ورق روغنی چیست؟ انواع و تاریخ مصرف آن

ورق روغنی که در فرایند ساخت خود تحت هیچ گونه حرارتی قرار نمی گیرد و در واقع با فرایند نورد سرد تولید می شود یکی از مهم ترین ورق های فولادی در بازار است. تولیدکنندگان بسته به نیاز و کاربری مصرف کنندگان انواع گرید ورق روغنی را به بازار عرضه می کنند. ما در این مطلب ویژگی ها و کاربردهای ورق روغنی را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
ورق های فولادی که برای ساخت آن ها از فولاد درجه یک استفاده می شود به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. گاه تولیدکنندگان برای جلوگیری از زنگ زدگی این ورق ها در سطح بیرونی آن ها از یک لایه روغنی استفاده می کنند که منجر به ساخت ورق روغنی می شود. این ورق روغنی یکی از انواع ورق فولادی است که به شیوه نورد سرد تولید می شود. اصولا در فرایند نورد سرد ورق های فولادی با ضخامت بالا را به صورت ورق با ضخامت پایین تبدیل کرده و تفاوت هایی در ظاهر آن ها ایجاد می کنند. این یکی از عوامل ایجاد تفاوت بین ورق روغنی و ورق فولادی خام است.
تولید ورق روغنی تحت نورد سرد، عدم وجود حرارت در پروسه ساخت و کاهش ضخامت آن ها، باعث می شود تا این محصولات سطحی صاف، براق و صیقلی داشته باشند. این یکی از ویژگی های بارز ورق روغنی است که آن را از سایر ورق های فولادی متمایز می کند. تولیدکنندگان، گریدهای مختلفی از این نوع ورق را به بازار عرضه می کنند. گرید ورق روغنی نشان دهنده استاندارد ورق، خواص، قابلیت ها و مقاومت کششی آن است.  
 
 
 

انواع گرید ورق روغنی

ورق روغنی در گریدهای مختلفی به بازار عرضه می شود. هرکدام از این گریدها خصوصیات منحصر به فردی دارند و از همین رو برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ما تصمیم داریم در این بخش به مهم ترین انواع گرید ورق روغنی اشاره کرده و با هریک از آن ها آشنا شویم. این گریدها عبارتند از: st14,st13,st12.
 
 
 
  • ورق روغنی st12

در تولید ورق روغنی st12 از عناصری همچون؛ گوگرد، فسفر، منگنز، کربن و آلومینیوم استفاده می شود. این ورق ها، به ورق معمولی یا کششی نیز معروف هستند. خواص جالب توجه این نوع ورق روغنی موجب شده تا از آن به طور خاص در مواردی استفاده شود که انتظار می رود ورق از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. از دلایل مهمی که باعث شده تا از این ورق به وفور در صنایع گوناگون استفاده شود عبارتند از:درصد کشیدگی، نقطه تسلیم و مقاومت کششی بسیار بالا که در دیگر انواع ورق روغنی مشاهده نمی شود.
 
 
 
  • ورق روغنی st13

خواص ورق روغنی st13 نسبت به مورد قبلی در رتبه پایین تری قرار دارند. یعنی نقطع تسلیم و مقاومت کششی این ورق در سطح متوسط هستند. به این علت است که به ورق روغنی st13 ورق نیمه کشسانی نیز می گویند. از آن جایی که در ترکیبات این ورق، مقدار کربن کمتری مشاهده می شود، می توان گفت نسبت به ورق st12 منعطف تر است.
 
 
 
  • ورق روغنی st14

هرچه از ابتدای لیست دورتر می شویم، خواص ورق های روغنی در سطوح پایین تری قرار می گیرند. ورق روغنی st14 در مقایسه با دو نمونه قبلی از مقاومت کششی کمتری برخوردار است. اما در مقابل انعطاف، نرمی و خواص کشسانی آن بهتر است. اصلی ترین ویژگی این ورق همین خاصیت انعطاف پذیری بالا و قابلیت جوشکاری آن است که موردتوجه افراد زیادی قرار گرفته است.
 
 
 
ورق روغنی - انواع رق روغنی
 
 
 

ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند؟

جالب است بدانید که ورق های روغنی تاریخ انقضا دارند و بهتر است پیش از اتمام این تاریخ مورد استفاده قرار بگیرند تا بتوان از خواص آن ها به بهترین شکل ممکن بهره برد. انقضاء ورق روغنی بسته به عوامل مختلفی است. هریک از انواع گرید ورق روغنی بسته به ترکیبات و عناصر آلیاژی که در خود دارد برای مدت زمان خاصی کاربردی است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین می بایست در هنگام خرید این محصولات به نوع ورق روغنی، گرید آن و خواصی که دارد دقت کنید و براساس تاریخ انقضای اعلام شده در زمان مناسب از آن استفاده کنید. در ادامه به تاریخ انقضای انواع گرید ورق روغنی اشاره می کنیم:
ورق روغنی st12: در تولید ورق روغنی st12 از 0.1 درصد عنصر کربن و 0.5 درصد عنصر منگنز استفاده می شود. این ورق ها بیشترین کاربرد را در صنایع ساختمانی دارند و از مزیت های آن ها در مقابل دیگر انواع ورق روغنی می توان به تاریخ مصرف آن ها اشاره کرد. تاریخ انقضای این ورق ها 18 ماه است.
ورق روغنی st13: در تولید این ورق روغنی از 0.80 درصد کربن و 0.45 درصد عنصر منگنز استفاده می شود. تاریخ انقضاء ورق روغنی موردنظر حداکثر تا 8 ماه است.
ورق روغنی st14: در تولید این ورق از 0.8 درصد عنصر کربن و 0.4 درصد عنصر منگنز استفاده می شود. تاریخ انقضا و مصرف این ورق همانند ورق st13 حداکثر تا 8 ماه پس از تولید است. قیمت ورق به تمامی نکاتی که اعلام می شود وابسته است.
 
