توری و مش چیست؟ ویژگی و کاربرد آن

توری و مش یکی از لوازم پرکاربرد در ساختمان سازی و تولید سازه‌های پیش ساخته است که در سه دسته بندی فولادی، پنلی و آجدار قرار می‌گیرند. توری و مش به دلیل شکل خاص هندسی که دارد از مزایای متعددی برخوردار است و باعث افزایش مقاومت در سازه‌ها می‌شود. مش جوشی مشبک و توری مش ریز بافت دو نمونه از پرکاربردترین توری و مش در صنعت ساختمان سازی هستند. در این مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که توری و مش چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
 

تعریف توری و مش

در صنعت از میلگردهای فولادی برای ساخت توری و مش استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا میلگردها را در فواصل مشخص به صورت طولی و عرضی روی هم قرار می‌دهند و محل تشکیل زوایه قائمه را با جوش نقطه‌ای متصل می‌کنند. در این صورت صفحاتی مشبک با اشکال هندسی مربع یا مستطیل به وجود می‌آید و جهت استفاده در ساختمان سازی به کار گرفته می‌شود. میله‌هایی که برای ساخت توری و مش به کار می‌رود عمدتا از جنس گالوانیزه و آهن هستند و سبب ایجاد مقاومت و دوام بالا در سازه‌ها خواهند شد.
فرایند تولید توری و مش تفاوت‌هایی با توری حصاری و یا توری مرغی دارد. در تولید توری و مش به جای بر خلاف توری حصاری، سیم‌ها به هم بافته نمی‌شوند بلکه محل اتصال سیم مفتول عمودی و افقی جوش می‌شود. به همین دلیل توری و مش فولادی انعطاف پذیر نیستند و فقط در یک راستا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که توری‌های حصاری از انعطاف بالایی برخوردارند.
برای استفاده بهتر و حمل و نقل راحت‌تر توری‌های مشبک را به صورت رولی و برگی آماده بهره برداری می‌کنند. از مفتول آهنی 2.5 تا 5 سانتی‌متر برای ساخت مش جوشی رولی استفاده می‌شود. در ساخت توری جوشی ورقی نیز از میلگرد با قطر 4 و 6 میلی‌متر به کار می‌رود و برگ‌ها با سایز 1 متر در 2 متر آماده فروش می‌شوند.
در این بخش به پاسخ سوال توری و مش چیست رسیدیم. حال قصد داریم تا با کاربرد در صنعت آشنا شویم.
 
 
توری و مش چیست
 

توری و مش چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد توری جوشی، استفاده از آن به جای آرماتوربندی در فونداسیون است. توری و مش سبب افزایش دوام و استحکام پی و ستون‌ها شده و به علت پیش ساخته بودن، سرعت ساختمان سازی را افزایش می‌دهد. این محصول در ابعاد متنوعی تولید می‌شود و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای نرده کشی در مکان‌ها خاص و ایجاد حریم برای کارخانه‌ها و انبارها است. در تولید سقف کامپوزیت، پل سازی، ساخت تونل، سازه‌های اتوبان و فرودگاه، پارکینگ، دیوارکشی و... از انواع توری مش با سایز استاندار استفاده می‌شود.
در این ادامه کاربرد توری مش را بر اساس مکان مورد استفاده به تفکیک ذکر می‌کنیم.
 
 

توری مشبک در تیرچه

تیرچه در سازه‌های ساختمانی متحمل بار کششی زیادی است. به همین دلیل بهتر است در آن از مش جوشی مشبک در کنار میلگرد استفاده شود تا بر میزان استحکام آن بیافزاید. همچنین برای بهبود در افزایش لنگر خمشی تیرچه، به کاربرد توری مشبک مناسب است. برای سقف‌های تیرچه بلوک بهتر است از توری مش آجدار استفاده شود تا به بهترین نحو در پاشنه بتن قرار گیرد. البته باید توجه داشت تا قطر توری مشبک با نوع سازه مطابقت داشته باشد و از استاندارد آن خارج نشود.
 
 

توری مشبک در فونداسیون

مستحکم بودن فونداسیون در ساختمان سازی بسیار مهم است چرا که تمامی فشارها بر روی پی سوار می‌شود بنابراین باید از بهترین و ایمن‌ترین مصالح در آن استفاده کرد. توری یا مش جوشی مشبک همزمان با قرارگیری میلگردها در فونداسیون قرار می‌گیرند و سپس بتن ریزی انجام می‌شود.
 
