فلدسپات چیست؟

فلدسپات یک نوع کانی قابل دسترس در طبیعت است که آن را به نام فلدسپار نیز می شناسند. فلدسپار از دو بخش feld (صحرا) و spar (لکه) تشکیل شده است. علت اینکه فلدسپار را به این نام می شناسند این است که این کانی ها در شرایط و محیط های بیابانی و مسطح بر اثر عوامل هوازدگی، نقاطی سفید رنگ ایجاد می کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت که فلدسپات چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

 

فلدسپات چیست؟ انواع و کاربرد آن

اگر می خواهید بدانید فلدسپات چیست و اساسا برای چه کاری از آن استفاده می شود؟ بایستی کمی در خصوص کانی های موجود در طبیعت اطلاعات کسب کنید. فلدسپات به مجموعه ای گسترده و وسیع از کانی های سیلیکاته اطلاق می شود که در ضلع سوم خود، بین سه عنصر اصلی پتاسیم، سدیم و کلسیم حرکت می کنند. فلدسپات ها انواع گوناگونی دارند و این تنوع به دلیل تفاوت در برخی از ترکیبات و ویژگی های ساختاری آن هاست. به عنوان نمونه یکی از رایج ترین و مهم ترین انواع فلدسپات، فلدسپات سدیک- پتاسیک است که به ارتوکلازها معروف هستند.

فلدسپات ها را می توان در رنگ بندی های مختلفی مشاهده کرد که رایج ترین رنگ بندی آن سفید است. اما رنگ بندی های دیگری همچون خاکستری، سبز روشن، قرمز جگری و شیری نیز در این محصولات دیده می شود. این تفاوت رنگ، ناشی از برخی تفاوت ها در ویژگی های شیمیایی و ساختاری فلدسپات هاست. همین تفاوت ها باعث ایجاد دامنه وسیعی از کاربردها برای این محصولات می شوند.

 

فلدسپات چیست

برای بررسی قیمت و خرید سنگ معدن وارد لینک روبرو شوید - قیمت سنگ معدن

 

 

ترکیب فلدسپات و خصوصیات آن

ترکیب فلدسپات یک ترکیب ارزشمند برای صنایع مختلفی همچون؛ صنعت رنگ سازی، پلاستیک سازی، چسب و... است. ترکیبات معدنی اکثر فلدسپات ها به شکل سه تایی آلبیت، ارتوکلاز و آنورتیت وجود دارد. از خصوصیات فلدسپات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر مواد معدنی موجود در فلدسپات، از دو جهت شکاف کامل دارند. این شکاف ها تقریبا از زاویه راست خم می شوند. می توان گفت شکاف ها تقریبا زاویه شیب یکسانی برای برش های خود دارند. همچنین از نظر وزن و میزان سختی نیز با یکدیگر برابرند.
  • محدوده وزنی اکثر ترکیبات فلدسپات ها چیزی بین 2.5 تا 2.8 است.
  • محدوده سختی آن ها چیزی بین 6 الی 6.5 است.
  • برخی از ترکیبات فلدسپات همچون میکروکلین مقدار کمی روغن جذب کرده و در برابر اسیدها نیز مقاومت خوبی دارند.

 

تفاوت فلدسپات سدیک و فلدسپات پتاسیک

دو مورد از فلدسپات های پرکاربرد در صنایع سرامیک، فلدسپات سدیک و فلدسپات پتاسیک هستند. در این بخش با تفاوت موجود میان این دو ترکیب آشنا می شویم. آلبیت با فرمول ( NaAlSi3O8) از نوع فلدسپات سدیک است و پتاسیم فلدسپات با فرمول (KAlSi3O8) از نوع فلدسپات پتاسیک است.

از فلدسپات پتاسیک بیشتر برای مواردی استفاده می شود که به یک ماده کمک ذوب کننده نیاز است. این ماده، به عنوان ترکیب اصلی سازنده در ساخته های سرامیکی به کار می رود. به طور کل کاربردهای فلدسپات پتاسیک نسبت به فلدسپات سدیک بیشتر است، به همین دلیل فلدسپات پتاسیک از ارزش اقتصادی بیشتری نسبت به فلدسپات سدیک برخوردار است.

 

انواع فلدسپات و کاربرد آن

انواع فلدسپات عبارتند از:

  • فلدسپات سدیک-پتاسیک
  • فلدسپات سدیک-کلاسیک (پلاژیوکلازها)
  • فلدسپات پتاسیم-باریم

فلدسپات ها از نظر کاربرد، گستره وسیعی را شامل می شوند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • صنعت شیشه سازی، ساخت انواع جام، بلور شیشه ای، فایبرگلاس و...
  • صنعت ساخت کاشی و سرامیک به عنوان ساینده، پر کننده، لعاب دهنده و...
  • لاستیک سازی
  • صنایع رنگ و رزین
  • صنایع ریخته گری
  • برای تولید آلومینا در پروژه های راه سازی
  • صنعت کبریت سازی
  • برای اطفاء حریق
  • ساخت پرسلان. فلدسپات به همراه کوارتز و کائولن، جزء ترکیبات اصلی برای ساخت سرامیک های چینی مدرن هستند.

 

خواص فلدسپار با فلدسپات چیست؟

برای اینکه بدانیم مهم ترین خاصیت فلدسپات چیست بایستی به خاصیت قلیایی آن اشاره کنیم. مهم ترین خاصیت این ترکیب برای بسیاری از صنایع از جمله صنایع پایین دستی، میزان آلومینای فلدسپات و ترکیبات قلیایی موجود در آن است. همین خاصیت قلیایی فلدسپات که بیشتر در ترکیبات پتاسیم آن یافت می شود، آن را به یک محصول کاربردی در صنایعی همچون ساخت سرامیک، شیشه و رنگ تبدیل کرده است.

 

 

 

فلدسپات چیست

 

 

 

نکات مهم در خرید فلدسپات

با توجه به کاربردهای زیادی که فلدسپات در صنایع مختلف دارد، بازار خرید و فروش آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از همین رو محصولات به روش های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. از نکات مهم در خرید فلدسپات اطمینان از کیفیت و سلامت محصول است. مرغوب بودن ترکیبات فلدسپات تاثیر زیادی در کارایی و بهره وری آن در صنایع دارد.

 

رایج ترین سوالات درباره فلدسپات

 

  1. تفاوت کائولن و فلدسپات چیست؟

کائولن ها به نحوی از فلدسپات ها تهیه می شوند. این فلدسپات ها هستند که بر اثر آب هایی با خاصیت اسیدی تجزیه شده و کائولن یا همان خاک چینی را تولید می کنند.

 

  1. سانیدین چیست؟

پلاژیوکلازها یکی از انواع فلدسپات های بسیار پرکاربرد در صنایع هستند که از ترکیبات مختلفی همچون سانیدین، بیوتیت، اورتوز، اسکاپولیت و... تشکیل می شود.

 

  1. مهم ترین منابع تامین کننده فلدسپات کدامند؟

 شش سنگ اصلی کوارتزیت فلدسپاتی، ماسه های فلدسپاتی نزدیک رودخانه ها، آپلیت، گرانیت و آلاسکیت مهم ترین منابع تامین کننده فلدسپات هستند.

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید فلدسپات وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلدسپات

 

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943