10 بندر مهم آمریکا در حمل و نقل بین و المللی

آمریکا، قاره‌ای که با فاصله زیاد از دیگر قاره‌ها و مسافتی طولانی، بسیار دورتر از کشور ایران واقع شده است. حمل و نقل بار به آمریکا به دو روش هوایی و دریایی صورت می‌گیرد. برای این که بتوان بهترین روش حمل و نقل به آمریکا را انتخاب کرد، باید نوع کالا، مسافت، سرعت تحویل و هزینه‌های مرتبط را مورد بررسی قرار داد. بنادر آمریکا نقاط تبادلی مهمی هستند و حمل و نقل دریایی از طریق این بنادر بطور وسیع و گسترده انجام می‌شود. در این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره بنادر آمریکا بدست آورید.

 

معرفی بنادر آمریکا

رونق اقتصادی بالا، موقعیت جغرافیایی، منابع غنی، وجود مهاجران از سراسر دنیا و جمعیت نسبتا زیاد آمریکا باعث شده تا تجارت و حمل بار به این کشور رواج زیادی داشته باشد. رونق بالای صنعت بازرگانی و حجم زیاد صادرات و واردات در این کشور باعث شده تا بنادر آمریکا نقش قابل توجهی در اقتصاد آن داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مسیرهای دریایی آمریکا بپردازیم:

 

بندر لس‌آنجلس – کالیفرنیا

لس آنجلس، عنوان بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و دومین شهر پرجمعیت پس از نیویورک را دارد. بخش قابل توجهی از اقتصاد لس آنجلس بر پایه صادرات و واردات پیش می‌رود. از این رو می‌توان گفت که بندر لس آنجلس – کالیفرنیا بسیار مهم و تاثیرگذار است.

 

بندر لانگ بیچ

 لانگ بیچ شهری در لس آنجلس و در کالیفرنیای جنوبی در ایالات متحده آمریکا است. این شهر ساحلی بوده و با اقیانوس آرام هم مرز است؛ بنابراین می‌توان گفت که بندر آن نیز جزو بنادر مهم و بزرگ دنیا بشمار می‌رود. بندر لانگ بیچ سالانه به بیش از 6.8 میلیون کانتینر 20 فوت (TEU) خدمات ارائه می‌کند. ارزش کل کالاهای جابجا شده در این بندر بطور میانگین به 180 میلیارد دلار می‌رسد و میزان بار جابجا شده 82.3 میلیون تن است.

این حجم از بار به واسطه پهلوگیری 2000 کشتی در سال صورت می‌گیرد. بندر لانگ بیچ مقام دومین بندر شلوغ در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. همچنین در جهان، بیستمین بندر پرترافیک کانتینر است. تاثیر بندر لانگ بیچ در اقتصاد منطقه‌ای بسیار چشمگیر است؛ به طوری که بیش از 5 میلیارد دلار درآمد گمرگی آمریکا از طریق این بندر و بندر لس آنجلس تامین می‌شود. کالاهای صادراتی از بندر لانگ بیچ شامل نفت خام، الکترونیک، پلاستیک، مبلمان و لباس است و کالاهای وارداتی را نفت، نفت فله، مواد شیمیایی، کاغذ باطله و خوراکی‌ها تشکیل داده‌اند.

 

بندر نیویورک – نیوجرسی

بندر نیویورک نیوجرسی به عنوان یک موتور قوی در اقتصاد آمریکا عمل می‌کند؛ چرا که به دلیل موقعیت جغرافیایی نیوجرسی، این بندر به شلوغ‌ترین بندر سواحل شرقی تبدیل شده است. در واقع این بندر یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که آمریکا را تبدیل به یک مکان مدرن کرد. در طی 20 سال اخیر، بنادر ساحل شرقی آمریکا، میلیاردها دلار هزینه کردند تا آمادگی پذیرش کشتی‌های پاناماکس بزرگ را داشته باشند. از این رو فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در شرق آمریکا از رونق چشمگیری برخوردار است.

 

بندر هیوستون – تگزاس

هیوستون، پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت تگزاس است و لقب چهارمین شهر پرجمعیت در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داده است. موقعیت بندری این شهر باعث شده تا جمعیت آن همواره در حال رشد باشد. بندر هیوستون در واقع اولین بندر در ایالات متحده آمریکا از نظر حجم مبادلات بین‌المللی بوده و از نظر حجم کل مبادلات نیز مقاوم دوم را از آن خود کرده است. همچنین هیوستون مقام دهمین بندر بزرگ جهان را بدست آورده است. از طرفی، هیوستون از نظر ساخت تجهیزات نفتی بسیار موفق عمل کرده و بخش عمده‌ای از موفقیت‌های خود را مدیون کانال کشتیرانی پرتردد است.

