فلز برنج چیست؟ | خواص و روش های شناخت آن

یکی از مهم ترین آلیاژهای مس، فلز برنج است که از ترکیب عناصر مس و روی ساخته می شود. اینکه در ترکیبات به کار رفته در برنج چه میزان از هرکدام از این عناصر وجود داشته باشد، نوع برنج را مشخص می کند. فلز برنج، خود نیز قابلیت تولید آلیاژهای مختلف را دارد و به دلیل ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد، در صنایع مختلف به وفور استفاده می شود. آلیاژ برنج در هر نوعی که باشد از سختی و مقاومت قابل قبولی برخوردار است و بسیاری از این آلیاژها دارای خاصیت میکروب کشی هستند. باتوجه به گستردگی کاربردهای فلز برنج تصمیم داریم در ادامه به این موضوع بیشتر بپردازیم که اصلا فلز برنج چیست و چرا استفاده از آن تا این اندازه در صنایع مهم است؟

 

فلز برنج چیست؟

احتمالا اگر سروکارتان با فعالیت های صنعتی باشد یا در این زمینه تحقیقاتی کرده باشید، عبارت فلز برنج به گوشتان خورده است. اما اگر نمی دانید فلز برنج چیست، مطالب این بخش می تواند تا حد زیادی شما را با این محصول کاربردی آشنا کند. فلز برنج یک ماده ساخته شده به کمک عناصر مس و روی است. البته در ساختار این ماده ترکیبات دیگری همچون آرسنیک، فسفر، سرب، منگنز، آلومینیوم و سیلیکون نیز حضور دارند که مقادیر آن ها در مقابل روی و مس بسیار ناچیز است. به هر نسبت که از دو عنصر مس و روی در این ترکیب به کار رفته باشد، خاصیت فلز برنج دچار تغییراتی می شود.

همین تغییر خواص فلز برنج موجب ایجاد تنوع در آن می شود و قابلیت مصرف بیشتری را به آن می بخشد. فلز برنج ظاهری طلایی رنگ و درخشان دارد. البته می توان آن را به رنگ های نقره ای تا قرمز نیز در بازار مشاهده کرد. مزیت رقابتی این فلز با دیگر فلزات موجود در بازار، میزان مقاومت و استحکام آن در برابر عواملی همچون خوردگی است. دوام فلز برنج در برابر خوردگی باعث شده تا بتوان از آن به طور خاص در صنایع فولاد و برای فلزکاری استفاده کرد. این فلز از نظر فیزیکی نرم و کم اصطکاک است.

 

کاربردهای فلز برنج چیست؟

برنج و آلیاژهای آن جزء پرمصرف ترین محصولات در زندگی روزمره ما هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم مهم ترین کاربردهای فلز برنج چیست و این محصول چه نقشی در زندگی روزمره ما دارد؟

  • شکل ظاهری فلز برنج که بسیار درخشان و زیباست، باعث شده تا از آن در ساخت انواع دستگیره درب و شیرآلات خانگی استفاده شود.
  • آلیاژ برنج قابلیت صداسازی داشته و همین امر باعث می شود تا از آن برای ساخت انواع ساز و آلات موسیقی استفاده شود.
  • در عملیات لوله کشی و برای انتقال آب توسط لوله ها می توان از آلیاژ برنج استفاده کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای فلز برنج، ساخت قطعات و تجهیزات دریایی است. از آن جمله می توان به قطعات پمپ ها و موتورهای دریایی اشاره کرد.
  • از جذاب ترین کاربردهای فلز برنج، استفاده از آن در محیط های حامل آلودگی همچون بیمارستان هاست. فلز برنج خاصیت ضد میکروبی دارد. این مزیت باعث شده تا از آن برای ساخت دستگیره های درب در محیط های آلوده استفاده شود.
  • فلز برنج درجه یک، به دلیل ترکیبات مفید و موثری که در خود دارد، طبق نظر اطباء سنتی برای سلامتی بدن مفید است. بنابراین در برخی مواقع شاهد ساخت ظروف برنجی هستیم که هم از ظاهری زیبایی برخوردارند و هم از نظر سلامتی برای بدن، مورد تایید قرار گرفته اند.
  • ساخت زیورآلات به کمک فلز برنج. فاکتورهایی از قبیل زیبایی فلز برنج، قیمت مناسب و قابلیت چکش خواری بالای آن باعث شده تا بتوان از این محصول در ساخت انواع زیورآلات استفاده کرد.
  • از دیگر محصولاتی که می توان به کمک فلز برنج ساخت عبارتند از: انواع مدال ورزشی، لوازم آرایشی، کنتور برق، انواع لوله، سخت افزار ردیابی، یاتاقان ها، مجسمه سازی، کلید و...

