10 بندر مهم استرالیا در حمل و نقل بین و المللی

بنادر استرالیا

استرالیا؛ قاره‌ای واقع در میان آب‌های اقیانوس آرام و اقیانوس هند است که در نیم‌کره جنوی کره زمین واقع شده است. استرالیا نه تنها به عنوان یک قاره بخش عمده‌ای از اقیانوسیه را به خود اختصاص داده، بلکه در لیست یکی از بزرگترین کشورهای جهان جای گرفته است. بنادر استرالیا که در سواحل شرقی و غربی این کشور واقع شده‌اند، این کشور یا قاره را به یکی از بزرگترین مراکز تردد دریایی جهان و همچنین یکی از برترین کشورهای تجاری دنیا تبدیل کرده‌اند. با وجود اینکه استرالیا از قوانین و مقررات خاص و سختگیرانه‌ای برای تجارت بین‌الملل پیروی می‌کند، اما حمل و نقل میان این کشور و سایر کشورهای جهان بسیار رواج دارد. عمده این حمل و نقل‌ها بصورت دریایی و از طریق بنادر این کشور انجام می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت بنادر استرالیا از جمله نقاط تاثیرگذار در اقتصاد این کشور هستند.

معرفی بنادر استرالیا

رایج‌ترین روش حمل و نقل در استرالیا، بصورت دریایی و از طریق بنادر این کشور است. بنادر تجاری استرالیا نقش بسیار موثری در اقتصاد و تجارت بین‌الملل آن دارند. افرادی که قصد ارسال کالا به کشور استرالیا را دارند، می‌توانند از خدمات شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بهره‌مند شوند. این شرکت‌ها از کشتی‌های دریایی استفاده کرده تا کالاها به راحتی و بصورت کاملا ایمن تا استرالیا حمل شوند. در ادامه با معرفی بنادر استرالیا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بندر سیدنی

سیدنی، بزرگترین و قدیمی‌ترین شهر استرالیا و پایتخت ایالت نیو ساوت ولز است. بزرگترین و البته مهم‌ترین بندر تجاری استرالیا نیز در این شهر قرار دارد. از بندر سیدنی می‌توان به عنوان قلب تجارت در آسیا و اقیانوس آرام یاد کرد. این بندر از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار بوده که آن هم نزدیکی به اقیانوس آرام است. بندر سیدنی دارای بیشترین میزان امکانات جهت حمل و نقل دریایی جهت جابجایی انواع کالاهاست. به همین علت بخش عمده‌ای از صادرات و واردات استرالیا از طریق این بندر صورت می‌گیرد. از طرفی این بندر نه تنها برای استرالیا، بلکه برای جهان یک مرکز تجاری مهم محسوب می‌شود و به همین علت برای کسب و کارهای بین‌المللی بسیار جذاب است.

بندر سیدنی نه تنها از نظر بازرگانی و تجارت، بلکه به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز از جذابیت بالایی برخوردار است. خلیج‌های آرام و پرتگاه‌های بلند در این بندر باعث شده تا تبدیل به یکی از زیباترین بندرگاه‌های جهان شود. از جمله زیبایی‌های این بندر برای گردشگران می‌توان به کویینز لندی، ساختمان اوپرا، پل هربور و ... اشاره کرد. در واقع زیرساخت‌های قوی برای حمل و نقل، موقعیت جغرافیایی عالی، بازار بزرگ و متنوع و جذابیت این بندر برای گردشگران، سیدنی را از نظر تجارت بسیار حائز اهمیت کرده است.

بندر ملبورن

از بندر ملبورن می‌توان به عنوان دروازه تجارت استرالیا یاد کرد. بندر ملبورن در صنعت صادرات و واردات استرالیا نقش بسیار پررنگی دارد و به همین علت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله غلات، گوشت، ماشین آلات، محصولات باغی و ... از طریق این بندر صادر و یا وارد می‌شوند. از نظر حجم تجارت کالا، ملبورن مقام اول را در میان بنادر استرالیا به خود اختصاص داده است. موقعیت جغرافیایی این بندر بسیار عالی بوده و در نزدیکی مناطق تجاری اصلی و مراکز شهری مثل سیدنی و بریزبین قرار گرفته است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در این منطقه مشغول فعالیت هستند.

