اسپیسر میلگرد و کاربرد آن چیست؟

میلگردها نوعی مقاطع فولادی هستند که به صورت خاص برای مقاوم سازی بتن و افزایش توان کششی آن استفاده می شوند. سازندگان برای اینکه بتوانند این مقاطع فولادی را از عوامل خورنده دور نگهدارند، به کمک یک وسیله به نام اسپیسر فاصله ای بین آن ها و بتن ایجاد می کنند. در این مطلب بیشتر درخصوص اسپیسر میلگرد صحبت می کنیم.
در پاسخ به این سوال که اسپیسر چیست می توان گفت: اسپیسر میلگرد یا Rebar Spacer نقش یک وسیله جداکننده یا فضاساز را دارد که با فاصله انداختن میان میلگرد و بتن، از میلگرد در برابر عوامل خورنده محافظت می کند. همین وسیله با کارایی بسیار ساده خود می تواند طول عمر و دوام میلگرد و بتن را تا حد زیادی افزایش دهد. اصولا در ساخت اسپیسر میلگرد از بهترین جنس پلاستیک، بتن و فلز استفاده می شود. از این رو این قطعات کاربردی، ماندگاری قابل قبولی در گذر زمان دارند. اسپیسر میلگرد علاوه بر محافظت میلگرد از آسیب کاربرد دیگری نیز دارد. 
گاه احتمال اینکه میلگرد در اثر رطوبت هوا دچار افزایش حجم شود وجود دارد و این بزرگ شدن حجم میلگرد می تواند بتن را تحت فشار قرار دهد. بنابراین اسپیسر میلگرد با دفع و کنترل این فشار مانع از ورود آسیب به بتن می شود و کمک می کند تا مقاومت آن کاسته نشود. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت اسپیسر میلگرد از خوردگی و آسیب به میلگرد و همچنین ایجاد تنش، ترک خوردن و آسیب دیدگی در بتن جلوگیری می کند. اگر تمایل دارید تا طول عمر سازه خود را افزایش داده و دوام آن را تضمین کنید، به شما توصیه می کنیم حتما استفاده از اسپیسر میلگرد را در برنامه خود قرار دهید. اسپیسرها با توجه به جنس و ساختاری که دارند برای موارد متعددی استفاده می شوند. در بخش های بعدی با انواعی از این محصولات در جنس های مختلف آشنا می شویم.
 
 
 

انواع اسپیسر میلگرد

اسپیسر میلگرد را از زوایای مختلف به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می کنند. اصولا طبقه بندی اسپیسرهای میلگرد بیشتر از نظر جنس به کار رفته در آن ها یا نوع تکیه گاه میلگرد است. انواع اسپیسر میلگرد از نظر جنس عبارتند از:
اسپیسر میلگرد بتنی
اسپیسر میلگرد پلاستیکی
اسپیسر میلگرد فلزی
 
 
انواع اسپیسر میلگرد از نظر نوع و تکیه
 
 
 
 
انواع اسپیسر میلگرد از نظر نوع تکیه گاه میلگرد روی اسپیسر عبارتند از:
1. اسپیسرهای کفی که شامل؛ اسپیسر هاردفیکس، ماکس فیکس، مینی فیکس، ساید فیکس و اسپیسر یوفیکس هستند.
2. اسپیسرهای دیواری که شامل؛ اسپیسر ویل فیکس، کیج فیکس و ویل سان هستند.
علاوه بر این دسته بندی ها، اسپیسرهای میلگرد را از نظر اندازه نیز به گروه هایی تقسیم می کنند که از این جمله می توان به  اسپیسر میلگرد 3، 5 و 7 سانتی متری اشاره کرد. حال که با تنوع اسپیسرهای میلگرد آشنا شدید بایستی به خوبی بدانید که هرکدام از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را داشته و کاربری های متفاوتی دارند. بنابراین در هنگام خرید اسپیسر میلگرد می بایست دقت زیادی داشته باشید.
 
