9 بندر مهم هند در حمل و نقل بین و المللی

هند یکی از بزرگترین کشورهای دنیا است که در قاره آسیا واقع شده است. پایتخت این کشور دهلی نو و بزرگترین شهر آن بمبئی است. کشور هند یک ششم از جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده و پس از چین، مقام دومین کشور پرجمعیت دنیا را از آن خود کرده است. هند به دلیل نزدیکی به اقیانوس هند و داشتن مرز آبی، بستر مناسبی جهت حمل و نقل دریایی را فراهم کرده است. بنابراین می‌توان گفت که بنادر هند از جمله مهم‌ترین نقاط ترانزیتی در جهان جهت تجارت بین‌الملل محسوب می‌شوند. از طرفی، جمعیت زیاد این کشور باعث شده تا بنادر هند رونق بسیار بالایی داشته باشند.

 

معرفی بنادر هند

یکی از روش‌های رایج برای حمل و نقل انواع کالا از هند به سایر نقاط جهان از طریق بنادر است. در واقع بنادر هند امکان هرگونه صادرات و واردات را برای این کشور فراهم کرده‌اند. موقعیت جغرافیایی این کشور برای حمل و نقل دریایی بسیار مناسب بوده و به لطف وجود بنادر پیشرفته و مدرن به یکی از مهم‌ترین نقاط ترانزیتی جهان تبدیل شده است. در واقع بنادر این کشور از نظر حمل و نقل بین‌المللی انواع محصولات، بسیار معروف هستند و با وجود تولیدات گسترده در هند، به مکانی تجاری با رونق بالا تبدیل شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های مهم بنادر هند، سیستم پهلوگیری آن است. کشتی‌ها به کمک این سیستم بر روی دوش کانکس‌های زمین بار خود را تخلیه می‌کنند. در واقع این سیستم یک مزیت بزرگ در بنادر هند محسوب شده؛ چرا که زمان تخلیه را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و همچنین افزایش بازدهی بنادر را به همراه خواهد داشت. بطور کلی می‌توان گفت که بنادر هند، نقش چشمگیری در قدرت اقتصادی این کشور ایفا می‌کنند. صنعت صادرات و واردات هند به کمک این بنادر رونق یافته و در نتیجه منجر به پیشرفت کشور شده‌اند.

 

بندر جواهر لعل نهرو

بندر جواهرلعل نهرو هند که به آن بندر ناواشیوا نیز گفته می‌شود، در شهر بمبئی قرار دارد. بزرگترین بندر کانتینری کشور هند در منطقه ماهاراشترا واقع شده و در لیست 100 بندر بزرگ کانتینری جهان قرار گرفته است. فعالیت این بندر از سال 1989 بطور گسترده آغاز شد و امروزه توانایی پشتیبانی و مدیریت حجم قابل توجهی از محموله‌ها را دارد. بیش از 55% از حجم حمل و نقل‌های محموله‌های کانتینردار هند از طریق بندر جواهرلعل نهرو انجام می‌شود.

این بندر به منظور سهولت تجارت دریایی بین‌المللی به امکانات متعددی از جمله تعداد زیادی اسکله، بندرگاه و انبار مجهز شده است. از طریق این بندر امکان جابجایی انواع محموله‌های کانتینری اعم از منسوجات، فرش، ماشین‌آلات صنعتی، مواد شیمیایی، مواد پتروشیمی، مواد پلاستیکی، فلزات، مواد غذایی و دارویی وجود دارد. جالب است بدانید که بندر جواهرلعل نهرو نقش بسیار پررنگی در قاره آسیا داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

بندر مومبای

مومبای یکی دیگر از بنادر بزرگ در کشور هند بوده که در ایالت ماهاراشترا واقع شده است. این بندر از نظر حجم صادرات و واردات، مقام دوم را در هند بدست آورده است. در این بندر امکان حمل و نقل انواع کالاها اعم از مواد غذایی، الکل، محصولات کشاورزی و دامپروری، فولاد، زغال سنگ، محصولات پتروشیمی، کاشی و سرامیک وجود دارد. مومبای بزرگترین بندر هند در ساحل غربی این کشور بوده و مرکز تولید پارچه‌های پنبه‌ای است. این بندر به بالیوود هند نیز شهرت دارد.

