لوله چیست؟ انواع لوله صنعتی،گالوانیزه، مانیسمان، داربستی، درزدار

بدون شک لوله کشی را می توان یکی از مهمترین بخش های مورد استفاده در صنایع مختلف نام برد. فرقی نمی کند که قصد داشته باشید تا در ساختمان های مسکونی استفاده کنید و یا از آن برای انتقال ماده های دیگر در صنایع مختلف بهره ببرید. شما موظف هستید تا از بهترین و مناسب ترین جنس لوله برای اهداف خودتان استفاده کنید. امروزه در اندازه ها و شکل های بسیار گوناگونی تولید و روانه بازار می شوند که در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد.
 

لوله کشی، نبض تپنده صنعت

زمانی که بحث لوله کشی به میان می آید، ناخوداگاه ذهن همه ما به سمت ساختمان و لوله های آب کشیده خواهد شد. این امر کاملا طبیعی بوده، اما درست نیست. امروزه برای انتقال بسیاری از مواد و تجهیزات استفاده می کنند که شاید شنیدن نام آن ها هوش از سر شما ببرید! تعجب برانگیز نخواهد بود اگر اشاره کنیم که تنوع لوله های تولید شده در صنعت نیز بیشتر از آن چیزی است که شاید فکرش را می کنید.
سیستم لوله کشی مجموعه از لوله، ابزارها، شیر آلات و اتصالات مختلف است که می توان از آن ها برای منتقل کردن انواع سیالات و یا گاز از یک نقطه به نقطه دیگر استفاهد کرد. بدون شک ستون فقرات سیستم ها خواهند بود. از آب آشامیدنی، نفت، مایعات شیمیایی و ... گرفته تا انواع گازهای مختلف، همه و همه به کمک سیستم لوله کشی از یک مکان به مکانی بعضا هزار کیلومتر آن طرف تر کشیده می شوند. 
بسته به نوع ماده ای که قرار است به کمکش اتتقال پیدا کند، باید از لوله های مخصوص و مورد نیاز استفاده کرد. هر کدام  توسط فرایندی تولید شده و دارای جنس به خصوصی هستند. از این رو ویژگی ها و خواص خاصی دارند که آن ها را از سایر لوله های موجود در صنعت جدا می کند. همچنین باید اشاره کرد که در اندازه ها و درجه بندی های مختلفی تولید می شوند که انتخاب آن ها کاملا بسته به نیاز صنعت است.
 

کاربردهای مختلف لوله 

اگر اشاره کنیم که امروزه هیچ صنعتی وجود ندارد که از سیستم لوله کشی استفاده نکرده است، دروغ نگفته ایم. این تجهیزات به ظاهر ساده، از کوچکترین تا بزرگترین نیازهای بشر را می توانند برطرف کنند. وجود آن ها نعتمت بزرگی بوده و به همین دلیل است که انسان ها از زمان های بسیار دور، سیستم های لوله کشی مختلفی داشته اند. اما اگر بخواهیم تنها به بخش کوچکی از لوله ها و صنایعی که از آن ها برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده می کنند، اشاره کنیم، به شکل زیر خواهد بود:
  • انواع کارخانه های شیمیایی 
  • نیروگاه های بخار
  • نیروگاه های طبیعی
  • سیستم های تهویه مطبوع و تبرید 
  • سیستم فاضلاب
  • انتقال نفت و گاز
  • کارخانه های تولید مواد غذایی و لبنیات
  • سرویس های بهداشتی
  • سیستم های آبیاری مختلف
  • و ...
با نگاهی به این صنایع، به سادگی می توان پی برد که لوله و اتصالات آن، نقش بسیار حیاتی و مهمی را در تمامی صنایع ایفا خواهنند کرد.
 

