تسمه ترانس چیست؟ نکات خرید و معرفی تولیدی همراه با قیمت

 
امروزه یکی از مصالحی که به شدت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد فولاد است. یکی از انواع مختلف صنایع فولادی هم مربوط به ساخت تسمه فولادی است. با توجه به روش تولید، ساختار و عملکردشان دارای انواع مختلفی هستند از جمله؛ تسمه ترانس، نوردی، فابریک و … 
 
 

تلرانس چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در خیاطی به متر نیاز داریم تا خطای عملکرد خود را به حداقل برسانیم، در صنعت به منظور آگاهی از مقدار خطای مجاز در ساخت یک اندازه با مفهوم تلرانس استفاده می‌شود.
 
باید بگوییم که کاربرد عمده تسمه ترانس در صنایعی است که نیاز به مصالح مصرفی با دقت بالا دارند.
 
 

ویژگی خاص تسمه ترانس

اما چیزی که تسمه ترانس را از سایر تسمه‌ها متمایز می‌سازد سطح پایین تلرانس است که به دلیل این ویژگی این نوع در شرایطی که نیاز به دقت اندازه گیری بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
تسمه ترانس چیست؟
 
 

مشخصات کلی تسمه ترانس

تسمه ترانس که به عنوان تسمه کششی شناخته می‌شود و کلیه تسمه‌های فولادی حاصل برش صاف و یکسان ورق‌های فولادی هستند که در قسمت ضخامت و عرض تفاوت زیادی دارند.  استفاده از این محصول در صنایع مختلفی نظیر تولید لاستیک، صنایع غذایی و شیمیایی بسیار رایج است. لازم به ذکر است که در تولید تسمه ترانس نسبت به سایر تسمه‌ها از ماشینکاری کمتری استفاده می‌شود. 
یکی دیگر از مشخصه‌های این نوع تسمه مربوط به خصوصیات ظاهری آن یعنی سطح تسمه است که کاملا صاف، تخت و صیقلی بوده و حتی در قسمت ضخامت آن‌ها نیز از دقت بالایی برای فرایند تولید استفاده شده است، در نتیجه برای مواردی کاربرد دارند که ابعاد خاصی مورد نیاز باشد.
 
 

ابعاد تسمه ها

  • طول: ۶ و ۱۲ متر
  • عرض: ۲۰ الی ۶۰ میلیمتر
  • ضخامت ۲ الی ۲۰ میلیمتر
 

فرایند تولید تسمه ترانس

  • در مرحله نخست تسمه‌ها به منظور از بین رفتن ناخالصی‌های سطحی، درون حوضچه اسیدی ضعیفی قرار می‌گیرند.
  • مرحله پس از زدودن ناخالصی‌های سطحی مربوط به براده برداری است و پس از آن به منظور کاهش ضخامت و عرض ۰.۵ میلیمتری تسمه‌ها، با نیروی بسیار زیادی این تسمه‌ها به درون دستگاه کشیده شده و در ازای کاهش ضخامت و عرض، طول آن‌ها افزایش می‌یابد که طی این فرایند در واقع تسمه کش می‌آید به همین علت همانطور که گفتیم با نام تسمه کششی نیز از این تسمه‌ها یاد می‌شود.
  • در مرحله آخر نیز تسمه تولید شده از بین غلطک‌های تابگیر عبور داده می‌شود و در نهایت با تلرانس ابعادی تقریبا صفر یعنی بدون نقص و کاملا اصولی و مطابق ابعاد درخواستی با سطحی صاف و براق تولید می‌شود.
 

تولید کنندگان تسمه ترانس

امروزه کارخانه‌های مختلفی در زمینه صنایع فولادی از جمله تولید انواع تسمه و به خصوص تسمه ترانس فعالیت دارند اما مهم‌ترین و بهترین کارخانه‌های ایرانی در زمینه تولید تسمه ترانس عبارتند از:
  • شرکت نورد یزد
  • شرکت آریان فولاد
  • شرکت فولاد کوهپایه
  • شرکت پروفیل فولادی اصفهان
  • و …
 
 
تسمه ترانس و تولید کنندگان آن
 
 
 
 

نکاتی در خصوص خرید تسمه ترانس

تسمه‌ها کاربرد و انواع مختلفی دارند به همین دلیل لازم است هنگام خرید آن‌ها ابتدا از کاربرد هر یک آگاه باشیم و نیاز خود را با کاربرد آن مطابقت دهیم. در این بخش نکاتی را که در خرید تسمه ترانس و هر نوع تسمه دیگری باید به آن توجه داشته باشید را عنوان می‌کنیم.
 
