میلگرد ترانس چیست؟

میلگردها انواع گوناگونی دارند که یکی از پرکاربردترین آن ها میلگرد ترانس است. زمانی که این میلگرد را می بینید در اولین نگاه متوجه تفاوت ظاهری آن با میلگردهای معمولی می شوید که ظاهری صیقلی و خاص دارد. در این مطلب میلگرد ترانس و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
اگر مطالعاتی درخصوص میلگردها داشته باشید، حتما به خوبی می دانید که وجود این مقاطع فولادی تا چه اندازه در ساخت و سازها حیاتی و ضروری است. افزایش مقاومت و توان کششی بتن یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای میلگرد است که با همین قابلیت می تواند طول عمر یک سازه را برای سالیان سال افزایش دهد. اما میلگردها انواع گوناگونی دارند و یکی از پرطرفدارترین آن ها میلگرد ترانس است. میلگرد ترانس به دلیل طراحی و ساختار ظاهری خاص و منحصر به فردی که دارد، از نظر کاربرد کمی با دیگر محصولات متفاوت است. البته که می توان از این میلگرد در پروژه های ساختمانی به وفور استفاده کرد، اما یکی از کاربردهای ویژه آن که از پس دیگر محصولات به خوبی برنمی آید، موارد تزئینی است. 
درواقع مهندسان و معمارانی که حین انجام پروژه و ساخت و ساز به ظاهر و زیبایی ساختمان نیز اهمیت می دهند، عموما از میلگرد ترانس استفاده می کنند. خصوصیات شیمیایی و فیزیکی متفاوتی که در ساخت این میلگردها مشاهده می شود موجب شده تا مقاومت آن ها نسبت به میلگردهای معمولی به مراتب افزایش پیدا کند. میلگرد ترانس همانند میلگرد ساده، آج نداشته و سطحی کاملا صاف دارد اما همانطور که چندی پیش اشاره کردیم از نظر مقاومت کششی میلگرد ترانس در رتبه بهتری قرار می گیرد. در ادامه با انواع ترانس و جزئیات هریک به طور مجزا آشنا خواهیم شد.
 
 

انواع میلگرد ترانس

میلگرد ترانس انواع گوناگونی در بازار دارد که هرکدام از آن ها بسته به ویژگی های خود، کابردهای بخصوصی دارند. اما یکی از خصوصیات مشترکی که در میان همه آن ها مشاهده می شود این است که در سطح میلگردها هیچ گونه ترک یا شکستگی وجود ندارد. از آن جایی که میلگردهای ترانس تاثیر زیادی در زیبایی یک سازه دارند، لازم است تا در حین نصب و استفاده از آن ها اصول و استاندارد کاشت میلگرد را رعایت کرد تا خروجی کار مورد رضایت واقع شود. انواع ترانس موجود در بازار به شرح زیر هستند:
ترانس های تک پولیش
ترانس های دو پولیش
ترانس های چهارپهلو
ترانس های بلبرینگ خور
ترانس های شش پر
ترانس های مفتول
ترانس های کششی و یا روغنی
میلگرد ترانس تک پولیش
این دسته از میلگردها اصولا از میلگرد ساده خام بدست می آیند. در پروسه پولیش زنی، ناهمواری های سطح میلگرد ساده را از بین برده و آن را کاملا مسطح، هموار و صیقلی می کنند. مقاومت و زیبایی ظاهری میلگرد ترانس تک پولیش قابل قبول است و می توان از آن برای تولید پمپ های آب، نفت، قطعات هیدرولیکی خودروها یا ماشین آلات صنعتی استفاده کرد. یکی از خصوصیات بارز این دسته از میلگردها این است که در فرایند ماشین کاری، درخشندگی خود را به خوبی حفظ می کنند.
 
