بندیل میلگرد چیست؟ مشخصات ثبت شده روی بندیل

یکی از مهم ترین مراحل برای آماده سازی میلگردها و تحویل آن ها به مشتریان، مرحله بسته بندی کردن که در اصطلاح به آن بندیل می گویند. بندیل کردن میلگرد اصول و استانداردهایی دارد که در این مطلب با جزئیات آن بیشتر آشنا می شویم.
 
از آن جایی که میلگردها یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین مقاطع فولادی در صنایع هستند،  بسیار مهم است که از آن ها به چه صورتی نگهداری شود. نحوه نگهداری میلگرد بایستی به گونه ای انجام شود که کاملا سالم به دست مصرف کنندگان برسد. تولیدکنندگان برای این مورد اقداماتی را در پیش گرفته اند که مهم ترین آن بندیل میلگرد است. بندیل به طور کل یک قطعه پلاستیکی یا فلزی است که برای دسته بندی کردن تجهیزات فولادی به کار می رود. از بندیل میلگرد هم به طور خاص برای بسته بندی کردن میلگردها استفاده می شود. 
کارخانجات و شرکت های مختلف برای نگهداری میلگرد و سالم رساندن آن به دست مشتریان از استانداردهای خاصی تبعیت می کنند. به همین علت شرایط بندیل کردن و وزن هر بندیل میلگرد برای آن ها متفاوت از دیگری است. یکی از مزیت های روش بندیل، ارزان و مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روش های دیگر بسته بندی است. از همین رو بسیاری از صنعتگران از این روش برای آماده سازی میلگرد و تحویل آن به مصرف کنندگان استفاده می کنند.
 
 

هر بندیل میلگرد چند شاخه و وزن آن چند کیلوگرم است؟

همانطور که اشاره کردیم شرایط بسته بندی کردن و استفاده از بندیل میلگرد برای هر کارخانه ای متفاوت است و این مسئله ارتباط مستقیمی با ابعاد میلگرد و وزن بندیل دارد. اگر تمایل دارید درخصوص وزن و تعداد شاخه هر بندیل میلگرد اطلاعات مفیدی کسب کنید در این بخش با ما همراه باشید. هر بندیل میلگرد می تواند وزنی بین 2 الی 5 تن داشته باشد که این میزان وزن در موارد گوناگون متغیر است. 
اما تعداد شاخه هر بندیل میلگرد را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد. بسته به اینکه شرکت سازنده بندیل چه برنامه و هدفی را در تولید محصولات دنبال می کند، تعداد شاخه برای هر بندیل میلگرد تعیین می شود. علاوه بر این سایز میلگرد هم تعیین کننده است. برای اینکه بتوانید تعداد میلگردهایی که در هر بندیل قرار می گیرند را محاسبه کنید می توانید با تقسیم وزن کلی بندیل بر وزن یک شاخه میلگرد به این مقدار برسید. در بازار داخلی انواع میلگرد 8 میلی میتری، 12 میلی متری و... داریم که هرکدام وزن مخصوص به خود را دارند. 
این میلگردهای تولیدی در هر کارخانه ای در اوزان مختلفی هستند. به همین دلیل نمی توان به طور دقیق گفت تعداد میلگرد در هر بندیل چند شاخه است. فرض کنید می خواهیم فرمول را برای بندیل میلگرد تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان به کار بندیم. در این کارخانجات وزن هر بندیل میلگرد چیزی حدود 4 تن و 700 کیلوگرم است. اگر به عنوان نمونه بگوییم وزن میلگرد 16میلی متری به طور تقریبی معادل 19 کیلوگرم است می توان با تقسیم وزن کل بندیل بر وزن هر شاخه میلگرد مشخص کرد که در هر شاخه بندیل چه تعداد میلگرد 16 میلی متری جای می گیرد که در این مورد به عدد 247 خواهیم رسید.
 
 
 
 
مشخصات ثبت شده روی هر بندیل
 

مشخصات ثبت شده روی هر بندیل میلگرد

اصولا تولیدکنندگان بعد از تولید میلگرد و استفاده از بندیل میلگرد برای ارسال به دست مشتریان، اطلاعاتی را روی این بندیل ها درج می کنند. این اطلاعات روی دو پلاک فلزی که روی بندیل نصب شده اند ثبت می شوند. از جمله مهم ترین مشخصات و اطلاعاتی که می توانید از طریق این پلاک ها دریافت کنید عبارتند از:
برند و نام تجاری شرکت سازنده میلگرد
آدرس شرکت سازنده
نوع میلگرد ساخته شده
شماره میلگرد که قطر اسمی آن را تعیین می کند.
شماره بسته
وزن بسته بندی برحسب کیلوگرم که برای هر کارخانه می تواند متفاوت باشد.
طول هر بسته
تاریخ تولید
شماره ذوب
نشان و علامت استاندارد ملی ایران
نشان تاییدیه کنترل کیفیت از سوی سازنده میلگرد
و در مواردی گواهی نامه فنی که این مورد بیشتر برای میلگردهایی رایج است که وزنی بیش از 25 تن دارند.
علاوه بر موارد ذکر شده، بهتر است برای اطمینان بیشتر در هنگام تحویل کالا به مواردی همچون رنگ بندی مقاطع، نشان های حک شده روی پلاک های فلزی، ویژگی های مربوط به ترکیبات شیمیایی میلگردها و... توجه خاص داشته باشید.
 
