نبشی گالوانیزه چیست؟ سایزبندی با وزن وضخامت و قیمت

نبشی جزء مقاطع فولادی بسیار ارزشمند ساختمانی به شمار می رود که در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شود. نبشی گالوانیزه یکی از انواع نبشی است که برای مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و خوردگی با یک پوشش از روی تولید می شود. از آن جایی که نبشی گالوانیزه کاربردهای زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد، در این مطلب تصمیم داریم با این محصول بیشتر آشنا شویم.

 

نبشی گالوانیزه چیست؟ انواع نبشی و وزن با نحوه تولید

در این بخش به این سوال که " نبشی گالوانیزه چیست" پاسخ خواهیم داد و متوجه خواهیم شد که چرا آن را به این نام می شناسند؟ اما پیش از آن بیایید ببینیم اصلا خود نبشی چیست؟ نبشی یک پروفیل فولادی متشکل از دو بال عمود بر هم است. از آن جایی که شکل و نمای ظاهری نبشی به شکل حرف L است، اغلب آن را با عنوان پروفیل NLP یا L می شناسند. نبشی ها دسته بندی های مختلفی دارند. ویژگی های دو بال نبشی می توانند تاثیر زیادی در تنوع آن داشته باشند. 

بسیار شنیده اید که نام نبشی و ناودانی را با هم میاورند اما باید بدانید که این دو محصول از همه نظر کاملا متفاوت هستند، برای مشاهده لیست های محصول و قیمت ناودانی در اینجا کلیک کنید.

به عنوان مثال نبشی ها از نظر سطح مقطع دو بال و اندازه آن ها به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می شوند. تنوع نبشی از نظر جنس نیز بسیار بالاست. به عنوان مثال ما انواع نبشی فولادی، استیل، گالوانیزه، آلومینیومی و...داریم. اما نبشی گالوانیزه چیست؟ نبشی گالوانیزه یک نوع نبشی آهنی یا فولادی به شمار می رود با این تفاوت که روکشی از ( روی ) آن را پوشانده است. همین پوشش روی است که نبشی را در برابر عواملی همچون زنگ زدگی یا خوردگی محافظت می کند. 

به دلیل خاصیت ضد زنگ زدگی و خوردگی نبشی گالوانیزه، بیشترین کاربرد آن در بخش های بیرونی ساختمان است. جایی که قطعات و المان های سازه بیشتر در مجاورت هوا یا رطوبت قرار دارند. البته از نبشی گالوانیزه در قسمت های داخلی ساختمان هم می توان استفاده کرد. نبشی گالوانیزه خود به انواع دیگری تقسیم می شود که یکی از پرمصرف ترین آن ها نبشی گالوانیزه کناف است. این نبشی ها بیشترین کاربرد را در سقف، دیوار یا ستون های ساختمان دارند.

لیست قیمت روز انواع سایزبندی نبشی را در این لینک مشاهده کنید.

انواع گوناگون نبشی از نظر سایز

همانطور که گفتیم میتوان بر اساس بال های نبشی آن را تقسیم بندی کرد که در بازار هم مشخصه مهم نبشی سایز باله و ضخامت آن ها می باشد.
پرکاربردترین نبشی ها در بازار ایران نبشی های با سایز 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10 که سایز بال این نبشی ها می باشد و با حرف L20 حرف L به معنی نبشی و عدد20 به معنی سایز بال نبشی به میلیمتر یعنی20 میلیمتر یا 2 سانتیمتر می باشد

شناسه مهم بعدی در نبشی ضخامت آن می باشد که از 1mm تا 12mm می باشد و برای نمایش کامل مشخصات یک نبشی آن را به این حالت می نویسند L20*20*5 که معنی نبشی با بال های 2سانت و ضخامت 5 میلیمتر می باشد.