 
 

تولید ورق روغنی

برای تولید ورق روغنی نیاز به سپری کردن یک سری مراحل در کارخانجات است که در این بخش با این مراحل به طور کامل آشنا می شویم:
 
 
 
  • مرحله اول: اسیدشویی

این مرحله اولین و مهم ترین مرحله در تولید ورق روغنی است. برای اینکه ناخالصی ها و آلودگی های سطحی از روی ورق کاملا پاک شوند، آن را با استفاده از اسید شستشو می دهند.
 
 
 
  • مرحله دوم: نوردکاری

همانطور که پیش از این ها اشاره کردیم، مرحله کاهش ضخامت ورق فولادی است که موجب تولید ورق روغنی می شود. در کارخانجات ورق های سیاه را که ضخامت های بالایی دارند از درون غلتک هایی عبور داده و با اعمال نیروهای کششی و فشاری ضخامت آن ها را کم می کنند. همین فشارها و تغییر ضخامت است که به ورق روغنی خواص جدیدی می بخشد. از جمله این خواص جدید می توان به استحکام و مقاومت بالا و همچنین سطحی صاف و صیقلی اشاره کرد.
 
 
 
  • مرحله سوم: آنیل کاری

این مرحله به طور خاص جهت ایجاد خاصیت انعطاف پذیری در ورق روغنی انجام می شود. برای اینکه عواملی همچون زنگ زدگی و اکسایش به ورق آسیبی وارد نکرده و خواص آن را تغییر ندهد، از یک لایه روغنی به عنوان پوشش روی آن استفاده می کنند. بعد از پوشش روغنی، ورق را درون کوره گرم کرده تا در انتها به شکل کویل درآید.
 
 
 
  • مرحله چهارم: تمپررولینگ

در این مرحله برای صاف و صیقلی کردن سطح ورق روغنی آن را در دمای پایین و تحت نورد سرد قرار می دهند. در این مرحله شما یک ورق روغنی بسیار باکیفیت و کاربردی خواهید داشت که مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد.
 
 
 
بهترین تولید کنندگان ورق روغنی
 
 
 
 

تولیدکنندگان ورق روغنی

از آن جایی که ورق روغنی یکی از مهم ترین انواع ورق فولادی در بازار است که تقاضای زیادی برای عرضه آن وجود دارد، کارخانجات و شرکت های مختلفی اقدام به تولید و ارائه این محصول به بازار داخلی می کنند. از جمله مهم ترین تولیدکنندگان ورق روغنی می توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:
کارخانجات ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان
کارخانجات ورق روغنی فولاد غرب آسیا
کارخانجات ورق روغنی هفت الماس
این شرکت های تولیدی به طور خاص محصولاتی تولید می کنند که بتوان از آن ها در تولید لوازم و تجهیزات خانگی، صنعت خودروسازی، صنایع ساخت و ساز و... استفاده کرد. علاوه بر کاربردهای ارائه شده می توان گفت از این ورق به عنوان یکی از ترکیبات و مواد اولیه جهت ساخت ورق گالوانیزه نیز استفاده می شود.
 
 
 
 

نکات مهم در خرید ورق روغنی

کاربرد زیاد ورق های روغنی در صنایعی همچون کشتی سازی، کانتینر سازی، صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی، صنایع عمرانی، محصولات صنعتی و... موجب شده تا این محصولات جایگاه ویژه ای را در بازار به خود اختصاص دهند. افزایش نرخ تولید این محصولات شاهدی است بر این ماجرا. اما از آن جایی که شرکت های سازنده مختلفی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، انتخاب یک شرکت معتبر کار را کمی سخت می کند. مصرف کنندگان و مشتریانی که تمایل به خرید ورق روغنی دارند می بایست نکاتی را در هنگام خرید این محصولات در نظر داشته باشند. از نکات مهمی که قصد داریم با شما در میان بگذاریم عبارتند از:
اولین و اصلی ترین فاکتور در خرید ورق روغنی، انتخاب کارخانه سازنده است. شما بایستی لیستی از بهترین کارخانجات تولیدکننده را تهیه کنید تا از این طریق در زمان خود صرفه جویی داشته باشید. بسیاری از شرکت ها از اعتبار کافی برخوردار نبوده و یا به دلیل نداشتن تجربه کافی محصولات مرغوبی را در اختیارتان قرار نمی دهند. بنابراین دقت به این نکته بسیار حائز اهمیت است.
توجه داشته باشید که ورق های روغنی به دلیل کیفیت ابعادی بالاتر نسبت به ورق های سیاه از قیمت بالاتری برخوردار هستند و این کاملا طبیعی است. پس برای خرید این کالا تردید نکرده و مطمئن باشید هزینه ای که پرداخت می کنید ارزشش را خواهد داشت.
در هنگام سفارش کالا حتما به گرید ورق روغنی، ضخامت آن، خواص و قابلیت هایی که دارد دقت داشته باشید. تمامی انواع ورق روغنی برای کار شما مناسب نخواهند بود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم هر ورق روغنی بسته به استانداردهای به کار رفته در ساخت، خواص و کارایی مخصوص به خود را دارد.
سعی کنید در سفارشات اینترنتی از کارشناسان مربوطه مشاوره های لازم را دریافت کنید.
 
 
 
برای بررسی قیمت و خرید ورق روغنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت ورق روغنی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943