ارسال بار دریایی به کینگدائو چین

بنادر نقش بسیار مهمی در تسهیل تجارت بین‌المللی و حرکت کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر دارند. اهمیت بنادر به اندازه‌ایی است که می‌توان آن‌ها را به عنوان نقطه حیاتی اقتصاد جهانی در نظر گرفت. بندرها نه تنها به عنوان محل بارگیری و تخلیه کالاها عمل می‌کنند، بلکه به عنوان مراکزی برای فرآیندهای گمرکی، حمل‌ونقل و انبارداری نیز شناخته می‌شوند.

بندر چینگدائو چین، یکی از بزرگترین و پرتراکم‌ترین بنادر جهان، نقش بسیار مهمی در تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی ایفا می‌کند. این بندر اکنون به عنوان یکی از مراکز حیاتی در منطقه غربی اقیانوس آرام شناخته می‌شود.

معرفی بندر کینگدائو چین

بندر کینگدائو یکی از بنادر دریایی بزرگ و حیاتی در شمال شرقی چین است که در نزدیکی شهر چینگدائو واقع شده است. این بندر با مساحتی بیش از 6/9 میلیون کیلومتر مربع، به عنوان یکی از ده بندر شلوغ جهان شناخته می‌شود. بندر کینگدائو با چهار منطقه‌ اصلی، شامل بندر داگانگ، بندر کیانوان، بندر نفتی هوانگ دونگ و بندر دونجیاکو، خدمات حمل و نقل دریایی، ذخیره‌سازی و تدارکات بارگیری و تخلیه را فراهم می‌کند.

این بندر به دلیل موقعیت جغرافیایی برجسته‌ و خدمات با کیفیتی که ارائه می‌دهد، به یکی از مهمترین مراکز تجاری و توسعه اقتصادی در منطقه تبدیل شده است. این بندر با رتبه دوم بزرگ‌ترین بندر وارداتی آهن و بندر نفت خام در چین، یکی از مهم‌ترین درگاه‌های تجاری در آسیا شناخته شده و نقطه عبور حیاتی برای تجارت بین‌المللی در این منطقه محسوب می‌شود.

بندر کینگدائو با پذیرش سرمایه‌گذاری‌ بسیاری از کشورها، به یکی از اصلی‌ترین مراکز صادرات و واردات در جهان تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد اقتصادی چین و جهان ایفا می‌کند. این بندر با فراهم کردن خدمات با کیفیت و تسهیلات لازم برای حمل و نقل بارهای دریایی، به عنوان یک پل ارتباطی بین بازارهای جهانی و چین، اهمیت بسیاری دارد.

 

تاریخچه بندر کینگدائو چین

در سال 2011 این بندر به همراه سه بندر دیگر استان شاندونگ و بزرگترین بندر جمهوری کره،اتحادی ایجاد کردند. این اتحاد با هدف شکل‌گیری یک مرکز حمل و نقل و لجستیک در شمال شرق آسیا توسط بندرهای چینگدائو، یانتای، ریژائو، ویهای و بوسان ROK تشکیل شد. در ماه مه سال 2014، برای جذب سرمایه در عرضه عمومی اولیه هنگ کنگ، شرکت بین‌المللی بندر کینگدائو مبلغ 377 میلیون دلار آمریکا را جذب کرد. به همین سبب این بندر نقش بسیار مهمی را در توسعه اقتصادی و صادرات و واردات چین و جهان دارد.

منطقه بندری کینگدائو به مدت بیش از 6000 سال توسط انسان‌ها اشغال شده و استفاده از آن به عنوان یک مرکز تجاری و حمل‌ونقل دریایی از گذشته‌ها در بین مردم رواج داشته است. پیش از قرن هفدهم، بندر کینگدائو تنها یک دهکده ماهیگیری بود، اما در دوران سلسله چینگ در سال 1891، این بندر ارتقا یافت.

در سال 1898، نیروی دریایی آلمان بندر را تصرف کرده و آن را به یک بندر مهم در شرق آسیا تبدیل کرد. بندر کینگدائو در سال 1922 به حکومت چین بازگشت و امروزه به عنوان یک مرکز تولیدی و تجاری بسیار مهم در چین شناخته می‌شود. این بندر نقش بسیار مهمی در جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم دارد و از طریق آن، بارها به سمت اروپا و مناطق دیگر جهان ارسال می‌شوند. ولین مونوریل معلق جهان که در بندر چینگدائو از سال 2020 در دست ساخت است، به افزایش فرآیند حمل و نقل بار و ایجاد یک منطقه بازرگانی مهم در این منطقه کمک کرده است.

