معرفی  مفتول آلومینیومی

مفتول آلومینیومی یک ابزار پرمصرف و شناخته شده است که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. در این مجموعه انواع مفتول آلومینیومی در قطرهای گوناگون، بسته به نیاز صنعتگران به فروش می‌رسد. در ادامه بیشتر در مورد این نوع مفتول و کاربردهای آن صحبت می کنیم.
 

مفتول‌های آلومینیومی

مفتول‌های آلومینیومی را می‌توان از جمله قطعات و تجهیزات بسیار کاربردی در صنایع گوناگون، مانند صنعت تولید لوازم الکترونیکی دانست. این مدل از سیم‌های مفتولی دارای طراحی به‌خصوص و منحصربه‌فردی بود که ویژگی‌ها و خواص مختلفی را به آن‌ها بخشیده است. ازاین‌رو استفاده کردن از آن‌ها مزایای زیادی در صنعت سیم و کابل دارد. از مفتول آلومینیومی همچنین می‌توان برای ساخت سایر ابزارآلات صنعتی نیز استفاده کرد.
استفاده فراوان از این تجهیزات موجب گردیده است تا آن‌ها به یکی از مواد اولیه پرکاربرد برای تولید قطعات صنعتی بدل شوند. البته که بهره‌بردن از مفتول‌های آلومینیومی را نمی‌توان تنها به چند حوزه مشخص محدود کرد. همچنین باید بدانید که پروسه تولید این قطعات پرکاربرد، استانداردهای مختلفی را باید رعایت کرد.امروزه در بازارهای جهانی مدل‌ها و سایزهای مختلفی از مفتول آلومینیومی وجود دارد. برخی از این مفتول‌ها دارای پوشش محافظ و یا شیلد بوده و برخی دیگر بدون چنین پوششی مورداستفاده واقع می‌شوند که هر دودسته کاربردهای به‌خصوص خودشان را دارند.
 

دانستنی‌هایی درباره مفتول آلومینیومی

سیم و کابل‌ها از جمله محصولاتی هستند که بسیار کاربردی شده‌اند و ما در تمامی قطعاتی که به‌صورت الکترونیکی و با برق ‌کار می‌کنند، انواع و اقسام این ابزارها را مشاهده می‌کنیم. در مصارف مختلف، نوع و قطر سیم‌ها بسته به انتظارات متفاوت است. باید گفت که به‌خاطر کاربردی بودن سیم در صنعت، این محصول به‌عنوان یک کالای کاملاً پایه و اساسی شناخته می‌شود. در حقیقت اگر سیم‌ها تولید نشوند یا تولیدشان به‌صورت انبوه انجام نگیرد، بخش اعظمی از صنایع مختلف خسارت خواهد دید. در سال‌های قبل فلز مس تنها عنصری بود که برای تولید سیم و کابل‌های متنوع مورداستفاده واقع می‌شد. اما رفته‌رفته به خاطر زیاد شدن قیمت مس و همچنین کمیاب شدن آن، متخصصین روی به استفاده از سایر عناصر موجود و جایگزین مس آوردند.
در واقع همین امر موجب شد تا سایر فلزهای در دسترس و ارزان‌تر، بتوانند در بخش‌های مختلف صنعت، کاربردهای گوناگونی پیدا کنند. از جمله این عناصر آلومینیوم بود که تبدیل کردن آن به مفتول‌های مختلف موجب افزایش کارایی آن شد. این محصول، همان‌طور که از نامش پیداست، دارای روکش‌هایی از جنس فلز آلومینیوم است. از مشخصات ظاهری مفتول آلومینیومی می‌توان به قطرهایی با اندازه های اشاره کرد. این محصول با قطرهای متفاوت، بسته به اهداف موردنظر در بازار موجود است. به‌عبارت‌دیگر در حوزه‌های ساختمانی، صنعتی، مخابراتی و ... سیم مفتول آلومینیومی که قطرهای متفاوتی دارد به کار می‌رود.
به طور متداول این محصولات بیشتر با قطرهای 2.30 میلی‌متر، 5.5 میلی‌متر، 9 میلی‌متر و 12 میلی‌متر در بازار مشاهده می‌شوند. سیم‌هایی با جنس آلومینیوم، از جوش‌پذیری خوبی برخوردار بوده و می‌توانند در برابر حرارت از خودشان مقاومت نشان دهند. همچنین انعطاف‌پذیری بالایی دارد که جمع این ویژگی، باعث محبوبیت بیش‌ازپیش مفتول آلومینیومی شده است.
 