 

اسپیسر بتنی چیست؟

به آن دسته از قطعات فاصله انداز که از جنس بتن ساخته شده اند، اسپیسر بتنی می گویند. این اسپیسرها می توانند با عوامل آسیب زننده و مخربی همچون؛ رطوبت هوا، اکسیژن، سولفات ها، کلر و... به خوبی مبارزه کرده و از نفوذ آن ها به داخل بتن و سطوح میلگرد جلوگیری کنند. این مسئله عمر مفید بتن را به مراتب افزایش می دهد. اسپیسرهای بتنی نمونه ای از جدیدترین سازه های ساختمانی هستند که نسبت به دیگر انواع اسپیسر از استحکام و کیفیت بیشتری برخوردارند. 
این قطعات مقاومت فشاری بالایی داشته و روی سطح بتن یک پوشش بتنی مقاوم ایجاد می کنند که مانعی است برای عوامل خورنده. این اسپیسر در مقایسه با دیگر اسپیسرهای غیربتنی استانداردهای بالاتری در ساخت دارد و بسیاری از نواقص و معایب نمونه های قدیمی در آن مشاهده نمی شود. دقت داشته باشید که در زمان خرید اسپیسر بتنی این قطعات دارای تخلخل یا منافذی نباشند. این در واقع نشانه اصلی اسپیسرهای بتنی است که آن ها را از دیگر انواع اسپیسر متمایز می کند. طبیعی است که اسپیسرهای بتنی به دلیل مقاومت، استحکام و دوام بسیار بالا از قیمت بیشتری نیز برخوردار باشند.
 
 

اسپیسر فلزی چیست؟

اسپیسر فلزی از نظر میزان مقاومت نسبت به اسپیسر بتنی در رتبه دوم قرار می گیرد. اما با این وجود دوام و استحکام بالا و قابل قبولی دارد. این اسپیسرها در مقایسه با نوع پلاستیکی گران تر هستند و اصولا به شکل مفتول یا میلگرد خم شده در ساختمان ها به کار می روند. طراحی و ساختار این نوع اسپیسر را به گونه ای در نظر می گیرند که قطعات میلگرد به خوبی روی آن ها قرار بگیرند. بنابراین نحوه جاگذاری صحیح آرماتور در این دسته از اسپیسرها کاملا مرتبط با نوع طراحی آن هاست که باید کاملا اصولی باشد. اگر کیفیت و مقاومت اسپیسر برایتان اهمیت داشته و البته نمی خواهید هزینه بسیار زیادی در مقایسه با اسپیسر بتنی پرداخت کنید، می توانید از اسپیسر فلزی استفاده کنید.
 
 

اسپیسر پلاستیکی چیست؟

اسپیسر پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب تر و پایین تری که در مقایسه با دو نوع اسپیسر بتنی و فلزی دارد، محبوبیت و فروش بیشتری داشته و بسیاری از سازندگان در پروژه های خود از این نوع اسپیسر استفاده می کنند. اما بایستی بدانید که این قیمت پایین حتما علتی هم دارد. اسپیسر پلاستیکی از نظر کیفیت در درجه سوم نسبت به دو نوع دیگر قرار می گیرد و همین امر طول عمر مفید بتن و میلگرد را کاهش می دهد. یکی از نواقص و ایراداتی که در این اسپیسر مشاهده می شود عدم چسبندگی مناسب به بتن هاست. علاوه بر این، می بایست به این نکته دقت داشته باشید که ضریبت حرارتی بتن و پلاستیک کاملا متفاوت هستند و این مسئله در آینده می تواند برای سازه شما مشکل آفرین شود.
 
