جوش سر به سر چیست؟

در صنایع ساختمانی و انواعی از پروژه های عمرانی برای اینکه بتوانند از میلگردها به شیوه ای کاربردی استفاده کنند، آن ها را به یکدیگر وصل می کنند. این اتصال میلگردها به هم به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از آن ها جوش سر به سر میلگرد است. در ادامه درخصوص این روش جوش میلگرد بیشتر صحبت می کنیم.
از روش های اتصال آرماتور و میلگرد به یکدیگر می توان به جوش سر به سر اشاره کرد. این روش یکی از مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین روش ها در صنایع است که به طور خاص در کشور ایران مورد توجه قرار گرفته است. جوش سر به سر را با نام فورجینگ میلگرد نیز می شناسند. مهم ترین کاربرد جوش سر به سر برای اتصال آرماتورها در پروژه های ساختمانی است. 
این روش به این صورت انجام می شود که دو سر میلگردهای موردنظر را تحت حرارت شدید قرار داده تا به حالت خمیری درآیند، بعد از این مرحله با استفاده از یک جک هیدرولیکی به دو سر میلگرد که در حالت خمیری قرار دارند اعمال فشار کرده و با ادامه این روند، دو سر انتهایی میلگردها را به یکدیگر وصل می کنند. این فشار هیدرولیکی یک جوش و اتصال محکم را بین میلگردها ایجاد می کند. به این روش جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ می گویند.
 
 

آشنایی با معایب جوش سر به سر

تمامی روش های مخلتفی که برای جوش میلگرد استفاده می شوند، مزایا و معایب خاص خود را دارند. جوش سر به سر میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار مزیت های بیشماری که دارد، معایبی را نیز شامل می شود که در این بخش اشاره مختصری به آن ها می کنیم. این موارد به شرح زیر هستند:
 
برای حرارت دادن دو سر میلگردها از گاز استیلن استفاده می شود. در زمان استفاده از این گاز میزان حرارت را نمی توان به خوبی کنترل و مدیریت کرد. این ناتوانی در کنترل میزان گاز می تواند موجب کاهش کیفیت کار شود. این مسئله را یکی از مهم ترین معایب جوش سر به سر عنوان کرده اند.
برای جوش سر به سر نیاز به دستگاه های بخصوصی است. کار با این دستگاه ها بدون تجربه و تخصص کافی امکان پذیر نیست. بنابراین درصورتی که افراد کم تجربه بخواهند این عملیات را با دستگاه انجام دهند، احتمالا با افت کیفیت کار مواجه می شوند.
شیوه حرارت دهی به میلگردها و زمان انجام آن، مقیاس و اندازه تقریبی دارد که تنها با تجربه کافی و در طول زمان بدست می آید. به همین جهت می توان گفت در این زمینه نیز نیروهای کار نیاز به تجربه و دانش عملی کافی دارند. در غیر اینصورت کار به خوبی از آب در نمی آید.
جوش سر به سر و حرارت دادن به میلگردها تا حدی ساختار آن ها را تغییر داده و مقاومتشان را کم می کند. بنابراین این دسته از میلگردها که به روش فورجینگ به هم وصل می شوند نسبت به باد حساس و ضعیف هستند.
در صورتی که محل جوش میلگردها به سرعت سرد شود، احتمال شکنندگی در قسمت جوش خورده به مراتب افزایش پیدا می کند.
 
 

مزایای جوش سر به سر میلگرد

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ میلگرد مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:
 
جوش سر به سر باعث حذف اورلپ های اضافی می شود که همین امر به کاهش وزن میلگردها کمک می کند.
با استفاده از این روش جوشکاری در مصرف میلگرد به طور چشمگیری صرفه جویی می شود.
سازه موردنظر وزن کمتری پیدا می کند و سبک تر می شود.
تراکم موجود در میلگردها کاهش می یابد.
عملیات بتن ریزی آسان تر و سریع تر انجام می شود.
عملیات آرماتوربندی برای نیروهای کار راحت تر می شود.
این روش را می توان از نظر اقتصادی نسبت به دیگر روش ها، مقرون به صرفه تر و ارزان تر دانست.
سازه مورد نظر در برابر عواملی همچون زمین لرزه مقاومت بالایی پیدا می کند.
وجود ضایعات در این روش تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
این روش برای تمامی مهندسین و سازندگان در دسترس بوده و همه می توانند از آن استفاده کنند.
دستگاه جوش سر به سر نیز به راحتی قابل حمل است.
 
