تسمه چیست؟

از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی که در کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند، تسمه‌های صنعتی هستند. اغلب در دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی به کار می‌روند و انواع مختلفی دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توان به شکل‌پذیری و انعطاف بالای آن‌ها اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل‌تری در خصوص این محصولات در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
 

تسمه

تسمه یا belt که از یک ماده انعطاف‌پذیر ساخته می‌شود، جهت انتقال قدرت و نیرو بین دو یا چندین شفت به کار می‌رود و نحوه طراحی و ساخت آن به شکل حلقه است. در واقع می‌توان گفت از ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین روش‌هایی که می‌توان به کمک آن عملیات انتقال قدرت بین شفت‌ها را انجام داد، استفاده از تسمه است. واحد اندازه گیری اینچ یا میلی متر است. که در اینچی قطر داخلی را اندازه گیری می‌کنند و در نوع میلی متری آن قطر خارجی را محاسبه می‌کنند. این محصولات را می‌توان در دسته مهم‌ترین و پرکاربردترین قطعات و تجهیزات صنعتی به شمار آورد.

 تسمه‌های صنعتی به دلیل انعطاف زیادی که دارند از نظر ابعاد و سایز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هریک از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. پارامترهایی که در طراحی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد عبارتند از: میزان انعطاف، میزان اصطکاک و همچنین توان کششی آن ها. در واقع هریک از این موارد برای تسمه‌های مختلف مقادیر متفاوتی دارند. در برخی بیشتر و در برخی دیگر کمتر هستند. در مواردی از تسمه‌های صنعتی برای استفاده در ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود و برخی دیگر در صنعت لیفتینگ جرثقیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تسمه‌ها این قابلیت را دارند که سیستم غلطک را به گردش درآورند.
  • همچنین در مواردی نیز می‌توانند به صورت ضربدری باشند. به این صورت جهت حرکت پولی‌ها مخالف خواهد شد.
  • استفاده از تسمه در صنایع بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آن‌ها صنعت پتروشیمی و همچنین صنایع فولاد است.
  • استفاده از تسمه برای تولید و ساخت انواع وسایل ورزشی پیشرفته که می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی تردمیل اشاه کرد.
  • استفاده در فروشگاه ها، بیمارستان ها، فرودگاه‌ها و…
  • برای افزایش ایمنی نیروهای کار معدن که با حساسیت بسیار بالایی عملیات استخراج سنگ را انجام می‌دهند، تسمه‌های صنعتی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.
  • مهم‌ترین صنعتی که از تسمه‌های صنعتی به عنوان یکی از تجهیزات حیاتی و ضروری استفاده می‌کند، صنعت خودروسازی است. سیستم موتور خودرو دارای بخش‌ها و اجزایی است که این بخش‌ها برای چرخش خود از تسمه کمک می‌گیرند.
  • در صنعت ساختمان‌سازی و صنایعی که نیاز به بسته‌بندی کردن بارهای سنگین وزن است استفاده می‌شود. در شرایطی که نیاز به قدرت زیادی برای جابجایی و بلند کردن وسیله‌ای سنگین هست تسمه‌ها می‌توانند نقشی حیاتی داشته باشند.
  • از متداول‌ترین کاربردهای تسمه استفاده از آن در کابل برق است.

تسمه‌ها را از نظر جنس ساخته شده می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. فلزی و غیرفلزی. قطعا هریک از انواع این تسمه‌ها از نظر میزان مقاومت کششی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. تسمه‌های فلزی را می‌توان در بسته‌بندی آلومینیوم، لوله، مس و همچنین صفحات فلزی مورد استفاده قرار دارد. اما تسمه‌های غیرفلزی برای بسته‌بندی وسایل و تجهیزاتی همچون کاغذ، مصالح ساختمانی و مواردی از این دست به کار می‌روند. خب تا اینجا با تعاریف کلی تسمه صنعتی و کاربردهای آن آشنا شدیم. اما همانطور که چندی پیش عنوان کردیم این وسایل در مدل‌های مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. در ادامه با این مدل‌ها آشنا خواهیم شد. برای بررسی لیست قیمت تسمه با ما همراه باشید.
 

