ضایعات آهنی ویژه چیست؟

برخی از ضایعات آهنی که اکثر مردم آن‌ها را در دسته زباله‌ها و قطعات دور ریختنی قرار می‌دهند، می‌توانند نقش تاثیرگذاری در صنایع مختلف داشته باشند. ضایعات آهنی از زمان‌های بسیار دور و حتی قبل از توسعه صنعت بازیافت، با عنوان آهن قراضه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بازیافت و استفاده از ضایعات آهنی ویژه علاوه بر حفاظت محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن، تاثیر مهمی در صرفه جویی‌های کلان اقتصادی دارد. همچنین با بازگشت این ضایعات به چرخه تولید، ما دیگر کمبودی در زمینه تامین مواد معدنی مورد نیاز نخواهیم داشت و این خود به تنهایی می‌تواند صرفه جویی زیادی را در هزینه‌ها به دنبال داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با ضایعات آهنی ویژه آشنا شویم. 
 
 

معرفی کامل ضایعات آهنی ویژه

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید برخی ضایعات در صنعت وجود دارند که بسیار ارزشمند و کاربردی هستند. ضایعات آهنی ویژه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین این ضایعات هستند. در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا، با بازیافت کردن اصولی قطعات فلزی و آهنی، آن‌ها را مجددا به چرخه تولید باز می‌گردانند و از آن‌ها به عنوان مواد معدنی استفاده می‌کنند. این کار موجب می‌شود تا صنعتگران در زمینه تهیه قطعات موردنیاز خود با مشکل رو به رو نشده و کاملا تامین باشند. تمامی قطعات، ابزار و وسایلی که بشر به دست خود می‌سازد را می‌توان به کمک این ضایعات آهنی دوباره ساخت.
اما برای استفاده از این ضایعات آهنی فرایندی نیاز است تا این قراضه‌های آهنی بتوانند از نظر کیفی قابل قبول واقع شوند. عملیات برگرداندن قطعات فلزی و آهنی به چرخه تولید که به بازیافت آهن نیز معروف است را در کارخانجات مخصوصی انجام می‌دهند. کارخانه ذوب کردن فلزات همان محلی است که در آن، ضایعات آهن در کوره مخصوص ذوب می‌شود. این کوره می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. به عنوان نمونه کوره القایی و یا کوره قوس الکتریکی برخی از انواع کوره برای ذوب این ضایعات هستند. قطعات آلومینیومی، فلزی، گالوانیزه و بسیاری از آهن آلات ناکارآمد ساختمانی که همه ما در اطراف خود نمونه‌هایی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم در این کارخانجات جمع آوری می‌شوند و بسته به ویژگی‌های کیفی و نوعی که دارند برای ذوب به کوره‌های مناسب منتقل می‌شوند.
کوره‌ها با مکانیسم مخصوصی که دارند، حرارت مشخصی را به قطعات وارد کرده و آن‌ها را ذوب می‌کنند.  عملیات ذوب ضایعات آهنی ویژه داخل کوره به گونه‌ای دیگر نیز تعبیر می‌شود که به آن شارژ کردن یا بارگیری می‌گویند. در صورتی که بخواهند از این ضایعات، فلزات ارزشمند و کاربردی تهیه کنند، علاوه بر ذوب کردن، عناصر مشخصی را به آن‌ها اضافه می‌کنند تا در سطوح کیفی مورد قبول قرار بگیرند. این ضایعات آهنی ویژه بعد از اعمال حرارت و ذوب شدن، به بهترین و مقاوم‌ترین فلزات آهنی تبدیل می‌شوند که می‌شود از آن‌ها در ساختمان ها، تولید ماشین آلات، ریل قطار و موارد بسیار دیگر استفاده کرد. 
یکی از نکات بسیار مهمی که در عملیات ذوب و حرارت دهی به ضایعات آهن وجود دارد این است که این پسماندهای آهنی نباید دارای هیچ گونه رنگی باشند. وجود رنگ بر روی بدنه این قطعات، می‌تواند آسیب‌های مختلفی به محیط زیست وارد کند. ضایعات آهنی ویژه با نام زباله‌های صنعتی نیز معرفی می‌شوند. این ضایعات ویژگی‌هایی دارند که می‌شود به دلیل همین ویژگی‌ها آن‌ها را برای چندین بار به چرخه تولید برگرداند و از آن‌ها مجددا استفاده کرد. ذوب کردن، حرارت دادن و بازگرداندن مجدد ضایعات آهنی در کارخانجات، تاثیری در استانداردهای کیفی محصول ندارند و در واقع شما با چندین بار استفاده از این قطعات، می‌توانید همچنان آن‌ها را با همان کیفیت و خواص اولیه در صنایع به کار ببرید. 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید پوسته اکسیدی آهن وارد لینک روبرو شوید - پوسته اکسیدی آهن
 