نگاهی به تاریخچه لوله

استفاهد از لوله و سیستم لوله کشی دارای یک پیشینه بسیار طولانی است. در کنار رودخانه های طولانی و قدیمی تاریخ بشر، تمدن های بسیاری روش های متنوعی برای انتقال آب شرب و آب یاری با استفاده از خطوطدر دستور کار خود قرار داده بودند. سنگ حفاری، چوب، خاک رس و سرب از اولین موادی بوده که برای سیستم های لوله کشی، مورد استفاده قرار گرفتند.
اولین استفاده را مصریا انجام دادند که در حدود 3000 سال پیش از میلاد از فلزی با جنس مس برای منتقل کردن آب استفاده کردند. ساخت حمام داخلی و سیستم لوله های آبیاری در اهرام مصر باستان، از جمله استفاده هایی بوده که مصریان از لوله های مسی داشتنمد. در سال 2500 قبل از میلاد، مردم چین نیز از با جنس گیاه بامبو برای انتقال آب استفاده کردند. 
چینیان بعدها بامبو برای منتقل کردن گاز طبیعی و آب نمک در استان سیچوان مرکزی استفاده کردند که منجر به رونق صنعت نمک شد. در حدود 1000 سال قبل از میلاد، یوناینیان به عنوان اولین اروپاییان، خطوط لوله را گسترش داند. آن ها خاک رس سوخته، سنگ های توخالی و بعضا از برنز برای انجام این کار کمک می گرفتند. قنات های توسعه یافته توسط یونانیان و ایرانیان، اگر چه کاملا به شکل امروزه استفاده نمی کردند، اما نشان دهنده تاریخ غنی سیستم لوله کشی است. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت لوله ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.
 

ظهور لوله ها در جوامع بشری

اما در قرن اول پس از میلاد بود که لوله های سربی و سفالی در شهر رم اروپا ساخته شدند. اما همچنان مردم به دنبال استفاده برای منتقل کردن آب آشامیدنی و استفاده برای برطرف کردن نیاز خود نبودند. اما در قرون وسطی توسعه سیستم آب و فاضلاب و زهکشی باعث شد تا استفاده نیز رونق دوباره ای پیدا کند. همین امر موجب شد تا در سال 1584 یک سیستم آبرسانی در پایموث انگلستان تاسیس شود. همین امر موجب شد تا آب آشامیدنی به صورت رایگان در اختیار تمامی مردم انگلستان قرار بگیرد و برای نگهداری آن نیز از یک مخزن استفاده کردند. بهره گیری از لوله های چدنی اما در سال 1562 در آلمان شروع شد. در سال 1644 برای اولین بار در کاخ ورسای فرانسه از چدن برای سیستم زهکشی ساختمان ها استفاده کردند. برای صدها سال، همین لوله های چدنی به عنوان انتقال آب استفاده می شد تا اینکه مدل های مختلف به وجود آمدند. اولین سیستم آبرسانی در بوستون در سال 1652 با استفاده از کنده های توخالی انجام شد. استفاده از چوب به جای فلز هنوز در این منطقه به دلیل ویژگی ها و خواصی مانند مقاومت بهتر در برابر خوردگی و حشرات موذی، محبوبیت بیشتری داشت.
 

استفاده از لوله های مدرن

تامین کنندگان لوله های مدرن تر، مانند گالوانیزه اما در قرن نوزدهم شروع به کار کردند. همچنین حمل و نقل سایر سیالات به کمک لوله ها نیز در این قرن انجام گرفت. اولین خطوط نفت خام در سال 1865 در پنسیلوانیا ساخته شد و اولین کارخانه لوله فولادی بدون درز نیز در سال 1895 تاسیس گردید. ساخت خودرو و کشف ذخایر بزرگ نفت، باعث افزایش تقاضا شد. از سال 1858 تا 1900 حداقل چیزی نزدیک به 2 و نیم میلیون متر لوله فولادی نصب شد. استفاده از گالوانیزه به سال 1900 بر می گردد و در سال 1960 نیز استفاده از آن ها منسوخ شد. در دهه 1940 لوله های مسی به عنوان رایج ترین خطوط مورد استفاده قرار گرفتند. به صورت همزمان، سایر لوله ها، مانند پلاستیکی، ضدزنگ، چدن نشکن و ... به وجود آمدند.
 

