بررسی بهترین کنسانتره ها و معرفی کنسانتره آهن

کنسانتره به معنای شکل غلیظ شده برخی از موادی است که عصاره و آب آن گرفته شده است. این مواد به شکل خالص و متراکم بوده و با توجه به فرآیندهای خاص و تحت شرایط مختلف، غلیظ می‌شوند. امروزه کنسانتره‌ها به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام برای صنایع مختلف کاربردی هستند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی بهترین کنسانتره‌ها بپردازیم. در صورتی که می‌خواهید شناخت خود را نسبت به کنسانتره مواد معدنی، آهن، روی، سرب و... افزایش دهید، کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

آشنایی با کنسانتره و مواد تشکیل دهنده آن

در صنایع مختلف از اصطلاح کنسانتره به شکل‌های گوناگون استفاده می‌شود. این مواد در صنایع غذایی، فلزات، صنعتی و... کاربردی هستند. در تمام صنایع، کنسانتره به معنای خارج کردن کلیه مواد غیرضروری است که باعث می‌شود تا در نهایت یک عصاره خالص و غلیظ به دست آید. صنایع امروزی با توجه به نیاز خود می‌توانند از این ماده با ارزش که دارای عیار و خلوص بالایی است، استفاده کنند.

کنسانتره نتیجه عملیات فرآوری است که حاوی کانی یا کانی‌های با ارزش است. این ماده به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود که هر کدام کارایی مختلفی در صنایع امروزی دارند. از مهم‌ترین کنسانتره‌های موجود می‌توان به کنسانتره آهن، روی، سرب، مس، مواد معدنی و... اشاره کرد.

 

بررسی بهترین کنسانتره‌های موجود در ایران

همان‌طور که بیان شد، کنسانتره یکی از محصولات غلیظ شده مرغوب است که در چرخه صنایع جهان به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای مواد با ارزش زیادی است. استخراج و عصاره‌گیری مواد طبیعی موجود در طبیعت باعث می‌شود تا تبدیل این ماده به مواد با ارزش، در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل امکان پذیر باشد. از بهترین کنسانتره‌های موجود در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کنسانتره معدنی

از فرآیندهای جداسازی کانی‌های مفید از باطله آن که طبق شیوه‌های مختلف انجام می‌شود، ماده معدنی تازه‌ای تولید شده که به آن کنسانتره معدنی گفته می‌شود. کنسانتره معدنی با توجه به خارج کردن عناصر زائد آن امکان پذیر است. این کار توسط شیوه‌های مختلف انجام می‌شود تا فرآوری به بهترین شکل صورت بگیرد.

کنسانتره معدنی کاربردهای زیادی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به استفاده در صنایع ذوب اشاره کرد. شاخص‌های زیادی برای ارزیابی کنسانتره معدنی وجود دارد که توسط مصرف کننده یا کارگاه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. افراد و صنایع فعال با بررسی دقیق دانه‌بندی، نوع، مقدار کانی‌های موجود، میزان رطوبت کنسانتره معدنی و... می‌توانند ارزش تجاری این مواد را تعیین کنند.

 

شیوه کنسانتره سازی مواد معدنی

بسیاری از مواد معدنی موجود در طبیعت ایران برای آماده سازی جهت کنسانتره سازی باید تحت شرایط مختلف متالورژیکی خاص قرار بگیرند. کنسانتره معدنی با توجه به ترکیب مواد معدنی و شیمیایی انجام می‌شود. روش‌های به کار گرفته شده در کنسانتره معدنی، از جمله روش‌های به روز است که مهم‌ترین آنها شامل فلوتاسیون، جدایش ثقلی و احیای ناقص می‌شود. هر شیوه دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است که باعث می‌شود تا کیفیت کنسانتره مواد معدنی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

رایج‌ترین شیوه برای کنسانتره سازی مواد معدنی روش فلوتاسیون است که بر روی سنگ‌های معدنی، آهن، سنگ معدن سولفیدی مس و... انجام می‌شود. سایر شیوه‌های بیان شده نیز برای تغلیظ و پرعیارسازی مواد معدنی کاربردی هستند. انتخاب بهترین شیوه برای کنسانتره سازی مواد، بر اساس تکنولوژی‌های در دسترس صنایع امروزی تعیین می‌شود.

