لوله گالوانیزه چیست؟ انواع و کاربرد آن

لوله ها را می توان یکی از کاربردی ترین تجهیزات در صنایع مختلف دانست. به کمک این این تجهیزات می توان سیالات و یا مواد گازی را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کرد. با این وجود، نیاز است تا از روش های مختلف برای افزایش مقاومت و طول عمر لوله ها استفاده کرد. یکی از این روش ها، گالوانیزاسیون است. بدین صورت یک لایه از فلز روی بر قسمت بیرونی لوله قرار گرفته تا مقاومت آن افزایش پیدا کند. به این مدل از لوله ها، لوله های گالوانیزه گفته می شود. ما در ادامه قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص این که لوله گالوانیزه چیست، کاربردهای آن کجاست و چه ویژگی هایی دارد، بیشتر صحبت کنیم؟

 

 

لوله گالوانیزه مرغوب

برای بررسی قیمت و خرید لوله وارد لینک روبرو شوید - قیمت لوله

 

لوله گالوانیزه چیست؟

برخی از فلزات، حتی فولاد ممکن است در شرایط خاصی در برابر خوردگی و فرسودگی، مقاومت مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل صنعتگران از روش های مختلفی برای افزایش مقاومت این فلزات کمک می گیرند. یکی از بهترین راه ها، ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطح فلز است تا بدین صورت واکنش پذیری و همچنین فرسودگی فلز کاهش پیدا کند. از آن جایی که نیاز است تا لوله ها نیز در برابر شرایط مختلف تقویت شوند، می توان از این روش برای افزایش مقاومت آن ها نیز استفاده کرد.

از این رو در پاسخ به سوال لوله گالوانیزه چیست، می توان چنین عنوان داشت که لوله ای فولادی است که برای افزایش مقاومت آن، یک لایه از فلز روی بر سطح آن قرار خواهد گرفت. بدین صورت می توان از ویژگی های این فلز برای جلوگیری از خوردگی و آسیب پذیری استفاده کرد. لوله گالوانیزه فولادی می تواند طول عمر بسیار مناسبی داشته باشد و به همین دلیل در صنایع مختلفی کاربرد پیدا می کند.

 

انواع لوله گالوانیزه چیست؟

باید اشاره داشت که انواع لوله گالوانیزه را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند وزن و همچنین روش تولید، دسته بندی کرد. از نظر وزن، لوله های گالوانیزه در دو دسته لوله های گالوانیزه سبک و لوله های گالوانیزه سنگین دسته بندی می شوند. اما شاید مهمترین نوع دسته بندی این مدل از لوله های مقاوم، دسته بندی بر اساس روش تولید باشد. بدین صورت می توان لوله های گالوانیزه را در دو دسته لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد دسته بندی کرد.

هر کدام از این لوله ها دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی خواهند بود. از این رو کاربردهای متفاوتی در صنایع دارند. به همین دلیل نیاز است تا پیش از استفاده از این مدل از لوله ها، بدانید که کدام یک از لوله های گالوانیزه گرم و یا سرد مناسب برای اهداف شما خواهد بود. اجازه دهید تا در ادامه بیشتر در خصوص تفاوت این دو مدل لوله صحبت کنیم.

 

لوله های گالوانیزه گرم

این مدل از لوله های گالوانیزه برای تولید نیاز به دمای بالایی خواهند داشت. در چنین دمایی، مولکول های فلز آهن و روی با یکدیگر درگیر شده و بدین صورت فلز روی به خوبی در آهن نفوذ خواهد کرد. به همین دلیل لوله های گالوانیزه ای که به روش گرم تولید می وند، طول عمر بیشتری داشته و می توانند در برابر شرایط سخت، مقاومت بهتری از خود نشان دهند. به صورت معمول، لوله های گالوانیزه گرم بین 25 تا 30 سال عمر دارند. ضخامت هر یک از این لوله ها می تواند بین 40 تا 120 میکرون باشد.

شاید بخواهید بدانید که دیگر تفاوت این مدل لوله گالوانیزه چیست؟ لوله های گالوانیزه گرم دارای ظاهری کدرو مات بوده و بعضا به رنگ طوسی تولید می شوند. همچنین سطح آن ها به صورت کامل یک دست و یک نواخت نبوده و صاف نیست. با این وجود، مقاومت بسیار مناسب این مدل از لوله ها باعث شده تا بتوان از آن ها در محیط های خارجی و روباز استفاده کرد.

 

لوله های گالوانیزه سرد

یکی دیگر از انواع لوله گالوانیزه سرد است. در این روش، برای تولید لوله های گالوانیزه فولادی دیگر نیازی به دمای بسیار بالا نخواهد بود. در این روش ابتدا نمک روی را در یک محلول آبی قرار داده تا فرایند الکترولیز آن طی شود. سپس می توان لوله مورد نظر را تولید کرد. در فرایند الکترولیز، فلز روی بر قسمت های مختلف لوله فولادی نفوذ کرده و مراحل گالوانیزه در دمای پایین رخ می دهد.

شاید بپرسید که دلیل استفاده از این مدل روش تولید لوله گالوانیزه چیست. لوله های گالوانیزه سرد، دارای ظاهری یکنواخت و براق هستند. کاربرد لوله گالوانیزه سرد بیشتر در تولید محصولات و لوازم بهداشتی و پیچ و مهره سازی است. این مدل از انواع لوله گالوانیزه در برابر خش خوردگی و ضربه مقاومت بالایی نداشته و می تواند بعد از خراش های عمیق، دچار مشکل شود.

