8 بندر مهم چینی در حمل و نقل بین و المللی

کشور چین در حوزه تجارت و دریانوردی سابقه درخشانی دارد و به همین دلیل اصلی‌ترین راه ارتباطی آن با سایر کشور‌ها برای صادرات و واردات کالاها، وجود بنادر در این کشور است. بنادر چین فقط شامل یک یا دو بندر نمی‌شوند و تعداد زیادی در بخش‌های مختلف این کشور به چشم می‌خورند. این بندرها به عنوان اصلی‌ترین درگاه ورود کالا به کشور یا خروج از منطقه، سالانه پذیرای کشتی‌های بزرگی هستند که بارگیری یا تخلیه بار را انجام می‌دهند. هر ساله تاجران ایرانی زیادی از طریق همین بنادر با بازار چین در ارتباط هستند و ارسال بار از کینگدائو چین یا تخلیه بار در این بندر صورت می‌گیرد. اگر قصد دارید برای توسعه محصولات خود به چین یا واردات کالا از این کشور فعالیت کنید، پس در این مقاله از سایت تجارتگرام همراه ما باشید تا با مهم‌ترین بنادر چین آشنا شوید.

انواع بنادر در چین

بندرهای تجاری: پر رونق‌ترین بندرهایی که تبادل کالاها و مواد اولیه از آن‌ها صورت می‌گیرد، بنادر تجاری هستند. این بندرها، دروازه‌های اصلی منطقه برای ورود کالاها به بازار جهانی یا خروج از آن به حساب می‌آیند.

بندرهای کانتینری: در این بندرهای چین، تخلیه و بارگیری کانتینرها صورت می‌گیرد. حمل‌ونقل سریع و مرتب کالاها باعث شده این بنادر چین، نقشی اساسی در زنجیره تامین جهانی داشته باشند.

بندرهای پتروشیمی: در این بندرها، تخلیه و صادرات محصولات پتروشیمی صورت می‌گیرد. به همین دلیل این بندرها علاوه بر کمک به توسعه صنعت پتروشیمی، نقشی حیاتی در تامین انرژی کشور دارند.

 

مهم‌ترین بنادر چین را بشناسید!

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهایی که اقتصاد جهانی را در دست دارد، کشور چین است. در این کشور بندرهای متعددی وجود دارند که به حمل‌ونقل کالاها و توسعه اقتصادی این منطقه کمک می‌کنند. شرکت‌های بزرگ کشور چین و سایر کشورها برای صادرات و واردات به این کشور باید این کار را از طریق مهم‌ترین بنادر چین انجام دهند. در ادامه برخی از بندرهای مهم این کشور را معرفی و شما را با اهمیت تجاری و اقتصادی این بنادر آشنا می‌کنیم.

 

بندر شانگهای؛ نقطه اصلی تجارت بین‌المللی در چین

نزدیکی بندر شانگهای به دریای شرقی چین باعث شده این منطقه به یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع کشتی‌های بزرگ برای حمل‌و‌نقل و تجارت در این منطقه تبدیل شود. در این بندر علاوه بر امکان حمل‌ونقل کشتی‌های بزرگ، کانتینرها هم می‌توانند محموله‌های مختلف را بارگیری و تخلیه کنند. بندر شانگهای به عنوان شلوغ ترین بنادر چین با مساحتی بیش از 1500 کیلومتر مربع در محل اتصال رودخانه‌های هوانگپو، کیانتانگ و یانگ تسه ساخته شده است. این بندر بزرگ چین که به عنوان بهترین بندر متصل افتخارات بین‌المللی زیادی کسب کرده، از سمت جنوبی خود با خلیج هانگژو و از سمت شرقی خود با دریای چین شرقی ارتباط دارد. موقعیت استراتژیک عالی و ترافیک بالای این بندر باعث شده ارسال بار از شانگهای چین به مقدار زیادی صورت بگیرد.

 

بندر شنزن؛ مهم‌ترین بندر چین در نزدیکی مرز هنگ کنگ

موقعیت قرارگیری عالی بندر شنزن در چین باعث شده این بندر به یکی از مهم‌ترین دروازه‌های تجاری چین برای ارتباط با اقیانوس آرام و منطقه‌های جنوب شرقی آسیا تبدیل شود. حجم بالای ترافیک در این بندر بزرگ و نزدیکی آن به منطقه‌های تجاری و حیاتی باعث شده توانایی پذیرش بزرگ‌ترین کشتی‌ها را داشته باشد. بندر شنزن با پوشش 130 مسیر بین‌المللی و تخلیه و بارگیری سالانه حدود 10 هزار کشتی، جزو بزرگ‌ترین بنادر چین است که به جز کاربرد اقتصادی و تجاری، موقعیت گردشگری خوبی دارد و به اقتصاد چین کمک می‌کند. شنزن، بیش‌تر از 250 کیلومتر از ساحل را به خود اختصاص داده و به عنوان بخشی از کریدور غربی هنگ کنگ، محلی برای سرویس دهی 50 خط حمل‌ونقل بین‌المللی است برای حمل‌ونقل‌های جاده‌‌ای میان مرز استان‌ها در این مناطق هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بندر تیانجین؛ بندری با مسیر اصلی دریایی تا پایتخت چین