معرفی و شناخت انواع مختلف لوله

همانطور که شاید تا بدین جا نیز متوجه شده باشید، استفاده از لوله کشی با اینکه سابقه و تاریخچه طولانی دارد، اما لوله های امروزی، قدمت زیادی ندارد، که بسته به نیاز و ویژگی های خود، از جنس های مختلفی تولید شده اند، می توانند به صورت گسترده در صنایع مختلفی مورد استفاده واقع شوند. شاید شما هم با مطالعه قسمت قبل با نام برخی آشنا شده باشید اما اجازه دهید تا شما را با برخی از مهمترین در بازار آشنا کنیم.
  • لوله صنعتی
  • لوله گالوانیزه
  • لوله آبرسانی
  • لوله مانیسمان
  • لوله داربستی
  • لوله درزدار
 

لوله صنعتی

یکی از پرکاربردترین لوله های صنعتی هستند. این ها دارای ضخامت بیشتری نسبت به لوله های معمولی دان و از آن ها به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده می کنند. از جنس لوله فولاد کربنی که یک آلیاژ فولادی از کربن و آهن است، تولید می کنند. از مهمترین ویژگی ها می توان به استحکام بالا و توانایی مقاومت آن ها در برابر فشار و ضربه اشاره کرد.


خواص و ویژگی های لوله صنعتی

لوله های صنعتی ایمنی و دوام بسیار بالایی داشته و از ان جایی که در برابر ضربه مقاومت مناسبی دارند، می توان از آن ها در شرایط سخت آب و هوایی و یا فشار زیاد استفاده کرد. از دیگر مزایای این مدل از لوله ها می توان به به تنوع بالا، قابلیت جوش پذیری مناسب، بدون درز بودن، جنس فولاد، قیمت مناسب، ضخامت بالا، قابلیت بازیافت، ساخت آسان و ... اشاره کرد.
 

کاربردهای لوله صنعتی

لوله های صنعتی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که همه کاره نیز گفته می شود که دلیل این نامگذاری نیز محبوبیت بسیار زیاد آن ها است. از مهمترین موارد استفاده و کاربرد می توان به خطوط انتقال گازهای طبیعی و یا نفت، بویلر و کندانسور، انتقال فاضلاب، خطوط شیمیایی، صنایع کشتی سازی، دستگاه های تقطیر، صنایع پتروشیمی و ... اشاره کرد.
 

روش تولید لوله صنعتی

در ابتدا برای ساخت این مدل از لوله ها نیاز است تا مرحله برش کاری انجام شود. بعد از آن نوار ورقه ای شده را به اندازه مورد نیاز درآماده و می توان آن ها را به کمک دستگاه مخصوص به لوله های صنعتی بدل کرد. در این مرحله نیاز است تا درز لوله را به کمک جوشکاری بپوشانند. جوشکاری که به صورت القایی بوده و یا از جوشکاری مقاومتی استفاده می کنند. بعد از انجام عملیات جوشکاری نیز، برادی برداری شروع شده و در نهایت نیز کافی است تا در سایزها و اندازه های مختلف بریده شوند. برای بررسی لیست قیمت لوله صنعتی با ما همراه باشید.
 

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه را می توان به نوعی ساده فولادی دانست که دارای یک لایه محافظ از روی است. از این رو با اضافه شدن پوشش محافظی روی لوله گالوانیزه می گویند. این مدل در سالیان قبل به عنوان جایگزینی برای لوله های سربی وارد سیستم خطوط  آب شرب شدند. لوله های گالوانیزه مقاومت بسیار مناسبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند، اما اگر عمر آن ها به سر بیایید، می توانند مشکلات خاص خودشان را داشته باشند. این مدل دارای رنگی تیره و خاکستری بوده و درزهای آن نیز به کمک دستگاه های به خصوصی به یکدیگر جوش داده شده است.
 

خواص و ویژگی های لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه دارای طول عمر بالایی بوده و می توانند به عنوان یکی از بهترین خطوط آب آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرند. این مدل فولادی ساده به دلیل داشتن یک لایه محافظ روی، می توانند در برابر خوردگی زنگ زدگی و فرسودگی، مقاومت بسیار مناسبی از خودشان نشان دهند. داشتن قیمت مناسب، تنوع در جنس، وزن سبک، وجود یک ساختار یکپارچه، قابلیت بازیافت و ... بخشی از مزایای این مدل از لوله ها در صنعت است.
 

