میلگرد سنجاقی، انواع و کاربردهای آن

میلگردها از نظر شکل ظاهری و مشخصات فیزیکی به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که یکی از آن ها میلگرد سنجاقی است. این میلگرد از هر دو طرف خمیده شده و به دلیل شکل سنجاق مانندی که دارد با نام میلگرد سنجاقی معرفی می شود. این میلگردها به نوعی جزء میلگردهای عرضی به شمار می روند و شباهت هایی با خاموت دارند. اگر تمایل دارید بدانید خاموت یا میلگرد عرضی چیست در ادامه با ما همراه باشید.
 
این روزها مهندسین و مدیران پروژه از روش های نوین ساخت و ساز بهره می برند و برای افزایش استحکام و مقاومت سازه خود از انواعی از بهترین میلگردها استفاده می کنند. یکی از این دسته میلگردها که به طور خاص به مقاوم سازی بتن و اسکلت ساختمان کمک می کند، میلگرد سنجاقی است. دلیل نامگذاری این میلگرد هم شکل سنجاقکی آن است که باعث شده آن را به این صورت معرفی کنند. 
این میلگرد از سمت دو سر انتهایی خود با زاویه های متفاوت خمیده شده که همین عامل به طور ویژه باعث مقاومت سازه می شود. همین تفاوت در نوع خمیدگی دوسر میلگرد، تنوعی را در این محصول به وجود آورده است. هرکدام از انواع میلگرد سنجاقی باتوجه به مشخصات فیزیکی خود کاربردهای منحصر به فردی دارند. در بخش های بعدی بیشتر درخصوص میلگرد سنجاقی، انواع و کاربردهای آن صحبت می کنیم.
برای بررسی عملیات فورجینگ میلگرد با ما همراه باشید.
 
 
 

انواع میلگرد سنجاقی

 میلگرد سنجاقی از جهت نوع ساخت و طراحی انواع گوناگونی دارد. در صورتی که تمایل به خرید این نوع میلگرد دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی با انواع آن و ویژگی های ساخت هریک به خوبی آشنا شوید. در ادامه به معرفی انواع میلگرد سنجاقی می پردازیم:
 
 

میلگرد سنجاقی با خم استاندارد

در این نوع میلگرد، خم های ایجاد شده در هر دو طرف میلگرد زاویه 90 درجه دارند. در هر سمت میلگرد اندازه خم به طور تقریبی 12 برابر قطر میلگرد تعیین می شود. به عنوان مثال در صورتی که میلگرد موردنظر قطری برابر 16 میلی متر داشته باشد، خم میلگرد سنجاقی در هر دو طرف آن  می بایست تقریبا 20 سانتی متر باشد.
 
 

میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد

خم های ایجاد شده در دو طرف این میلگرد سنجاقی از یک سمت زاویه 90 درجه و از سمت دیگر زاویه 135 درجه دارند.
 
 

میلگرد سنجاقی با دو خم 135 درجه

برای ساخت این نوع میلگرد و تنظیم زاویه های آن در اندازه 135 درجه، یک سمت میلگرد را به سمت بالا و دیگری را به سمت پایین خم می کنند. بنابراین زاویه ها در جهت خلاف هم شکل می گیرند. علاوه بر این نوع میلگرد سنجاقی، نوع دیگری نیز وجود دارد که مشابه همین نمونه خم دو سمت میلگرد زاویه 135 درجه دارد، اما با این تفاوت که زاویه های دو سر میلگرد در جهت هم شکل می گیرند. از آن جایی که مورد اول در میان مصرف کنندگان رایج تر است، صحبت زیادی درخصوص نوع دوم آن نمی شود.
 
 
 
 
میلگرد سنجاقی و کاربرد آن
 
 
 

کاربردهای میلگرد سنجاقی

خم کاری میلگرد از دو طرف آن که به تولید میلگرد سنجاقی می انجامد یکی از روش های نوین در ساخت و ساز است. اصولا میلگرد سنجاقی به دلیل نوع ساخت و ویژگی ها منحصر به فردی که دارد بسیار مورد توجه مهندسین قرار گرفته است. اصلی ترین هدف ساخت میلگردهای سنجاقی، مقاومت سازه موردنظر در برابر نیروهای برشی است. در ادامه به مهم ترین کاربردهای میلگرد سنجاقی اشاره می کنیم:
 
 

کاربرد میلگرد سنجاقی در ستون بتنی

ستون ها بخش مهمی از ساختمان را تشکیل می دهند. این المان ها با دریافت بار موجود روی ساختمان و انتقال آن به زمین از فشارهای اضافی کاسته و به افزایش استحکام سازه کمک می کنند. بنابراین ضروری است که این بخش از ساختمان کاملا مقاوم و محکم باشد. در مراحل ساخت ستون بتنی پس از اجرای ستون به کمک فرایند آرماتوربندی، آرماتورها را با یک پوشش بتنی کاملا می پوشانند. 
استفاده از پوشش بتنی باعث افزایش مقاومت آرماتورها (میلگردها) می شود. در این سازه ها برای اینکه بتوانند استحکام را تا حد زیادی تضمین کنند از میلگرد سنجاقی بهره می برند. میلگرد سنجاقی هم به مقاومت ستون ها و هم به مقاومت میلگردهای طولی کمک می کند. این فرایند موجب می شود تا ستون و در نهایت ساختمان در مقابل فشار مقاومت کرده و تخریبی در آن صورت نگیرد.
 