تیانجین نام بندری در نزدیکی پکن، پایتخت چین است که آن را به نام تنگگو هم می‌شناسند. بندر تیانجین، پلی ارتباطی است میان منطقه‌های شمالی و جنوبی چین که حمل‌ونقل کالاها را آسان می‌کند. تیانجین از طریق کانال‌های آبی با دریای بزرگ بوهای در ارتباط بوده و نقشی اساسی در ارتباط و تجارت میان کشورهای ایران و چین ایفا می‌کند. در بندر تیانجین بیش‌تر از 200 اسکله برای کشتی‌های باربری در ابعاد مختلف وجود دارد. به همین دلیل بر اساس میزان حمل بار با توجه به وزن و تناژ آن‌ها، بندر تیانجین در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. 

 

بندر گوانگجو؛ نزدیک‌ترین بندر چین به ایران

یکی دیگر از دروازه‌های چین در جنوب این کشور به دنیای بیرون، بندری است که در نزدیکی دریای جنوبی و ناحیه جنوبی چین قرار دارد و آن را گوانگجو نامیده‌اند. در تجارت چین با کشورهای جنوب شرقی و غرب آسیا و توسعه طرح‌های استراتژیکی از جمله طرح کمربند و راه ابریشم، بندر گوانگجو نقش مهمی ایفا می‌کند. گوانگجو، بزرگ‌ترین بندر جنوبی چین با ترافیک بالا است که روزانه مبادلات تجاری گسترده‌ای با بیش‌ از 80 کشور مختلف و در 300 بندر از گوانگجو صورت می‌گیرد. گوانگجو علاوه بر خطوط آبی در حمل‌ونقل‌های خطوط هوایی، ریلی و جاده‌ای هم تاثیر بسزایی دارد. مواد غذایی و محصولات کشاورزی، کالاهای صنعتی مانند انواع ماشین آلات، سنگ آهن و قطعات خودرو، روغن و مواد معدنی بخشی از کالاهایی هستند که مبادلات تجاری آن‌ها در این بندر انجام می‌شود. در بین لیست بنادر چین که تا اینجا نام بردیم، گوانگجو یکی از مهم‌ترین بندرهایی است که ارتباط ایران با چین را شکل می‌دهد. از ویژگی‌های این بندر می‌توان موارد زیر را نام برد:

قرار گیری بندر گوانگجو در نزدیکی دریای جنوبی و حیاتی‌ترین مسیرهای تجاری باعث شده این بندر، پلی میان کشورهای آسیایی، اروپایی و منطقه خاورمیانه باشد.

در بندر گوانگجو انواع مختلفی از تجهیزات برای بارگیری و تخلیه کشتی‌های بزرگ وجود دارد و در این منطقه، پذیرش بزرگ‌ترین کشتی‌های تجاری امکان‌پذیر است.

شناخته شدن بندر گوانگجو به عنوان مرکزی برای تجمع و توزیع کالاها در آسیا باعث شده تاجران به شکلی کارآمد و بهینه، مبادلات تجاری در این منطقه را انجام دهند.

وجود پیشرفته‌ترین تجهیزات برای بارگیری، انبار و تخلیه بارها در این بندر باعث شده حمل‌و‌نقل کالاها سریع‌تر و بهینه‌تر شود.

قدرت بندر گوانگجو در حمل‌ونقل به توسعه اقتصادی این منطقه کمک‌ می‌کند.

 

بندر نینگبو؛ بندری با بالاترین ظرفیت بارگیری و تخلیه بار

بندر نینگبو با قرار گیری در نزدیکی شانگهای، نقش مهمی در صادرات و واردات کالا دارد. نینگبو شامل دو بندر به نام‌های نینگبو و ژوشان است که در خلیج هانگژو و ناحیه شرقی ساحل شانگهای قرار گرفتند. بندر نینگبو به عنوان پایگاه اصلی حمل‌و‌نقل کالا در منطقه و بندری حیاتی در صادرات چین و تجارت کانتینری، بیش‌ترین ظرفیت بارکشی را میان بنادر چین دارد. به‌گونه‌ای که هر سال بیش‌ از یک میلیارد تن بار در این بندر تخلیه یا بارگیری می‌شود. بنادر نینگبو و ژوشان با 90 کشور و 560 بندر دیگر در ارتباط هستند. اما مزایای این بندر فقط شامل بندری برای حمل‌ونقل و مبادلات تجاری نیست و مزیت‌های دیگری هم دارد. برای مثال سالانه میلیون‌ها تن سنگ معدن را از این منبع وسیع سنگ معدن استخراج می‌کنند. همچنین در بندر نینگبو، ترمینالی اختصاصی وجود دارد که هدف از ایجاد آن، پردازش نفت خام است.

