مراحل صادرات کالا با جزئیات کامل

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی که در همه جوامع به پیشرفت اقتصاد کشورها کمک می‌کند، صادرات کالا است. این فعالیت دقیقا نقطه مقابل واردات کالا بوده و یک امر حیاتی برای افزایش و رونق اقتصادی کشورها، محسوب می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت اقتصادی هر کشور، همین امر صادرات و واردات است. بنابراین همه دولت‌ها در تلاش هستند تا بستری مناسب برای رونق این فعالیت اقتصادی فراهم کنند.

فرآیند و قوانینی که در صادرات کالا وجود دارد، به طور کامل باید رعایت شوند. به عبارتی هر گونه صادرات کالا به یکسری قواعد و قانون نیاز دارد که به همه آن‌ها مراحل صادرات کالا می‌گویند. بنابراین همه افراد برای انجام صادرات کالا به کشورهای مختلف ضروری است که قبل از هر اقدام، با تمامی مراحل و مدارک مورد نیاز آشنا باشند. در ادامه مقاله قصد داریم تا در مورد مراحل صادرات کالا با جزئیات صحبت کنیم.

 

صادرات کالا چیست؟

به طور کلی به فرآیند فروش انواع کالاها، چه به صورت مستقیم و‌ چه با واسطه در کشورهای اطراف را صادرات کالا می‌گوییم. این امر موجب افزایش تولید کالاهای داخلی به صورت ناخالص و ورود ارز‌های بین‌المللی به کشور می‌شود. صادرات کالا شامل انتخاب بازارهای هدف، بسته بندی و تولید کالاهای ناخالص، انتخاب حمل و نقل درست، تحویل به موقع کالا به خارج از کشور و همچنین گارانتی و ضمانت پس از فروش است. بنابراین صادرات کالا یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و رونق اقتصادی بوده و درآمدزایی مهمی برای کشور دارد.

به دلیل اینکه کالاهای با کیفیت و با کف قیمت در کشور تولید می‌شود، صادرات کالا هم رونق زیادی پیدا کرده است. همچنین فروش تولیدات داخلی در کشور خارجی موجب توسعه تجارت در مقیاس جهانی و افزایش درآمد و افزایش رقابت پذیری در کشور می‌شود. با شناسایی کردن نیاز بازارها و برآورده کردن تقاضای افراد خارجی، فروش و سود بسیار زیادی از طریق صادرات و واردات حاصل می‌شود.

 

مراحل صادرات  تمامی کالا از صفر تا صد

پس از اینکه تا حدودی با ماهیت صادرات و فایده آن آشنا شدیم، حال به بررسی مراحل صادرات می‌پردازیم. اگر قصد دارید که به یک صادر کننده کالا تبدیل شوید، باید توجه کنید که صادرات کالا مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر پروسه طولانی مدت بوده و به صبوری و حوصله نیاز دارد.  موفقیت در صادرات در گرو برنامه ریزی دقیق و اجرای صحیح همه مراحل است. در ادامه به بررسی مراحل صادرات کالا می‌پردازیم.

 

گام نخست مرحله صادرات کالا: بررسی و کسی اطلاع از بازارهای جهانی و یافتن مشتری

همواره مهم‌ترین قدم برای موفقیت در صادرات کالا، بررسی بازارهای بین‌المللی و نیاز مشتری است. این مرحله سنگ بنای یک فعالیت اقتصادی پرسود و موفق محسوب می‌شود. آگاهی از تمام جزییات بازار خارجی، کلید موفقیت تجارت خارجی را افزایش می‌بخشد. این مرحله به زمان، هزینه و حساسیت بسیار بالایی نیاز دارد. بنابراین اگر شما به عنوان یک صادرکننده از بازارهای خارجی اطلاعات ندارید، باید وقت و هزینه‌ای را برای انجام آن کنار بگذارید.

 

گام دوم مرحله صادرات کالا: تعیین استراتژی صادراتی اصولی و متناسب با نوع محصول

دومین گام از مراحل صادرات کالا این است که بررسی کنید که کالای تولیدی شما کدام نیاز بازار خارجی را برطرف می‌کند. این کار را باید قبل از شروع صادرات انجام دهید. نوع استراتژی که در این مرحله انتخاب می‌کنید، تا حد زیادی بر عملکرد صادراتی محصولات تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال شما در این مرحله باید بررسی کنید که کالاهای تولیدی همچون فولاد یا مواد معدنی و کربنی، در کدام بازار و شرکت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده از این مواد چگونه بوده و با توجه به آن یک استراتژی صحیح را انتخاب کنید.