 

اسپیسر کاشی چیست؟

حال که با معنای لغوی اسپیسر (فاصله انداز) و کاربرد آن آشنا شدید، شما را با نوع دیگری از اسپیسر با عنوان اسپیسر کاشی آشنا می کنیم. اسپیسر کاشی همانطور که از نامش پیداست برای ایجاد فاصله بین کاشی ها به کار می رود. شکل ظاهری این اسپیسر مشابه علامت پلاس (+) یا صلیب است و از همین رو به آن صلیب کاشی نیز می گویند.  اسپیسر کاشی عمدتا از جنس پلاستیک است و برای فیکس کردن و تنظیم فاصله بین کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
اسپیسر کاشی در ضخامت های مختلفی به بازار عرضه می شود و نقش مهمی در نظم بخشیدن به مراحل نصب کاشی دارد. قیمت اسپیسر کاشی مناسب و مقرون به صرفه بوده و حمل و جابجایی آن نیز بسیار آسان است. اگر تمایل دارید تا در پایان پروژه کاشی کاری، نتیجه کار کاملا اصولی و رضایت بخش باشد حتما از اسپیسرهای کاشی استفاده کنید.
 
 

اسپیسرهای کفی و کاربردهای آن ها

تا اینجا انواع اسپیسر میلگرد را از نظر نوع جنس بررسی کردیم. در ادامه تصمیم داریم با انواع اسپیسر میلگرد از نظر نوع تکیه میلگرد روی اسپیسر آشنا شویم که در بخش های قبل به صورت مختصر معرفی شدند. اسپیسرهای کفی و دیواری دو نوع رایج از این اسپیسرهای میلگرد هستند که در این بخش به طور ویژه به نوع کفی آن ها می پردازیم. 

 

اسپیسر کفی و کاربرد آن

 

اسپیسرهای کفی (افقی)

اسپیسر هارد فیکس: برای ساخت قسمت هایی از کف سازه همانند فونداسیون گسترده، نواری و شناژها که تراکم میلگردها در آن ها بسیار بالاست و سنگین وزن تر هستند، از این اسپیسرها استفاده می شود.
اسپیسر ماکس فیکس: برای بخش هایی از سازه که پوشش بتن در آن ها تقریبا نیمه سنگین است از اسپیسر ماکس فیکس استفاده می شود. از این موارد می توان به کف هایی با وزن متوسط و تیرو دال ها اشاره کرد.
اسپیسر مینی فیکس:  اسپیسر مینی فیکس در مقایسه با انواع اسپیسر، قیمت ارزان تری داشته و سبک وزن است. از این رو آن را بهترین اسپیسر میلگرد حرارتی به شمار می آورند که در آن میلگردها وزن کمی دارند. در ساخت سقف کامپوزیت از این نوع اسپیسر استفاده می شود.
اسپیسر یوفیکس: قدرت و توان باربری این اسپیسر متوسط بوده و این قابلیت را دارد که باری معادل 200 کیلوگرم را نیز تاب آورد. در ساخت تیرها، کف های نیمه سنگین و... از این اسپیسر استفاده می شود.
اسپیسر ساید فیکس: برای آن دسته از میلگردهایی که اندازه ای معادل 12 الی 25 میلی متر دارند، این نوع اسپیسر بهترین گزینه است. این اسپیسرها مجهز به قفل یکطرفه هستند و همین عامل نصب آن ها را بسیار آسان می کند.
 
 

اسپیسرهای دیواری و کاربردهای آن ها

اسپیسرهای دیواری یا عمودی به سه گروه ویل فیکس، کیج فیکس و ویل سان تقسیم می شوند که در ادامه به طور مجزا باهریک از آن ها آشنا می شویم:
 
 
  • اسپیسر ویل فیکس

شکل و شمایل ظاهری و طراحی اسپیسر ویل فیکس آن را به انتخابی مناسب برای سطوح عمودی تبدیل کرده است. کاربردهای متداول این دسته از اسپیسرهای میلگرد را می توان در ساخت دیوارها و ستون ها به وضوح مشاهده کرد.
 
 
  • اسپیسر کیج فیکس

آن دسته از کاربردهای عمودی که سنگین هستند، نیاز به اسپیسر کیج فیکس خواهند داشت. از این نمونه می توان به مواردی همچون؛ ساخت پایه پل های بزرگ، قالب های بالارونده، سازه های دریایی و... اشاره کرد.
 
 
  • اسپیسر ویل سان

در ساخت انواع دیوار، ستون و مقاطع مدور که وزن متوسطی دارند می توان از اسپیسر ویل سان عمودی استفاده کرد.
 
 
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943