 

کاربرد میلگرد سنجاقی در دیوار برشی

دیوار برشی نقشی مشابه ستون را در ساختمان ایفا می کند. فشارهایی که در زمان بروز زمین لرزه یا وزش بادهای شدید به ساختمان هجوم می آورند، به کمک دیوارهای برشی خنثی شده و از بین می روند. محل اتصال اصلی دیوارهای برشی، فونداسیون ساختمان است، اما در مواردی نیز آن ها را به ستون ها وصل می کنند. در اینجا میلگردهای سنجاقی برای ثابت نگه داشتن میلگردهای طولی در محل موردنظر به کار می روند.
برای بررسی روش تولید میلگرد ترمکس با ما همراه باشید.
 
 

خاموت چیست؟

اگر دقت کرده باشید در ابتدای مطلب اشاره کوتاهی به خاموت و میلگردهای عرضی کردیم. در این بخش می خواهیم ببینیم خاموت چیست و دقیقا به چه منظوری از آن استفاده می شود؟ خاموت یک نوع میلگرد است که همانند بسیاری از میلگردها انواع گوناگونی داشته و با هدف افزایش مقاومت و توان بتن ها، ستون ها و تیرهای ساختمان به کار می رود. جالب است بدانید که خاموت را در برخی تعاریف آخرین خط دفاعی ساختمان در برابر زمین لرزه معرفی کرده اند. از این رو وجود آن بسیار ضروری و حیاتی است. 
پیش از اینکه دقیق تر وارد بحث خاموت شویم بایستی بدانید که میلگردها در بازار به دو نوع طولی و عرضه ارائه می شوند که خاموت در گروه میلگردهای عرضی قرار می گیرد. در تعریف دیگر می توان گفت به میلگردهایی که خم شده اند تا از المان های قائم و طویل اطرافشان محافظت کنند، خاموت می گویند. شاید بپرسید خب تفاوت میلگرد سنجاقی و خاموت دقیقا در چیست؟ در ادامه به تفاوت های اصلی این دو اشاره می کنیم:
جایگذاری و نحوه قرار دادن خاموت در سازه به صورت زاویه دار و به شکل عمود است. خاموت آرماتورهای گوشه مقطع را در بر می گیرد. اما میلگرد سنجاقی به شکل یکی در میان قرار گرفته و در وجوه مقابل مقطع نصب می شود.
هردو میلگرد سنجاقی و خاموت جهت مهار میلگردهای طولی و برای تحمل برش مورد استفاده قرار می گیرند. اما نکته ای که باعث تفاوت و تمایز خاموت نسبت به میلگرد سنجاقی می شود این است که خاموت می تواند در برابر پیچش نیز دوام خوبی از خود به نمایش بگذارد.
 
 
 
میلگرد خاموت و انواع آن
 
 
 
 

انواع خاموت

خاموت انواع گوناگونی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:
 
 
  • خاموت سنتی

خاموت سنتی جزء کاربردی ترین انواع خاموت در صنعت ساختمانی است. خم ایجاد شده در خاموت زاویه ای 90 درجه داشته و همین مورد شکل ظاهری آن را مشابه یک مربع می کند. این خاموت را می توان با استفاده از اهرم و به روش دستی تولید کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.
 
 
  • خاموت معمولی

خاموت معمولی را هم می توان به روش خاموت سنتی (روش دستی) و هم به کمک دستگاه های مخصوص تولید کرد. این خاموت از نظر اندازه و ابعاد تنوع زیادی دارد.
 
 
  • خاموت مارپیچ

خاموت مارپیچ با توجه به طراحی خاص و منحصر به فردی که دارد برای موارد بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از خاموت ها را به کمک دستگاه های سی ان سی (CNC) تولید می کنند. شما برای سازه موردنظر خود می توانید انواعی از خاموت مارپیچ در اندازه ها و قالب های مختلف را خریداری کنید.
 
 
  • خاموت سلولار

سلولار نوعی خاموت با حلقه های بسته است که استحکام سازه را تا حد زیادی افزایش می دهد. این خاموت جزء مدرن ترین انواع خاموت در بازار است که به افزایش مقاومت کششی میلگردهای طولی کمک کرده و از خمش آن ها پیشگیری می کند.
 
 
  • خاموت ربات

این خاموت ها از نظر شیوه ساخت و شکل ظاهری شباهت و نقاط اشتراک زیادی با خاموت های مارپیچ دارند. اما مربع کوچکی که در گوشه خاموت ربات وجود دارد، سبب تفاوت آن ها با نوع مارپیچ می شود و می توان از این طریق آن ها را شناسایی کرد.
 
 
 

قیمت میلگرد خاموت

قیمت میلگرد خاموت بسته به عوامل متعددی است. همانطور که در قسمت های پیشین اشاره کردیم خاموت انواع گوناگونی داشته و هرکدام با توجه به ویژگی ها و مشخصات ساخت برای موارد خاصی به کار می روند. از این رو نمی توان انتظار داشت که برای تمامی آن ها قیمت واحدی در نظر گرفته شود. از جمله موارد مهمی که در قیمت میلگرد خاموت تاثیرگذار هستند می توان به نوع خاموت، ابعاد، اندازه و سایز خاموت، کیفیت ساخت خاموت، وزن خاموت، برند سازنده آن و مواردی از این دست اشاره کرد. 
بنابراین شما به عنوان خریدار و مصرف کننده می بایست پیش از سفارش کالا، این محصول را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و بعد از مقایسه برندهای مختلف، بهترین و مناسب ترین آن را خریداری کنید. استعلام قیمت میلگرد خاموت نیز از طریق سایت ها و فروشگاه های آنلاین سراسر کشور امکان پذیر است. در هنگام خرید به استانداردهای ملی در ساخت خاموت توجه ویژه داشته باشید. از آن جایی که خاموت نقش یک نوع ضربه گیر را ایفا می کند بسیار ضروری است که از استحکام، کیفیت و مقاومت کافی برخوردار باشد.
 
 
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.
 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943