عملیات فورجینگ میلگرد و میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگردها از قطعات بسیار کاربردی در صنایع هستند. اصولا برای اتصال این قطعات فولادی به یکدیگر از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از رایج ترین آن ها جوش فورجینگ است. در این مطلب درخصوص فورجینگ میلگرد مطالبی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.
 
 
 

عملیات فورجینگ میلگرد ( Rebar Forging)

یک روش متداول در صنایع است که باعث اتصال دو سر میلگرد به یکدیگر می شود. در این روش دو سر میلگرد را تحت حرارت قرار داده و پس از تبدیل به حالت نیمه مذاب به سه طریق آن ها را به هم وصل می کنند. از طریق پرس هیدرولیک، ضربه پتک و یا روش پنوماتیک. روش های دیگری نیز برای اتصال میلگردها به هم وجود دارد که یکی از آن ها روش اورلپ است. در این روش برای عملیات اتصال نیاز است تا دو سر میلگرد روی هم قرار بگیرند. اما تفاوتی که در این روش و روش فورجینگ وجود دارد، دقیقا در همین شیوه قرارگیری میلگردهاست. 
در روش فورجینگ شما احتیاجی به روی هم قرار دادن دو سر میلگرد ندارید. در عملیات فورجینگ بدون اینکه از ترکیبات و مواد اضافی خاصی استفاده شود دو سر میلگرد به هم فورج می شوند. طرح فورجینگ میلگرد در واقع چیزی حدود نود سال پیش در کشور کانادا پیاده سازی شد. بسیاری از مهندسین و صنعتگران از این روش برای ساخت انواع سازه ی ساختمانی و ریل های راه آهن بهره بردند. 
جوش فورجینگ به گونه ای بسیار خاص مولکول های دو سر میلگرد را به هم متصل کرده و البته در حین این کار تغییر فازی در حالت آن ها ایجاد نمی کند. برای اینکه عملیات فورجینگ میلگرد به طور کاملا اصولی و دقیق انجام شود، لازم است تا صنایع به تجهیزات بخصوصی مجهز شوند. برای اینکه بتوان از کیفیت و استاندارد فورجینگ میلگرد اطمینان حاصل کرد، لازم است دستگاه مخصوص جوش فورجینگ و در کل اجرای این عملیات از نظر کیفیت و استاندارد در سطح بالایی باشند. برای آشنایی بیشتر با فورجینگ میلگرد در ادامه ابزار و تجهیزات موردنیاز برای این کار را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
 
 
 
 
جوش فوجینگ و عملیات فوجینگ
 
 
 
 

دستگاه جوش که خود به زیرگروه های زیر تقسیم می شود:

کپسول اکسیژن و یک کنترل کننده مخصوص برای آن
نازل اکسیژن
کپسول گاز استیلن و یک کنترل کننده مخصوص برای آن
نازل استیلن
مشعل و همچنین حرارت لازم برای اجرای عملیات فورجینگ
 

​ * دستگاه کمپرسور که شامل موارد زیر می شود:

پمپ فشار
سیلندر خارجی
سیلندر RAM
پدال پمپ
گیره های مخصوص نگهدارنده میله
نازل فشار هیدرولیکی
 

   *دستگاه مخصوص برش

برای اینکه کیفیت عملیات فورجینگ بالا برود، لازم است قبل از مراحل جوش فورجینگ میلگردها را آماده کنیم. آماده سازی میلگردها به این صورت است که به کمک یک دستگاه برش مخصوص مقاطع میلگردها را کاملا صاف و یکدست می کنند. این مسطح کردن مقاطع میلگردها باعث می شود تا علائمی همچون له شدگی، زنگ زدگی، فرسودگی و ناصافی در دو طرف میلگرد از بین رفته و عملیات فورجینگ با استاندارد بالایی انجام شود.
 

    * دستگاه اعمال فشار

    *مشعلی جهت کنترل کردن گاز و هدایت آن

 
 
 

