بازاریابی بین الملل و صادرات و واردات

بازاریابی یعنی شناسایی نیاز و تلاش در جهت رفع آن‌. بازاریابی بین المللی و صادرات و واردات، فعالیت و تلاش در سطح جهان برای رفع نیاز جهانی و پیشرفت و توسعه در زمینه‌های مختلف است. در بازاریابی جهانی، بین دو کشور یا چند کشور ارتباط مختلف در زمینه‌های گوناگون برقرار می‌شود. صادرات و واردات، با تبادل کالای فیزیکی کاربردی، برای تولید و یا فروش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، انجام می‌شود. به عنوان مثال صادرات و واردات فولاد و مواد معدنی و کربنی، بازرگانی ماده اولیه محسوب شده که پایه اصلی صنایع اغلب کشور‌ها است. 

برای بازاریابی مفید در جهان باید نیاز افراد در زمینه‌های مختلف را شناسایی کرده و با توجه به محصولی که برای ارائه در دسترس است، ارتباط لازم را بین دو کشور فراهم نموده و در نهایت بازاریابی صورت می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر  در مورد بازاریابی جهانی و انواع آن صحبت کنیم. 

 

بازاریابی بین‌المللی چیست؟

از مشاغل خوبی که امروزه مورد استقبال عموم قرار گرفته، کار در زمینه‌ی بازاریابی بین المللی است. بازاریابی بین المللی یا بازاریابی جهانی به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و ارتباطات و جریان مالی در سراسر جهان ایجاد می‌شود. این نوع بازاریابی، به معنای هر نوع فعالیت بازاریابی در بین کشور‌ها و مردم کشور‌های مختلف با یکدیگر است. 

بازاریابی جهانی طبق تعریفی که انجمن بازاریابی آمریکا اعلام کرده است یک فرایند چند ملیتی بوده که برای ایجاد تبادل بین افراد برای موارد زیادی کاربرد دارد از جمله: 

قیمت گذاری

 ترویج ایده‌ها

برنامه ریزی و اجرای مفهوم 

توزیع کالا و خدمات 

مجموع این خدمات برای برطرف کردن اهداف فردی و سازمانی استفاده می‌شود. صادرات و واردات نیز نوعی بازاریابی بین المللی محسوب می‌شود و شامل مدیریت در جریان کالا و خدمات بین دو یا چند کشور است؛ اما بازاریابی جهانی موارد دیگری مثل فعالیت‌های مالی تولیدی و خدمات و فعالیت‌های پس از فروش را نیز شامل می‌شود. 

 

مزایای بازاریابی بین الملل چیست؟

بازاریابی بین المللی فرصتی برای توسعه دادن کار است و از برخی آسیب‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند. مردم از سراسر دنیا با برقراری روابط متعدد در زمینه بازرگانی، در زمینه‌های مختلف مثل تولید پیشرفت داشته و باعث کمک به تمام مشاغل می‌شود. از مزایای این بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

گسترش بازار

گسترش بازار از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی بازاریابی بین المللی است که باعث توسعه و پیشرفت کاربران می‌شود. در گذشته  فعالیت در این زمینه سخت و گران بود، اما به دلیل ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی شرایط برای بازاریابی جهانی بهتر شده است. طوری که حتی کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس هم می‌توانند با استفاده از بازاریابی جهانی در کار خود پیشرفت کنند و با مردم در سراسر جهان در ارتباط باشند. به عبارتی بازاریابی جهانی فرصتی ایده آل و مناسب برای رسیدن به سود و گسترش کسب و کارها است. 

محافظت در برابر رکود اقتصادی

عوامل زیادی وجود دارند که باعث ضرر و زیان اقتصادی می‌شوند، اما بازرگانی در سطح جهانی، فرصت خوبی برای جبران این خسارت فراهم می‌کند. در بازاریابی جهانی می‌توان با ایجاد ارتباط با کاربران در سایر کشور‌ها، شرایط اقتصادی نابسامان به وجود آمده در کار را تا حد زیادی بهبود بخشید. 

استفاده موثر از تولید مازاد

در زمینه تولید مازاد، بازاریابی جهانی به تولیدکنندگان در زمینه تولید داخلی، تهیه مواد اولیه و ارتباط  آن با بازار‌های خارجی کمک می‌کند.  

 

سطوح مختلف بازاریابی بین المللی

از سطوح مختلف بازاریابی بین المللی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

بازاریابی صادرات :

مجموعه فعالیت‌هایی که با ارسال کردن محصولات و یا خدمات از کشور مبدا به کشور یا کشور‌های مقصد صورت می‌گیرد را صادرات می گویند و بازاریابی در این زمینه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. بازاریابی بین المللی و صادرات و واردات محصولات و خدمات شامل ارسال فیزیکی محصولات هم می‌شود. برای صادرات و واردات، از جمله موارد مهمی که باید به آن پرداخته شود، کشور و بازار مقصد است که به درستی انتخاب شده و مورد تبادل قرار بگیرد. 