 

فلز برنج و خواص آن

برای بررسی قیمت و خرید آلومینیوم وارد لینک روبرو شوید - قیمت آلومینیوم

 

خواص فلز برنج چیست؟

شاید اگر بدانید خواص فلز برنج چیست، در هنگام خرید با اطمینان بیشتری اقدام به انتخاب محصول کنید. این خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد فلز برنج است که منجر به استفاده های فراوان از آن شده و تا این حد، این محصول را به محبوبیت رسانده است. پیش از اینکه بررسی کنیم خواص فلز برنج چیست و این محصول و آلیاژهای آن دارای چه ویژگی هایی هستند، بایستی به این نکته مهم اشاره کنیم که خواص برنج ارتباط مستقیمی با ترکیبات به کار رفته در آن دارند. درواقع مقادیر مس، روی و عناصر دیگری که در ساختار برنج وجود دارند، تعیین کننده خواص این فلز هستند. هر تغییر در اندازه ها و مقادیر عناصر می تواند خواص فلز برنج را نیز تغییر دهد. از بارزترین خواص فلز برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت شکل پذیری و ماشین کاری بالای فلز برنج
  • استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و خوردگی
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • به میزانی که روی موجود در ساختار فلز برنج تغییراتی داشته باشد، میزان انعطاف پذیری برنج نیز تغییر می کند. به عنوان مثال اگر مقادیر روی کمتر شود، فلز برنج منعطف تر خواهد بود و اگر میزان روی موجود در فلز بیشتر باشد، انعطاف پذیری برنج کمتر می شود.
  • برنج خاصیت ضد میکروب داشته و می تواند در برابر عوامل آلوده کننده مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد.
  • رنگ ظاهری برنج تقریبا زرد متمایل به طلایی است.
  • فلز برنج در برابر عوامل اکسایش مقاومت خوبی دارد. همین عامل باعث می شود تا این فلز در شرایط مختلف، کدر یا لکه نشود.
  • اصطکاک فلز برنج کم است.
  • نقطه ذوب برنج پایین است و مقدار آن به طور تقریبی چیزی بین 900 الی 940 درجه سانتی گراد عنوان شده است.
  • میزان سختی یا نرمی برنج با عناصر موجود در آن ارتباط دارد.

 

خواص فلز برنج برای بدن

شاید با خواندن این تیتر کمی تعجب کنید، اما درست متوجه شدید، فلز برنج برای بدن مفید است. این آلیاژ به دلیل ویژگی های شیمیایی خاص خود به یکی از فلزات موثر بر سلامتی بدن تبدیل شده است. از خواص فلز برنج برای بدن عبارتند از:

  • تامین مس موردنیاز بدن و کمک به کمبود آن
  • بهبود فعالیت سیستم گوارشی بدن و تقویت آن
  • نگهداری کامل از یون های بدن
  • نگهداری کامل از مواد مغذی و سالم بدن
  • کاهش قابل توجه خارش ها و حساسیت های پوستی و مراقبت از سلامت پوست در برابر عوامل حساسیت زا
  • جلوگیری از کم خونی با افزایش مقدار هموگلوبین خون

 

فلز برنج و روش شناخت آن

 

 