 

بندر کراچی

بندر کراچی در جنوب باختر پاکستان واقع شده و در نزدیکی مرز هند قرار دارد. کراچی دارای مقاوم سومین بندر تجاری بزرگ در جهان را بدست آورده و به همین علت در هندوستان از اهمیت بالایی برخوردار است. از طریق این بندر امکان جابجایی انواع کالاها همچون فولاد، نفت، مواد غذایی، الکل و محصولات شیمیایی وجود دارد.

 

بندر کاندلا

بندر کاندلا در دهه 1950 به عنوان بندر اصلی در غرب هند شناخته شد. از نظر حجم بار، کاندلا بزرگترین بندر هند محسوب شده و مزیت رقابتی آن هم اتصال به شبکه ریلی هند و فاصله کمتر در مقایسه با سایر بنادر هند است. این بندر در منطقه کوچ در ایالت گجرات و در قسمت غربی کشور هند واقع شده است. از آنجایی که این بندر یکی از پردرآمدترین بنادر هند است، نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد و یکی از مهم‌ترین بنادر اقیانوس هند بشمار می‌رود. کاندلا بیش از 310 هکتار مساحت دارد و به عنوان اولین منطقه پردازش صادراتی در هند معرفی شده است. از طریق این بندر امکان جابجایی انواع کالاها و محصولات همچون نفت، مواد شیمیایی، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، مواد غذایی و غلات وجود دارد.

 

بندر نویدا

بندر نویدا در شمال هند و در ایالت اوتارپردش واقع شده است. این بندر یکی از پررونق‌ترین بنادر هند بوده و بخش عمده‌ای از درآمد کشور را به خود اختصاص داده است. از طریق این بندر می‌توان انواع محصولات غذایی، الکل، پوشاک، لوازم الکترونیکی، مواد شیمیایی و کالاهای صنعتی را صادر و یا وارد کرد.

 

بندر ویشاخاپاتنام

ویشاخاپاتنام یکی از مهم‌ترین بنادر در هند است که در بخش جنوبی کشور و در ایالت آندراپرادش واقع شده است. ویشاخاپاتنام مقام چهارمین بندر بزرگ هند را به خود اختصاص داده و مقر فرماندهی شرقی نیروی دریایی هند است. در این بندر انواع کارخانه‌های کشتی‌سازی، فلزکاری، پالایش نفت و تاسیسات ژرفاب مشغول فعالیت هستند. در بندر مذکور تجارت انواع کالاها مثل مواد غذایی، پوشاک، فولاد و ... صورت می‌گیرد.

 

بندر چنای

چنای، به عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی، اقتصادی و آموزشی در جنوب هند، بخش عمده‌ای از صادرات و واردات این کشور را از آن خود کرده است. این بندر در ساحل جنوب شرقی هند واقع شده و به عنوان فلات ساحل شرقی شناخته می‌شود. از این بندر عمدتا برای تجارت چوب، مواد غذایی، الکل و ... استفاده می‌شود.

 

بندر هالدیا

هالدیا، بندری واقع در شمال شرقی هند بوده که در ایالت وست بنگال قرار گرفته است. این بندر در قاره آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برای حمل و نقل انواع کالاهای مهم و محصولات ضروری مناسب است. همچنین امکان جابجایی محصولاتی مثل چوب، آهن، فولاد و مواد شیمیایی از طریق این بندر وجود دارد.

 

بندر پرادش

بندر پرادش، واقع در بخش شمال شرقی کشور هند و ایالت اسام، یکی از مهم‌ترین نقاط در صنعت بازرگانی کشور بشمار می‌رود. از طریق بندر پرادش می‌توان انواع کالاها مثل چوب، مواد شیمیایی، نفت، مواد غذایی و ... را جابجا کرد.

 

جمع‌بندی

کشور هند با نام رسمی جمهوری هندوستان در بخش جنوبی قاره آسیا واقع شده است. این کشور از قسمت جنوبی با اقیانوس هند هم مرز بوده و همین موضوع منجر به رونق تجارت دریایی در آن شده است. بنادر هند از سیستم پیشرفته و مدرنی برخوردار هستند و به همین علت یکی از مهم‌ترین نقاط ترانزیتی در جهان جهت حمل و نقل بین‌المللی انواع کالاها بشمار می‌روند. زیرساخت قوی در این بنادر و مجهز بودن آن‌ها به فناوری‌های پیشرفته باعث شده تا جابجایی محصولات در این بنادر به راحتی انجام شود. از این رو نقش موثر و پررنگی در اقتصاد کشور دارند.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943