انواع فروآلیاژها و فروسیلیس خام در صنعت فولاد

آشنایی با انواع فروسیلیس در صنعت فولاد

یکی از صنایعی که پیشرفت‌های زیادی در زمینه استفاده از انواع مواد معدنی و محصولات مصنوعی داشته، صنعت متالورژی است. در این صنعت از مواد معدنی و مصنوعی، برای بهبود شاخص‌های فلزی استفاده می‌شود. استفاده از فروآلیاژها در این صنعت رونق بسیار زیادی دارد. یکی از این فروآلیاژها، فروسیلیس خام است که کاربردهای بسیار زیادی هم دارد. به طور کلی فروآلیاژ ماده‌ ضروری برای تولید فلز محسوب می‌شوند و در اکسیدزدایی و غیره استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی فروسیلیس خام و کاربردهای آن بپردازیم.

قیمت فروسیلیس ایران

با فروآلیاژها بیشتر آشنا شوید

قبل از پرداختن به معرفی فروسیلیس خام، بهتر است درباره فروآلیاژها بیشتر بدانید. فورآلیاژ اصطلاحی است که برای دسته‌بندی آلیاژهای مختلف آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع وقتی در یک آلیاژ درصد آهن بیشتری استفاده شود از اصطلاح فروآلیاژ برای آن استفاده می‌کنند. فروآلیاژهای بسیار زیادی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها، فروتیتانیوم، فرومنگنز، فرومولیبدن، فرووانادیوم، فروبرون، فروکرومیوم، فروفسفر و غیره هستند. معمولا از فروآلیاژها در تولید محصولات به صورت مستقیم استفاده نمی‌کنند. از فروآلیاژها برای تولید برخی آلیاژهای فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود. استفاده از فروآلیاژها باعث افزایش کیفیت مواد فولادی و چدنی خواهد شد.

 برای مشاهده لیست قیمت فروسیلیس روی لینک کلیک کنید. 

فروسیلیس خام چیست؟

فروسیلیس یا فروسیلیسیم، ترکیب یا آلیاژی از سیلیسیم و آهن است. البته غیر از آهن در این ماده آلومینیوم، کربن، کروم، گوگرد، کلسیم، منگنز و غیره ممکن است استفاده شود. درصد استفاده از این ناخالصی‌ها، کمتر از ۴ درصد است. این ماده در گریدهای ۷۰و۹۰درصد وجود دارد. کلمه فروسیلیس به انگلیسی Ferrosilicon است. در این آلیاژ نسبت بالایی از سیلیکات‌های آهن یافت می‌شوند. میزان سیلیسیم موجود در آلیاژ، ممکن است بین ۱۰تا۹۰درصد باشد. جالب است بدانید که فرایند تولید این ماده در دمای ۲۵۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. فروسیلیس را در کوره‌های قوس الکتریکی یا بلند تولید می‌کنند.

فروسیلیس خام چه کاربردهایی دارد؟

از این ماده یعنی فروسیلیس خام به عنوان یک افزودنی اکسیدزا در صنعت فولاد برای ذوب فولادهای الکتریکی استفاده می‌کنند. همچنین فولادهای مقاوم در برابر حرارت و خوردگی را با استفاده از این ماده تهیه می‌کنند. به طور کلی از فروسیلیس Ferrosilicon برای اکسیدزدایی گریدهای فولادی ملایم استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای فروسیلیس Ferrosilicon، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از این ماده در آلیاژسازی گریدهای فولاد سازه‌ای و ترانسفورماتورهای استفاده می‌شود.
  • فروسیلیس خام برای تولید انواع فولاد و چدن‌های آلیاژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تولید آمیژان‌های سه جزئی فروسیلیکو منگنز و فروسیلیکو منیزیم نیز با استفاده از فروسیلیس انجام می‌شود.
  • از این ماده در تولید الکترودهای گرافیتی برای جوشکاری استفاده می‌کنند.
  • فروسیلیس ماده اصلی و اولیه تولید منیزیم است.
  • از فروسیلیس در ساخت انواع نیمه‌هادی استفاده می‌کنند.
  • پودر فروسیلیس ریز آسیاب‌شده را در فاز معلق صنعت فراوری مواد معدنی می‌توان استفاده کرد.
  • از دیگر موارد مصرف فروسیلیس در صنایع شیمیایی است.
  • این ماده باعث کروی شدن گرافیت می‌شود. به همین دلیل مقاومت لرزه‌ای بهتری نسبت به فولاد دارد.

