روش های جوش کاری فلزات

اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید، مشاهده خواهید کرد که در تولید تمامی لوازم خانگی، وسایل نقلیه، بسیاری از قطعات و هر گونه موارد دیگر نقش جوشکاری بسیار پررنگ بوده است. به طور کلی جوشکاری عملیاتی است که دو فلز هم‌جنس یا غیر هم‌جنس، با بکارگیری از روش‌های مختلف به یکدیگر اتصال داده می‌شوند. اگر اطلاعات چندانی در خصوص انواع روش‌های جوشکاری فلزات آهنی و غیرآهنی ندارید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 

روش های جوشکاری عبارتند از :

 

  • جوشکاری با روش الکترود دستی

این روش از جوشکاری از معروف‌ترین روش‌های اتصال فلزات است و استفاده از یک دسته‌ی جوشکاری برای این منظور نیاز است. روند کار نیز به این صورت است که قوس الکتریکی میان فلز و دسته ایجاد شده که در نهایت سبب ذوب فلز و شکل‌گیری آن خواهد شد.

 

  • جوشکاری با روش ذوبی

متصل کردن فلزات پایه با استفاده از ذوب را جوشکاری ذوبی می‌نامند. به بیان دیگر این فرآیند به صورت ذوب سطح قطعات یا لبه فلز ایجاد می‌شود. دقت کنید که این روش فقط برای متصل کردن فلزات استفاده نمی‌شود و احتمال بکارگیری از آنها برای پلاستیک و سرامیک نیز وجود دارد.

 

 

 

روش های جوشکاری

 

 

  • جوشکاری با روش قوس الکتریکی

این نوع از جوشکاری به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی شده که هر کدام از آنها روش‌های مختص به خود را برای انجام جوشکاری دارند. برای مثال در جوشکاری اتمی هیدروژن، از دو نوع الکترود فلزی بکارگیری می‌شود که عملیات جوشکاری در فضایی پر از هیدروژن پیش خواهد رفت. در کنار آن جوشکاری فلزی بدون پوشش نیز وجود دارد که الکترودها در آن کاملاً استفاده شده و بعد از اتمام عملیات، الکترودهای جدید بکار گرفته خواهند شد. انواع دیگری از جوش قوس الکتریکی نیز وجود دارد که جوش کربنی و یا با پوشش پودر نامیده می‌شوند.

 

  • جوشکاری با روش قوس پلاسما

دقت کنید که این نوع از جوشکاری بسیار شبیه به جوش تنگستن است و از مزیت‌های استفاده از آن تولید سطوح باکیفیت خواهد بود. بیشترین کاربرد این نوع از جوشکاری در صنعت‌هایی مانند لوله سازی است.

 

  • جوشکاری با روش نقطه‌ای مقاومتی

بیشترین استفاده از این روش جوشکاری در صنایع خودرو و یا هوافضا خواهد بود. برای استفاده از این روش جوشکاری از دو الکترود نوک تیز بکارگیری می‌شود که در نتیجه اتصال قطعات با ضخامت کم به آسانی انجام خواهد شد.

 

  • جوشکاری با روش درز مقاومتی

از این روش جوشکاری که یکی از روش‌های مرسوم متصل کردن قطعات است از دو الکترود رول مانند استفاده خواهد شد که در روال انجام کار اعمال فشار و جریان به شکل همزمان رخ خواهد داد. این روش از جوشکاری از انواع جوشکاری مقاومتی بوده که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد.

 

  • جوشکاری با روش آپست

این روش از جوشکاری به این صورت است که لبه‌های دو سطح برای اینکه به یکدیگر وصل شوند، در یک دمای از پیش تعیین شده گرم شده و سپس با اعمال یک فشار حداکثری به هم متصل می‌شوند. ناگفته نماند که عملیات گرم شدن لبه‌ها با استفاده از مقاومت و البته جریان الکتریکی پیش خواهد رفت.

 

  • جوشکاری با روش تیگ

در انجام این روش از جوشکاری از یک الکترود غیرمصرفی تنگستن بکارگیری خواهد شد که این کار به جهت گرم شدن ماده و سپس ذوب آن انجام می‌شود. لازم به ذکر است که اگر بخواهید از این روش جوشکاری برای کلیه فلزات بکار بگیرید، باید از یک میله مجزا برای شکل‌گیری مواد فیلر استفاده کنید.

 

 

 

روش های جوشکاری و انواع آن

 

 

 

  • جوشکاری با روش زائده‌ای

این نمونه از جوشکاری کمتر از نمونه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این روش با کمک مقاومت و جریان انجام می‌شود و در هر نقطه از قطعات قابل شکل دادن است. تنها تفاوت این روش با دیگر روش‌ها این است که در نقطه‌ی جوشکاری یک برآمدگی ایجاد خواهد شد و به صورت کلی حالتی خمیری به آن دست می‌دهد.

 

  • جوشکاری با روش اصطکاکی

اگر در حالت جامد نیاز به جوشکاری باشد می‌توان از این روش استفاده کرد. روش انجام این نوع از جوشکاری به این صورت است که قطعه مورد نظر بوسیله‌ی یک نیروی مکانیکی در جهت خاصی به حرکت در خواهد آمد و با توجه به اینکه بوسیله‌ی یک گیره نگه داشته می‌شود بر اثر تماس دو قطعه و ایجاد اصطکاک تولید حرارت شکل گرفته و با اعمال یکسری فشار، به یکدیگر متصل خواهند شد.

 

  • جوشکاری با روش نورد

برای اینکه بتوان ورق های فلزی را به یکدیگر متصل کرد از این روش جوشکاری بهره خواهند برد. لازمه استفاده از این روش نیز تمیز بودن سطح دو ورق است. به طور کلی برای انجام جوشکاری نورد پس از آنکه سطح دو ورق کاملاً بر هم منطبق شده‌اند با بکارگیری از نورد و فشار به یکدیگر متصل خواهند شد.

 

 

 

برای بررسی قیمت و خرید فلزات آهنی وارد لینک روبرو شوید - قیمت فلزات آهنی

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943