ویژگی‌های منحصر فرومنگنز پر کربن

یکی از فلزات پرکاربرد که در صنایع مختلفی کاربرد دارد، فرومنگنز پر کربن است که در واقع یک فروآلیاژ منگنز بوده و در کوره‌های بلند، و با حرارت دادن کربن با دو ماده منگنز اکسید ( mgo۲) و اکسید آهن (Fe2o3) تولید می‌شود. در واقع از کربن به عنوان یک ماده اکسید کننده برای ساخت فولاد استفاده می‌شود. ماده اصلی سازنده فولاد و چدن این فرآورده است که در ادامه مطلب قصد بررسی و انتقال اطلاعات مفیدی از ویژگی‌های منحصر فرومنگنز پر کربن همراه با کاربردها، نحوه تولید و… را داریم، پس شما را به خواندن این مقاله مفید دعوت می‌کنیم.

فرومنگنز چیست؟

قبل از پرداختن به ویژگی‌ها و سایر خصوصیات، فرومنگنز پرکربن، ابتدا باید بدانید فرومنگنز چیست؟

در واقع فرومنگنز یک آلیاژ است که از حرارت دادن دو ماده منگنز اکسید و اکسید آهن به دست می‌آید و بسته به میزان کربن موجود در آن به سه دسته فرو منگنز کم‌کربن، فرومنگنز متوسط کربن و فرومنگنز پر کربن تقسیم می‌شوند و هر یک از این آلیاژها، کاربردها و ویژگی‌های منحصر به خود را دارند.

یکی از اصلی‌ترین، کاربردهای منگنز برای تهیه آلیاژ است که این آلیاژها مهم‌ترین ماده در ساخت موادی همچون چدن و فولاد هستند. خود ماده منگنز کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف همچون صنایع شیمیایی، متالوژی، الکترونیک و… دارد. شاید برایتان جالب باشد که علاوه بر اینکه از منگنز (Mg) به عنوان یک احیا کننده در صنعت فولاد استفاده می‌شود، در تولید لاک‌های رنگارنگ نیز کاربرد دارد.

به طور کلی ماده منگنز باعث کاهش میزان گوگرد، اکسیژن زدایی، بالا بردن خواص فیزیکی، سختی پذیری شدن، تمیزی سطح کار و بالا بردن انعطاف پوسته تشکیل دهنده می‌شود.

 

لیست قیمت فروسیلیس منگنز روز

 

همه چیز در مورد فرومنگنز پر کربن

گفتیم که فرومنگنزها به سه دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها، فرومنگنز پر کربن است که جز پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین فروآلیاژهایی است که در صنعت تولید فولاد و چدن بسیار کاربرد دارد. خوشبختانه بیشترین بخش از مواد اولیه فرومنگنز پر کربن، در کشور ایران تولید می‌شود و به سایر کشورها نیز صادر می‌شود که در بحث قیمت‌گذاری این محصول، در صورتی که وارداتی نباشد، باعث کاهش هزینه‌های پرداختی هم می‌شود. 

برای تهیه این فرومنگنز، از کوره‌های بلند یا کوره‌های قوس الکترونیک که شبیه فرایند احیا فولاد است استفاده می‌کنند. استفاده از این کوره‌ها هر چند نسبت به گذشته کاهش یافته، اما برای تولید این ماده، همچنان بهترین روش تولیدی استفاده از همین نوع کوره‌ها است. فرآیند تولید این فرآورده در کوره‌های بلند، در دمای ۱۲۰۰_۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، انجام می‌شود.

برای اینکه فرآیند تولید این ماده پرکاربرد، بهتر انجام شود، از موادی همچون دولومیت، منگنز، اکسید، آهک، کک و کوارتز اسنفاده می‌کنند. جالب است بدانید ترکیبات شیمیایی فرومنگنز پر کربن شامل موارد زیر است.

  • منگنز: ۷۸_۷۹٪
  • سیلیسیم: ۲٪
  • کربن: ۶_۸٪
  • گوگرد:۰۲۵٪

همچنین اندازه دانه‌های این ترکیب شیمیایی معمولا بین ۱۰ الی ۶۰ می‌باشد و از لحاظ محتوای کربن، چیزی بین ۶_۷ درصد وزنی است. ما در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌های منحصر این آلیاژ می‌پردازیم.

