام قطعات فلزی و همچنین آلیاژها، به ساختار آن‌ها و همچنین دانه‌بندی آن‌ها وابسته است. از این رو ریخته‌گری و همچنین انجماد، می‌توان از موادی به نام جوانه‌زا استفاده کرد تا انجماد از نقطه‌های مناسب‌تری شروع شود و ساختار این قطعات به شکل دانه‌های کوچک، تشکیل گردد. از این رو خواص مکانیکی نهایی محصول مانند استحکام، سختی، چقرمگی و یا تافنس و همچنین انعطاف‌پذیری آن، بهبود پیدا خواهد کرد. در ادامه قصد داریم در مورد خواص، انواع و کاربردهای این ماده صحبت کنیم. 
 
 

خواص جوانه زا سوپرسید

اگر بخواهیم جوانه‌زا سوپرسید را بشناسیم، بدون شک باید به این نکته اشاره کرد که از فروسیلیسیومی که جداسازی شده، در یک درجه خاص تولید خواهد شد. این ماده را در جهان به عنوان یکی از بهترین مواد جوانه‌زا برای کاهش انجماد در چدن‌های خاکستری می‌دانند. دلیل کاربرد بسیار زیادی جوانه‌زا سوپرسید بدون شک به دلیل وجود استرانسیم در ترکیبات ان است. برعکس سایر جوانه زاها، فروسیلیسیوم برای تاثیرگذاری هیج نیازی به آلومینیوم و کلسیم نخواهد داشت. البته ناگفته نماند که مقدار بسیار کمی از عنصر کلسیم، می‌تواند باعث کاهش قابل توجه راندمان تشکیل جوانه در آن دست جوانه زاهایی که دارای استرانسیوم است، شود.
از این رو، به هنگام تولید، کلسیم در یک سطح پایین نگهداری خواهد شد. به بیان دیگرف جوانه‌زا سوپرسید را می‌توان یک ماده تولید گرافیت در دراز مدت معرفی کرد. از مهمترین خواص و ویژگی‌های این ماده می‌توان به تشکیل گرافیت‌های قدرتمندتر، بالا رفتن تعداد حفره‌های یوتکتیکی، یکنواختی مناسب‌تر ساختار مقطه با ضخامت‌های گوناگون و همچنین یکنواختی استحکام و بیشتر در مقایسه با جوانه زاهای سیلیسیم دار اشاره کرد.  از سوی دیگر می‌توان از این ماده برای چدن‌ های خاکستری با ضخامت بالا، چدن‌های نشکن، جابه جایی درازمدت آهن مذاب و… استفاده کرد. 
 

 

 

جوانه زا سوپرسید چیست؟

 

 

 

انواع ماده جوانه‌زا سوپرسید

در حالت کلی ۳ نوع ماده جوانه‌زا در این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند: 

 

فروسیلیسیم حاوی استرانسیم

این ماده جوانه‌زا که ان را بیشتر با نام جوانه زا سوپرسید می‌شناسند، می‌تواند به سادگی از ایجاد و تکشیل حفره‌های سفید، جلوگیری کند. همین امر موجب می شود تا گرافیت در ریخته‌گری‌های با دیواره نازک، به صورت یکنواخت‌تر و یک دست‌تر توزیع و تشکیل شود. دلیل این امر نیز این است که فاصله‌گذاری در بین بافت‌ها در ضخامت‌های گوناگون، کمتر بوده و ساختاری که در اثر تبرید شکل خواهد گرفت، تنها بر روی سطح ریخته‌گری قابلیت مشاهده شدن را دارد. 

 

فروسیلیسیم حاوی باریم

آن دسته از فروسیلیوم‌هایی که دارای باریم هستند، بیشتر با عنوان بارینوک شناخته می‌شوند. از این ماده جوانه‌زا می‌توان برای بهبود گرافیت‌سازی استفاده کرد. از استفاده های دیگری که دارد، می‌توان به بهبود توزیع گرافیت در ریخته‌گری‌های دیواره نازک و کاهش سرعت تدریجی اشاره کرد. 

 

فروسیلیسیم حاوی زیرکونیوم

زیرکونیوم برای اکسیداسیون زدایی (زیرسینوک) به کار می‌رود و نقشی مهم در بهبود سیالیت آهن مذاب، کاهش تمایل چدن به ایجاد اثر دهان سفید ایفا می‌کند. همچنین سرعت بارداری را نیز کاهش می‌دهد. 
 
 

تکمیل شدن پاتیل

جا به جایی فلز از پاتیل‌هایی که با عنوان پاتیل تامین کننده شناخته می‌شوند، به پاتیل‌های ریخته‌گری : جوانه‌زا سوپرسید پیش از اینکه پاتیل تکمیل شود، نباید به قسمت انتهایی پاتیل، تخلیه گردد. استفاده از ماده جوانه‌زایی که دارای استرانسیم است موجب می‌گردد تا انقباض کمتری رخ دهد و استفاده از آن در مقایسه با سایر ماده‌های جوانه زا، مقرون به صرفه خواهد بود. 
همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، جوانه‌زا سوپر سید باعث کاهش حداکثری دمای انجماد در چدن‌های خاکستری خواهد شد. از این رو به عنوان یک جوانه‌زا موثر و کاربردی در فرایندهایی که شامل نودولیزرهای نادر هستند، شناخته می‌شود. در نهایت باید اشاره کرد که این ماده می‌تواند خطرات ناشی از به وجود آمدن آخال و حفره‌های گوناگون را کاهش دهد

 


کاربردهای جوانه زا سوپرسید

بسیاری از کارخانه‌های ریخته‌گری موجود، برای اینکه بتوانند کنترل لرزش را در مقدار مشخصی تنظیم کنند، جوانه زا سوپرسید خودشان را به نسبت دو سوم سایر جوانه زاها، استفاده می‌کنند. اضافه کردن آلیاژ مورد نظر به جریانی که به صورت پیوسته جاری شده است، باید تحت یکی از شرایط زیر انجام شود: 
 
 

 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید جوانه زا سوپرسید وارد لینک روبرو شوید - قیمت جوانه زا سوپرسید
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943