 

کنسانتره آهن

کنسانتره آهن، محصول فرآوری شده از سنگ آهن است که با استفاده از روش خرد کردن، جداسازی مغناطیسی، فلوتاسیون و... تولید می‌شود. این ماده برای کوره‌های بلند و بریکت کاربردی است و از لحاظ ویژگی‌های درونی جزو مواد غیرسمی، غیرقابل انفجار و غیرقابل اشتعال شناخته می‌شود. ماده اولیه کنسانتره آهن که سنگ آهن است، در محیط‌های طبیعی یافت می‌شود.

 

به کارگیری گسترده کنسانتره آهن، به شکل قابل توجهی توسط صنایع امروزی افزایش پیدا کرده است. از مهم‌ترین موارد مصرف این کنسانتره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گندله سازی

ساخت بریکت آهن یا بلوک فشرده

 

صنعت ذوب آهن

با استفاده از این شیوه، فرآوری سنگ آهن قابل کنترل است و می‌توان مواد مضر و ناخالصی‌های سنگ را به شکل قابل توجهی حذف کرد. فرم ظاهری سنگ آهن در کنسانتره آهن قابل یکپارچه سازی است. صنایع مختلف نظیر ذوب، برای این که بتوانند در هزینه‌های تولیدی خود صرفه جویی کنند، همواره به دنبال خرید سنگ آهن باکیفیت هستند تا در نهایت هزینه کنسانتره را کاهش دهند.

فرآوری سنگ آهن به شکل معمول دارای دو مرحله است که شامل سنگ آهن دانه بندی شده و تبدیل آن به کنسانتره سنگ آهن است. مرحله اول از روش خشک تولید شده که در این شیوه مواد زاید سنگ آهن به شکل کامل از بین رفته و به قطعات ریز تبدیل می‌شود. در ادامه دانه بندی انجام شده باعث می‌شود تا سنگ آهن عیار خود را از دست دهد. در مرحله تولید کنسانتره آهن، به دلیل وجود کانی‌های مختلف در دانه‌های سنگ آهن، انجام عملیات فیزیکی جداسازی مغناطیسی از طریق آهن‌ربا انجام می‌شود. کنسانتره سنگ آهن بنا به دلایل زیر انجام می‌شود:

کنترل و افزایش عیار آهن موجود در سنگ

حذف و یکپارچه سازی عناصر مضر سنگ

یکپارچه سازی فرم ظاهری و داخلی سنگ

 

کنسانتره روی

کنسانتره روی یکی از محصولات باکیفیت چرخه صنایع امروزی است که جایگاه ویژه‌ای در صنایع فعال اقتصادی دارد. استخراج ماده معدنی روی و تبدیل آن به کنسانتره، به نسبت مواد معدنی دیگر آسان‌تر است، چرا که وجود دستگاه‌های پیشرفته و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن باعث شده است تا صنایع مختلف بتوانند به آسانی این کار را انجام دهند.

خاک روی به عنوان یک ماده معدنی قابل استخراج از فلز روی است که با ترکیب مواد دیگر تبدیل به کنسانتره روی می‌شود. خاک روی از طریق شیوه عملیاتی کانه آرایی و تحت سنگ‌های سولفوره، استخراج می‌شود. ناخالصی‌های زیادی در خاک روی وجود دارد، که شامل منیزیم، کادمیوم، مس، آهن، سرب، کلر و... می‌شود.

انجام عملیات مختلف کانه آرایی بر روی مواد معدنی نظیر خاک روی، باعث ایجاد کنسانتره روی می‌شود. مشخصات فنی خاک روی که شامل عیار، نوع و مقدار آن است، بر روی کیفیت نهایی محصول اثر می‌گذارد. طبق اطلاعات و آمار صنایع فعال اقتصادی، کنسانتره این ماده به شکل معمول از فرآیند کانه آرایی آهن، گوگرد، سرب و نقره ایجاد می‌شود. پس از تهیه مواد اولیه و انجام یک سری عملیات پیشرفته بر روی آن، خاک معدنی روی به کارخانه‌های تولید فرستاده می‌شود.

