آشنایی با انواع ریخته گری و دستگاه های پرکاربرد در ریخته گری

قبل از هر چیزی لازم است بدانید ریخته گری روشی است که با استفاده از آن، قطعات فلزی تولید می‌شوند و این قطعات فلزی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش‌های ریخته گری متفاوت بوده و هر یک از این روش‌ها نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات خاص دارند و  کیفیت و‌ ظرافت محصولات تولیدی در هر یک از روش‌های ریخته گری متفاوت است. در این مطلب قصد داریم مطالبی در خصوص آشنایی با انواع ریخته گری و دستگاه‌های پرکاربرد در ریخته گری را در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.  

 

معرفی انواع ریخته گری

ریخته گری انواع قطعات در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

ریخته گری قالب دائم

در فرآیند ریخته گری قالب دائم، در هنگام ذوب فلزات، از قالب‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت چندین بار استفاده را دارند و به همین دلیل به این روش ریخته گری، ریخته گری با قالب دائم می‌گویند. 

دایکست تحت فشار

دایکست تحت فشار، یک روش ریخته گری فلزات است که در این روش از فشار برای هدایت موادی که ذوب شده‌اند به درون قالب‌ها استفاده می‌شود و به وسیله این فشار بالا، تخلخل و مک‌ها در قطعات از بین می‌روند و استحکام قطعات افزایش پیدا می‌کند. در این روش، شکل گرفتن، سرد شدن و سخت شدن قطعات، درون خود قالب‌ها انجام می‌شود که برای تولید قطعات با کیفیت بسیار بالا و مقاوم از این روش استفاده می‌کنند.

دایکست گرانشی

از روش ریخته گری دایکست گرانشی برای تولید آلومینیوم استفاده می‌شود. در این روش آلومینیوم مذاب را توسط نیروی گرانشی به داخل قالب‌ها تزریق می‌کنند. یکی از مزیت‌های این نوع ریخته‌گری، توانایی تولید ابعاد بزرگتر از قطعات است. در این روش مواد مذاب (آلومینیوم) به صورت دستی داخل قالب‌ها ریخته می‌شوند. گفتنی است که تراکم و استحکام محصولات تولیدی توسط این روش، نسبت به ریخته‌گری دایکست تحت فشار کم‌تر است. 

 

ریخته گری سنتی

ریخته گری سنتی، نوعی روش ریخته گری است که از گذشته‌های دور تا کنون برای ذوب و شکل دهی مواد از این روش‌ها استفاده می‌کنند. 

ریخته گری ماسه تر

یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع ریخته گری سنتی، ریخته گری ماسه تر است که در این روش از ماسه به عنوان قالب برای ساخت قطعات استفاده می‌شود. در این روش، علاوه بر فلزات آهنی، فلزات غیر آهنی هم ریخته گری می‌شوند. قالب‌هایی که توسط ماسه ساخته می‌شوند، قیمت بالایی ندارند؛ از این رو از لحاظ اقتصادی این روش برای کارخانجات به صرفه است. مزیت دیگر این روش، تحمل دمای بالای ماسه‌ها است که این ماسه‌ها حتی توانایی ریخته گری فلز فولاد را هم دارند.

 

ریخته گری ماسه خشک

در طی فرآیند ریخته گری ماسه تر، حجم گازهای تولید شده بالا است. در ریخته گری ماسه خشک، ماسه‌ها، به منظور کاهش مشکلاتی که در ریخته گری ماسه تر وجود دارد، قالب‌های ماسه‌ای را در دمای بین ۱۵۰_۳۰۰ درجه سلسیوس گرم می‌کنند که این پخته شدن، باعث حذف رطوبت ماسه‌ها و تقویت قالب‌ها می‌شود. ناگفته نماند که این نوع از قالب‌ها، دارای استحکام بیشتری هستند و خشک شدن سطح قالب توسط هوا و یا با استفاده از شعله‌های آتش است که این شعله‌ها تا عمق ۱۳ میلی‌متری ماسه‌ها نفوذ می‌کنند و آن‌ها را خشک می‌کنند. 

 

ریخته گری روش خاص

نوع دیگری از ریخته گری که دقت و ظرافت محصولات تولیدی در آن بالا است، ریخته گری روش خاص بوده که شامل موارد زیر می‌شود: 

 

ریخته گری دقیق

یکی از روش‌های ریخته گری که بیشتر مناسب تولید قطعات پیچیده با اشکال هندسی است، روش ریخته گری دقیق است که می‌توان هر نوع آلیاژی را با استفاده از این روش ریخته گری کرد. در روش ریخته گری دقیق، از قالب‌های نسوز برای انتقال مواد مذاب به قالب‌های شکل گیری نهایی استفاده می‌کنند. در این روش، از موم‌های فدا شونده استفاده می‌شود که علاوه بر این موم‌ها، می‌توان از موادی همچون جیوه منجمد و پلاستیک هم استفاده کرد. گفتنی است که برای تولید چدن خاکستری و چدن داکتیل نیز از این روش برای ریخته گری استفاده می‌کنند. 

