مسوار چیست؟

آلیاژهای فلزی جزء مهم ترین مواد اولیه در صنایع هستند که گستره بسیار وسیعی را شامل می شوند. یکی از پرمصرف ترین انواع آلیاژ فلزی، مسوار است. بر خلاف اسم این محصول، ترکیبات کمی از مس را در آن شاهد هستیم (2 درصد). اما همین میزان مس و البته وجود ترکیبات آنتیموان باعث افزایش سختی مسوار و نامگذاری آن به این نام شده است. از مسوار به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در صنایع مختلفی استفاده می شود که در ادامه مطلب با این کاربردها آشنا خواهیم شد.

 

مسوار چیست؟

استفاده از مسوار که در بازار جهانی با نام پیوتر (pewter) نیز شناخته می شود، قدمتی طولانی دارد. آلیاژی ارزشمند و کاربردی متشکل از فلزاتی همچون قلع، مس، آنتیموان و دیگر افزودنی ها همچون نقره یا بیسموت. درصد بالای فلز قلع موجود در ترکیبات مسوار (85 تا 99 درصد فلز قلع) باعث شده تا این محصول در زیر مجموعه آلیاژهای قلع قرار بگیرد.

از مسوار می توان محصولات و فرآورده های صنعتی دیگری همچون مفتول مسوار، لوله مسوار و... تهیه کرد که هر یک در جایگاه خود بسیار ارزشمند و کاربردی هستند. اصولا برای اینکه مقاومت مسوار را در برابر عواملی همچون خوردگی افزایش دهند بر روی سطح بیرونی آن از یک روکش یا لایه مسی استفاده می کنند. مسوار را می توانید به دو شکل شاخه ای و کلافی از بازار تهیه کنید.

 

 

مفتول مسوار چیست و مشخصات آن

در دنیا انواع مختلفی از مفتول سیمی را داریم که هر کدام، از ترکیبات و جنس های مختلفی ساخته شده اند. از این میان می توان به مفتول آلومینیومی، مفتول استیل، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار و... اشاره کرد. موضوع اصلی بحث ما در این بخش، مفتول مسوار و جزئیات مربوط به این محصول است. مسوار با مشخصات فیزیکی و ظاهری خود، کاربردهای متداولی در صنایع مختلف دارد. اما مفتول مسوار دقیقا چیست؟

مفتول مسوار یکی از فرآورده های مسوار است که از سختی زیادی برخوردار است. در ترکیبات مفتول مسوار می توان 85 درصد فلز قلع، 5 تا 10 درصد آنتیموان و حدود 2 درصد فلز مس را مشاهده کرد. اما این ترکیبات در مواردی می توانند بنا به کاربردهای مورد انتظار دستخوش تغییراتی شوند. به عنوان مثال گاه، در برخی از ترکیبات مفتول مسوار شاهد استفاده از 75 درصد ترکیب مس هستیم که این مسئله در خواص و ویژگی های محصول تغییرات چشمگیری ایجاد می کند. در بخش های آتی مشخصات و ویژگی های مفتول مسوار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

مسوار چیست؟ فرآیند تولید مسوار

برای بررسی و کسب اطلاعات بیشتر سیم مفتول همراه ما باشید.

 

 

فرایند تولید مفتول مسوار

فرایند تولید مفتول مسوار یا سیم مسوار به شرح زیر است:

  1. چربی زدایی سطح مفتول و پاکسازی آن: تمامی سطح مفتول را از آلودگی ها و چربی ها پاک کرده و در نهایت آن را با آب تمیز شستشو می دهند. باید اطمینان حاصل کرد که سطح مفتول کاملا تمیز شود.  چرا که اگر این مرحله به طور کامل انجام نشود، امکان زنگ زدگی یا سیاه شدن فلز وجود دارد.
  2. مرحله کشیدن آلیاژ مسوار و مفتول کردن: در این مرحله از تجهیزات و دستگاه های مخصوصی برای کشیدن آلیاژ استفاده می شود. در نهایت آلیاژ کاملا کشیده شده و به شکل مفتول درمی آید.
  3. ورود مفتول به درون محلول سولفات مس: در این مرحله از مس به عنوان روکش مفتول استفاده می شود. این روکش می تواند قطری بین 1 تا 2 میکرون داشته باشد.
  4. برش مفتول مسوار: مرحله نهایی هم برای آماده سازی مفتول مسوار جهت عرضه به بازار است. در این مرحله بسته به نیاز و سفارش مشتریان، مفتول مسوار به اندازه ها و ابعاد مورد نظر برش داده می شود.

 

برای بررسی قیمت و خرید مفتول مسی وارد لینک روبرو شوید - قیمت مفتول مسی

 

کاربرد مفتول مسوار

از کاربردهای مفتول مسوار عبارتند از:

  • صنایع برق و برق کاری
  • تولید ترانسفورماتور
  • ساخت انواع آویز و چوب جالباسی
  • کاربرد در آرماتوربندی ساختمان ها
  • ساخت انواع سیم مفتولی، کابل مفتولی و...
  • تولید و ساخت قطعات فولادی
  • صنعت تولید لوازم آشپزخانه
  • زیورآلات و لوازم تزئینی
  • کاربرد در عملیات جوشکاری و ساخت انواع سیم جوش
  • ساخت قفسه فروشگاه
  • ساخت پیچ و مهره و...

 

 

مفتول مسوار چیست؟ و ویژگی های مفتول مسوار

 

ویژگی های مفتول مسوار

  • قطر مفتول یا سیم مسوار بین 0.7 تا 10 میلیمتر است.
  • مفتول مسوار را می توان به شکل شاخه ای و کلاف مانند تهیه کرد.
  • وزن هر کلاف مسوار بسته به کاربرد آن می تواند 15، 30 و 50 کیلوگرمی باشد.
  • طول هر شاخه مسوار بر اساس کاربرد می تواند 20، 100، 200 و یا 300 سانتی متری باشد.
  • روکش به کار رفته روی مفتول مسوار می تواند ضخامتی بین 0.07 تا 1 میکرون داشته باشد.
  • ترکیبات به کار رفته در سیم مسوار متفاوت از یکدیگر هستند. در واقع افزودنی هایی همچون منگنز، فسفر، گوگرد و کربن با اندازه های متفاوتی در سیم مسوار به کار می روند.

 

بهترین مراکز خرید مسوار- مفتول مسوار

برای اینکه استفاده از مفتول مسوار در صنایع بیشترین بازدهی را داشته باشد، لازم است تا این محصولات را از مجموعه های معتبر تهیه کرد. اصولا همیشه در خصوص هر محصولی لیستی از بهترین مراکز خرید وجود دارد که تولیدات را با ضمانت کیفیت و سلامت در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. برای خرید مسوار و فرآورده های آن بهتر است مراکز معتبر را شناسایی کرده و از همین طریق محصول خود را سفارش دهید.

 

رایج ترین سوالات درباره مفتول مسوار

 

  1. عوامل موثر بر قیمت مسوار و مفتول مسوار چیست؟

درصد خلوص ترکیبات به کار رفته در محصول، سطح کیفی، اندازه، ضخامت، وزن، برند تولیدکننده و...

 

  1. دستگاه های مورد نیاز برای تولید مفتول مسوار؟

دستگاه مش باف، دستگاه های مخصوص کششی، دستگاه هایی جهت کلاف کردن سیم ها، کوره زمینی و هوایی، شاخه کن و...

 

  1. نکات مهم در خرید مفتول مسوار چیست؟

ضخامت روکش مسی که روی مفتول کشیده شده را حتما بررسی کنید. اطلاعات کاملی در خصوص ترکیبات به کار رفته در آن کسب کنید. همچنین بررسی کنید که آیا قیمت محصول با کیفیت آن تناسب دارد یا خیر.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943