 
 
 
میلگرد ترانس دو پولیش چیست
 
 
 

میلگرد ترانس دو پولیش

از نام این نوع میلگرد می توان تشخیص داد که نسبت به ترانس تک پولیش، درخشنده تر و صاف تر است. دلیل آن هم این است که میلگردهای ترانس دو پولیش مرحله پولیش کاری را دو بار طی می کنند. اصولا از این دسته میلگردهای ترانس در مواقعی استفاده می شود که دوام و درخشندگی بالایی از محصول انتظار می رود. از کاربردهای میلگرد ترانس دو پولیش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کابرد در ساخت نمای ساختمان های لوکس
تولید قطعات بسیار محکم ماشین آلات صنعتی. ( قطعاتی که قابل مشاهده هستند و زیبایی در آن ها مهم است.)
ساخت قطعات بیرونی خودروها که علاوه بر استحکام و مقاومت می بایست از نظر زیبایی نیز مورد قبول بوده و به ظاهر ماشین آسیبی نزنند.
باتوجه به این موارد می توان گفت ترانس دو پولیش گزینه مناسبی برای معماری های خاص و لوکس است. درخشندگی، براق بودن و صیقلی بودن این میلگردها نسبت به نوع تک پولیش بیشتر است و از همین رو طرفداران زیادی را در بازار داخلی به خود جلب کرده اند.
 
 

میلگرد ترانس چهارپهلو

این میلگرد، مقطعی مربعی شکل داشته و اضلاع آن در سایزها و اندازه های مختلف طراحی می شوند. تنوع سایز و اندازه در میلگرد ترانس چهارپهلو به قدری بالاست که می توان از انواع آن برای کاربردهای مختلفی همچون ساخت درب، پنجره و نرده استفاده کرد. همین تنوع گسترده در میلگردهای چهارچهلو موجب شده تا از نظر تزئینی کاربرد بیشتری نسبت به انواع ترانس در بازار داشته باشند. اصولا این دسته از میلگردها در اندازه های 2 الی 90 میلی متری به بازار عرضه می شوند و ابعاد آن ها به صورت 2*2 و 90*90 میلی متر است. هر سایز و ابعادی مناسب کار خاصی ساخته شده است. بسته به ظرافت کار می توانید هریک از اندازه های این میلگرد را تهیه کنید.
 
 

میلگرد ترانس بلبرینگ خور

یکی از نکات جالب توجه میلگرد ترانس بلبرینگ خور که می تواند یک مزیت برای بسیاری از خریداران محسوب شود، قیمت مناسب آن است. البته اینطور نیست که چون میلگرد قیمت تقریبا پایینی نسبت به دیگر انواع ترانس دارد، یعنی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. این محصول علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و مقاومت خوبی دارد و همین موارد دلیل خوبی برای خریداران است که در هنگام سفارش کالا، میلگرد ترانس بلبرینگ خور را انتخاب کنند.
 
 

میلگرد ترانس شش پر

با استفاده از مقاطع فلزی که دارای شش گوشه یا شش ضلع هستند، می توان میلگرد ترانس شش پر تولید کرد. همانطور که مشخص است این میلگردها شش ضلعی هستند و البته از نظر سایز و اندازه همانند میلگرد ترانس چهارپهلو، تنوع بسیار زیادی دارند. از مهم ترین کاربردهای این میلگرد می توان به صنایع خودروسازی، نساجی، ماشین آلات صنعتی و... اشاره کرد.
 
 

میلگرد ترانس کششی یا روغنی

پرداخته شدن و ساختن میلگرد ترانس کششی یا روغنی به وسیله دستگاه مخصوصی به نام دستگاه سنگ انجام می شود. این میلگردها در انواع گوناگونی به بازار ارائه می شوند و یکی از فاکتورهای کلیدی در ایجاد تنوع این محصولات ضخامت آن هاست. اصولا شما می توانید میلگرد ترانس کششی را در ضخامت های بین 3 تا 100 میلی متر از بازار تهیه کنید.
 
