مصالح ضد زلزله چیست؟ آیا ارزش هزینه دارند؟ بررسی تخصصی

مصالح ساختمانی ضد زلزله چیست

زمانی که اقدام به ساخت یک ساختمان می‌شود، اولین موردی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، استحکام و مقاومت آن است که با استفاده از یک‌سری مصالح ساختمانی ضد زلزله میسر خواهد بود. به طور کلی برای برپایی اسکلت یک ساختمان علاوه بر اینکه می‌بایست از انواع و اقسام مصالح اصلی استفاده کرد باید از مصالح نوع ضد زلزله نیز بکار برد، مخصوصاً در محیط‌هایی که احتمال رخ دادن زمین‌لرزه نسبت به دیگر مکان‌ها بیشتر است. حال سوال اینجاست که کدام مصالح در گروه مصالح ساختمانی ضد زلزله قرار دارند که ما در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد و مزایا و معایب استفاده از هر کدام را نیز در نظر می‌گیریم.

 

لیست مصالح ساختمانی ضد زلزله به همراه مزایا و معایب 

به طور کلی می‌توان مصالح ضد زلزله ساختمانی را به موارد زیر تقسیم‌بندی کرد:

بتن آرمه

از جمله ویژگی‌های بتن آرمه تحمل فشار از سوی تهدیدهای خارجی است به همین دلیل به خوبی می‌تواند در برابر زمین لرزه مقاوم باشد، البته باید در نظر گرفت که بهمراه بتن از میلگرد نیز باید استفاده کرد چرا که مقاومت خمشی بتن آرمه پایین بوده و این موضوع ممکن است ساختمان را پس از رخ دادن زلزله دچار ترک خوردگی کند.

مزایا و معایب

از مزایای بتن آرمه می‌توان به مقاومت آن در برابر آتش، رطوبت و فشار اشاره کرد. ضمن اینکه بتن آرمه به سادگی قابل تغییر شکل دادن است. از معایب این مصالح ساختمانی نیز می‌توان به مقاومت پایین کششی آن اشاره کرد.

بلوک هوادار

یکی دیگر از مصالح ساختمانی که از آن بعنوان مصالح ضد زلزله استفاده می‌شود، بلوک هوادار است. این مواد به دلیل وزن پایینی که دارد، به وزن کلی ساختمان اضافه نخواهد کرد، با این حال به خوبی می‌توان ساختمان یا هر گونه سازه را در برابر زلزله حفظ کند.

مزایا و معایب

از مزایای استفاده از این مواد می‌توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آن اشاره کرد و همچنین برای اجرای آن نیز دردسر خاصی وجود ندارد. برای معایب بلوک هوادار نیز می‌توان از مواردی مانند ترک خوردگی بلوک به دلیل وجود آهک در آن نام برد.

فوم و یونولیت

این دو مصالح را می‌توان جزو سبک‌ترین موارد ساختمانی در نظر گرفت که از پلی استایرن تولید می‌شوند. این موادها به خوبی می‌توانند در برابر سرما، گرما و هر گونه تغییرات آب و هوایی دوام بیاورند. البته اگر چه این دو مصالح دارای مقاومت مکانیکی خاصی نیستند اما به علت سبک و منعطف بودن به منظور مصالح ضد زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب

از مزایای فوم و یونولیت می‌توان به عایق بودن صوتی آنها اشاره کرد. همچنین در برابر فرسایش یا پوسیدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این دو مصالح از معایبی نیز برخوردار هستند که ازجمله می‌توان به مشتعل شدن آنها در صورت رنگ‌آمیزی اشاره کرد. همچنین فوم و یونولیت در برابر حلال‌های آلی مقاوم نخواهند بود.

بلبرینگ

با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت ساختمانی، بکارگیری از بلبرینگ در بعضی از ساختمان‌ها باعث شده است که از صدمات احتمالی زمین لرزه کاسته شود. به طور کلی استفاده از بلبرینگ باعث می‌شود که در هنگام رخ دادن زمین لرزه پی ساختمان به آرامی حرکت کند که در نتیجه تخلیه شدن انرژی زمین را در بر خواهد داشت.

مزایا و معایب

از مزایای بکارگیری از بلبرینگ می‌توان به کاهش فشار وارده بر ساختمان، کاهش ارتعاش و امکان تعلیق بار وارد شده بر روی سازه اشاره کرد. از معایب این محصول نیز می‌توان از افزایش کلی وزن سازه‌ها نام برد.

پوشش محافظ

این نوع ماده شباهت بسیاری به بتن دارد که از جمله خصوصیاتش کشسانی بودن آن است که بکار بردن آن به خوبی می‌تواند ساختمان‌ها را در برابر انواع لرزش حفظ کند. نحوه‌ی عملکرد این پوشش محافظ این است که مثل یک لایه‌ی چسب که بر روی سطوح زده می‌شود عمل می‌‌کند و از این طریق کاملاً اجزای یک سازه را از متلاشی شدن حفظ خواهد کرد.

مزایا و معایب

از مزیای این پوشش محافظ ساختمان می‌توان به قدرت نگه‌ داشتن اجزای ساختمان اشاره کرد که به حدی که می‌تواند از سقوط سازه جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که قیمت استفاده از این پوشش بعنوان یک مصالح ساختمان ضد زلزله کمی بالا خواهد بود.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943