ترخیص کالا در واردات و صادرات

یکی از فرآیندهای مهم و حیاتی در صادرات و واردات کالاها برای تاجران، ترخیص کالاها از گمرک است که اهمیت زیادی در حفظ سلامت کالاها و جلوگیری از ورود کالاهای غیر قانونی نیز دارد. ترخیص کالا در واردات و صادرات، نیازمند سپری کردن مراحل و دریافت مجوزها و استانداردهایی است که این استانداردها و قوانین برای مرز هر کشور متفاوت است. مواد معدنی و کربنی مورد نیاز برای کارخانه‌ها و برای فرآیندهایی همچون ریخته‌گری نیز نیازمند ترخیص از گمرک هستند که در این مطلب قصد داریم علاوه بر بررسی اهمیت ترخیص کالاها، به چگونگی تعیین تعرفه‌ها و هزینه‌ها بپردازیم، در ادامه نیز به معرفی مرکزی مناسب جهت سپردن فرآیندهای ترخیص کالا خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

اهمیت ترخیص کالا در واردات و صادرات

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که ترخیص کالا در واردات و صادرات چه اهمیتی دارد و این فرآیند چرا صورت می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرآیند ترخیص کالا از گمرک یک امر حیاتی و مهم در صادرات و واردات هر کالا است که در ادامه به بررسی دلایل اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

صرفه جویی در هزینه‌ و زمان

جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاقی به داخل و خارج از کشور

مبارزه با تخلفات گمرکی

مبارزه با پولشویی

حفظ کردن سلامت و بهداشت جامعه

حفاظت از محیط زیست

حمایت از تولیدات داخلی و صنایع داخلی

علاوه بر موارد ذکر شده، ترخیص کالا در واردات و صادرات، تاثیرات فراوانی بر جنبه‌های فرهنگی، مالی، سیاسی، محیط زیست و دیگر موارد دارد که با توجه به وجود قوانین وضع شده‌، محدودیت‌هایی برای ورود و خروج کالاها از گمرک بوجود می‌آورد. به عنوان مثال، صادرات و واردات موادی که به محیط زیست (لایه اوزون) آسیب می‌رسانند و یا کالاهایی که باعث فقر فرهنگی می‌شوند، ممنوع است و این موضوع در ترخیص کالا بررسی می‌شود.

تعرفه ترخیص کالا به چه صورت است؟

به طور کلی تعرفه گمرکی ترخیص کالا در واردات و صادرات، برای تمامی کشورها یکسان نیست و تحت تاثیر عواملی همچون دسته بندی‌ها ‌و تعرفه نامه‌های گمرکی در کشور است. کشور ایران نیز همانند دیگر کشورها، از این قاعده مستثنی نیست و تعرفه‌های ترخیص کالا به تعرفه نامه‌هایی که توسط سازمان گمرک ایران تنظیم می‌شوند، بستگی دارد. در واقع در این تعرفه‌نامه‌ها، لیستی از کالاها وجود دارد که بر اساس کد گمرکی و نام، دسته‌بندی شده‌اند و هر کالا یک کد مختص به خود را دارد. از این طریق تعرفه‌ها را بر اساس وزن، حجم، عدد، ارزش کالا و مواردی از این دست تنظیم می‌کنند. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک به چه صورت است؟

یکی از فرایندهای بسیار مهم و ضروری برای افرادی که قصد تجارت و وارد و صادر کردن کالا را دارند، ترخیص کالا در گمرک‌ است که این پروسه طی مراحل و با دریافت یک سری مدارک و اسناد امکان‌پذیر است که این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

اولین مرحله در ترخیص کالا، رسیدن محصولات به اماکن گمرکی و گرفتن قبض انبار گمرکی است که در این قبض‌ها، اطلاعاتی مانند وزن، تعداد، تاریخ ورود مرسوله و اطلاعات این چنینی نوشته می‌شود.

در مرحله بعدی، باید اسناد را تهیه و آماده سازی کرد. این اسناد شامل بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، فاکتور، بیمه‌نامه، گواهی بازرسی و… است.

از طریق سامانه EPL به صورت الکترونیکی، اظهار را دریافت کنید.

گرفتن پرینت اظهارنامه یا همان کوتاژ اظهارنامه لازم است.

این مرحله کنترل کردن و ارزیابی کالا از جهات گوناگون و در هر یک از مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی است.

کسب مجوزهای لازم برای هر کالا باید انجام شود.

کارشناسی کردن تعرفه و اظهارنامه‌ها مرحله بعدی است.

پرداخت حقوق ورودی کالا و عوارض‌ی‌های گمرکی از مراحل ضروری ترخیص کالا محسوب می‌شود.

بارگیری کردن کالاها ‌و دریافت کالاها از انبار گمرک مرحله پایانی ترخیص کالا است.