​ کاربرد لوله گالوانیزه

همانطور که عنوان شد، واقع به عنوان جایگزین لوله های سربی در خطوط انتقال آب شرب مورد استفاده قرار گرفتند. از این رو می توان مهمترین کاربرد را منتقل کردن آب آشامیدنی دانست. اما باید بدانید که امروزه در صنایع انتقال گاز، سیستم های آبیاری، تصفیه خانه ها، سیستم های تهویه و ... نیز استفاده می کنند.
 

روش تولید لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه بسته به روش تولید به دو نوع عمده گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد دسته بندی خواهند شد. لوله های گالوانیزه گرم در دماهای بالا تولید خواهند شد. روش تولید گرم به این صورت است که فلز آهن را در جوار فلز روی در وان مذاب قرار داده تا مولکول های آن ها با یکدیگر ترکیب شده و یک لایه از روی بر روی آهن تشکیل شود. در حالی که فرایند ساخت سرد، همانطور که از نام آن نیز پیدا است، در دماهای پایین تر انجام خواهد شد. در این روش باید نک روی را به درون یک محلول آبی قرار داد. در زمان قرارگیری، عمل الکترولیز شروع شده و در نهایت لوله مورد نظر تولید خواهد شد. گالوانیزه سرد در مقایسه با گالوانیزه گرم سطحی یکنواخت تر و یک دست تری داشته، اما طول عمر پایین تری دارند. برای بررسی لیست قیمت لوله گالوانیزه با ما همراه باشید.
 

لوله آبرسانی

منظور از لوله های آبرسانی در واقع برای انتقال آب شرب استفاده می کنند. البته که لوله آبرسانی می تواند در صنایع دیگری مانند سیستم فاضلاب نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان آبرسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت باید دارای ویژگی هایی باشند که تغییری در رنگ، بو و یا مزه آب ایجاد نکنند.
 

انواع مختلف لوله های آبرسانی

لوله های آب رسانی در انواع و اقسام مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی ها و مزایای خاص خودشان هستند که در شرایط و مکان متفاوتی مورد استفاده واقع خواهند شد. جنس لوله آبرسانی می تواند از جنس فلزی و یا غیرفلزی باشد. از جمله آبرسانی فلزی می توان به چدنی، گالوانیزه، فولادی، مسی، آهنی و ... اشاره کرد. لوله های آبرسانی غیرفلزی نیز اکثرا از نوع پلاستیکی هستند. از انواع پلاستیکی و غیرفلزی مخصوص آبرسانی می توان به پی وی سی، پلیکا، پروپیلن، پلی اتیلن و ... اشاره کرد. امروزه استفاده از چنین لوله هایی به دلیل داشتن مزایایی مانند مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی، زنگ زدگی و فرسودگی و همچنین طول عمر بسیار بالاتر، بیشتر در خطوط آبرسانی استفاده می کنند. برای بررسی لیست قیمت لوله آبرسانی با ما همراه باشید.
 

لوله مانیسمان

یکی از مدل های لوله های فلزی که کاربرد بسیار مختلفی دارد، مانیسمان است. ابن مدل از که به نام تولید کنندگان خود، برادران مانیسمان، نامگذاری شده اند، یک نوع لوله فلزی بدون درز هستند. به صورت کلی در فرایند ساخت آن ها از جوشکاری استفاده نشده است، مانیسمان و یا بدون درز گفته می شود. این لوله ها بدون ناپیوستگی بوده و به صورت کاملا یکدست و یک پارچه تولید می شوند. از این رو دارای مزایایی مانند استحکام بیشتر در مقایسه با لوله های درزدار هستند. 
 

کاربردهای لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان به دلیل ویژگی ها بسیار مناسبی که دارند، در صنایع به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها گزینه ای بسیار مناسب برای منتقل کردن مواد سمی، خطرناک و یا خوردنده هستند که در صورت انتقال آن ها با لوله های درزدار، مشکلات زیادی را به وجود می آورند. لوله مانیسمان می تواند در صنایعی مانند صنعت انتقال گاز و نفت، بویلرها، کمپرسورها، صنایع نظامی، پتروشیمی ها و ... مورد استفاده واقع شود.
 