این بندر با تقسیم‌بندی به چهار منطقه بزرگ، از جمله بندر Dongjiakou ، بندر Qianwan، بندر Huangdao  و بندر Dongjiakou یکی از بهترین بنادر جهان است. همچنین این مکان به عنوان یک مرکز فرهنگی و آموزشی با چندین دانشگاه معتبر و مرکز علوم و فنون دریایی شناخته می‌شود و نقش بزرگی در حمایت از اقتصاد محلی و جهانی ایفا می‌کند.

 

اقتصاد بندر کینگدائو چین

بندر کینگدائو چین، در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل‌توجهی بوده و به یک مرکز تجاری و صنعتی پر رونق در شرق چین تبدیل شده است. فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف این بندر، همچنین ایجاد مناطق صنعتی پیشرفته و ارائه خدمات متنوع در بخش‌های فناوری و خدمات، نقش بسزایی در رشد اقتصادی چین دارد.

رشد سریع تولیدات و فروش در این بندر، توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود مناطق صنعتی پیشرفته و جذابیت برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، همگی به ارتقاء اقتصادی این منطقه و کل کشور چین کمک کرده‌اند. امروزه تولید ناخالص داخلی بندر کینگدائو به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

بندر چینگدائو، به عنوان محل استقرار برخی از بزرگترین شرکت‌ها و کارخانه‌های چین، از جمله کارخانه آبجوسازی Tsingtao و شرکت‌های بزرگ مانند Haier و Hisense، به عنوان یک مرکز صنعتی معتبر در سطح جهان شناخته می‌شود. این بندر با جذب سرمایه‌گذاری‌های گسترده از کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن، نقش مهمی در توسعه اقتصادی چین ایفا می‌کند.

دولت چین با اعلام بخشی از بندر کینگدائو به عنوان منطقه‌ ویژه توسعه اقتصادی و فناوری، سعی در ارتقاء صنایع ثانویه و ثالثه و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر دارد. با توجه به این اقدامات و رونق تجارت بین‌المللی در این بندر، آینده اقتصادی چین شکوفا و رونق‌بخش به نظر می‌آید.

 

چه محصولاتی از بندر کینگدائو چین صادر می‌شوند؟

محصولات متنوعی از این بندر به سراسر جهان صادر می‌شوند از جمله:

محصولات صنایع غذایی: بندر چین میزبان تولیدکنندگان بزرگی در صنعت غذایی است. محصولاتی مانند آبجو، محصولات دریایی، مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی‌ها به عنوان محصولات صادراتی اصلی این بندر مطرح هستند.

محصولات صنایع فلزی و معدنی: با توجه به وجود صنایع فلزی و معدنی پررونق در نزدیکی بندر، واردات انواع فلزات، مواد معدنی و محصولات فلزی از بندر چینگدائو چین به بازارهای جهانی رونق دارد.

محصولات صنایع الکترونیکی: شرکت‌های بزرگی در زمینه تولید محصولات الکترونیکی مانند تلویزیون، یخچال و لوازم خانگی دیگر در این منطقه فعالیت می‌کنند که محصولات آن‌ها به دیگر کشورها صادر می‌شوند.

محصولات صنایع نساجی و پوشاک: تولید پارچه و لباس به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی منطقه، باعث می‌شود که واردات انواع محصولات نساجی و پوشاک از بندر کینگدائو چین به کشورهای مختلف انجام شود.

محصولات شیمیایی: صنایع شیمیایی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی منطقه است و محصولات شیمیایی مختلف از جمله کود، پلاستیک و مواد شیمیایی، صادرات اصلی این بندر محسوب می‌شوند.

با توجه به متنوع بودن محصولات و قابلیت‌های بی‌نظیر بندر کینگدائو چین در ارائه خدمات حمل و نقل، انتخاب این بندر برای صادرات به کشورهای مختلف به عنوان یک گزینه جذاب و پرطرفدار مطرح می‌شود.

 

فورواردر بندر کینگدائو چین

فورواردر در بندر کینگدائو چین یا مشاوران حمل‌ونقل بین‌المللی، افراد یا شرکت‌هایی هستند که در زمینه‌ی حمل‌ونقل بین‌المللی تخصص دارند و به تجار و تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا کالاهای خود را از مبدا به مقصد نهایی، به‌طور موثر و بهینه منتقل کنند. آن‌ها از دانش و تجربه در زمینه‌ی مقررات گمرکی، حمل‌ونقل، بیمه و مسائل مرتبط با تجارت بین‌المللی برخوردارند و می‌توانند به تجار در انتخاب بهترین راه حل‌ها و روش‌ها کمک کنند.