تسمه تخت

این مدل تسمه را بیشتر زمانی به کار می‌برند که قطعات از یکدیگر دور هستند. بنابراین این نوع تسمه برای فواصل طولانی کاربرد دارد.
 

تسمه گرد

اگر در حین کار، احتیاجی به اعمال نیروی زیاد نباشد می‌توانید از نوع گرد استفاده کنید. معمولا در سیستم‌های کوچکی که نیاز به قدرت کمی دارند از تسمه گرد بهره می‌برند.
 

تسمه ذوزنقه‌ای یا V شکل

نحوه کار تسمه‌های ذوزنقه ای، دقیقا مخالف تسمه گرد است. در واقع برای مواردی نیاز هستند که احتیاج به قدرت و نیروی زیادی است در مسیرهای بزرگ برای انتقال نیرو نیز موثر هستند. از مزیت‌های تسمه V شکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این تسمه‌ها ضد الکتریسیته ساکن هستند
  • در انتقال دادن نیرو قدرت بسیار بالا و قابل قبولی دارند.
  • در برابر روغن و حرارت نیز مقاومت بالایی دارند.

تسمه‌های ذوزنقه ای، خود به زیرگروه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. دو نوع از زیر مجموعه‌های ذوزنقه‌ای شکل عبارتند از: تسمه‌های ذوزنقه‌ای مخصوص و تسمه‌های ذوزنقه‌ای روکش دار.
 

تسمه چندشیار

با کنار هم قراردادن و متصل کردن چند تسمه ذوزنقه ای، می‌توان تسمه شیاردار تولید کرد. کاربرد زیادی در مجموعه‌های بسیار بزرگ دارند. در واقع جهت انتقال نیروی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع تسمه چندشیار می‌توان به تسمه چند خطی ساده اشاره کرد. با اتصال چند تسمه تک به کمک یک نوار، می‌توان یک تسمه واحد ساده تشکیل داد که به تسمه چند خطی ساده شناخته می‌شود و مزایای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

  • این مدل ضد الکتریسیته ساکن هستند.
  • قدرت بسیار بالا در جذب کردن انواع شوک ضربه‌ای دارند
  • قدرت بسیار بالا در تمام نقاط تسمه وجود دارد
  • قابلیت کشش یکنواخت در تمام طول تسمه وجود دارد
  • این نمونه در مقایسه با هم جلو و عقب نمی‌شوند.
  • در برابر حرارت و روغن مقاومت بالایی دارند.
  • استفاده در صنایعی که حرکات شوک مانند در آن‌ها بسیار زیاد است. همانند صنعت کشاورزی و همچنین کمباین ها.
     

تسمه آجدار

طراحی، ساخت و تولید تسمه آجدار با ترکیب و بهره گرفتن از دو نوع تخت و وی شکل امکان‌پذیر است. اصولا در ساخت دستگاه‌های خانگی همچون میکسر یا ماشین لباسشویی از این نوع استفاده می‌کنند.
 

تسمه دندانه دار یا تسمه تایمینگ

همانطور که از نام این تسمه‌ها پیداست. شکل ظاهری آن‌ها به صورت دندانه‌ای است. اغلب از آن‌ها در دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌کنند. نحوه کار زمانبندی کردن حرکت بخش‌های مختلف دستگاه است. علاوه بر این، جهت انتقال نیرو نیز می‌بایست از این نوع استفاده کرد. تسمه دندانه دار یا تایمینگ دارای مزایایی است که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از:

  •  انتقال نیرو
  •  هزینه تعمیر و نگهداری از این نوع تسمه نسبت به دیگر انواع آن کمتر و مقرون به صرفه‌تر است.
  •  زمانبندی کردن پولک موتور در موتورهایی که سوخت آن‌ها به صورت درونی می‌سوزد.