 

ویژگی‌های فرومنگنز پر کربن

فرومنگنز پر کربن، از لحاظ تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین این ترکیب ویژگی‌های منحصری دارد که به سبب همین ویژگی‌ها، کاربردها و موارد مصرف بالایی در صنایع گوناگون دارد.

گوگرد ماده‌ای است که در فولاد مذاب باعث کاهش خواص آن می‌شود که از فرومنگنز پرکربن برای کاهش این خواص استفاده می‌کنند. در واقع عملکرد منگنز در این فرآیند مانند یک احیا کننده و‌تمیز کننده است. ناگفته نماند در ساخت محصولاتی که به میزان بالای کربن حساسیت ندارند، از این ترکیب استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های فرومنگنز پرکربن می‌پردازیم.

  • خوردگی ندارد.
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است.
  • به سبب ترکیبات شیمیایی بدون نقصی که دارد، هیچگونه ناخالصی در آن دیده نمی‌شود.
  • نقطه ذوب پایینی دارد و دامنه ذوب آن بین ۱۰۵۰_ ۱۳۶۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • در آب حل نمی‌شود و حلال در آب است.
  • خاصیت اشتغال زایی ندارد.
  • دارای قابلیت بازیافت بالایی است.
  • قابلیت اصلاح و تغییر دارد.
  • شکل ظاهری آن به صورت جامد و کلوخه‌ای است.
  • در صورت خشک بودن بدون بو و به رنگ نقره‌ای است.
  • دارای چگالی ۷/۳_ ۷/۴ است.
  • معمولا به شکل خرد شده و یا الک شده به بازار عرضه می‌شود.
  • در زمان‌هایی مانند زمان انبار کردن، مصرف کردن و… با دیگر مواد، واکنش نمی‌دهد.

تمامی موارد نام برده جز ویژگی‌های این فرآورده است که به طور کلی از سنگ معدن منگنز ذوب شده در کوره‌های بلند به دست می‌آید. پس از اطلاع از ویژگی‌های منحصر فرومنکنز کربن، حال نوبت به بررسی کاربردهای این ماده معدنی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

لیست درخواست خرید و فروش فرومنگنز

 

کاربردهای مهم فرومنگنز پر کربن

 مهم‌ترین فرو آلیاژ فرومنگنز، کاربردهایی دارد که شامل موارد زیر هستند.

  • کاربرد فرومنگنز پر کربن در صنعت ریخته‌گری

از این فرآورده برای تلقیح و کروی سازی و همچنین جلوگیری از تشکیل کاربیدها در صنعت ریخته‌گری استفاده می‌شود. همچنین با افزایش گرافیت، زمان کروی شدن را کوتاه می‌کند که باعث سرعت بخشیدن به کارها می‌شود.

  • کاربرد فرومنگنز پرکربن در انسداد ورودی آب کوره

یکی دیگر از کاربردهای این فرآورده، انسداد راه‌های ورودی آب از کوره است که در هنگام ذوب آهن، از تشکیل ناخالصی‌ها مانند سولفید آهن، جلوگیری می‌کند و این موضوع باعث کاهش ناخالصی‌ها و در نهایت افزایش عمر کوره‌ها می‌شود.

  • کاربرد فرومنگنز پر کربن در صنعت هواپیما سازی و کشتی سازی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد این فرآورده، در تهیه فولاد است به نحوی که ۹۰ درصد فرآیند فولاد سازی توسط این ترکیب انجام می‌شود؛ از این رو در ساخت قسمت‌های مختلف هواپیما و کشتی و دیگر قسمت‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صنعت ساخت و ساز ساختمان‌ها نیز کاربرد دارد.

  • کاربرد فرومنگنز پر کربن در لاستیک سازی

موادی که در پخت لاستیک سازی، به کار می‌روند بسیار زیاد است و چیزی حدود ۲۰۰ ماده برای این کار استفاده می‌شود. از مهم‌ترین اجزای اصلی موادی مانند لاستیک می‌توان به کربن، سیلیس، گوگرد، کربن سیاه، اکسیدان و… اشاره کرد که فرومنگنز پرکربن به دلیل داشتن مقادیر بالای کربن برای جلوگیری از ترک‌ بردن لاستیک‌های صنعتی کاربرد دارد.

