مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها بصورت گام به گام

واردات و صادرات دو عضو جدانشدنی از اقتصاد هر کشور به شمار می‌روند که وارد کنندگان و تاجران با این کار کالاهای مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. واردات کالاها به داخل کشور، علاوه بر تاثیراتی که بر اقتصاد کشور دارد، باعث کارآفرینی و پایین آمدن میزان بیکاری در کشور می‌شود؛ از این رو نباید از این فرآیند مهم چشم پوشی کرد. وارد کردن کالاها، نیازمند رعایت قوانین و طی کردن مراحلی است که قصد داریم در ادامه مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها به صورت گام به گام را برای شما بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

مراحل واردات کالا چگونه است؟

وارد کردن هر کالا به داخل کشور، نیازمند طی شدن مراحل، دریافت مجوزها و استانداردهای لازم است. در واقع بدون داشتن این تاییدیه‌ها نمی‌توان کالایی را به داخل کشور وارد کرد. این مراحل به شرح زیر هستند:

 

اخذ کارت بازرگانی

اولین مرحله برای واردات کالا، داشتن کارت بازرگانی است که بدون داشتن این کارت، به هیچ طریقی نمی‌توان کالایی را وارد کرد. به طور کلی دو نوع کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی وجود دارد که استفاده از هر یک از این نوع کارت‌های بازرگانی متفاوت بوده و گرفتن این کارت‌های بازرگانی، نیازمند تکمیل کردن مدارکی است که توسط سایت اتاق بازرگانی تنظیم شده و افراد تازه کار باید این کارت‌ها را از سازمان‌های مربوطه برای تجارت و واردات کالا دریافت کنند.

 

تعیین حوزه فعالیت

دومین مرحله از واردات کالا، مربوط به تعیین حوزه فعالیت و نوع کالاهایی است که قصد وارد کردن آن را دارید. در واقع برای تعیین حوزه فعالیت تجارت خود، نیاز به  بررسی شرایط بازار کالای مد نظر، قیمت کالا، رقبا و دیگر موارد است که باید با تحقیق کردن این مرحله انجام شود. تعیین کردن زمینه فعالیت تاجران به چند طریق قابل انجام است، به عنوان مثال، برخی از واردکنندگان تنها قصد همکاری با یک کشور را دارند، این در حالی است که برخی دیگر از وارد کنندگان قصد دارند کالاهای مد نظر خود را از چندین کشور وارد کنند؛ البته بهتر است یک روش ثابت و مشخص را برای حوزه فعالیتی خود انتخاب کنید.

 

آشنایی با جدیدترین قوانین و مقررات

اظهارنامه‌ها، قوانین و بخش نامه‌هایی که برای واردات کالاها وضع می‌شوند، در هر کشور متفاوت است و جدا از این تفاوت‌ها، این قوانین همواره در حال تغییر و تحول هستند؛ از این رو آشنایی و اطلاع داشتن از آخرین اخبارهای مربوط به این قوانین برای واردکنندگان کالا، امری واجب و ضروری است. به عنوان مثال در کشور ایران ورود گوشی‌های آیفون، اخیرا ممنوع شده و وارد کنندگان، در صورت اطلاع نداشتن از این موضوع، متحمل ضررهای مالی می‌شوند. 

 

انتخاب کشور و کالای وارداتی

پس از گرفتن کارت بازرگانی و انتخاب حوزه فعالیت، حالا نوبت به انتخاب کشور برای واردات و صادرات است. دقت کنید که در مرحله انتخاب کشور برای ورود کالاهای وارداتی، باید شرایط کشورهای مختلف را سنجیده و با مشتریان و تاجران دیگر کشورها، مذاکره کنید. همچنین برای اینکه بتوانید در این مرحله بهتر عمل کنید، بهتر است نسبت به زبان کشورهایی که قصد مذاکره با آنها را دارید، آشنایی داشته باشید. علاوه بر شناخت زبان، باید نسبت به قوانین و مقررات تجاری کشورها نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید در این مرحله بهتر عمل کنید. 

 

درخواست ارسال پیش فاکتور (پروفرما)

منظور از پروفرما، همان پیش فاکتور است که اطلاعاتی در خصوص کالا در آن درج می‌شود، که داشتن پیش فاکتور، واجب و ضروری بوده و اطلاعات درج شده در آن شامل موارد زیر می‌شود.