 

میلگرد ترانس مفتول

میلگرد ترانس مفتول در ساخت انواع لوازم کاربردی همچون فنر و سیم مفتول مورد استفاده قرار می گیرد و سطحی صیقلی و سفید دارد. این میلگرد در مقایسه با دیگر انواع ترانس معرفی شده، ضخامت کمتری دارد، اما انعطاف پذیری قابل قبولی از آن به چشم می خورد. به دلیل همین ویژگی منعطف بودن می توان این میلگرد ترانس را در مواقع لزوم به راحتی خم کرد. این محصولات کاربردهای ساختمانی و صنعتی بسیار زیادی دارند.
 
 
 
 
میلگرد ترانس و خصوصیات آن
 
 
 

میلگرد کامپوزیت چیست؟

میلگرد کامپوزیت یکی دیگر از انواع میلگردهای موجود در بازار است که آن را به اختصار با عبارت FRP می شناسند. این میلگرد هم، همانند میلگرد ترانس ویژگی ها و کاربردهای بخصوص خود را دارد و برای آن می توان کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف نام برد. از همین روست که تولید میلگرد کامپوزیتی در بازار جهانی رو به افزایش است. اگر می خواهید بدانید دقیقا میلگرد کامپوزیت چیست و چه تفاوتی میان آن با دیگر محصولات موجود در بازار وجود دارد، می بایست بگوییم از نظر شکل و شمایل ظاهری تفاوت خاصی بین آن ها مشاهده نمی شود اما می توان گفت از نظر رفتاری تفاوت هایی با یکدیگر دارند. 
در ساخت میلگرد کامپوزیت از الیاف شیشه و رزین پلیمر پلی استر استفاده می شود. این محصول نوعی خاصیت عایق دارد که همین ویژگی موجب شده تا در پروژه های ساختمانی برای جلوگیری از خوردگی و آسیب قطعات از آن به طور خاص استفاده شود. همچنین این دسته از میلگردها از توان کششی قابل قبولی برخوردارند، از این رو برای استفاده در بتن های مسلح گزینه بسیار مناسبی هستند.
 
 

کاربردهای میلگرد کامپوزیت 

استاندارد میلگرد کامپوزیت به گونه ای است که می توان برای آن کاربردهای مختلفی را نام برد. از مهم ترین و رایج ترین موارد مصرف این گروه از میلگردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تولید انواع ستون ها و تیرهای از پیش ساخته
تولید موتورهای الکتریکی عظیم
کاربرد در صنایع دریایی برای ساخت انواع عرشه پل و اسکله
ساخت بسیاری از سازه های مختلف دریایی
ساخت بسیاری از سازه های راه آهن و مقاوم سازی اتصالات
استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری برای افزایش مقاومت بتن ها
استفاده به عنوان یک نوع مقاوم کننده سطوح در پیاده روها و پارکینگ ها
مصارف پزشکی. به عنوان مثال ساخت بخش های مختلف بیمارستانی که تجهیزات بخصوص پزشکی همچون اسکن های پزشکی و تصویربرداری های مغناطیسی در آن جا وجود دارند.
از مزایای میلگرد کامپوزیت نیز می توان موارد زیر را نام برد:
سبک وزن بودن میلگرد و در نتیجه کاهش وزن سازه موردنظر در هنگام ساخت
کاهش هزینه های جابجایی و صرفه جویی های اقتصادی
فاقد خاصیت الکترومغناطیس
مقاومت و استحکام بسیار بالا در برابر خوردگی و محافظت دیگر قطعات در برابر عوامل خورنده
استحکام و مقاومت کششی بالا
احتیاج نداشتن به نگهداری یا تعمیر
دوام بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی و آسیب های آن ها
هدایت گرمای بسیار پایین
هدایت الکتریکی بسیار پایین
 
 
 
درصورتی که برای قیمت میلگرد نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، کارشناسان ما در تجارت گرام آماده مشاوره به شما مشتریان عزیز هستند.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943