برترین تجهیزات برای ریخته گری چدن

ریخته گری چدن یکی از مهم‌ترین فنون در صنعت فلزات محسوب می‌شود. برای اینکه ریخته گری چدن با بهترین کیفیت پیش برود، باید از تجهیزات مخصوص و مناسب این کار استفاده شود. باید بدانید که تجهیزات زیادی برای ریخته گری چدن وجود دارد. هر کدام از این تجهیزات کارایی و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب به معرفی این تجهیزات می‌پردازیم.

مختصری در مورد ریخته گری قطعات چدنی

قبل از معرفی تجهیزات برای ریخته گری چدن، بیایید نگاهی به ماهیت ریخته گری و اهمیت آن در این صنعت بپردازیم. ریخته گری یکی از فنون و تکنولوژی‌های مهم در صنعت فلزات است که قدمت بسیار زیادی هم دارد. هدف اصلی از انجام ریخته گری روی فلزات مختلف، ایجاد اشکال مختلف و پیچیده روی آنهاست. به همین دلیل در ریخته گری از قالب‌های مخصوص استفاده می‌شود.

 

استفاده از ریخته گری فلزات در دنیای امروز کمک زیادی به صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، مبلمان، روشنایی، خودرو، ساخت و ساز و ... می‌کند. درواقع بسیاری از فعالیت‌های امروزی به وجود ریخته گری وابسته هستند. صنعت ریخته گری بسیار گسترده و وسیع است و تقریبا شامل تمام فلزات می‌شود.

ریخته گری چدن یکی از کاربردی‌ترین ریخته گری‌ها در بین فلزات مختلف محسوب می‌شود. با ریخته گری فولاد می‌توان قطعات بسیار مقاوم و کاربردی تولید کرد. برای تولید قطعات مختلف از ریخته گری چدن، باید تجهیزات زیادی را مورد استفاده قرار دهید.

به طور کلی روی فلزات زیادی کار ریخته گری انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها علاوه‌بر چدن عبارتند از آلومینیوم، فولاد، برنز، برنج و ... . از ریخته گری چدن در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

تشریح فرایند ریخته گری قطعات چدنی

کار ریخته‌گری بسیار تخصصی و ماهرانه است. به همین دلیل هر مرحله نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. تجهیزات برای ریخته گری چدن هم باید با دقت زیادی انتخاب شوند. عملیات ریخته گری شامل درست کردن الگو، قالب‌گیری، ریختن، سرد کردن و ... می‌شود. بعد از این مراحل نوبت به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌تر می‌رسد.

اولین قدم در ریخته گری چدن، الگوسازی است. الگو درواقع نقش ماکت را در پروژه ریخته گری ایفا می‌کند. الگوها را معمولا از فلز (عمدتا آلومینیوم) یا چوب می‌سازند. در الگوها می‌توان از حفره قالب هم به میزان مورد نیاز استفاده کرد.

برای قالب‌گیری، روش‌ها و تکنیک‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، قالب ماسه‌ای است. قالب ماسه‌ای روشی کم‌هزینه و محبوب در فرایند ریخته گری محسوب می‌شود. از قالب ماسه‌ای برای ریخته گری‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. پردازش قطعات در این روش بسیار ساده‌تر است.

در تکنیک ریخته گری ماسه‌ای از ماسه سبز که قابلیت چسبندگی بالاتری دارد استفاده می‌شود. در این فرایند اپراتور یا کارگر، فلاسک ماسه را فشار می‌دهد و بعد از بیرون کشیدن الگو، حفره قالب ایجاد خواهد شد. این فرایند به صورت دستی یا خودکار انجام می‌شود. وقتی فلز مذاب داخل حفره ریخته می‌شود، کار ریخته گری به صورت جدی آغاز می‌شود. برای پردازش ذوب فلزات، اغلب از کوره‌های الکتریکی استفاده می‌کنند.

بعد از ریختن فلز مذاب داخل قالب، باید چند ساعت زمان بگذرد تا قالب‌گیری خنک شود. برای ایجاد ضخامت موردنیاز از فرایند تکان دادن استفاده می‌شود. قبل از رسیدن محصول به دست مشتری، فرایند بازرسی با نهایت دقت انجام خواهد شد.