 

با ماهیت فروسیلیس آشنا شوید.

فروسیلیس خام یکی از پرکاربردترین فروآلیاژها در صنعت فولادسازی محسوب می‌شود. همانطور که اشاره شد، اجزای اصلی این آلیاژ، آهن و سیلیکون هستند. از این آلیاژ به صورت گسترده در متالورژی استفاده می‌کنند و فرایند تولید آن بر اساس احیای سیلیس است. در سالیان اخیر این ماده در درصدهای ۱۸ تا ۹۲ درصد سیلیکون به صورت میانگین عرضه می‌شود. اعداد میانگین سیلیکون را در این آلیاژ به صورت Si ۴۵٪ و غیره نشان می‌دهند.

برای مشاهده لیست قیمت روز پودر فروسیلیس روی لینک کلیک کنید.

فروسیلیس چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ماده جامد است و رنگی خاکستری دارد. با وجود این که فروسیلیس خام هیچ بویی ندارد، اما تنفس آن برای سلامتی بسیار خطرناک است. پودر فروسیلیس را اگر در معرض شعله قرار دهید، خیلی سریع منفجر می‌شود. به همین دلیل نباید در کنار شعله قرار بگیرد. چگالی آن کاملا به ترکیبات موجود بستگی دارد. در صورتی که میزان سیلیکون در این آلیاژ کم باشد، چگالی ماده نیز کمتر خواهد شد. دمای ذوب این آلیاژ بسیار بالاست و مقاومت بسیار مناسبی در برابر آسیب‌هایی مثل سایش دارد. عنصر سیلیسیم در طبیعت به صورت کوارتز یافت می‌شود.

درخواست های خرید و فروش فروسیلیس ایران.

فروسیلیس خام چگونه تولید می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، این آلیاژ در دمای بسیار بالا تولید می‌شود. به همین دلیل به یک کوره با دمای بسیار بالا نیاز دارید. مواد اولیه، از جمله آهن و سیلیکون را داخل کوره می‌ریزند تا در دمای بالا ذوب شوند. بعد از این مرحله، ترکیب ذوب‌شده از طریق مجرای مخصوص به ریخته‌گری منتقل می‌شود. فروسیلیس مذاب در واحد ریخته‌گری سرد و توسط دستگاه سنگ‌شکن به اندازه کافی خرد می‌شود.

برای تولید فروسیلیس Ferrosilicon خام به مواد حامل آهن، سیلیسیم و مواد احیاکننده احتیاج دارید. یکی از مهم‌ترین منابع سیلیسیم، کوارتزیت و کوارتز هستند که درصد بالایی از سیلیس را دارند. برای احیای سیلیس در کوره از کربن استفاده می‌شود. کلیه موادی که وارد کوره می‌شوند به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجراتگرام میتنواند شما را در خرید بهترین و با کیفیت‌ترین محصول راهنمایی کند. برای مشاوره و دریافت قیمت با تجارتگرام در تماس باشید.

برای مشاهده قیمت خرید فروسیلیس خلوص بالا روی لینک کلیک کنید.

فروسیلیس چگونه عرضه می‌شود؟

این آلیاژ که از ترکیب آهن و سیلیسیم تشکیل می‌شود. برای تولید نیاز به کک، کوارتز و براده‌های آهن و ذوب شدن آن‌ها نیاز دارد. بعد از تولید نوبت به عرضه محصول و شکل ظاهری آن می‌رسد. معمولا فروسیلیس خام را به صورت قطعات کوچکی عرضه می‌کنند که وزنی بین ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم دارند. البته عرضه و فروش این محصول فقط به صورت قطعات کوچک نیست. این آلیاژ به صورت ذرات بسیار ریز و حتی الک‌شده هم ممکن است عرضه شود. مشتریان یا مصرف‌کنندگان اصلی فروسیلیس هم کارخانه‌های تراکتورسازی، فولاد، ریخته‌گری و غیره هستند.

