انواع گرید کک نفتی

یکی از محصولات فرعی پالایش نفت خام، کک نفتی است که از تجزیه کربوهیدرات‌های سنگین نفت ایجاد می‌شود. این ماده سرشار از کربن است که در دما و فشار بالا تولید شده و کاربردهای زیادی در صنایع امروزی دارد. ویژگی‌های منحصر به فرد کک نفتی باعث شده است تا بسیاری از صنایع اقتصادی امروزی به دنبال خرید این ماده باشند. کک نفتی از لحاظ گرید به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. در صورتی که می‌خواهید در مورد این ماده بیشتر بدانید، کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

آشنایی با انواع گرید کک نفتی

کک نفتی یکی از مواد دارای کربن زیاد است که در ادامه به مهم‌ترین گریدهای آن می‌پردازیم:

·       کک نفتی معمولی

این ماده از پسماندهای نفت خام تولید می‌شود و از لحاظ ساختاری، دارای مقاومت مکانیکی بسیار مناسبی است. کک نفتی معمولی به دلیل ظاهری که دارد برای تولید فولاد و آلومینیوم مورد استفاده بسیاری از صنایع امروزی قرار می‌گیرد.

·       کک نفتی گرافیتی

این ماده برخلاف مدل معمولی، دارای سطح بالایی از گرافیت است که مقاومت شیمیایی زیادی از خود نشان می‌دهد. امروزه صنعت فولادسازی برای تولید انواع الکترودهای گرافیتی از کک نفتی گرافیتی استفاده می‌کند.

·       کک نفتی نیمه گرافیتی

این ماده به نسبت نوع گرافیتی از مقدار گرافیت کمتری تشکیل شده است. از لحاظ ویژگی‌های ظاهری شباهت‌ زیادی به مدل گرافیتی دارد. بسیاری از صنعت‌گران از کک نفتی نیمه گرافیتی به عنوان ماده میانی در تولید فولاد استفاده می‌کنند.

·       کک اسفنجی

این نوع کک نفتی دارای شکل نامنظم و متخلخل است که شباهت زیادی به اسفنج دارد. کک اسفنجی معمولا از خوراک‌های نفتی با ترکیب هیدروکربن آروماتیک و آلیفاتیک تولید و مورد استفاده صنایع امروزی قرار می‌گیرد.

·       کک سوزنی

از لحاظ شکل ساختاری این نوع کک دارای شکل بلند و باریک است که شباهت زیادی به سوزن دارد. کک سوزنی از خوراک‌های نفتی با ترکیب هیدروکربن‌های آروماتیک تولید شده که وزن مولکولی بسیار بالایی دارد.

·       کک گلوله‌ای

از دیگر کک نفتی قابل خریداری، کک گلوله‌ای است که دارای شکل گرد و مدور است. این کک از خوراک‌های نفتی با ترکیب هیدروکربن‌های آلیفاتیک تولید شده و به دلیل ساختار ظاهری جذابی که دارد، در میان صنایع امروزی محبوب است.

·       کک تاخیری

فرآیند تولید این نوع کک به نسبت سایر کک‌های نفتی معرفی شده، متفاوت است. این ماده در فرآیند کک‌سازی تاخیری تولید شده که در آن خوراک نفتی در دمای بسیار پایین‌تر و فشار بالاتری نسبت به فرآیند کک سازی تجزیه می‌شود.

·       کک تماسی

این نوع کک نفتی طی فرآیند کک سازی تماسی تولید می‌شود. شیوه تولید کک تماسی بدین گونه است که خوراک نفتی در دمای بالا و فشار پایین قرار گرفته تا کک نفتی به شکل کامل تجزیه شود. تجزیه کامل مواد اولیه کک نفتی باعث تولید کک تماسی می‌شود.