 

اتصال جوشی میلگرد 

اتصال جوشی میلگرد یکی از روش هایی است که مهندسین سازه جهت کنترل و مدیریت نیروهای تنشی از آن استفاده می کنند. اتصال جوشی میلگرد کمک می کند تا میلگردها به صورت یک شبکه محکم درآمده و موجب افزایش استحکام سازه شوند. این روش اتصال به شیوه ها و روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم:
 

اتصال جوشی میلگرد سر به سر و مستقیم

این روش موجب می شود تا در مصرف میلگرد شما چیزی بین 10 الی 30 درصد صرفه جویی شود. اتصال جوشی سر به سر و مستقیم، خود به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:
 
اتصال افقی میلگردها به کمک جوش شیاری وی (V) شکل که به صورت یک طرفه و دوطرفه انجام می شود.
اتصال افقی به گونه ای که قطرها کاملا یکسان هستند، جوش شیاری V شکل، یک طرفه، همراه با قطعه لوله پشت بند
اتصال عمودی، همراه با جوش شیاری اریب، به صورت یک طرفه و دو طرفه
اتصال عمودی، قطرها کاملا یکسان، به صورت جوش اریب V شکل، یک طرفه، همراه با قطعه لوله پشت بند
 

اتصال جوشی میلگرد سر به سر غیرمستقیم

در این روش برای اتصال دو میلگرد به یکدیگر از یک میلگرد اضافی یا نبشی به عنوان یک وسیله واسطه استفاده می شود. این واسطه علاوه بر اینکه اتصال میلگردها به هم را محکم تر می کند، از ترک خوردن بتن ها نیز جلوگیری به عمل می آورد.
اتصال جوشی میلگرد به صورت Tشکل
برای اینکه صفحات اتصال ستون به اعضا و قطعات از پیش ساخته وصل شوند اصولا از این روش استفاده می کنند.
 

اتصال جوشی میلگرد سر به سر تحت فشار

این، همان روش فورجینگ است که با حرارت دهی با دو گاز اکسیژن و استیلن و اعمال فشار هیدرولیکی به دو سر میلگردها انجام می شود.
( برای بررسی میلگرد ترانس با ما همراه باشید. )
 

علت استفاده از اتصال جوشی 

از دلایلی که باعث استفاده از اتصال جوشی میلگرد در ساختمان ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش طول میلگردها برای برخی از سازه های خاص
ساخت و تولید سازه های بتنی از قبل آماده شده در محل موردنظر
ایجاد مقاومت سازه
طراحی و ساخت سازه های خاص
جهت تعمیر یا بازسازی سازه های بتنی
ساخت میلگردها و آرماتورهای شبکه ای با هزینه کمتر نسبت به روش های دیگر
 
 

میلگرد انتظار چیست؟

میلگردها از هر نوعی که باشند و با هر ابعاد و اندازه ای که به کار روند یک هدف کلی دارند و آن هم افزایش مقاومت کششی بتن در ساختمان است. یکی از این میلگردها، میلگرد انتظار است. پاسخ به این سوال که میلگرد انتظار چیست و چه کاربردی در سازه دارد موضوع این بخش ماست. میلگرد انتظار یک قطعه فولادی با طول کم است که کمک می کند تا فشار و بار اضافی موجود روی یک بتن، به بتن مجاور آن انتقال پیدا کند. به طور کلی این نوع میلگرد با قرار گرفتن بین بتن ها و اجزای مختلف ساختمان آن ها را به شیوه ای اصولی به هم متصل کرده و مقاومت هر بخش را افزایش می دهد. اما بیایید بیشتر با کاربردهای میلگرد انتظار در ساختمان آشنا شویم. از مهم ترین موارد مصرف میلگرد انتظار عبارتند از:
 
با اتصالات ستون به ستون موجب افزایش مقاومت و استحکام این بخش از ساختمان می شوند.
جهت افزودن ستون و سقف به  پایه به کار می روند.
زمان ساخت تیر یا ستون جدید برای آسان تر شدن اتصالات به کار می روند.
باعث اتصال محکم بتن ها به یکدیگر می شوند و بار و فشار وارده بر آن ها را به طور مساوی تقسیم می کنند.
استفاده در اتصالات دال به دال
استفاده در اتصالات تیر به تیر
کاربرد در ساخت تاسیسات گوناگون ساختمانی همچون؛ داکت های برق یا کانال های هوا و...
 
 

طول مهاری میلگرد

میلگردها طولی دارند که کاملا درون بتن قرار دارد و تحت هیچ شرایطی از درون بتن خارج نمی شود. در واقع عواملی همچون اعمال بار و فشار به بتن، تغییر در شکل اعضا و المان های بتن و... تاثیری روی مقاومت این بخش از طول میلگرد نداشته و موجب خارج شدن آن از درون بتن نمی شوند. به این طول، طول مهاری میلگرد گفته می شود. به طول مهاری، طول گیرایی نیز می گویند و آن را با نماد ld نشان می دهند. حتما متوجه شده اید که طول مهاری تا چه اندازه در مقاومت میلگرد و بتن نقش دارد. 
در ساخت بخش های مختلفی از ساختمان ضروری است که طول مهاری میلگرد مشخص شود. از جمله این بخش ها می توان به المان های ستون، تیر و شمع های فولادی اشاره کرد. روش اجرای طول مهاری نیز متفاوت است و به طور کلی به دو شیوه مختلف انجام می شود. این روش ها عبارتند از قلاب استاندارد و یا روش مستقیم. گاهی به دلیل شرایط موجود امکان اجرای طول مهاری میلگرد به روش مستقیم وجود ندارد که در این موقعیت با کمک خم 90 درجه یک قلاب استاندارد در بخش انتهایی میلگرد ایجاد می کنند.
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943