ویژگی ها و خواص لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان به دلیل شکل ظاهری و نحوه تولید بدون درز خود، استحکام بالایی دارند. می توانند فشارهای زیادی را در شرایط سخت محیطی تحمل کنند و طول عمر بالاتری نیز دارند. همچنین استحکام کششی بالایی داشته و می توانند مزایای زیادی داشته باشند. مقاومت در برابر فشار، کشش، خوردگی، زنگ زدگی، قابلیت استفاده در شرایط خاص و ... از مهمترین ویژگی لوله مانیسمان است.
 

روش تولید لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان و بدون درز دارای فرایند تولید پیچیده تری نسبت به درزدار هستند. برای تولید این محصولات باید از شمش های فولادی و یا مقاطع چهارگوش استفاده شود. این مواد در مرحله نخست به کارخانه برده می شوند و سپس در کوره های مخصوص قرار می گیرند تا در معرض دماهای بالا قرار بگیرند. بعد از اینکه لوله به قدری حرارت دید که به حالت نرم درآمد، نیاز است تا سنبه کاری انجام شود. حال نیاز است تا به کمک تاب گیری، شمش به لوله تبدیل شود.

لوله داربستی

شاید شما هم در حین ساخت ساختمان های مختلف، لوله های به خصوصی را دیده اید که توسط کارگران مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساخت و ساز داشته و می توانند در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید شوند. پرکاربردترین نوع لوله های 5 است که مقاومت مناسبی در برابر فشار و ضربه دارند. این مدل در دسته لوله های فولادی و گالوانیزه قرار می گیرند و جز لوله های درزدار حساب می شوند. برای بررسی لیست قیمت لوله داربستی با ما همراه باشید.
 

لوله درزدار

شاید شما هم تا بدین جا متوجه شده باشید که منظور از درزدار چیست. لوله های درزدار در واقع در فرایند ساخت آن ها، از جوشکاری استفاده خواهد شد. این مدل کاربرد بسیار زیادی در صنایع داشته و می توانند مزایای زیادی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. با اینکه مقاومت این مدل از لوله ها از بدون درز کمتر است، اما همچنان می توانند فشارهای بالایی را به سادگی تحمل کنند.
 

ویژگی های لوله درزدار

از مهمترین ویژگی های لوله درزدار می توان به فرایند تولید ساده تر آن ها اشاره کرد. همین سادگی موجب شده تا کارخانه های بیشتری رو به ساخت بیاورند و در نهایت، قیمت نهایی کمتر از لوله های بدون درز شود. همچنین می توانند در برابر خوردگی، فرسودگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار خوبی را از خودشان نشان دهند.
 

کاربردهای لوله درزدار

از آن جایی که مقاومت این لوله ها در برابر فشار داخلی کمتر از بدون درز است، از آن ها برای انتقال مواد و سیالاتی استفاده می شود که فشار کمتر و دمای پایین تری دارند. با این حال برای انتقال سیالاتی مانند آب در سیستام خطوط لوله کشی، در صنایع فاضلاب و ... استفاده خواهد شد. برای بررسی لیست قیمت لوله درزدار با ما همراه باشید.
 
 
نتیجه گیری
لوله و اتصالات آن جز پرکابردترین تجهیزاتی هستند که در صنعت وجود دارند. کمتر صنعتی را می توان مشاهده کرد که از مزایای آن ها استفاده نکرده باشد. ما در این مطلب در خصوص تاریخچه لوله ها از ابتدای پیدایش آن ها صحبت کردیم. پس از آن در خصوص انواع پرکابرد در صنعت، ویژگی ها، خواص و کاربرد مختلف آن ها سخن گفتیم. متوجه شدیم که لوله ها دارای انواع مختلفی بوده که از مهمترین آن ها می توان به گالوانیزه، آبرسانی، مانیسمان، درزدار و حتی لوله مسی اشاره کرد.
 
 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943