 

نکات مهم در زمان بندیل میلگرد

اگر در حال اجرای پروژه ای هستید که استفاده از بندیل میلگرد در آن ضرورت دارد، بهتر است در زمان استفاده از آن نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:
اولین نکته که در بخش قبل به طور مفصل به آن اشاره کردیم، مشخصاتی است که روی پلاک های فلزی بندیل درج می شوند. تمامی اطلاعات حک شده را به طور دقیق بررسی کنید و از تناسب بندیل میلگرد با شرایط کاری خود مطمئن شوید.
به این نکته دقت داشته باشید که بندیل های تولید شده به طور کل از دو جنس فلز و پلاستیک هستند. بنابراین لازم است پیش از تحویل کالا جنس آن را مورد بررسی قرار داده و از تطابق آن با سفارش خود اطمینان حاصل کنید.
همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، وزن هر بندیل میلگرد برای شرکت های سازنده متفاوت است و مقدار واحدی ندارد. این وزن متاثر از کیفیت و روش تولید بندیل است که توجه به آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
تعداد شاخه های هر بندیل نیز متغیر است. به تعداد این شاخه ها دقت کنید چرا که شرکت های مختلف در این زمینه استانداردهای متفاوتی را به کار می بندند.
برای اینکه بندیل میلگرد بتواند به درستی از میلگرد حفاظت کند و بسته بندی کاملا اصولی داشته باشد، لازم است تا طول تمامی میلگردهای بسته بندی یکسان و هم اندازه باشند.
از آن جایی که بندیل میلگرد یک روش بسته بندی متداول و رایج است بسیاری از صنایع دریایی، هوایی و زمینی برای حمل و جابجایی آسان تر میلگرد از آن استفاده می کنند. به همین علت محکم و مقاوم بودن بندیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
با توجه به توضیحات مورد قبل حتما به طراحی بندیل میلگرد دقت کنید تا در حین کار با مشکلی مواجه نشوید.
 
 

اهمیت استفاده از بندیل میلگرد

تولیدکنندگان و سازندگان در کارخانجات مختلف برای اینکه بتوانند میلگردهای تولیدی را با سلامت کامل در اختیار مشتریان خود قرار دهند از بندیل میلگرد استفاده می کنند. این یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف ساخت بندیل میلگرد در کارخانجات سراسر کشور است. اما از دیگر دلایل اهمیت استفاده از بندیل میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
محافظت از میلگردها در برابر عوامل مخرب و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها
بندیل های فلزی از پرکاربردترین و مطمئن ترین روش های بسته بندی میلگردها هستند که در مواقع نیاز به حمل و جابجایی میلگرد در مسافت های طولانی به طور خاص به کار می روند.
این بندها و ورق های فلزی پروسه بسته بندی و ارسال میلگردها به دست مشتریان را تا حد زیادی امن می کنند.
با استفاده از این محصولات فرایند جابجایی میلگرد با سرعت و سهولت بیشتری انجام می شود.
 
 
 
بندیل میلگرد و قوانینی در خصوص بندیل بندی میلگرد وجود داره
 
 
 

قوانینی که درخصوص بندیل بندی میلگردها وجود دارند

برای اینکه عملیات استفاده از بندیل میلگرد به طور کاملا اصولی پیش رود، بایستی اطلاعاتی را درخصوص نحوه به کار بردن آن ها کسب کنید. نمیتوان از یک بندیل با ویژگی ها و شخصات معلوم، برای بسته بندی تمامی میلگردها استفاده کرد. اصولا کارخانجات تولیدی انواع مختلفی از میلگردها با کیفیت های متفاوت، وزن ها و اندازه های مختلف تولید می کنند که نمی توان همه آن ها را به یک روش و با یک بندیل خاص بسته بندی کرد. اگر با انواع میلگرد و قوانین بندیل بندی آن ها آشنا باشید مراحل بسته بندی کردن آن ها قطعا موفقیت آمیز خواهد بود. میلگردها براساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی به دسته های مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از:
 
میلگرد (فولاد) نرم که در بازار با S240 شناخته می شود
دسته بندی این میلگردها بسته به اندازه قطر آن ها تعیین می شود. در صورتی که میلگردها قطری کمتر یا برابر 12 میلی متر داشته باشند آن ها را به صورت کلاف یا شاخه ای بسته بندی می کنند. اما برای بسته بندی میلگردهایی با قطر بیش از 12 میلی متر فقط از روش شاخه ای استفاده می شود.
 
میلگرد (فولاد) نیمه سخت که با S340 و  S400 شناخته می شود
برای بسته بندی این دسته از میلگردها نیز به روش میلگرد نرم عمل می کنند.
 
میلگرد (فولاد) سخت که با S500 شناخته می شود
 بسته بندی این گروه از میلگردها به روش شاخه ای مستقیم انجام می شود.
باتوجه به اینکه میلگردها انواع گوناگونی دارند، می توان گفت بندیل بندی آن ها نیز کاملا متفاوت است.
 

انبارداری بندیل میلگرد

بایستی به این مورد توجه ویژه داشت که بندیل های میلگرد هم نیاز به مراقبت های خاصی دارند. برای نگهداری این بندیل ها می بایست آن ها را درون انبارهای مخصوص قرار داد. انبارهایی کاملا تمیز و به دور از رطوبت. در صورت عدم رعایت این مسئله احتمال خوردگی یا زنگ زدگی بندیل وجود دارد. در زمان انتقال و جابجایی بندیل میلگرد نیز لازم است از ورود ضربه و فشار به آن جلوگیری کرد.
 
 
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943