حال که با تسمه‌های صنعتی و انواع آن‌ها آشنا شدیم می‌شود بهتر از دلایل اهمیت استفاده از انواع و مزایای آن‌ها صحبت کرد. با گسترش کارخانجات صنعتی که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، طراحی و ساخت دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی نیز افزایش چشمگیری داشته است. از این رو استفاده از تجهیزات صنعتی همچون صنعتی بیش از پیش احساس می‌شود. به دلیل تعدد کارخانجات و افزایش تقاضای صنعتگران نسبت به تولید این محصولات در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید و روانه بازار داخلی می‌شوند. یکی از مولفه‌هایی که در تولید و ساخت تسمه‌های صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد، قطر آن است. در صورتی که تولیدکنندگان در فرایند طراحی و ساخت، استانداردها و شرایط کیفی مربوط به قطر و اندازه‌ها را رعایت نکنند، احتمال بروز خطا و ایجاد مشکل در حین استفاده وجود خواهد داشت. بنابراین در این مورد، توجه به دو نکته بسیار ضروری است.

  •  رعایت نکات مهم تعیین شده در ساخت محصول که می‌بایست توسط تولیدکنندگان انجام شود.
  •  دقت داشتن در انتخاب تسمه با قطر و اندازه‌های ایده آل، متناسب با شرایط کار و نوع ماشین آلات صنعتی توسط خریداران

اگر به قطر تسمه صنعتی دقت نداشته باشید، قطعا این امکان وجود دارد که بعد از نصب کردن آن روی دستگاه، در حین اجرای کار، به دلیل ناهماهنگی در اندازه ها، تسمه از مسیر خود خارج شده و در چرخش خود با مشکل مواجه شود. این اتفاق در نهایت می‌تواند منجر به خرابی دستگاه نیز شود. در ادامه به مزایای کلی استفاده از تسمه‌های صنعتی می‌پردازیم.

  • مقاومت و دوام قابل قبول در شرایط هم تراز نبودن
  • در صورتی که فاصله بین شافت‌ها زیاد باشد، استفاده از این تسمه‌ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود.
  • راندمان بالا و بسیار اثربخش
  • استفاده از این محصولات، نیاز به روغن کاری را از بین می‌برد.
  • این امکان وجود دارد که سرعت تسمه‌ها را کنترل کرد.
  • استفاده از تسمه‌های صنعتی در دستگاه‌های صنعتی باعث می‌شود تا این ماشین آلات در مقابل سنگینی یا رطوبت به خوبی محافظت شوند.
  • این قابلیت در تسمه‌های صنعتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای کارهای مختلف استفاده کرد و در هر کاری، متناسب با شرایط، سرعت آن را انتخاب کرد.
  • از بین بردن و حذف ارتعاشات ناشی از بارهای ضربه‌ای
  • این تسمه‌ها می‌توانند عایق ایده آلی در برابر لرزش و صدا باشند.
  • این تسمه‌ها به شافت‌هایی که هم تراز هستند هیچ گونه نیاز یا احتیاجی ندارند.

برای اینکه بخواهید در هنگام خرید، بهترین نوع تسمه صنعتی را متناسب با نوع کار خود انتخاب و خریداری کنید، لازم است تا از کیفیت و استانداردهای تولید محصول اطمینان کافی حاصل کنید. از آن جایی که تنوع در این محصولات زیاد است، برای تشخیص میزان کیفیت تسمه، می‌بایست فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید و تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. جهت خریدی رضایت بخش و مطمئن به شما پیشنهاد می‌کنیم، حتما تجهیزات مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و با سابقه تهیه کنید. برخی از عواملی که می‌توانند بر کیفیت تسمه صنعتی تاثیرگذار باشند و باعث افزایش دوام و طول عمر آن‌ها شوند به شرح زیر هستند.
 