قیمت جوش فورجینگ

همانطور که می دانید میلگردها نقشی حیاتی در سازه های ساختمانی و دیگر پروژه های عمرانی دارند. به همین علت عملیات آماده سازی این مقاطع برای استفاده در صنایع نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. جوش فورجینگ کارآمدترین روش برای اتصال دو سر میلگردها به یکدیگر است. از آن جایی که این عملیات نیاز به امکانات بخصوصی دارد، تنها شرکت ها و کارخانجات خاصی اقدام به انجام آن می کنند. طبیعی است که کیفیت کار در هریک از این شرکت های عملیاتی متفاوت باشد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت جوش فورجینگ برای تمامی آن ها یکسان بوده و هزینه ای کاملا برابر داشته باشد. 
پیش از اینکه به طور تخصصی درخصوص قیمت جوش فورجینگ صحبت کنیم، نیاز است تا به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که جوش فورجینگ با هر قیمتی که برای شما انجام شود، به هر صورت در پایان صرفه جویی های اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توان به این مسئله پی برد که بهترین انتخاب، استفاده از عملیات فورجینگ میلگرد برای مقاوم سازی آن هاست. جوش فورجینگ در عین اینکه روشی ساده، ابتکاری و بسیار کارآمد است، می تواند تاثیر زیادی در افزایش استحکام و مقاومت میلگردها داشته باشد. در صنایع مختلف، جوش فورجینگ میلگرد که به جوش سر به سر میلگرد نیز شناخته می شود را نوعی فاز جامد به شمار می آورند. این یعنی در عملیات فورجینگ تنها به کمک یک مشعل اکسی استیلن میلگردها را برای اتصال آماده کرده و احتیاجی به ذوب کامل آن ها نیست. 
با افزایش روند صعودی ساخت و ساز در کشورهای مختلف، این فعالیت در کشور ایران نیز بیش از پیش رونق گرفت. در واقع برای استفاده های تجاری و مسکونی نیاز به ساخت ساختمان های جدید بود و همین امر باعث شد تا مهندسین ایرانی پروژه های متعددی را برای نیاز شهروندان راه اندازی کرده و با موفقیت به پایان برسانند. برای اینکه این سازه ها مقاومت قابل قبولی داشته باشند نیاز به جوشکاری فورج کاملا احساس شد. اما قیمت جوش فورج بسته به عوامل مختلفی نوسانی بوده و برای هر شرکتی متفاوت از دیگری بود. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت جوش فورج می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
تعداد میلگردهای موردنیاز برای عملیات فورج کردن
ابعاد، اندازه و ارتفاع میلگردها
دستمزد تیم عملیاتی
هزینه گاز و تجهیزات موردنیاز برای جوشکاری فورجینگ
میزان کیفیت فورجینگ میلگردها
اعتبار برند تولیدکننده و میزان تخصص و حرفه ای بودن کارفرما و کارگران
نوسانات قیمت در بازار داخلی 
میزان سختی کار
سلامت و کیفیت میلگردها
تعداد جوش های لازم برای فورجینگ و همچنین ضخامت هر نقطه جوش
با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت قیمت جوش فورجینگ به طور مداوم در حال نوسان و تغییر است و مقدار ثابتی ندارد. از همین رو برای کسب اطلاع از قیمت نهایی کار لازم است به مراکز معتبر و مجموعه هایی که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند مراجعه کرده و از جزئیات هزینه ها اطلاع کسب کنید.
 
 
 
 
خوجینگ و جوش فوجینگ
برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر میلگرد سنجاقی همراه ما باشید.
 
 
 
 

میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگردها تنوع بسیار بالایی دارند و همین امر باعث می شود تا بتوان از انواع آن ها برای مصارف مختلف ساختمانی و عمرانی استفاده کرد. یکی از کارآمدترین انواع میلگرد در بازار، میلگرد زیگزاگ است که مهندسین و صنعتگران آن را با نام های میلگرد عرضی و یا خرپا نیز می شناسند. از اتصال دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار A3 می توان میلگرد زیگزاگ تولید کرد. برای اینکه این نوع میلگردها را بتوان به خوبی به یکدیگر وصل کرد، از دو روش متداول استفاده می کنند. این دو روش عبارتند از: جوشکاری میلگردهای زیگزاگ و یا قلاب کردن و قفل کردن آن ها به یکدیگر.
اصولا به دلیل اینکه در ساخت میلگردهای زیگزاگ از طراحی منحصر به فردی بهره گرفته می شود، این میلگردها مقاومت باربری بسیار خوبی دارند. این یعنی میلگرد در برابر بار، فشار و وزن زیاد تحمل خوبی دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت بیشترین کاربرد میلگردهای زیگزاگ در ساخت سقف ساختمان، پل های معلق و... است. این میلگردها تنوع زیادی دارند اما در تمامی آن ها یک هدف مشترک دیده می شود و آن هم افزایش مقاومت کششی بتن در ساختمان است. میلگردهای زیگزاگ فضای خالی بین بتن را به خوبی پوشش داده و باعث می شوند تا دوام و طول عمر سازه به مراتب افزایش پیدا کند. تولید میلگرد زیگزاگ به دو روش کلی انجام می شود که در ادامه با هریک از این دو روش به طور مجزا آشنا می شویم.
 
 
 

ساخت میلگرد زیگزاگ به روش دستی

 همانطور که از نام این روش پیداست، برای تولید میلگرد زیگزاگ نیازی به استفاده از دستگاه های خاص و ماشین آلات صنعتی نیست. برای اینکه بتوان به روش دستی میلگرد ساده و صاف را به میلگرد آجدار وصل کرد می بایست پروسه خاصی را پیمود.
1. در ابتدا اندازه موردنیاز از میلگرد آجدار را علامت زده و به کمک دستگاه برش از محل نشان شده برش زده می شود.
2. حال میلگردهای ساده ای که در اندازه های لازم برشکاری شده اند، به شکل زیگزاگی درآورده می شوند. برای این کار میلگردها را به شکل حرف V درمی آورند.
3. بعد از رسیدن به شکل نهایی برای ثابت شدن قطعات فولادی در جای خود، عملیات جوشکاری آغاز می شود.
4. برای جوشکاری، میلگردها را در فاصله های منظم و معین به هم برش می زنند.
5. اینکه طول و عرض میلگرد زیگزاگ تهیه شده چه اندازه باشد، برای هر پروژه ای متفاوت است.
 
 
 

ساخت میلگرد زیگزاگ به روش مکانیزه

در این روش برخلاف روش دستی احتیاجی به دخالت انسان نیست و میلگرد زیگزاگی به کمک دستگاه های مخصوص تولید می شود.
1. در مرحله نخست میلگردها را به صورت طولی روی هم کلاف می کنند.
2. در این مرحله میلگردها می بایست به کمک دستگاه کاملا صاف شوند.
3. در این مرحله میلگردهای میانی را به شکل عدد هفت خم می کنند که این کار به کمک دستگاه فشار انجام می شود.
4. در این مرحله از طریق روش الکتریکی اقدام به جوشکاری میلگردها کرده و آن ها را به هم وصل می کنند.
5. در نهایت بعد از اتمام فرایند ساخت میلگرد زیگزاگ آن ها را به ابعاد و اندازه های دلخواه درمی آورند.
 
 
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943