لوله گوشتدار چیست؟ [ کاربرد و روش تولید ]

لوله گوشت دار، لوله ­های ضخیم و بزرگی هستند که در صنایع سنگین و عظیم کاربرد دارند. قطر بسیار بزرگ و گوشت دار باعث شده تا مقاومت، استحکام و توانایی آن به حد زیادی افزایش یابد. به دلیل استحکام و وزن بسیار بالا، قیمت بیشتری نسبت به سایر لوله­ های مقاوم اعم از مانیسمان و گالوانیزه دارد. لوله گوشت دار از جنس فولاد بوده که در مواقع خاص، در صنعت استفاده می­شود. البته عنوانی است که بیشتر در صنعت بکار می رود. اما اغلب، به عنوان لوله های ضخیم می شناسند. اتصال این لوله­ ها به یکدیگر به صورت درز دار صورت می گیرد. جنس سخت و وزن بسیار سنگین، در برابر بارگذاری نیرو های شدید و ناگهانی مقاوم­تر عمل کرده و هیچ لوله دیگری توانایی تحمل فشار ندارد.

لوله گوشت دار در برابر هرگونه آتش سوزی، فشار و خوردگی مقاوم هستند. درجه ضخامت و سطح یکدست لوله گوشت دار در نحوه عملکرد و کارایی آن تأثیر گذاشته است. وزن بسیار بالای این لوله­ ها باوجود معایبی که هنگام نصب و حمل و نقل آن به وجود آورده، باعث شده است تا این لوله در صنایع توسعه یافته و پروژه های عظیم صنعتی، کاربرد وسیعی داشته باشند. لوله گوشت دار به دلیل دوام بسیار بالا، با هرگونه شرایط آب و هوایی سازگار بوده و در مناطق مرطوب و پربارش می­تواند به کار خود ادامه دهد. لوله گوشت دار، مانند لوله داربستی، استفاده صنعتی دارد. با این تفاوت که کاربرد گسترده تری داشته و پروژه های سنگین تری را به آن می­سپارند. قیمت لوله گوشت دار نیز مشخصاً نسبت به قیمت لوله داربستی بیشتر است. برای اطلاع از کاربرد لوله داربستی، می­توانید مقاله لوله داربستی چیست را مطالعه کنید.

 

قیمت لوله گوشتدار

 

نحوه تولید لوله گوشت دار

لوله گوشت دار به دلیل ضخامت و ابعاد بزرگ، پروسه زمان بری را برای ساخت طی می کند. به طور خلاصه تولید توسط پروسه نورد گرم صورت می گیرد. به این صورت که این لوله های ضخیم فولادی در حرارتی با شدت زیاد قرار می گیرند تا بتوانند به راحتی تغییر شکل دهند. مراحل تولید شباهت زیادی به تولید مانیسمان دارد. در واقع هنگام ساخت همانند مانیسمان، هیچگونه درز جوشی بر روی سطح بدنه آن ایجاد نمی شود. پس از اینکه شمش های فولادی لوله گوشت دار در دمای بسیار شدید قرار گرفت و آماده فرم دهی شد، می توان آن به ابعاد و ضخامت مشخص، تبدیل کرد. 

 

کاربرد لوله گوشتدار

لوله گوشت دار با توجه به مراحل تولیدی که پشت سر می گذارد، کیفیت و ضخامت بالاتری نسبت به سایر دارد. از همین رو، باعث شده است تا مهندسان برای پروژه های سنگین و بزرگ خود ، لوله گوشت دار را به سایر لوله ها ترجیح دهند. در ادامه مهم ترین کاربرد را به طور مختصر ارائه داده ایم. برای بررسی لیست قیمت لوله با ما همراه باشید.

  • کاربرد در صنایع بزرگ نفت و پتروشیمی
  • مورد استفاده در پالایشگاه ها
  • شرکت های تولیدی مواد شیمیایی
  • صنایع وسیع و گسترده برق
  • آبرسانی زمین های وسیع کشاورزی
  • ساخت و احداث پرژه های شهرداری
  • ساخت سازه های عظیم و توسعه یافته
  • انتقال آب برای زهکشی
  • انتقال و جابجایی انواع مختلف سیالات
  • استفاده های ساختاری و ترکیبی مثل لوله های ستونی
  • استفاده در انواع پل ها، اسکله های بنادر وجاده های برون شهری

همه موارد مذکور از جمله صنایع و شرایطی هستند که لوله گوشت دار در آنجا حضور دارد. همانطور که می بینید کاربرد این لوله ضخیم در شرایط محیطی سخت و گوناگون، بسیار گسترده است. با توجه به اینکه قطر و ضخامت بالا است، وزن آنها نیز از مقدار معمول بیشتر شده است. بنابراین ارزش قیمتی در مقایسه با محصولات معمولی بیشتر است. البته کارایی مطلوب، طول عمر بالا و استحکام سخت و مقاوم این لوله ها، قیمت نسبتاً بالای آن را توجیه کرده است. به ویژه اینکه برخی صنایع و تعدادی از پروژه های ساخت و ساز، به دلیل فشار بالای ساختاری و سازه های بسیار بزرگ و پیچیده، چاره ای به جز انتخاب و استفاده از یک لوله بسیار مقاوم و مستحکم ندارند. در این مواقع چه انتخابی بهتر از لوله گوشت دار؟
 

جمع بندی

لوله گوشت دار محصولی قوی و تنومند در بازار است. اهمیت بالای در صنایع، موجب شد که این مقاله را به معرفی آن اختصاص دهیم. اکنون شما با مطالعه این مطلب، به آگاهی و شناخت کافی از  این محصول رسیدید. پس بهتر است پیش از آماده کردن لیست خرید مصالح مورد نیاز برای صنعت و پروژه های بزرگ خود، نگاه ویژه ای به محصول ضخیم و کاربردی لوله گوشت دار داشته باشید. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943