 

مشخصات انواع لوله گالوانیزه

در پاسخ به سوال مشخصات لوله گالوانیزه چیست، باید پاسخ داد که این مدل از لوله ها در برابر خوردگی، مقاومتی مثال زدنی دارند. به همین دلیل می توان از آن ها در لوله کشی انواع سیالات و یا گازها استفاده کرد. اگر محیطی که قرار است لوله ها در آن قرار بگیرند، خاصیت خوردگی داشته باشد، انتخاب لوله های گالوانیزه، یک انتخاب مطمئن و کاربردی قلمداد خواهد شد. وجود پوشش روی موجب شده تا فولاد با سایر عناصر موجود واکنش نشان ندهد و بدین صورت، طول عمر آن افزایش چشمگیری پیدا کند.

اما این مورد تنها یکی از مشخصات لوله های گالوانیزه است. این مدل از لوله ها به دلیل مقاومت مناسب در برابر رطوبت، به عنوان گزینه ای عالی برای انتقال آب آشامیدنی نیز به شمار می روند. این لوله ها را می توان در شاخه های 6 متری تولید و روانه بازار کرد. همچنین لوله های گالوانیزه می توانند دارای اندازه هایی از 1.2 اینچ تا 6 اینچی بوده و در طیف وسیعی از صنایع کاربرد داشته باشند. این مدل از لوله ها معمولا داری ضخامتی بین 1.65 میلی متر تا 4.85 میلی متری هستند.

 

کاربرد لوله گالوانیزه و بررسی آن

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر لوله درزدار همراه ما باشید.

 

کاربرد لوله گالوانیزه

با توجه به مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد این مدل از لوله ها، به سادگی متوجه می شوید که کاربرد لوله گالوانیزه چیست و چرا تا به این اندازه این لوله ها در صنایع مختلف محبوبیت پیدا کرده اند. به صورت کلی می توان چنین عنوان داشت که لوله های گالوانیزه برای انتقال سیالات و گازها از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شوند. استفاده از آن ها می تواند تا حد زیادی هزینه ها تعمیر، تعویض و نگهداری را کاهش دهد و مزایای زیادی با خود به همراه داشته باشد.

از مهمترین کاربرد لوله گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • انتقال آب

لوله های گالوانیزه گزینه ای مناسب برای انتقال آب شرب در نظر گرفته می شوند. این مدل از لوله ها در برابر دماهای بالا و پایین مقاوم بوده و طول عمر مناسبی دارند. علاوه بر این که می توان از لوله های گالوانیزه برای انتقال آب شرب منازل مسکونی و شهری استفاده کرد، قابلیت آبیاری گلخانه ها با ایجاد سیستم آبیاری را نیز می توانند فراهم کنند. امروزه لوله های گالوانیزه کاربرد بسیار زیادی در بخش کشاورزی و تامین آب مورد نیاز برای محصولات کشاورزی، درختان و ... را فراهم کرده است.

 

  • انتقال گاز

یکی دیگر از کاربرد لوله گالوانیزه، انتقال انواع گازها است. از آن جایی که انتقال چنین موادی حساسیت بالایی دارد، بهتر است از لوله هایی استفاده شود که در برابر خوردگی، فرسودگی، واکنش پذیری، فشار و ضربه مقاومت مناسبی دارند. از این رو لوله های گالوانیزه انتخاب بسیار مناسبی برای انتقال گازها خواهند بود. از لوله گالوانیزه فولادی می توان برای لوله کشی گاز منازل، کارخانه ها، شرکت ها، واحدهای صنعتی، کارخانه ها و ... استفاده کرد.

 

  • تولید سازه های فلزی

دلیل استفاده از لوله گالوانیزه در سازه های فلزی، استحکام و دوام بسیار مناسب این لوله ها است. لوله گالوانیزه نه تنها می تواند شرایط محیطی بسیار سخت را تحمل کند، بلکه وزن متعادلی داشته و آن را نسبت به سایر پروفیل ها ارجح تر کرده است. برای سازه هایی که قرار است تا در فضای خارجی و باز استفاده شوند، بهره بردن از لوله های گالونیزه می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

 

  • حصار کشی

اگر بخواهید بدانید که دیگر کاربرد لوله گالوانیزه چیست، بدون شک باید به حصار کشی اشاره کرد. جهت تامین امنیت مورد نیاز محوطه ها، باید از حصارهایی مقاوم، ارزان و البته بادوام استفاده کرد. به همین دلیل افراد از لوله های گالوانیزه مختلف برای حصار کشی استفاده می کنند. این مدل از لوله ها دارای قابلیت های مناسبی در برابر خمش، برش و فشار داشته و می توان آن ها را به سادگی رنگ کرد.

 

  • حفاظت از کابل و سیستم

نه تنها می توان از لوله های گالوانیزه برای انتقال مواد استفاده کرد، بلکه این لوله ها به عنوان یک پوشش مستحکم برای محافظت هرچه بهتر سیم ها و کابل ها نیز شناخته می شوند. در بسیاری از موارد نیاز است تا کابل های برق و یا شبکه از زیر زمین رد شوند. تحت چنین شرایطی سیم ها می توانند بعد از گذشت مدت زمانی فرسوده شده و با مشکل مواجه شوند. برای جلگیری از بروز چنین مواردی، می توان از لوله های گاوانیزه کمک گرفت.

 

برای بررسی قیمت و خرید لوله گالوانیزه وارد لینک روبرو شوید - قیمت لوله گالوانیزه

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943