مشخصات فنی و کامل کالا

سازنده کالا

تعداد کالا

کشور مبدا و مقصد

وزن 

حجم و ابعاد کالا

نوع ارز معامله

روش پرداخت

نوع حمل و‌نقل کالا

قیمت واحد

اطلاعات کامل فروشنده و خریدار (شامل نام، آدرس و شماره تلفن)

این اطلاعات ذکر شده همگی باید در پروفرما ثبت شده باشند و در این پیش فاکتور که همچون یک سند بین طرفین معامله است، هر دو  طرف معامله می‌توانند نسبت به موضوعاتی همچون انتخاب روش حمل و نقل و یا نحوه پرداخت مبلغ پیش فاکتور، برای رسیدن به توافق با یکدیگر مذاکره کنند. 

 

ثبت سفارش

مرحله بعدی که اهمیت بالایی در روند صادرات و واردات کالاها دارد، ثبت سفارشات در سامانه جامع تجارت است. در این مرحله، باید مدارک مورد نیاز، مانند پیش فاکتور را برای ثبت شدن در سامانه آپلود کنید؛ سپس متناسب با کالایی که در این سامانه ثبت کرده‌اید، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید که این مجوزها برای هر کالایی که قصد واردات و صادرات آن را دارید، متفاوت است. متناسب با قوانین مرزی هر کشور، ورود و خروج برخی از کالاها ممنوع بوده و نمی‌توان در سامانه‌های دولتی این کالاها را ثبت کرد. به عنوان مثال واردات مشروبات الکلی به ایران ممنوع بوده و نمی‌توان این کالاها را بدون ثبت کردن در سامانه به دیگر کشورها صادر و یا وارد کرد.

 

تخصیص ارز و پرداخت بین المللی

در این مرحله، وارد کنندگان کالاها باید نسبت به تهیه ارز اقدام کنند که تهیه ارزها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. معمولا تهیه ارز به دو صورت ارز ترجیحی و ارز دولتی است که دولت برای تسهیل فرآیندهای واردات کالا، نسبت به تهیه این ارزها اقدام می‌کند. 

 

جابجایی و بیمه کالا 

فرآیند جابجایی و حمل و نقل کالاها طی روش‌های متفاوتی همچون راه‌های هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، قابل انجام است. انواع بارگیری کالاها شامل موارد زیر می‌شود:

ایکس ورک یا همان تحویل درب کارخانه

فوب یا همان تحویل کالا روی کشتی

سی‌اف‌آر یا همان تحویل کالا در گمرک 

انتخاب روش جابجایی کالاها، طبق توافق طرفین انجام می‌شود. دقت کنید که در مسیر حمل و نقل و جابجایی کالاها حتما باید کالاها بیمه باشند تا در صورت بروز ضرر، زیان و یا خسارتی به کالا، بتوان تا حدی زیان‌های وارد شده به محصول را جبران کرد. گفتنی است واردکنندگان باید با قوانین بین المللی اینکوترمز نیز آشنایی داشته باشند. 

 

ترخیص کالا از گمرک

آخرین مرحله‌ای که در واردات کالا وجود دارد، ترخیص کالا از گمرک است؛ پس از حمل شدن و رسیدن کالاها به هر یک از گمرک‌های کشور، می‌توانید نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام کنید. این مرحله نیز نیازمند داشتن مدارک و استنادی برای خروج کالاها از گمرک و توزیع به بازار است. برای خروج کالا از گمرک نیز مدارک و مراحلی وجود دارد که باید این مراحل نیز سپری شوند

پس از طی کردن مراحل ذکر شده، تاجران می‌توانند نسبت به واردات کالاها از مرز کشور اقدام کنند. دقت کنید که برای واردات کالاهایی همچون فولاد، مواد معدنی و کربنی نیز تمامی مراحل ذکر شده باید سپری شود که برای تسهیل این فرآیند می‌توانید از شرکت‌های بازرگانی مانند تجارت گرام کمک بگیرید. 

 

کلام پایانی

واردات و صادرات کالا امری مهم و حیاتی در اقتصاد هر کشور است که آشنایی با قوانین و مقررات کشورها برای انجام واردات، بسیار مهم بوده و باعث تسهیل فرآیند واردات می‌شود. دقت کنید که برای واردات کالاها به مرز هر کشور، قوانینی وجود دارد که بر اساس همین قوانین، کالاها اجازه‌ ورود به کشور را دارند. مجموعه تجارت گرام یک شرکت بازرگانی معتبر است که عرضه انواع محصولات آهنی، آلیاژها، فلزات و دیگر مواد را انجام می‌دهد و در زمینه صادرات و واردات نیز می‌تواند تا حد زیادی به شما وارد کنندگان کمک کنند. در ادامه آدرس وبسایت تجارت گرام را برای ارتباط شما عزیزان با این مجموعه قرار داده‌ایم که می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با کارشناسان و فعالان این مجموعه در ارتباط باشید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943