 
  • جنس ورق:

هر کدام از انواع مختلف تسمه با استفاده از روش‌ها و ورق‌های متفاوتی تولید می‌شوند که همین امر سبب می‌شود کاربرد آن‌ها نیز متفاوت باشد مثلا تسمه تولید شده توسط ورق‌ فولادی زنگ نزن بسیار ظریف خواهد بود و به همین دلیل نیز وسایل ساخته شده با این نوع ورق‌ها در ساخت ابزار ظریف نظیر کابل تلفن، ابزار جراحی و … کاربرد دارند، همچنین سطح این نوع وسیله‌ها براق و صیقلی خواهد بود. علاوه بر این تسمه‌های تولیدی به روش نورد سرد به دلیل مقاومت بالا در صنایعی نظیر خودروسازی و تسمه‌های تولیدی به روش نورد گرم در صنعت ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

  • فابریک یا قراضه بودن تسمه:

همانطور که گفتیم تسمه ترانس با استفاده از تسمه‌های دیگر تولید می‌شود به همین دلیل بسیار مهم است که تسمه‌ها فابریک باشند یا قراضه، همچنین در ساخت سایر تسمه‌ها نیز باید دقت نمود که ورقه‌ها فابریک هستند یا خیر؛ زیرا قراضه بودن متریال مصرفی برای ساخت تسمه باعث می‌شود که قسمت‌هایی از تسمه مقاومت و استحکام کافی را نداشته باشند و در نتیجه کیفیت موردنظر خریدار حاصل نگردد. در نتیجه بایستی قبل از نهایی کردن خرید خود از کیفیت تسمه اطمینان حاصل کنید و آن را بررسی نموده و کارخانه سازنده و سطح کیفی آن را ارزیابی نمایید. 
 

 

  • قیمت تسمه:

یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در خرید هر کالایی اعم از تسمه ترانس توجه به قیمت آن است که وابسته به بودجه و توانایی مالی خریدار خواهد بود. حال می‌خواهیم عوامل تاثیرگذار بر قیمت تسمه ترانس را عنوان کنیم:

  1. میزان تقاضای داخلی و خارجی برای این محصول
  2. قیمت سوخت در جهان
  3. قیمت ورق‌های فولادی و سنگ آهن
  4. نوسانات بازار فولاد
  5. و …

در نتیجه می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که هنگام خرید تسمه ترانس یا هر نوع تسمه دیگری بایستی قیمت و کیفیت کارخانه‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین انتخاب را از بین گزینه‌های موجود انجام دهید.

 
 
  • کارخانه تولیدی:

همانطور که گفتیم کارخانه‌های مختلفی به تولید و عرضه محصولات فولادی مشغول هستند که قیمت تسمه ترانس نیز به انتخاب کارخانه وابسته است زیرا تولیدات هر کدام از کارخانه‌ها از نظر قیمت و کیفیت و … با یکدیگر تفاوت دارند همچنین پیش از خرید به استانداردهای لازم محصول نیز توجه کنید. در نتیجه باید بگوییم که خرید تسمه ترانس با توجه به چند فاکتور اساسی از جمله نیاز خریدار، کاربرد محصول، قیمت و کیفیت محصول و سایز و ابعاد آن بستگی دارد.

 
 

بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر ارزش و قیمت تسمه ترانس و سایر تسمه‌ها می‌پردازیم.

 
  • مواد اولیه

تولید تسمه ترانس با استفاده از سایر تسمه‌ها صورت می‌گیرد که سایر تسمه‌ها نیز از ورق آهنی تولید شده‌اند در نتیجه قیمت آهن به شدت بر قیمت نهایی انواع تسمه تاثیر خواهد گذاشت.
 
 

قیمت زغال سنگ

 تبدیل مواد اولیه به تسمه فولادی به کمک زغال سنگ صورت می‌گیرد حال اگر این ماده با افزایش قیمت روبرو شود قیمت تسمه نیز با افزایش روبرو خواهد بود هرچند زغال سنگ در ایران ارزان است اما به دلیل اینکه این ماده در کشورهای دیگر افزایش قیمت داشته و تولید سایر متریال مصرفی برای ساخت تسمه به کمک آن صورت گرفته در نهایت قیمت آن بر روی قیمت نهایی تسمه ترانس تاثیر خواهد گذاشت.
 
 
  • میزان تقاضا

 در صورتی که میزان تقاضا طی دوره‌های مختلف ثابت باشد و در یک دوره بازار با افزایش تقاضا برای خرید تسمه ترانس روبرو شود قطعا کارخانه‌های مختلف به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت در نتیجه ممکن است برخی از این کارخانه‌ها نیروی بیشتری جذب کرده و متریال بیشتری مصرف نمایند که به دنبال این امر، برای جبران این هزینه‌ها بایستی قیمت نهایی محصول را افزایش دهند، پس افزایش تقاضا نیز یکی دیگر از عواملی است که افزایش قیمت محصولات را به دنبال خواهد داشت.
 