 

ریخته گری در گچ

ریخته گری در گچ یک روش ریخته گری است که می‌توان گفت شباهت‌های بسیاری به ریخته گری ماسه‌ای دارد. در این روش، برای ریخته گری فلزات از گچ پاریس استفاده می‌شود که از گچ‌ها برای ساخت قالب‌ استفاده می‌شود. این قالب‌های مصرفی را تنها برای ریخته گری مواد غیر آهنی استفاده می‌کنند. از جمله قطعاتی که توسط این روش تولید می‌شوند، می‌توان به چرخ دنده‌ها، اجزای قفل، چرخ دنده‌ها، سوپاپ‌ها و ابزارآلات تزیینی اشاره کرد. 

 

ریخته گری پیوسته

ریخته گری مداوم یا پیوسته روشی است که برای تولید شمش‌هایی از جنس آلومینیوم، برنج، مس، چدن و فولاد کاربرد دارد. در این روش، برای تولید شمش‌ها از دستگاه ریخته گری استفاده می‌شود که استفاده از این دستگاه‌ها، نه تنها باعث کاهش هزینه‌های تولید قطعات می‌شود؛ بلکه باعث افزایش کیفیت و دقت در شمش‌های تولیدی نیز می‌شود. این روش ریخته گری مدرن، امروزه توسط کامپیوترها کنترل می‌شود که همین موضوع باعث کاهش ریزش محصولات تولیدی می‌شود. 

 

ریخته گری ماسه شیمیایی

ریخته گری به روش ماسه شیمیایی، روشی است که از ماسه‌های شیمیایی که حاوی موادی همچون سدیم سیلیکات هستند برای تولید قالب‌ها استفاده می‌شود. 

 

ریخته گری پوسته‌ای

این روش، شباهت زیادی به روش ریخته گری ماسه‌ای دارد. در ریخته گری پوسته‌ای از یک قالب با یک پوسته نازک استفاده می‌شود که این موضوع، باعث می‌شود کیفیت و دقت ابعاد محصولات تولیدی در این روش، دقیق‌تر از روش ماسه‌ای باشد. در ریخته گری پوسته‌ای، ماسه‌ها را با استفاده از رزین پوشش می‌دهند که با این ترکیب، قالب‌های مصرفی را می‌سازند. این روش به مهارت بالای نیروی انسانی نیازی ندارد و معمولا برای تولید قطعاتی با اندازه کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

 

ریخته گری سدیم سیلیکات

در روش ریخته گری ماسه شیمیایی، از سدیم سیلیکات برای آماده کردن ترکیب ماسه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع کاربرد سدیم سیلیکات در این روش، مانند یک چسب است که در ریخته گری قطعات چدنی، فولادی و حتی فلزات غیر آهنی نیز از این روش استفاده می‌شود. 

 

دستگاه‌های پر کاربرد در صنعت ریخته گری کدامند؟

در ریخته گری برای تولید محصولات و قطعات فلزی جدا از مواد اولیه، به دستگاه‌ ریخته گری و ابزار آلاتی نیاز است که بتوانند مواد اولیه را ذوب کرده و به محصول‌های نهایی تبدیل کنند. پرکاربردترین دستگاه‌های مورد استفاده در ریخته گری شامل موارد زیر هستند.

شیک اوت

کوره ریخته گری خشک کننده پودر

پاتیل ذوب سرریز

سنگ ایستاده

سنگ آویز

سیستم احیا ماسه

میکسرهای طرح آیریش

میکسرهای مداوم ماسه

میکسر ماهیچه و بچ

علاوه بر موارد ذکر شده، دستگاه‌ها و تجهیزاتی وجود دارند که در روش ریخته گری مدرن، استفاده از این ماشین آلات نسبت به روش ریخته گری سنتی بیشتر است. 

 

سخن نهایی

ریخته گری فرآیندی مهم و حیاتی است؛ در این فرآیند مواد اولیه به محصولات و قطعات فلزی تبدیل می‌شوند. روش تولید هر یک از محصولات تولیدی متفاوت بوده و‌ انواع مختلفی از روش‌های ریخته گری وجود دارد. برای ریخته گری به ابزار آلات و تجهیزاتی نیاز است که این ماشین آلات را می‌توانید از مجموعه‌های معتبر و قابل اعتماد سفارش دهید. همچنین مجموعه تجارت گرام یک مجموعه فعال در زمینه ریخته گری است که کیفیت محصولات نهایی در این مجموعه بسیار بالا بوده و قیمت‌های ارائه شده نیز در اقتصادی‌ترین حالت ممکن قرار دارند. جهت ثبت سفارش و نیاز به مشاوره با کارشناسان و مشاوران این مجموعه، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با آن‌ها در تماس باشید. 

امتیازدهی به این مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943