برای مشاهده لیست قیمت روز خرید فروشندگان و تامین کنندگان محصولات ریخته گری چدن و فلزات روی لینک کلیک کنید

اهمیت انتخاب کارگاه ریخته گری مناسب چدن

یکی از مشکلاتی که در زمینه ریخته گری رواج بسیار زیادی دارد، انتخاب کارگاه مناسب است. با وجود اینکه تجهیزات برای ریخته گری چدن اهمیت زیادی دارد، اما نمی‌توان از کنار اهمیت کارگاه هم به این سادگی گذشت. مطالعات نشان می‌دهند که حدود 60 درصد فعالان این حوزه در پیدا کردن کارگاه ریخته گری چدن مناسب دچار مشکل هستند. آن دسته هم که کارگاه مناسب پیدا کرده‌اند از صرف انرژی و هزینه بالا صحبت می‌کنند.

کیفیت ریخته گری قطعات چدنی، زمان انجام پروژه و قیمت از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در فرایند انتخاب کارگاه مناسب ریخته گری چدن محسوب می‌شوند. برای دستیابی به این مهم، باید عوامل و معیارهای زیادی در نظر گرفته شوند.

4 عامل تاثیرگذار در انتخاب کارگاه ریخته گری چدن

بعد از آشنایی با اهمیت استفاده از تجهیزات برای ریخته گری چدن و انتخاب کارگاه مناسب، نوبت به بررسی عوامل تاثیرگذار در این حوزه می‌رسد. در ادامه 4 عامل اصلی و مهم در انتخاب کارگاه ریخته گری چدن را بررسی خواهیم کرد.

1. تجهیزات کارگاه ریخته گری چدن

احتمالا اولین موردی که در انتخاب کارگاه ریخته گری چدن باید به آن توجه داشته باشید، تجهیزات مورد استفاده در کارگاه است. این که کارگاه‌ها از کدام روش برای انجام فرایند ریخته گری استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی در انتخاب تجهیزات مختلف دارد. تجهیزات برای ریخته گری چدن، نشان می‌دهند که کارگاه توان و ظرفیت تولید قطعات بزرگ یا کوچک را دارد یا خیر. با توجه به اینکه تعاریف، اصول و حساسیت‌ها در مورد قطعات بزرگ با کوچک بسیار متفاوت است، باید در انتخاب تجهیزات مناسب دقت زیادی شود.

 

2. مهارت و تجربه کارگاه ریخته گری چدن

برای اینکه به تجربه و مهارت کارگاه مدنظر برسید، باید ابتدا محصولات و قطعات چدنی تولیدشده توسط آنها را به صورت دقیق بررسی کنید. البته باید توجه داشته باشید که محصولات بررسی‌شده چقدر با محصول مدنظر شما شباهت دارند. در صورتی که کیفیت آنها مطابق انتظار شماست، می‌توانید با خیال راحت کارگاه مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که کارگاه کیفیت و تجربه مناسب را نداشته باشد، قطعا نمی‌تواند قطعه باکیفیتی را هم تولید کند.

3. دانش و تخصص کارگاه ریخته گری چدن

کارگاه ریخته گری چدن علاوه‌بر داشتن مهارت و تجربه، باید از نظر سطح دانش هم مناسب باشد. متخصصین کارگاه ریخته گری باید قادر به بررسی فنی و دقیق کاربرد قطعه، گرید، وزن قطعه و ... باشند. در صورتی که کارگاه مدنظر دارای دانش و تخصص کافی باشد، می‌توان گفت که قطعات و محصولات چدنی باکیفیتی هم تولید خواهد شد.

4. قیمت ریخته گری چدن

قیمت را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب کارگاه مناسب ریخته گری دانست. قیمت ریخته گری هر کدام از قطعات چدن متفاوت از دیگری است. دلیل این امر عناصر شیمیایی و آنالیز متفاوت هر کدام از آنهاست. قیمت چدن‌های خاکستری، معمولا ارزان‌تر از سایر قطعات است. به طور کلی انتخاب کارگاه ارزان، می‌تواند به ضرر شما تمام شود. چرا که معمولا کارگاه‌هایی با دانش و مهارت پایین، هزینه کمی هم دریافت می‌کنند. اینکه به دنبال مدیریت هزینه‌های پروژه باشید طبیعی است، اما نباید از فاکتور کیفیت که در اولویت قرار دارد چشم‌پوشی کنید.