 
  • تغییر فصول و ماه‌ها و نوسانات قیمت آهن و فولاد

 سرد یا گرم شدن هوا نیز می‌تواند به صورت گذرا قیمت تسمه ترانس را تحت تاثیر قرار دهد، اما چگونه؟ با سرد شدن هوا برخی از ساخت و سازها و پروژه‌ها تعطیل می‌شوند و یا اصلا صورت نمی‌گیرند در نتیجه میزان تقاضا نیز کاهش یافته و به دنبال آهن شاهد کاهش قیمت بعضی پروفیل‌ها خواهیم بود. همچنین ممکن است به دلیل بارندگی و لغزنده شدن جاده‌ها فرایند حمل و نقل با مشکل و زحمت بسیار همراه باشد که این عامل سبب افزایش قیمت محصول می‌گردد.
 
 
  • بازار بورس و نوسانات مربوط به قیمت انواع تسمه

 در بازار بورس خریداران و فروشندگان زیادی در زمینه صنعت آهن آلات فعالیت می‌کنند که متناسب با افزایش یا کاهش این افراد، کاهش و افزایش قیمت آهن آلات از جمله تسمه ترانس نیز رقم خواهد خورد. پس برای آگاهی از قیمت انواع تسمه می‌توانید اخبار مربوط به بورس را نیز دنبال کنید.
 
 
  • قیمت ارز

 با توجه به اینکه بازار ارز پیوسته در حال تغییر و نوسان است و همانطور که می‌دانید قیمت اکثر محصولات از قیمت ارز نشات می‌گیرد در نتیجه افزایش و کاهش قیمت ارز منجر به تغییر قیمت صنایع آهنی و فولادی از جمله تسمه خواهد شد.
 
 
  • تامین آب

آب یکی از فاکتورهایی است که به شکل مخفی در عرصه صنعت تولید فولاد فعالیت دارد در واقع بدون آب امکان تولید تسمه ترانس وجود نخواهد داشت در نتیجه میزان آب مصرفی که جزو هزینه‌های کارخانه سازنده محسوب می‌شود نیز جزو فاکتورهایی است که باعث افزایش قیمت تسمه می‌گردد. البته لازم به ذکر است که کارخانه‌ها علاوه بر تامین آب بایستی آب مصرفی را به شکل تصفیه شده به محیط بازگردانند که این امر نیز هزینه جداگانه‌ای می‌طلبد و باعث افزایش قیمت محصول تولیدی می‌گردد. گفتنی است که به دنبال کاهش بارندگی و نزاع‌های منطقه‌ای برای آب، تامین آب برای کارخانه‌ها دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد بود.
 
 
  • تصمیمات هیجانی جامعه

تصمیمات افراد جامعه که گاهی بدون درک و شناخت کافی برای خرید یا فروش کالا و خدمات ویژه‌ای صورت می‌گیرد و گروه عظیمی از مردم را نیز به آن سمت سوق می‌دهد یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت کالاها و خدمات محسوب می‌شود.
 
 
 
 
تسمه ترانس و کاربرد آن
 
 

کاربرد تسمه ترانس

همانطور که عنوان کردیم تسمه‌ها به طور کلی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین عنوان کردیم که کیفیت و مقاومت و روش تولید هریک چگونه در تعیین کاربرد آن‌ها نقش دارد. در این بخش کاربرد کلی انواع تسمه را در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی بیان می‌کنیم.
  • پوشش کف ساختمان
  • پله سازی
  • تولید هود، لباسشویی و ظرفشویی(صنایع تولید لوازم خانگی)
  • بسته بندی کالاهایی مانند چوب، ام دی اف و شیشه و انواع پروفیل
  • تولید حفاظ، نرده، درب و پنجره
  • صنعت خودروسازی
  • ساخت دوچرخه
 
 
اما اگر بخواهیم در مورد کاربرد تسمه ترانس به صورت تخصصی بگوییم این است که این محصول به صورت حرفه‌ای و دقیق در صنعت قفل سازی به کار می رود.
 
 

سخن آخر

با استناد به موارد گفته شده پیرامون معرفی تسمه ترانس باید بگوییم امروزه این محصول به دلیل دقت و کیفیت بالایش جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران یافته است و دلیل آن این بوده که علاوه بر اینکه فرمول کلی آن بی نقص طراحی شده باید در انتخاب متریال مصرفی آن نیز بی نقص عمل کرد تا کیفیت دلخواه حاصل شود. گفتنی است آنچه محصول نهایی را شکل می‌دهد ترکیبی از فاکتورها و عواملی است که از مرحله تولید تا مصرف همراه محصول هستند که ما در این مقاله کلیه این موارد یا همان صفر تا صد تسمه ترانس یعنی کاربرد، قیمت، راهنمای خرید محصول و … را به صورت تخصصی و کامل بررسی کردیم.
 
 
 

برای بررسی قیمت و خرید تسمه ترانس وارد لینک روبرو شوید - قیمت تسمه ترانس

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943