اتصالات مرتبط در طول سیستم

تمامی اتصالاتی که در طول مسیر، بین سیستم‌ها و تسمه‌ها وجود دارند می‌بایست به صورت دقیق نظارت شده و بررسی شوند. این بررسی باعث می‌شود تا بخش‌هایی از مسیر که نیاز به رسیدگی دارند، به صورت اصولی روغن کاری شوند. با روغن کاری تسمه‌ها وظیفه خود را بهتر انجام داده و چرخش راحت‌تری خواهند داشت. در نتیجه میزان فشار وارد شده بر آن‌ها نیز کمتر می‌شود. در هنگام روغن کاری دقت به این نکته بسیار ضروری است که محلول‌های روغن کاری بر روی تسمه‌ها نریزند.
 

روش ذخیره کردن، بسته‌بندی و حمل و نقل

ذخیره کردن، بسته‌بندی و حتی جابجایی تسمه‌های صنعتی می‌بایست به شکلی باشد که هیچ گونه آسیبی به آن‌ها وارد نشود. در برابر حرارت مستقیمی که از تابش نور خورشید به وجود می‌آید حساس هستند. همچنین انواع محلول شیمیایی و روغن‌ها می‌توانند خواص و کارایی تسمه صنعتی را از بین ببرند. بنابراین در زمان حمل و نقل و نگهداری تسمه‌های صنعتی آن‌ها را در معرض نور خورشید و مواد شیمیایی قرار ندهید.
 

مقدار کشش و تنشی که در سیستم ایجاد می‌شود.

همانطور که گفتیم، تسمه‌ها از نظر اندازه، ابعاد و جنس تنوع زیادی داشته و با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به این تفاوت‌ها می‌توان نتیجه گرفت، هرکدام از تسمه ها، مقاومت مشخصی در برابر نیروهای کششی و اصطکاک ایجاد شده دارند. در صورتی که در هنگام خرید، تسمه مناسب خود را انتخاب کنید، قطعا از خرابی آن جلوگیری خواهید کرد که این مسئله به طور مستقیم به افزایش طول عمر محصول می‌انجامد.
 

تعداد تسمه‌های استفاده شده در طول یک سیستم

قطعا هرچه تعداد تسمه‌هایی که در یک مجموعه یا سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمتر باشد، دوام و طول عمر آن‌ها نیز کمتر خواهد بود. در واقع به این دلیل که در طول فرایند بین پولی و تسمه‌ها سایش ایجاد می‌شود، برای اینکه بتوان دوام تسمه‌ها را افزایش داد بهتر است از تعداد تسمه بیشتری در طول سیستم استفاده کرد. با افزایش تعداد تسمه‌ها می‌توان سلامت سیستم را تضمین کرد. زمانی که در حین کار به دلایل مختلفی، یکی از تسمه‌ها دچار مشکل و پارگی شود، دیگر تسمه‌ها به فعالیت خود ادامه داده و سیستم متوقف نخواهد شد.
 

انتخاب دقیق و اصولی پولی

اگر می‌خواهید بدانید تسمه‌ها دقیقا در کدام بخش سیستم نصب می‌شوند، پاسخ شما پولی است. در واقع تسمه‌ها در پولی قرار می‌گیرند و محل چرخش آن‌ها دقیقا همین بخش است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت پولی نقش بسیار موثر و مهمی در نحوه قرار گیری و چرخش تسمه دارد. اگر می‌خواهید چرخش تسمه آسان انجام شود و همچنین نصب تسمه درون پولی کاملا اصولی باشد، حتما در انتخاب پولی دقت لازم را داشته باشید. مواردی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، دقت به ابعاد، اندازه و ضخامت تسمه است. در صورتی که پولی هماهنگ با این پارامترها باشد، عملکرد سیستم به درستی خواهد بود.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943