 

بندر نیواورلئان – لوئیزیانا

لوئیزیانا یکی از ایالات جنوب شرقی آمریکاست که بخاطر تاریخ و فرهنگ بزرگترین شهر خود یعنی نیواورلئان به شهرت رسیده است. بندر لوئزیانای جنوبی در رودخانه می سی سی پی بین نیواورلئان واقع شده است. این بندر در سال 2004 مقام بزرگترین بندر کشتیرانی در نیمکره غربی و بزرگترین بندر بار فله در ایالات متحده را به خود اختصاص داد. لوئیزیانای جنوبی هنوز هم یکی از شلوغ‌ترین بنادر آمریکا از نظر تناژ محسوب می‌شود و در سال 2016 رتبه 15 را در میان بنادر جهان کسب کرد.

 

بندر شیکاگو – ایلینوی

ایلینوی یکی از ایالت‌های غرب آمریکاست و بزرگترین شهر آن شیکاگو است؛ هرچند پایتخت آن اسپرینگ‌فیلد است. شیکاگو به عنوان سومین شهر بزرگ در ایالات متحده آمریکا پس از نیویورک و لس‌آنجلس در سواحل دریاچه میشیگان و در قلب میدوست واقع شده است. ایلینوی نقش مهم و تاثیرگذاری در چهارچوب اقتصادی ایالات متحده دارد و یکی از دلایل این نقش پررنگ، بندر آن است.

 

بندر ساوانا – جورجیا

ساوانا، شهری ساحلی و بندری در ایالت جورجیا واقع در حاشیه رود ساواناست که با اقیانوس اطلس 29 کیلومتر فاصله دارد. ساوانا یک بندر بسیار مهم در سواحل شرقی است که کانون حمل و نقل محسوب می‌شود. ساوانا در سال 1733 تاسیس شد و در طی حدود 20 سال عنوان اولین شهر با شکل بلوک‌های منظم هندسی در آمریکا را به خود اختصاص داده بود.

 

بندر چارلستون – کارولینای جنوبی

چارلستون، شهری واقع در ایالت کارولینای جنوبی بوده که قبلا پایتخت این ایالت بوده است. اهمیت چارلستون در تاریخ ایالات متحده آمریکا به عنوان یک بندر عمده جهت تجارت برده بود. این شهر از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار بوده و در خط ساحلی کارولینای جنوبی واقع شده است. بندر چارلستون در اقتصاد کارولینای جنوبی تاثیر چشمگیری دارد. دو ترمینال حمل و نقل در این شهر قرار دارند که توسط بنادر کارولینای جنوبی اداره می‌شوند. بندر چارلستون مقام چهارمین بندر بزرگ کانتینر در ساحل شرقی و سیزدهمین بندر بزرگ کانتینری در آمریکای شمالی را دارد.

 

بندر تمپا – فلوریدا

شهر بندر تمپا، واقع در کرانه‌ی غربی فلوریدا و سواحل شمالی خلیج تمپا است. بندر تمپا نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارد؛ به گونه‌ای که 15 میلیارد از درآمد کل را تامین می‌کند. از این رو می‌توان آن را در لیست برترین بنادر آمریکا قرار داد.

 

بندر نورفولک – ویرجینیا

نورفولک دومین شهر ایالت ویرجینیاست و به عنوان یکی از بنادر شلوغ و پرازدحام در ایالات متحده آمریکا شناخته شده است. این شهر بندری در رودخانه الیزابت در منطقه تایدواتر، در دهانه خلیج چساپیک قرار دارد.

 

کالاهای ممنوعه برای حمل به بنادر آمریکا

اشیاء قیمتی و عتیقه، تاریخی و اشیاء میراث فرهنگی، اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی، مواد مخدر، ارز رایج کشور، لوازم خطرساز و اشتعال‌زا از جمله کالاهای ممنوعه هنگام تحویل بار در پذیرش بنادر آمریکا هستند. البته اشیاء قدیمی و عتیقه شخصی که جزو میراث فرهنگی و ملی نباشند، ضمن داشتن مجوز بلامانع خواهد بود.

 

اطلاعات مورد نیاز برای حمل دریایی به بنادر آمریکا

اطلاعاتی که باید برای حمل دریایی به بنادر آمریکا دقیق مشخص شوند شامل موارد زیر است:

  • نام دقیق، آدرس و اطلاعات کامل محل بارگیری و بندرگاه مقصد
  • نوع حمل بار (فول‌بار یا خرده‌بار)
  • تعداد پالت‌ها یا کارتن‌هایی که در هر کانتینر بارگیری می‌شود به همراه وزن
  • بارنامه و کد تعرفه

 

نتیجه‌گیری

ایالات متحده آمریکا با داشتن اقتصاد قوی و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر، از وضعیت بازرگانی و صادرات و واردات خوبی برخوردار است. وجود بنادر آمریکا در این موضوع نقش موثری دارند و بخش عمده‌ای از حمل و نقل کالاها از این طریق و بصورت دریایی صورت می‌گیرد. در این بخش سعی کردیم با معرفی بنادر آمریکا، قدمی در تجارت برداشته و کمکی به صادرکنندگان عزیز کنیم. امیدواریم مفید واقع بوده باشد.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943