بررسی مهم‌ترین تجهیزات برای ریخته گری چدن

همانطور که اشاره کردیم، ریخته گری چدن با استفاده از تجهیزات و امکانات مختلفی انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در ریخته گری چدن، عبارتند از:

  • ایستگاه بازرسی
  • ایستگاه تمیزکننده
  • ایستگاه پوشش‌دهنده خودکار فوم
  • سیستم جابجایی
  • ایستگاه پوشش‌دهنده Shell
  • انواع کوره‌ها (القایی، قوس الکتریکی، سنتی و ...)
  • لیفتراک
  • جرثقیل
  • نوار نقاله

این تجهیزات تنها بخشی از امکانات مورد نیاز ریخته گری چدن محسوب می‌شوند. از دستگاه‌های بزرگ و کوچک دیگری هم در فرایندهای مختلف ریخته گری چدن استفاده می‌کنند. در تمام فرایندهای الگوسازی، قالب‌گیری، ریختن مواد مذاب، تمیزکردن و ... باید از تجهیزات پیشرفته و باکیفیت استفاده شود.

برای ریخته گری فلزات کوچک و بزرگ از فرایندهای دستی یا اتوماتیک به فراخور نیاز استفاده می‌کنند. استفاده از خطوط کوره و قالب ضروری است. کوره‌هایی که برای ذوب چدن مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به نوع سوخت و ظرفیت، متفاوت هستند. کوره‌های سنتی شامل کوره الکتریکی و کوره زغال سنگ می‌شوند که کاربردهای خاص خود را دارند. امروزه بیشتر از کوره‌های مدرن و پیشرفته با عنوان قوس الکتریکی، القایی، کپسول و ... استفاده می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر ظرفیت کوره بیشتر باشد، ذوب بیشتری هم انجام خواهد شد.

 

بررسی حفظ ایمنی در ریخته گری فلزات

کار با فلزات به صورت کلی کار دشوار و در عین حال خطرناکی است. وقتی بحث کار با تجهیزات برای ریخته گری چدن هم به میان می‌آید، نمی‌توان از خطرات احتمالی آنها برای کارگران چشم‌پوشی کرد. رعایت ایمنی کارگران در هر کارگاه صنعتی ضروری و حیاتی است. به هر حال خطرات احتمالی ممکن است وجود داشته باشند، اما حدالامکان باید از وقوع آنها پیشگیری کرد.

در فرایند ریخته گری، باید از ایمنی کارگران اطمینان حاصل کنید. در فرایند ریخته گری چدن به حداقل رساندن صدمات و تصادفات احتمالی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل قبل از آغاز فرایند در هر کارگاه ریخته گری، باید اصول و دستورالعمل‌های ایمنی تنظیم شده و در معرض نمایش گذاشته شود.

موضوع مهم دیگر در مورد ایمنی کارگران ریخته گری چدن، گرمای بیش از حد فرایند ریخته گری است. در این فرایند به دمای 2000 درجه سانتی‌گراد برای ذوب شدن چدن نیاز است. به همین دلیل باید تهویه و گردش هوای مناسب در کارگاه وجود داشته باشد.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی تجهیزات برای ریخته گری چدن پرداختیم. برای اینکه قطعات و محصولات چدن با بهترین کیفیت تولید شوند، به تجهیزات و امکانات مناسب نیاز دارید. از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای انجام فرایند ریخته گری چدن می‌توان به کوره، نقاله، جرثقیل و ... اشاره کرد. انتخاب کارگاه مناسب هم برای دریافت قطعات چدنی باکیفیت اهمیت زیادی دارد. کارگاه‌های ریخته گری چدن باید دانش و مهارت لازم را در خصوص این تکنولوژی داشته باشند. همچنین قیمت مناسبی را با توجه به کیفیتی که ارائه می‌دهند دریافت کنند.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943