 

روش تولید مفتول آلومینیومی

فرایند ساخت سیم‌های مفتول آلومینیومی با تقسیم آن به ابعاد بسیار کوچک و استاندارد آغاز خواهد شد. در مرحله بعدی، بسته به داشتن و یا نداشتن پوشش محافظ، وارد سمت بعدی و شکل‌دهی خواهند شد. درصورتی‌که این تجهیزات به پوشش محافظ نیاز داشته باشند، یک‌لایه از ماده پی‌وی‌سی بر روی آن‌ها کشیده خواهد شد و سپس پروسه تولید انبوه استارت می‌خورد. در نهایت، باید سیم‌های تولیدی را دورتادور یک قرقره بسته‌بندی کنند. ناگفته نماند که در بخش های مختلفی که در ساخت مفتول آلومینیومی، باید از استاندارهایی پیروی شود. مثلا ابعاد معینی داشته باشند.
از سوی دیگر، به دلیل وجود یک‌لایه محافظ، این مدل از مفتول‌ها دارای دوام خوبی در برابر آب و زنگ‌زدگی دارند. همین مزایای موجب شده تا استفاده از آن‌ها در صنایع گوناگون، طرف‌داران زیادی داشته باشد. به‌طورکلی کاربرد سیم افشان به منظور منتقل کردن برق استفاده می شود، اما مفتول‌هایی از جنس آلومینیوم را می‌توان در کنار ساخت لوازم الکترونیکی در صنایع غیر برقی بسیار زیادی مانند ساخت تجهیزات لوله‌های آب‌کشی نیز مورداستفاده قرار داد. مفتول از جنس آلومینیوم را می‌توان با میانگین قطر داخلی 70 سانتی‌متر، به طور متوسط قطر خارجی 190 cm و میانگین ارتفاع از 130 الی 140 cm در بازار پیدا کرد. با این ابعاد، وزن کلاف آن چیزی در حدود 1500  kgتا 4000 kg خواهد بود. این وزن و ابعاد مربوط به کویل آن بوده، اما بنا بر نیاز و سفارش مشتری، ابعاد و وزن مفتول آلومینیومی قابل تغییر است.
 

مفتول آلومینیومی کجاها کاربرد دارد؟

به‌صورت کلی نمی‌توان کاربرد خیلی مشخصی را برای به کار بردن مفتول آلومینیومی تعیین کرد. چون این مفتول‌ها، به عنوان یک ماده اولیه در ساخت ابزارهای دیگر به کار می روند. ازاین‌رو در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و از آن به‌عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می‌شود. به‌طورکلی این محصول در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، در زمینه‌های برق و مخابرات، صنایع الکترونیکی و کابل سازی نیز از سیم مفتول آلومینیومی به‌وفور استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، از این نوع سیم در بستن قسمت‌های گوناگون آرماتور، تولید انواع توری، بستن قالب برای بتن‌ریزی، تولید انواع سیم‌خاردار و اسکلت‌بندی نیز می‌توان استفاده نمود.
از مفتول‌های آلومینیومی می‌توان برای تولید لوازم اسباب‌بازی و تجهیزات الکترونیکی ، استفاده کرد. به دلیل مقاومت بالای این محصول در برابر فشار و ضربه، از آن در صنعت خودروسازی نیز استفاده‌های گسترده‌ای شده است. سیم مفتول آلومینیومی در مقایسه با سایر سیم‌ها، از نظر میزان دوام و مقاومت، در شرایط بهتری قرار دارد.همچنین انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالایی نیز داشته که می‌توان آن را به‌راحتی فرم داد. حمل‌ونقل این نوع سیم مفتول‌ها هم بسیار آسان است. به دلیل وزن سبک، مفتول‌های آلومینیومی را می‌توان به‌راحتی حمل و جابه‌جا کرد. تمامی این موارد سبب شده است که روزبه‌روز کاربردهای این نوع سیم مفتول در صنایع متعدد، به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند.
 
 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943