 

بندر تاکونگ؛ بندری با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد

در منطقه شمال غربی شهر شانگهای و نزدیکی شهر تاکونگ، بندری با همین نام قرار گرفته است که جزو مهم‌ترین بنادر چین است. این بندر استراتژیکی در شهر چین با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود نقش مهمی در تسهیل تجارت بین‌المللی در این منطقه ایفا می‌کند. از آنجایی که شانگهای، شهری مهم و پرجمعیت و مرکز اقتصادی و تجاری در چین است، بندر تاکونگ با نزدیکی به این شهر از این وضعیت بهره‌برداری می‌کند. پذیرش بزرگ‌ترین کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری حجم بالایی از بار در این بندر باعث شده بندر تاکونگ نقش مهمی در صادرات و واردات کالا، تجارت بین‌المللی منطقه و ترانزیت کالاها داشته باشد.

 

بندر کینگدائو؛ جواهری در بنادر چین

موقعیت استراتژیکی بندر کینگدائو در نزدیکی شهری به همین نام و خلیج Jiaozhou باعث شده این بندر به یکی از مهم‌ترین بنادر چین تبدیل شود که نقش بسزایی در حمل‌ونقل و مبادلات تجاری این منطقه دارد. یکی از دلایلی که چین را به قدرت‌های اقتصادی برتر دنیا تبدیل کرده و فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار تاجران قرار می‌دهد، وجود همین بندر کینگدائو است. ارسال بار از کینگدائو چین بیش‌تر در زمینه سنگ آهن، روغن‌های معدنی، زغال سنگ و غلات صورت می‌گیرد و به کشورهای مختلفی مانند آمریکا، روسیه، کره جنوبی و ژاپن راه دارد. کینگدائو نام اصلی‌ترین بندر در شرق چین است که به 4 منطقه مختلف تقسیم شده و هر یک از عملکرد مستقلی برخوردار هستند.

 

بندر هنگ کنگ؛ کوچک اما پرتراکم و پویا

بندر هنگ کنگ، درگاه اصلی ورود به بازارهای تجاری آسیا و جهان است. به همین دلیل نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجارت بین المللی این منطقه ایفا می‌کند. هنگ کنگ یکی دیگر از بندرهای شلوغ و مهم منطقه جنوب چین است که قطب تجاری و مالی این کشور محسوب می‌شود. در بندر هنگ کنگ سالانه بیش از نیم میلیون کشتی پهلو می‌گیرند و بیش از 250 میلیون تن بار و 25 میلیون مسافر از این بندر جابه‌جا می‌شوند. منطقه هنگ کنگ با 9 ترمینال و 18 اسکله پذیرای کشتی‌های تجاری وارد شده به این منطقه است.

این موارد، تنها چند نمونه از بندرهای مهم و بزرگ چین هستند. از دیگر بنادر چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بندر شیامن

بندر یینگکو

بندر ژونگشان

بندر هوانگپو

بندر شانتو

بندر جیانگمن

بندر ایوو

بندر تایچنگ

بندر ووهان

بندر فوشان

بندر گوانگژو

بندر دالیان

بندر نانشا

بندر چانگشا و...

 

وجود بنادر چین چه اهمیتی در جهان دارد؟

اصلی‌ترین مزیت وجود بنادر در چین، تاثیر آن‌ها در توسعه و رونق اقتصادی کشور است. این بنادر چین کمک می‌کنند که تجارت و تبادلات اقتصادی این کشور با سایر کشور‌ها و بازارهای جهانی توسعه پیدا کند و علاوه بر بهینه شدن، با سرعت بیش‌تری انجام شود. علاوه بر رونق اقتصادی کشور چین، این بندرها به رونق صنعت گردشگری هم کمک می‌کنند؛ زیرا منظره زیبایی دارند و با وجود تفریحات آبی و ساحلی متنوع، برای گردشگران بسیار جذاب هستند.

 

سخن پایانی

اکنون با مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنادر چین به عنوان درگاه اصلی این کشور برای صادرات و واردات آشنا شدید. اگر شما هم جزو فعالان تجاری ایرانی هستید که قصد واردات یا صادرات کالا به کشور چین را دارید، می‌توانید از خدمات تجارتگرام در این زمینه بهره‌مند شوید. تجارتگرام یک مرکز آنلاین برای فروش محصولات صنعتی و ارائه خدمات بازرگانی داخلی و خارجی است. شما می‌توانید با درخواست صادرات یا واردات در تجارتگرام از تجربه کارشناسان ما در این حوزه بهره‌مند شده و این کار را بدون دردسر و به راحتی انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید یا در بخش پشتیبانی سایت، پیغام خود را بگذارید.

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943