در بین تمام کاربردهایی که این فرآورده دارد، مهم‌ترین کاربرد آن در تولید فولاد است که ۹۰ ٪ در این صنعت و ۱۰٪ در صنعت ریخته گری کاربرد دارد. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، فرومنگنز پر کربن کاربردهای دیگری دارد که شامل موارد زیر هستند.

  • در ساخت لاک و آجرهای رنگی کاربرد دارد.
  • باعث بالا رفتن سرعت خنک کننده قطعات می‌شود.
  • پایدار کننده فاز آستنیت است.
  • باعث کاهش شکنندگی فولاد می‌شود.
  • در صنعت تولید سرامیک کاربرد دارد.
  • به عنوان اکسیژن زدا و گوگرد در ساخت فولاد و آهن، عمل می‌کند.
  • سبب افزایش سختی فولاد می‌شود.

با توجه به کاربردهای ذکر شده برای این فرآورده، مسلما شما با اهمیت تولید این ماده و همچنین موارد مصرفی که در صنایع مختلف دارد، آشنا شده‌اید؛ بنابراین خوب می‌دانید که خرید و فروش این محصول با قیمت مناسب، برای خریداران این مواد و همچنین افرادی که از این ماده در صنایع مختلف استفاده می‌کنند، نقش اساسی دارد. ر ادامه قصد به بررسی عواملی که بر قیمت این فرآورده تاثیر گذار است می‌پردازیم.

 

عوامل موثر بر قیمت فرومنگنز پرکربن

یکی از پرکاربردترین فرو آلیاژهای موجود در بازار، که از صنعت فولادسازی گرفته تا تولید آجرهای رنگی و لاک‌های رنگی کاربرد دارد، فرومنگنز پرکربن است که تغییرات قیمت این فرآورده تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله موارد زیر است.

  • میزان خلوص آلیاژ منگنز

اصلی‌ترین عامل در تغییر قیمت این ماده، میزان خلوص منگنز در آن است که رابطه مستقیمی با افزایش قیمت آن دارد؛ یعنی هر چقدر درصد خلوص منگنز در این فرآورده بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت آن افزایش می‌یابد.

  • نوسانات نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز و شاخص ارزی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این ماده معدنی هستند و کاملا رابطه مستقیمی با تغییرات قیمت دارند. در واقع با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مواد اولیه برای تهیه این ماده افزایش می‌یابد که همین موضوع سبب افزایش قیمت نهایی این فرآورده می‌شود.

  • مرکز خرید شما

مسلما تمامی مراکز فروش این محصول، قیمت یکسان و ثابتی ندارند. در واقع هر مرکز تولیدی و عرضه کننده، این محصول را توجه به عواملی همچون هزینه کار نیروهای تولیدی، کیفیت مواد اولیه، محدودیت‌های بین کشوری و… نرخی را برای فروش این محصول، تعیین می‌کند. با انتخاب یک مرکز معتبر که این ماده معدنی را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به فروش برساند، تا حد زیادی می‌توانید در هزینه‌های تولیدی خود صرفه جویی کنید.

 

کلام پایانی

فرومنگنز پر کربن یکی از پرکاربردترین فرو آلیاژهای مصرفی در صنایع گوناگون از جمله ریخته‌گری، فولادسازی، تولید سرامیک، خودروسازی و… است که کارایی بالای این ماده معدنی، به سبب ویژگی‌های منحصر فرومنگنز پر کربن است که باعث افزایش استحکام و مقاومت فولاد می‌شود. ناگفته نماند هر چقدر درصد ناخالصی‌های این فرآورده کمتر باشد، مسلما کیفیت و کارایی آن افزایش می‌یابد که به این منظور، بایستی از مراکز معتبر و قابل اعتماد فرومنگنز پرکربن را خریداری کنید. چنانچه شما عزیزان قصد سفارش این محصول را دارید می‌توانید به سایت تجارت گرام مراجعه کنید و سفارشات کلی و جزئی خود را از طریق همین درگاه اینترنتی ثبت کنید. همچنین لازم به ذکر است که فرومنگنز پر کربن در این مجموعه در بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به فروش می‌رسد و می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با این مرکز در ارتباط باشید. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943