 
ضایعات آهنی سوپر ویژه چیست؟
 
 
 
 

اصلی‌ترین مراحل بازیافت ضایعات آهنی ویژه عبارتند از: 

  •  جمع کردن زباله‌ها و ضایعات آهنی از انبارها، صنعت تانکرسازی، کشتی‌سازی و…
  •  جداسازی قطعات آهنی براساس جنس و ویژگی‌های ظاهری
  •  انتخاب مناسب‌ترین کوره برای هر قطعه
  •  اعمال حرارت برای ذوب کردن هرآنچه درون کوره است. 
  •  تصفیه کردن قطعات ذوب شده به روش‌های مختلف به جهت از بین بردن تمامی ناخالصی‌ها و مواد زائد
  •  منجمد کردن قطعات و ارسال آن‌ها به مراحل بعدی
  •  ارسال قطعات فرآوری شده به کارخانجات برای استفاده در زمینه‌های گوناگون
     

 

این ضایعات به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند : 

  •  تمامی پسماندهایی که از قطعات آهنی ساختمانی تهیه می‌شوند از جمله: خرده میلگرد، انواع تیرآهن، نبشی و…
  •  قراضه قوطی و پسماندهای پروفیل
  •  قطعات و ضایعات شاسی ماشین‌های سنگین
  •  رینگ خودرو
  •  قطعات خرد شده درب و پنجره
  •  تکه‌ها و قطعات تسمه‌های آهنی ضخیم
  •  انواع لوله ضخیم قراضه شده
  •  ورق‌های ضخیم ضایعاتی
  •  ورق‌های سیاه و روغنی که بدون زنگ زدگی هستند
  •  میلگردها و مفتول پرس شده

 

 

گروه های مختلف ضایعات آهنی سوپرویژه

 

 

 

اگر شما هم یکی از مصرف کنندگان و متقاضیان ضایعات آهنی هستید، به شما توصیه می‌کنیم، محصول مورد نظر خود را از واحدهایی تهیه کنید که در این زمینه به مهارت و اعتبار کافی دست یافته اند. کارخانجات معتبر ذوب آهن در کشور کاملا نام آشنا و شناخته شده هستند. هر یک از این کارخانجات بسته به روش‌های مخصوصی که برای بازیافت ضایعات آهن به کار می‌گیرند قیمت‌های متفاوتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. شما می‌توانید لیست به روزترین قیمت‌ها را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی دریافت کنید. 
 
 

نتیجه گیری

ما در این مطلب سعی کردیم از ارزش و اهمیت ضایعات آهنی ویژه و جایگاه آن‌ها در صنایع مختلف صحبت کنیم، اینکه ضایعات آهنی در واقع زباله و پسماند دور ریختنی نیستند و می‌توانند بارها و بارها مورد استفاده قرار بگیرند. بازیافت کردن این قطعات و برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، به صنایع مختلف کمک بسیار زیادی می‌کند. که مهم‌ترین آن صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین تامین مواد اولیه است.
با استفاده مجدد از ضایعات آهنی می‌توان پایه‌های اقتصادی کشور را محکم‌تر کرد و در حفاظت محیط زیست تاثیر بسیار زیادی گذاشت. در ادامه همچنین با مهم‌ترین ضایعاتی که در دسته ضایعات آهنی ویژه قرار می‌گیرند آشنا شدیم و دانستیم که برای استفاده از این ضایعات نیاز است تا فرایندها و مراحل به خصوصی صورت گیرد. مهم‌ترین اقداماتی که در بازیافت ضایعات آهنی صورت می‌گیرد عبارتند از: ذوب کردن و تصفیه اصولی.
 
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید ضایعات آهنی ویژه وارد لینک روبرو شوید - قیمت ضایعات آهنی ویژه

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943