روش های شناسایی فلز برنج چیست؟

اگر می خواهید از خواص فلز برنج به طور کامل بهره مند شوید، لازم است تا محصولی مرغوب و باکیفیت تهیه کنید. اما نکات خرید فلز برنج چیست که می تواند به ما کمک کند تا انتخابی مناسب داشته باشیم؟ در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • گاهی اوقات مصرف کنندگان به دلیل شباهت های ظاهری که میان مس و برنج وجود دارد، این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند. بهترین راهکار این است که به رنگ این دو محصول دقت کنید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، فلز برنج رنگی زردگونه متمایل به طلایی دارد. اما مس موجود در بازار به رنگ قرمز است. از آن جایی که در ترکیبات آلیاژ برنج مقادیر مختلفی از روی مشاهده می شود، این امکان وجود دارد که مقادیر روی، بر روی رنگ فلز برنج تاثیراتی بگذارد. از همین رو بهتر است محصول را تا حد امکان از مراکز معتبر تهیه کنید.
  • فاکتور دیگری نیز وجود دارد که برای تشخیص فلز برنج از مس، کمی دقیق تر عمل می کند. این فاکتور، سختی است. اساسا آلیاژ برنج نسبت به مس سختی بسیار بیشتری دارد. برای تست این موضوع می توانید چند ضربه به جسم وارد کنید.
  • تکنیک تولید صدا هم می تواند در تشخیص فلز برنج به شما کمک کند. اگر محصولی که به شما ارائه شده توپر است و ضخامت زیادی دارد، در آن صدا ایجاد کنید. اگر صدای ایجاد شده زیاد باشد، فلز موردنظر به احتمال زیاد برنج است. (مس نسبت به برنج نرمی بیشتری دارد و همین مسئله باعث می شود تا تولید صدای کمتری کند.)

 

عوامل موثر بر قیمت فلز برنج چیست؟

برای تعیین قیمت فلز برنج بایستی به موارد متعددی توجه داشته باشیم. فلز برنج دارای قیمت های متفاوتی است و آلیاژهای آن نیز، لیست قیمت مجزایی دارند. از آن جایی که روی نسبت به برنج از ارزش اقتصادی کمتری برخوردار است، در صورتی که آلیاژ برنج مقادیر بیشتری از روی را در خود داشته باشد، قیمت آن نیز کمتر خواهد بود. اما این تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت فلز برنج نیست.

نرخ بورس، نوسانات بازار، تورم، کیفیت مواد اولیه در ساخت آلیاژ برنج، برند سازنده، هزینه های تولید، حجم و وزن محصول و... از عوامل مهمی هستند که در قیمت برنج تاثیر مستقیمی می گذارند. باتوجه به مواردی که گفته شد می توان نتیجه گرفت قیمت فلز برنج در بازار داخلی با افت و خیزهایی رو به روست و نمی توان به طور دقیق مقدار آن را پیش بینی کرد. از این رو بهترین راهکار برای اطلاع از قیمت این محصولات، مراجعه به مراکز و فروشگاه های آنلاینی است که به صورت غیرحضوری به مشتریان خدمات رسانی می کنند. این مجموعه ها به طور روزانه لیست قیمت برنج را متناسب با آخرین تغییرات در اختیار علاقمندان قرار می دهند.

 

برای بررسی قیمت و خرید فلز برنج وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلز برنج

امتیازدهی به این مقاله (4.20)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید

نوروز آزادی مقدم ۲۵ دی ۱۴۰۲

ممنون مطالبتون بسیار مفید بود من دنبال مطالبی در مورد درصد افت مذاب فلز برنج بودم متاسفانه پیدا نکردم به عنوان مثال اگر ۱۰۰۰ کیلو شمش برنج ذوب کنیم چن کیلو مذاب برنج از کوره استحصال میشه ؟؟؟ ممنون میشم برام پاسخ بدین
پاسخ

مدیر سایت ۲۷ دی ۱۴۰۲

درصد افت مذاب فلز برنج به عوامل مختلفی از جمله شرایط کوره، محتوای آلیاژها، و فرآیند استخراج بستگی دارد. به طور کلی، در هر فرآیند ذوب برنج، مقداری از وزن اولیه به علت فراوری، تبخیر، واپاشی و عوامل دیگر از دست می‌رود. این افت به صورت درصدی از وزن اولیه مواد ورودی محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر ۱۰۰۰ کیلوگرم شمش برنج ذوب کنید و درصد افت مذاب را برابر با 5٪ در نظر بگیریم، می‌توان گفت که حدود 50 کیلوگرم از کوره به عنوان آب، گاز، و سایر عوامل از دست می‌رود و مواد خالص برنج ذوب شده در نهایت 950 کیلوگرم خواهد بود. این مقدار ممکن است با توجه به شرایط دقیق فرآیند و محتوای آلیاژها متغیر باشد.
021-22791943