 

توری مشبک در دیوار برشی

از توری مشبک در بخش زیرین دیوارهای برشی استفاده می‌شود. دیوارهای برشی مانند فونداسیون لازم است استحکام بالایی داشته باشند و به همین دلیل لازم است برای ساخت اسکلت آن از میلگرد بیشتری استفاده شود. اما این امر سبب مشکلاتی در هنگام بتن ریزی می‌شود. برای حل این مسئله به جای افزایش میلگرد از توری مشبک استفاده کرده و فواصل میلگردها را افزایش می‌دهند.
 
مزایا و خصوصیات توری و مش
 
برای بررسی قیمت و خرید مشتقات میلگرد وارد لینک روبرو شوید - قیمت مشتقات میلگرد
 

مزایای استفاده از توری و مش

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد توری و مش فلزی در فونداسیون بتنی است. مقاومت بتن در برابر حوادث و تنش‌های مختلف پایین است اما به کار رفتن توری مش سبک و سنگین در سازه‌های بتنی سبب افزایش استقامت آن خواهد شد. این امر به دلیل مشبکی بودن و داشتن اشکال هندسی مربعی یا مستطیلی در توری و مش محقق می‌شود و در افزایش سرعت ساخت و ساز تاثیر گذار است. به همین دلیل علاوه بر صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه ناشی از خرید حجم بالای میلگرد در ساختمان سازی را سبب خواهد شد.
دوام توری مش به دلیل مقاومت فلزات آن در برابر زنگ زدن، خوردگی و پاره شدن زیاد است و این مورد در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که منجر به صرف هزینه مجدد بازسازی نخواهد شد.
با وجود توری مش برای ساخت انواع سازه، استفاده از میلگرد کاهش می‌یابد و این محصول به تنهایی پاسخگوی نیاز به میلگرد خواهد بود. حمل و نقل توری و مش به دلیل ورقه‌ای و یا رولی بودن آن بسیار راحت‌تر از سایر مصالح مشابه است. هم‌چنین استفاده از توری و مش در فونداسیون بتنی، استانداردهای لازم ساختمان سازی را به همراه دارد.
 
 

انواع توری و مش

در ادامه مقاله توری و مش چیست به انواع آن از لحاظ جنس و مشخصات شبکه مش می‌پردازیم.
 
 

توری مش فولادی

توری و مش فولادی از چندین آلیاژ تشکیل شده است و به همین دلیل مقاومت و استحکام بالایی را در سازه‌ها ایجاد می‌کند. از این محصول در ساخت کف انبار، دیواره و سازه پیش ساخته، تونل و پارکینگ، فرودگاه، مترو و... استفاده می‌شود.
 
 

توری مش استیل

یکی از انواع توری مش، توری مش استیل است که در صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، هوافضا و نفت و گاز بسیار پرکاربرد است. استفاده از توری مش استیل مزایای زیادی برای این صنایع دارد. مهم‌ترین آن مقاومت استیل در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. استیل آلیاژی ضد زنگ است و مواد شیمیایی در تماس با آن واکنش نمی‌دهند. خاصیت مغناطیسی ندارد و در برابر خوردگی دوام بالایی دارد. تمامی این خصوصیات از اهمیت بالایی در صنایع نامبرده برخوردار هستند و لزوم استفاده از توری و مش استیل را افزایش می‌دهد.
 
 

توری مش گالوانیزه

این نوع توری مش در پی ساختمان‌ها بیشترین کاربرد را دارد و بسیار سخت و غیر منعطف است. در ساخت آن از میلگرد فولادی استفاده می‌شود که روکش گالوانیزاسیون دارند و در برابر رطوبت واکنش نشان نمی‌دهند.
 
 

عوامل موثر بر قیمت توری و مش

توری مش‌های در صنعت به دلیل مکان‌های متعدد مورد استفاده، تنوع ساخت بالایی دارند و چندین عامل در قیمت آن‌ها دخیل است. مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در قیمت، ضخامت میلگردهای استفاده شده در توری و مش است. همانطور که گفتیم در ساخت و ساز مکان‌هایی وجود دارند برحسب نیاز از توری مش سبک و یا سنگین استفاده می‌شود. برای مثال سازه‌ای که فشار دینامیکی زیادی را متحمل می‌شود لازم است فونداسیونی مستحکم و مقاوم داشته باشد. برای این کار از توری مشی استفاده می‌کنند که ضخامت استاندارد ساخت سازه را داشته باشد.
از دیگر عوامل موثر بر قیمت، سایز چشمه‌هایی است که در توری تشکیل می‌شود. هم‌‌چنین ساده و آجدار بودن میلگرد و نوع آلیاژ به کار رفته در آن از موارد تعیین کننده قیمت است.
 
 
برای بررسی قیمت و خرید توری و مش وارد لینک روبرو شوید - قیمت توری و مش

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943