این کار باعث شده تا جداسازی فلزات نامرغوب مس، نقره و سرب به شکل استاندارد انجام شود. در نهایت با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های روز، مواد نهایی تولید شده برای استفاده در صنایع امروزی کاربردی هستند. انواع کنسانتره روی شامل موارد مختلف است که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

کنسانتره سولفیدی

کنسانتره اکسیده

کنسانتره خامک

کنسانتره پخته

شیوه کنسانتره این ماده بر اساس عیار نیز تقسیم‌بندی می‌شود که شامل خاک روی کم عیار، متوسط عیار و پر عیار است.

 

کنسانتره سرب 

سرب از جمله فلزهای سنگین طبیعت است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه دارد. از زمان‌های قدیم تا به امروز از این ماده طبیعی برای موارد مختلف استفاده می‌شده است. عمده کاربردهای سرب در صنایع لحیم کاری، باطری‌سازی، آبکاری، صنعت چاپ و رنگ است. این ماده دارای ترکیب مواد دیگری است که از طریق شیوه‌های کلکتور، کف سازی، لخته کننده و اصلاح کننده به کنسانتره سرب تبدیل می‌شود.

این شیوه‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم مواد مضر موجود در سرب را از بین ببرند. پروسه خاص انجام شده در تبدیل سرب به کنسانتره به نسبت سایر روش‌های بیان شده کمی گران‌تر است. ناخالصی‌های موجود در این ماده از طریق روش کلکتور و کف سازی خارج می‌شود. جالب توجه است که بدانید کنسانتره سرب دارای دو نوع مختلف است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. از انواع کنسانتره این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنسانتره اکسیدی سرب

کنسانتره سولفیدی سرب

 

با توجه به کارایی این ماده در صنایع مختلف، نوع اکسیدی آن در زمینه فیزیکی و شیمایی بسیار محبوب‌تر و پرکاربردتر است. این ماده معدنی پرعیار در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنسانتره سازی سرب با توجه به نوع ترکیب مواد شیمایی و معدنی آن انجام می‌شود. انتخاب شیوه صحیح، باعث می‌شود تا فرآوری سرب به بهترین شکل انجام شود که در نهایت منجر به تولید کنسانتره سرب با کیفیت می‌شود.

نوع سولفیدی سرب به دلیل داشتن ناخالصی‌های بیشتر، کمتر مورد توجه صنایع فعال امروزی قرار دارد. در مرحله جداسازی، نوع سولفیدی سرب زمان‌بر بوده و هزینه فرآوری بالاتری دارد.

 

محصولات کنسانتره

برای مشاهده محصولات به همراه قیمت روز و لیست فروشندگان روی اسم هر محصول کلیک کنید.

 

جمع بندی

مواد معدنی و طبیعی زیادی در جهان وجود دارند که برای صنایع فعال امروزی بسیار کاربردی هستند. صنعت پتروشیمی، ذوب آهن و سایر صنایع فعال، برای این که بتوانند تولیدات خود را با هزینه کمتر و به شکل ایده‌آل افزایش دهند، نیاز به استفاده از مواد کنسانتره دارند. در این مقاله در مورد بهترین کنسانتره‌های موجود در جهان موارد جالب توجهی بیان شده است.

از مهم‌ترین و پرکاربردترین کنسانتره‌های صنایع امروزی می‌توان به کنسانتره آهن، سرب، روی و مواد معدنی اشاره کرد. تبدیل هر ماده به مواد غلیظ‌تر، تحت شرایط مخصوصی انجام می‌شود. کسب و کارهای امروزی با توجه به نیاز کاری خود می‌توانند از مواد فرآوری شده برای بهبود وضعیت تولید خود استفاده کنند.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943