پس از اینکه در تولیدات داخلی خود به ثبات حداکثری رسیدید و جایگاه خوبی در بازارهای داخل کشور پیدا کردید، به سراغ بازار خارجی بروید و با رقبای خارجی خود رقابت کنید. در مرحله انتخاب یک استراتژی مناسب، باید علاوه بر اینکه شناخت کافی از بازار خارجی پیدا کردید، استراتژی بهینه و درستی هم برای تامین کالای بازار انتخاب کنید. این استراتژی شامل چگونگی تامین کالا، نحوه قیمت گذاری، بررسی سرمایه و کالای اولیه و تخمین هزینه‌های کلی، چگونگی بازاریابی کالا در کشور خارجی و … است. این مرحله در سرعت روند صادرات و کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است.

 

گام سوم مرحله صادرات کالا: دریافت کارت بازرگانی

شما هر گونه فعالیت بازرگانی اعم از صادرات و واردات کالا بخواهید انجام دهید،  نیاز به کارت بازرگانی دارید. برای دریافت این کار باید به اتاق بازرگانی ایران مراجعه کرده و با تکمیل فرم و ارائه مدارک لازم، درخواست خود را در خصوص دریافت کارت بازرگانی اعلام کنید.

 

گام چهارم مرحله صادرات کالا: گرفتن مجوزها و استانداردهای لازم از سازمان مربوطه

یکی دیگر از مراحل صادرات کالا، گرفتن مجوز از سازمان و ارگان‌های ذی ربط است. بدون مجوز شما قادر به صدور هیچ کالایی نیستید و هیچ گونه فعالیت بازرگانی نمی‌توانید انجام دهید. با توجه به محصول و کالایی که قرار است صادر شود، باید مجوزها و استانداردهای مختلفی را دریافت کنید. برای مثال برای برخی از کالاها لازم است که از سازمان بهداشت و استاندارد مجوز و استانداردهای لازم را دریافت کنید. این مجوزها به کشور مقصد هم تا حد زیادی بستگی دارد.

 

گام پنجم مرحله صادرات کالا: تنظیم و ارسال گواهی مبدا برای مشتری

یکی دیگر از گواهی‌ها و مجوزی که لازم است برای صادرات کالا تهیه کنید، گواهی مبدا است. گواهی مبدا برای ارائه خریدار به نهادها و سازمان‌های کشور صادر می‌شود. این گواهی توسط سازنده کالا و اینکه کالای صادراتی چه نوعی است، تعیین می‌شود. به عبارت دیگر گواهی مبدا نوعی فاکتور فروشی است که مختص سازنده بوده و به تایید اتاق بازرگانی رسیده باشد.

 

گام ششم مرحله صادرات کالا: بسته بندی کالای صادراتی

در این مرحله کالای تولید شده باید با توجه به شرایط آب و هوایی، قوانین و مقررات بازرگانی و گمرکی، نحوه توافق با مشتری، استاندارد کشور مبدا بسته، اصول و قوانین مربوطه و … بسته بندی می‌شود.

 

گام هفتم مرحله صادرات کالا: انجام تشریفات گمرکی

تشریفات گمرکی که برای صادرات کالا باید انجام دهید شامل موارد زیر است: تعیین اظهارنامه گمرکی، مشخص کردن ارزش گمرکی کالا، ارائه قرارداد حمل و نقل، ارائه گواهی بازرسی کالا، اخذ بیمه نامه، تاییدیه لازم برای صدور کالا از گمرک

 

گام هشتم مرحله صادرات کالا: بارگیری و ارسال کالا

آخرین مرحله از صادرات کالا، به بارگیری و ارسال کالا مربوط می‌شود. با توجه به اینکه کالاهای صادراتی شما چه حجم و وزنی دارید، باید نوع حمل و نقل را تعیین کنید.  انواع حمل و نقل برای صادرات کالا شامل حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی و … است. انتخاب نوع حمل و نقل با توجه به نوع کالا مشخص می‌شود. به طور مثال برای حمل و نقل کالاهای اولیه همچون مواد معدنی و کربنی، بهترین نوع، حمل و نقل دریایی با کشتی است. البته کشور مقصد هم می‌تواند تعیین کننده اصلی در نوع حمل و نقل کالا باشد.

 

سخن پایانی در خصوص مراحل صادرات کالا

در این مقاله در خصوص مراحل صادرات کالا با جزییات کامل صحبت کردیم. صادرات و واردات کالا یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای رونق اقتصادی هر کشوری است. فرد صادر کننده باید با تمامی مراحل و جزئیات این فرایند آشنایی کامل داشته باشد. از جمله موادی که امروزه صادرات آن تاثیر زیادی بر اقتصاد و بازرگانی کشور داشته، موادی مثل فولاد و مواد معدنی و کربنی است. اگر شما هم قصد دارید که جزو صادرکنندگان موفق کشور باشید، لازم است که با مراحل کامل صادرات کالا آشنایی داشته باشید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943