به طور کلی پس از پایان این ۹ مرحله، شما می‌توانید کالاها را از گمرک خارج کرده و محصولات را برای استفاده و توزیع در بازار آماده کنید؛ البته برخی از کالاها مانند مواد معدنی و کربنی، پس از طی شدن مراحل ترخیص کالا، برای ریخته‌گری و دیگر فرآیندها ممکن است مستقیما به بازار توزیع نشوند و به کارخانه‌ها برای تولید محصولات ارسال شوند.

هزینه‌های ترخیص کالا در واردات و صادرات چگونه است؟

در طی مراحل انجام کار و مراحل ثبت سفارش برای ترخیص کالاهایی مانند فولاد، مواد معدنی و کربنی و یا هر محصول دیگری، بعد از آماده شدن اظهارنامه‌ها، نوبت به پرداخت هزینه‌های مربوط به آزادسازی این کالا می‌رسد که این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

بیمه بار

هزینه‌های مجوزهای قانونی

هزینه‌های خدماتی مانند کارمزد

هزینه‌های مربوط به تخلیه و بارگیری

حقوق ورود کالاها

سود بازرگانی

گرفتن کورتاژ

هزینه‌های مربوط به انبارداری

مجوز واردات کالا

هزینه‌های ثبت سفارش

هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا از گمرک

موارد ذکر شده همگی جز عواملی هستند که بر هزینه‌های ترخیص کالا در واردات و صادرات آن‌ها تاثیرگذار هستند. به طور کلی هر یک از کالاهایی که در گمرک وجود دارند، تا ۳ ماه می‌توانند در انبار نگهداری شوند و پس از آن با وجود ارائه اظهارنامه‌هایی مربوط به اسناد و مدارک قانونی، صاحبان بار می‌توانند تا دو ماه بیشتر این کالاها را در گمرک نگهداری کنند. ناگفته نماند که هر چقدر کالا بیشتر در گمرک بماند؛ هزینه‌های ترخیص کالا در روند واردات و صادرات آن‌ها افزایش می‌یابد.

نکات طلایی ترخیص کالا در واردات و صادرات

در ترخیص کالاها از گمرک یک سری نکات طلایی وجود دارد که با رعایت این نکات، روند ترخیص کالا سریع‌تر و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

اولین و شاید بتوان گفت اصلی‌ترین نکته‌ای که در ترخیص کالا در واردات و صادرات باید به آن دقت کرد، آشنایی با قوانین و مقرراتی است که از قبل توسط سازمان‌های مربوطه تنظیم شده‌اند. در واقع آشنایی با این قوانین، سبب کوتاه شدن سلسله مراتب ترخیص کالا می‌شود.

نکته بعدی که در این زمینه وجود دارد، داشتن مجوزهای لازم برای انجام این کار است که برای جابجایی و رسیدن و یا خروج کالاها از گمرک، به این مجوزها نیاز دارید. در واقع وجود این مجوزها مانند کارت بازرگانی نشان دهنده قانونی بودن تمامی نقل و انتقالات شما طی فرآیندهای صادرات و واردات است.

موضوع و نکته بعدی که در رابطه با ترخیص کالا در واردات و صادرات وجود دارد، این است که قیمت و ارزش کالاها، در مرزهای هر کشوری متفاوت بوده؛ از این رو برای سپری شدن فرآیند ترخیص کالا، نیاز به یک ترخیص کار گمرک با تجربه و کاربلد دارید که در این رابطه بهتر است این کار را به یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد بسپارید.

تجارت گرام و ترخیص کالا در واردات و صادرات

در مطالب فوق به اهمیت با تجربه بودن و کار بلد بود تیمی که ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد پرداختیم، در همین راستا قصد داریم مجموعه تجارت گرام را به شما معرفی کنیم.

تجارت گرام با هدف گسترش و افزایش فروش محصولات در داخل کشور و سطح بین الملل، به فعالان عرصه صنعت خدمت می‌کند. این مجموعه علاوه بر فروش محصولاتی مانند فولاد، مواد معدنی، مواد کربنی، آلیاژها و دیگر کالاهای این چنینی، در زمینه صادرات و واردات نیز فعال است. 

چنانچه شما صنعتگران و یا فعالان تجاری در زمینه واردات و صادرات کالا به دنبال مجموعه‌ای هستید که فرآیندهای ترخیص کالا را انجام دهد، می‌توانید به این مجموعه مراجعه کنید. جهت راهنمایی بیشتر و کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از طریق آدرس‌ها و پل‌های ارتباطی که برای شما قرار داده‌ایم با این مجموعه در تماس باشید و با خیال راحت، فرآیند ترخیص کالا را به این مجموعه بسپارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین هزینه، کار شما انجام شود.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943