بررسی مشخصات فنی فروسیلیس خام

این آلیاژ از نظر ظاهری، فلزی و نقره‌ای رنگ است. شکل پودرشده فروسیلیس کروی شکل بوده و در حالت عادی خطر آنچنانی ندارد. با این حال بهتر است از بوییدن آن پرهیز شود. ممکن است دستگاه تنفسی را دچار مشکل کند. به همین دلیل محیط‌های تولید فروسیلیس، باید دارای تهویه مناسب و باکیفیت باشند. جالب است بدانید فروسیلیس خام خاصیت مغناطیسی دارد. این آلیاژ در برابر خوردگی و سایش مقاوم است. نقطه ذوب سیلیسیم بین ۱۲۹۰تا۱۳۹۰ درجه سانتی‌گراد و نقطه جوش آن ۲۳۵۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر این ماده در کنار آب قرار دهید، واکنش نشان خواهد داد.

منظور از دانه‌های فروسیلیس چیست؟

این آلیاژ در ابتدا به صورت ذوب‌شده از کوره خارج می‌شود. این مایع مذاب خنک و سپس خرد می‌شود. ذرات به دست آمده بسیار کوچک هستند و توسط بلوک‌های خاصی فیلتر شده و مورد تجزیه قرار می‌گیرند. معمولا از ذرات فروسیلیس در ریخته‌گری‌های مختلف به عنوان عامل اصلاح‌کننده استفاده می‌کنند. این دانه‌ها در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند. برخی از رایج‌ترین ابعاد این دانه‌ها عبارتند از ۰/۲-۱ ۳-۱ و ۸-۳ است. از این ذرات در صنعت چدن و فولاد هم استفاده می‌شود. البته کاربرد این ذرات بیشتر از این‌ها است و به عنوان مواد متالورژیکی هم قابل استفاده هستند.

منظور از میکروسیلیکا چیست؟

فروسیلیس خام در حین تولید، محصولات جانبی هم دارد که یکی از آنها میکروسیلیکا است. این محصول در فرایند تولید فروسیلیس ایجاد می‌شود و خواص متفاوتی دارد. میکروسیلیکا بوی خاصی ندارد و به هیچ عنوان قابل احتراق نیست. این محصول جانبی فروسیلیس را در صنایع رنگ، بتن‌سازی و غیره استفاده می‌کنند. حال در ادامه این مقاله به خطراتی که ممکن است فروسیلیس داشته باشد اشاره می کنیم.

 

فروسیلیس چه خطراتی دارد؟

رعایت احتیاط‌های لازم در مواجهه با این آلیاژ ضروری است. فروسیلیس وقتی با آب تماس دارد، واکنش نشان می‌دهد که منجر به تولید گازهای سمی و قابل اشتعال می‌شود. ذراتی که از فروسیلیس منتشر و در هوا معلق می‌شوند، تولید انفجار گردوغباری می‌کنند. در صورت وجود شعله در اطراف این ماده، شاهد آتش‌سوزی بسیار بزرگ خواهید بود. بنابراین از قرار دادن فروسیلیس در معرض شعله باز خودداری کنید. فروسیلیس خام هم مثل بسیاری از مواد شیمیایی دیگر، خواص خطرناکی دارد. به همین دلیل هنگام کار با آن باید تمام جوانب احتیاط را در نظر داشته باشید.

برای مشاهده لیست قیمت خرید روز فروسیلیس ایران روی لیک کلیک کنید.

 

کلام پایانی

فروسیلیس خام یکی از انواع فروآلیاژهاست که از ترکیب آهن، سیلیسیم و برخی مواد دیگر به وجود می‌آید. درصد سیلیسیم و آهن در این آلیاژ بالاتر از سایرین است. تنها 2 تا 4 درصد از سایر مواد در این آلیاژ استفاده می‌شود. برای تولید این آلیاژ از کوره‌های با دمای بالا استفاده می‌کنند. یکی از محصولات جانبی پرکاربرد فروسیلیس که در فرایند تولید آن ایجاد می‌شود، میکروسیلیکاست که بوی خاصی ندارد. همچنین از قابلیت اشتعال برخوردار نیست. به طور گسترده از فروسیلیس در صنایع فولاد، چدن و غیره استفاده می‌شود. در این مطلب به بررسی جامع فروسیلیس پرداختیم.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943