بازاریابی چند ملیتی :

بازاریابی چند ملیتی در کشور‌های زیادی شکل گرفته است. این کشور‌ها در بازار جهانی و سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف، به گونه ای که بازار مقصد نوعی بازار داخلی است فعالیت می‌کنند و چندین راهکار و استراتژی را برای کسب و کارها پیاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای هر کشور مقصد به گونه‌ای خاص عمل کرده تا بیشترین بازده را بدست بیاورند. 

بازاریابی جهانی :

بالاترین حد بازاریابی، بازاریابی جهانی است. فعالیت در این زمینه به صورت جهانی بوده و هماهنگی در انجام کار‌ها با همکاری در خارج مرز‌های یک کشور است. از اصلی ترین اهداف بازاریابی جهانی، همکاری شرکت‌ها در سراسر جهان با یکدیگر و توسعه و پیشرفت تمام آن‌ها است. 

 

اهداف اصلی بازاریابی بین المللی

اگر به طور جزیی‌تر به هدف‌های بازاریابی بین المللی اشاره کنیم، می‌توان موارد زیر را نام برد: 

 تقویت تجارت آزاد در سطح جهانی و تلاش برای جمع کردن همه کشورها 

هم پوشانی کردن اقتصاد کشورهای مختلف برای افزایش صادرات و واردات بین کشورهای مختلف جهان

ایجاد روابط تجاری عالی میان ملل مختلف برای افزایش صلح جهانی

 ارتقاء تبادلات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در بین الملل

از بین بردن شکاف و جدایی بین کشور‌های در حال توسعه با دعوت این کشور‌‌ها در بازار بین المللی و تجاری

 افزایش اطمینان از مدیریت پایدار و درست منابع در سطح جهان

 صادرات و واردات کالا در سطح جهانی و توزیع صحیح سود بین تمامی کشورهای شرکت کننده در این مجمع

 

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم؟

برای ورود به بازار‌های جهانی، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به چند مورد از آن اشاره کرد:

صادرات: 

صادرات و واردات، در حالت غیر مستقیم، با تلاش و کمک کشور‌های مختلف و شرکت‌های موجود در سراسر جهان صورت می‌گیرد و ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده را آسان می‌کند. صادرات و واردات مستقیم با راه اندازی بخش صادر کننده در کشور مبدا صورت می‌گیرد و با ارتباط با مراکز بازرگانی در جهان و نمایندگان فروش، محصول خود را مستقیم به مقصد و کاربران مصرف کننده می‌رسانند. 

صدور مجوز فرنچایز :

در این مورد یک شرکت به عنوان شرکت مبدا یا اصلی به نماینده یا یک شرکت دیگر مجوز داده تا در زمینه تولید و معرفی و…. بتواند فعالیت کند و بیشتر به صورت کنترل از راه دور صورت می‌گیرد. در صدور مجوز کنترل کمتر و در فرنچایز کنترل زیادتری بر روی شرکت مربوطه یا نماینده مورد نظر صورت می‌گیرد. 

مشارکت :

مشارکت همان همکاری دو یا چند شرکت در سطح جهانی با یکدیگر در زمینه‌های مختلف و در جهت توسعه و پیشرفت است. در صنایع گوناگون این سطح از مشارکت و تبادل مواد معدنی و کربنی و همکاری در زمینه تولید فولاد بسیار در سطح جهان دیده می‌شود. 

سرمایه گذاری مستقیم :

سرمایه گذاری مستقیم در بازار جهانی بسیار سودمند و ارزشمند است، اما  برای انجام آن باید اصول و روش‌های بازرگانی را دانست تا باعث ضرر مالی نشده و  آن هدفی که شرکت یا کشور دارد حاصل شود. به عنوان مثال این نوع سرمایه گذاری برای کشور‌هایی که سرشار از مواد معدنی و کربنی و دارای مواد اولیه ساخت فولاد هستند، بسیار سودمند خواهد بود. 

 

سخن پایانی در خصوص بازاریابی بین الملل و واردات و صادرات

به طور کلی بازاریابی بین المللی، تلاشی در سطح جهانی برای رفع نیاز مردم و کمک به توسعه و پیشرفت کشور‌های مختلف است. بازرگانی و صادرات و واردات بین کشور‌ها برای تامین انواع نیاز‌ها صورت می‌گیرد. 

بعضی کشور‌ها دارای مواد اولیه مختلف بوده که یا با واسطه با بدون واسطه آن را به کشور‌های نیازمند و مصرف کننده آن کالا می‌رسانند. این نوعی صادرات و واردات خواهد بود که امروزه بین کشور‌ها صورت می‌گیرد و از آن استقبال می‌شود. مواد معدنی و کربنی، منابعی مهم و کاربردی بوده که در بعضی کشور‌ها به وفور موجود است و با واسطه و در بازاریابی بین المللی در اختیار مصرف کننده‌های این محصولات قرار می‌گیرد. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943