·       کک سوختی

این نوع کک یکی از انواع گریدهای کک نفتی است که به عنوان سوخت در بسیاری از نیروگاه‌ها، کوره‌های بلند فولادسازی و سایر صنایع امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·       کک متالورژی

یکی از انواع کک‌های نفتی که از کربن زیادی تشکیل شده است کک متالورژی بوده که در تولید فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·       کک سبز

محصول اولیه فرآیند کک سازی، کک سبز است که به شکل دانه‌های درشت، متخلخل و نامنظم تولید می‌شود. این ماده دارای مقدار کمی از هیدروکربن‌های سنگین است که به عنوان سوخت، مورد استفاده صنایع امروزی قرار می‌گیرد.

·       کک نفتی کلسینه شده

این ماده به عنوان کک سبزی شناخته می‌شود که در دمای بسیار بالا نظیر 1200 تا 1350 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته تا مواد فرار آن به شکل کامل خارج شوند. این کک دارای ارزش حرارتی بسیار بالایی است که کاربردهای متنوع زیادی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای کک نفتی کلسینه شده می‌توان به تولید الکترود، تولید پیگمنت تیتانیوم دی اکسید و... اشاره کرد.

·       کک با درصد سولفور کم یا زیاد

یکی دیگر از کک‌های نفتی قابل خریداری، کک با درصد سولفور کم یا زیاد است که هر کدام از ویژگی‌های مخصوص به خود تشکیل شده است. صنایع امروزی متناسب با نیاز خود می‌توانند بهترین گرید کک نفتی را خریداری کرده و از آن در تولید محصولات خود استفاده کنند.

 

کاربردهای کک نفتی در صنایع

کک نفتی یکی از مواد کاربردی صنایع امروزی است که کاربردهای متنوع زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

·       کاربردهای سوختی

کک نفتی به عنوان یکی از مواد تامین کننده انرژی صنایع امروزی است. این ماده در بسیاری از نیروگاه‌ها و صنایع دیگر به عنوان سوخت استفاده می‌شود. از لحاظ ارزش حرارتی، این ماده دارای ارزش زیادی است که به عنوان جایگزین مناسب زغال سوخت محسوب می‌شود.

·       کاربردهای متالورژی

کک نفتی به دلیل داشتن کربن بالا برای تولید فرآیندهای مختلف صنعتی نظیر تولید فولاد و آلومینیوم مناسب است. این ماده همچنین در تولید الکترودهای کربنی مورد استفاده افراد فعال صنایع اقتصادی قرار می‌گیرد.

·       کاربردهای شیمیایی

این ماده به دلیل خواص شیمیایی که دارد در تولید محصولات مختلف نظیر کربن سیاه، گرافیت مصنوعی و انواع کاتالیزورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·       تولید الکترود و گازی شدن

کک نفتی در فرآیند گازی شدن به گازهای مختلف نظیر هیدروکربن و گازهای سوختی مبدل می‌شود. همچنین این ماده در تولید الکترودهای کوره‌های ذوب قوس الکتریکی کاربردی است.

·       صنایع فولادی

کک نفتی به دلیل شکل ظاهری و ساختاری که دارد به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد زیرسازی در تولید محصولات فولادی است. ویژگی‌های حرارتی و مکانیکی این ماده باعث شده است تا صنایع امروزی بتوانند به آسانی کک را درون کوره‌های قوس الکتریکی به عنوان الکترودهای گرمایی قرار دهند.

 

جمع بندی

یکی از مواد کاربردی صنایع امروزی کک نفتی است که از گریدهای مختلف تشکیل شده است. این ماده به دلیل داشتن ویژگی‌های ظاهری و ساختاری منحصر به فرد، به عنوان یکی از مواد کاربردی صنایع امروزی است. کیفیت‌های مختلفی از کک نفتی تولید و به بازار عرضه شده است که خریداران متناسب با نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند این ماده را خریداری کنند.

تجارتگرام به عنوان یک مجموعه حرفه‌ای، سعی کرده است تا خریداران و فروشندگان کک نفتی را بدون واسطه به یکدیگر متصل کند. خرید از طریق تجارتگرام بسیار مقرون به صرفه و آسان است.

 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943