نبشی گالوانیزه چیست؟ روشهای گالوانیزه کردن

 

 

گالوانیزه کردن نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه را با روش الکترولیز یا گالوانیزاسیون تولید می کنند. عملیات گالوانیزه کردن نبشی به این صورت است که ابتدا یک وان با محتوای فلز روی مذاب شده آماده می کنند و نبشی را درون آن قرار می دهند. این قسمت از فرایند به نام غوطه ور شدن گرم نیز شناخته می شود. 

پس از گذشت مدت زمانی، نبشی را از درون وان خارج می کنند. نبشی در چنین شرایطی با اکسیژن و کربن واکنش نشان می دهد. همین واکنش باعث تشکیل یک لایه بر روی قطعه فولادی مورد نظر می شود که ما به آن پوشش روی می گوییم. همانطور که پیش از این اشاره کردیم روکش روی با جلوگیری از خوردگی نبشی، طول عمر آن را افزایش می دهد.

 

فولاد چرا زنگ می زند؟

فولاد با وجود کاربردهای فراوانی که در صنایع مختلف دارد، به دلایلی دچار زنگ زدگی می شود. البته بایستی بدانید با اینکه این قطعه مستعد زنگ زدگی است، اما فرایند زنگ زدگی به راحتی انجام نمی شود. در شرایطی که فولاد در معرض رطوبت یا محیط اسیدی قرار گیرد نشانه های اکسید شدن بر روی آن نمایان می شوند. 

از مهم ترین دلایلی که فولاد را دچار زنگ زدگی می کند، ترکیبات موجود در آن است. آهن بیشترین سهم از ترکیبات فولاد را به خود اختصاص می دهد. همانطور که می دانید آهن در برابر زنگ زدگی مقاومت چندانی ندارد. از همین رو فولاد نیز که بیشترین ترکیبات خود را از آهن گرفته است، در طول زمان دچار زنگ زدگی می شود. 

 

انواع عملیات گالوانیزه کردن

عملیات گالوانیزه کردن را می توان به دو روش کلی گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام داد. گالوانیزه گرم همان روشی است که فولاد را درون یک وان از روی مذاب شده قرار می دهند. در روش گالوانیزه سرد نیز که به روش الکترولیز نیز معروف است، محلولی از نمک روی و آب یا نمک روی و الکترولیت (محلول اسیدی) را به صورت کامل بر سطح خارجی فلز مورد نظر اسپری می کنند.

 

بهترین مراکز خرید نبشی گالوانیزه

شما می توانید نبشی گالوانیزه را از طریق سفارش اینترنتی تهیه کنید. از مزایای سفارش اینترنتی، دسترسی کامل به بهترین مراکز خرید نبشی گالوانیزه در کشور است که بهترین خدمات را نیز به مشتریان خود ارائه می کنند. این مراکز امکان مقایسه محصولات و اطلاع از قیمت روز نبشی گالوانیزه را فراهم آورده اند تا خریداران بتوانند مناسب ترین نوع محصول را با توجه به نوع کاربرد و بودجه ای که در نظر گرفته اند تهیه کنند.
 

لیست فروشگاهای نبشی را در این لینک مشاهده کنید

 

 

چندتا نبشی گالوانیزه روی هم قرار گرفته

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر والپست همراه ما باشید.

 

سوالات رایج درباره نبشی گالوانیزه

 

1. نبشی گالوانیزه در کدام گروه از نبشی ها قرار می گیرد؟

این محصول در گروه انواع نبشی از نظر جنس قرار دارد.

 

2. کاربردهای نبشی گالوانیزه چیست؟

استفاده در اتصالات ساختمان، تکیه گاه ها، چارچوب، برای مقاوم سازی، زیبا سازی، تزئین و...

 

3. عوامل موثر بر قیمت نبشی گالوانیزه چیست؟

جنس نبشی، نوسانات ارز در کشور، میزان عرضه و تقاضا برای خرید نبشی، قیمت شمش فولادی و...

 

 

برای بررسی قیمت و خرید نبشی وارد لینک روبرو شوید - قیمت نبشی

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943