از دیگر ویژگی‌های مهم بندر ملبورن می‌توان به زیرساخت‌های پیشرفته و مدرن آن اشاره کرد که آن را به یک مرکز تجاری مهم جهت حمل و نقل بین‌المللی تبدیل کرده است. امکانات مورد نیاز برای تجارت انواع کالاها در بندر ملبورن فراهم بوده و به همین علت بیشترین میزان صادرات استرالیا در بخش‌های مختلفی همچون معادن و ذغال سنگ، محصولات کشاورزی و دامداری از طریق این بندر انجام می‌شود.

بندر هوبارت

هوبارت یکی دیگر از شهرهای بندری در استرالیاست که پایتخت ایالت تاسمانیا بوده و در جنوب شرقی کشور واقع شده است. بندر هوبارت را می‌توان یکی از مدرن‌ترین بنادر استرالیا دانست؛ چرا که براساس فناوری‌های پیشرفته و تسهیلات جدید طراحی شده و با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، یکی از مراکز اصلی تجارت در استرالیا محسوب می‌شود. صادرات انواع کالاها همچون غلات، سبزیجات، مواد شیمیایی و نفت خام از طریق این بندر به نقاط مختلف جهان انجام می‌شود. همچنین واردات بسیاری از کالاها اعم از گندم، مواد خام صنعتی، محصولات نفتی و مواد غذایی به این بندر صورت می‌گیرد. نزدیکی هوبارت به مناطقی مثل برهانی، لانسستون و دولورین را می‌توان یکی از دلایل محبوبیت این بندر دانست. امکانات حمل و نقل دریایی در این بندر بسیار زیاد بوده و به همین علت یکی از نقاط مهم در تجارت بین‌الملل استرالیا محسوب می‌شود.

بندر کنز

یکی دیگر از بنادر بزرگ و مدرن استرالیا که در ایالت ویکتوریا و در غرب ملبورن قرار دارد. این شهر بندری در ساحل شرقی کوئینزلند شمالی واقع شده و یک بندر چندمنظوره برای تجارت انواع کالاها میان استرالیا و سایر کشورهای جهان بشمار می‌رود. براساس آمار بدست آمده سالانه بیش از 2.6 میلیون تن کالا از طریق بندر کنز صادر و یا وارد می‌شوند؛ از این رو می‌توان گفت این بندر نقش پررنگی در وضعیت تجارت بین‌الملل استرالیا و در نتیجه اقتصاد آن دارد. بندر کنز از سه بندرگاه زیر تشکیل شده است:

·        بندرگاه خاکی: بخش عمده‌ای از صادرات و ذخیر‌ه‌سازی بندر کنز در بندرگاه خاکی انجام می‌شود. در نتیجه محصولات زیادی در انبارهای این بندرگاه وجود دارند.

·        بندرگاه دریایی: بندرگاه دریایی بزرگترین بخش بندر کنز است که در منطقه‌ای باز و عمیق قرار گرفته و به همین علت بسیاری از کشتی‌های باری در این بخش از بندر کنز به مبادلات صادرات و واردات می‌پردازند.

·        بندرگاه هوایی: این بخش از بندر کنز به منظور ارسال و دریافت سریع کالاها راه‌اندازی شده است؛ در نتیجه برای حمل و نقل محصولات تازه و یا مواد شیمیایی باید به این بخش مراجعه کرد.

جمع‌بندی

استرالیا به عنوان بزرگترین کشور از نظر مساحت در اقیانوسیه و همچنین ششمین کشور بزرگ جهان، با داشتن موقعیت استراتژیک دارای بنادر مختلفی است. بنادر استرالیا بسیار مدرن و پیشرفته هستند و ضمن داشتن امکانات کافی و زیرساخت‌های متعدد، تجارت بین‌الملل در استرالیا را رونق بخشیده‌اند. حمل و نقل دریایی انواع کالاها از طریق بنادر مهم استرالیا از جمله سیدنی، ملبورن، هوبارت و کنز صورت می‌گیرد. این بنادر با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد، فضایی ایمن و مجهز را جهت حمل و نقل ایمن انواع کالاها فراهم کرده‌اند. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943