مهمترین وظیفه‌ی فورواردرها در بندر چینگدائو چین انجام مراحل مختلفی است که برای انتقال کالا از مبدا به مقصد نهایی لازم است. این مراحل شامل عقد قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل، اخذ مجوزهای لازم برای حمل‌ونقل کالا، بیمه محصولات، برنامه‌ریزی حمل و نقل و انجام امور گمرکی می‌شود. فورواردرها با داشتن اطلاعات لازم در این زمینه‌ها، تضمین می‌کنند که کالاها به مقصد نهایی به‌طور سریع، امن و با هزینه‌ی کمتر منتقل شوند.

به‌طور کلی، خدمات فورواردرها بندر کینگدائو چین، باعث کاهش وقت و هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل کالا می‌شود و به بازرگانان کمک می‌کند تا به‌طور موثر‌تری در بازار بین‌المللی تجارت کنند.

 

ظرفیت عملیاتی بندر کینگدائو چین

بندر چینگدائو در سال گذشته موفق به مدیریت حمل و نقل بار به مقدار ۱۵.۵۲ میلیون واحد معادل تک‌یونیت (TEU) شد، که نشان از رشد چشمگیر آن نسبت به دو سال قبل دارد. در سال ۲۰۱۳، این بندر تنها ۱۳.۰۲ میلیون TEU بار را مدیریت کرده بود و در سال ۲۰۱۴ این عدد به ۱۴.۵ میلیون TEU افزایش یافت.

این بندر که فعالیت خود را از سال ۱۸۹۲ آغاز کرده و اکنون به عنوان یک مرکز حیاتی برای تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی در منطقه‌ی غرب اقیانوس آرام شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین بنادر جهان محسوب می‌شود و نقش مهمی در تسهیل تجارت و روابط بین‌المللی دارد.

 

چهار بخش بندر کینگدائو چین

بندر چینگدائو دارای 4 محوطه به شرح زیر است.

منطقه بندر Qianwan

شعبه Qiangang بندر کینگدائو چین با 36 بندر در بندر کیوانان و با سرمایه گذاری مشترک QQCT، QQCTU و غرب یونایتد در تاریخ 31 دسامبر 2015 ساخته شد. عموما از این بخش برای بارگیری ذغال سنگ، خمیر، ظروف، سنگ معدن فلزی و غیره استفاده می‌کنند.

منطقه بندر dagang

از بخش Dagang برای دانه، کود، فولاد، اکسید آلومینیوم، زغال سنگ و سایر کالاهای عمومی بهره می‌برند. شعبه Dagang با چهار پایانه و 18 بندر در ناحیه بندر دگنگ در تاریخ 31 دسامبر 2015 تاسیس و ساخته شد.

منطقه بندر نفت Huangdao

از طریق سرمایه گذاری مشترک چینگدائو شیهوا پنج ترمینال با 11 بار در بندرگاه Huangdao برای محموله های فله مایع در تاریخ 31 دسامبر 2015، بنا شد.

منطقه بندر Dongjiakou

از طريق شعبه Dongjiakou، QDOT، Huaneng Qingdao، Qingdao Shihua، Mercuria Oil Terminal و Mercuria Logistics، 7 ترمینال با 10 اسکله در منطقه Dongjiakou را برای حمل و نقل مواد خام و مایعات در 31 دسامبر 2013، تاسیس شد.

 

جمع‌بندی

بندر کینگدائو ، به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و توسعه اقتصادی در چین تبدیل شده است. این بندر نه تنها نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی چین دارد بلکه به عنوان یکی از پررفت‌وآمدترین بنادر جهان، نقش بارزی در تسهیل تجارت بین‌المللی بازی می‌کند. بندر چینگدائو چین با ارائه خدمات با کیفیت و تسهیلات لازم برای حمل و نقل بارهای دریایی، یکی از مهمترین مراکز تجاری و توسعه اقتصادی منطقه محسوب می‌شود که در هر چهار بخش خود یعنی بندر Qiangang، بندر Huangdao، بندر Dongjiakou و بندر Dagang محصولات متفاوتی مانند مواد خام، فولاد، مایع، ذغال سنگ و غیره بارگیری می‌کند.

 

سوالات متداول

1.     ارسال بار دریایی به کینگدائو چین چقدر طول می‌کشد؟

پس از حرکت کشتی بین 30 الی 35 روز ارسال بار دریایی به بندر کینگدائو چین طول می‌کشد.

2.     بندر کینگدائو چند محوطه و بخش دارد؟

کینگدائو چین به چهار بخش، بندر  Dagang، بندر  Qianwan، بندر  Huangdong و بندر Dongjiakou، تقسیم‌بندی شده‌است.

3.     چه محصولاتی از بندر کینگدائو صادر می‌شوند؟

محصولات صنایع غذایی، لوازم صنایع فلزی و معدنی، ابزار صنایع الکترونیکی، محصولات صنایع نساجی و پوشاک، محصولات شیمیایی و غیره از این بندر صادر می‌شوند.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943