خرید جرم نسوز سیلیسی با رانده شونده: بهترین قیمت و کیفیت

به‌جرات می‌توان گفت یکی از پرمصرف‌ترین و بهترین دیرگدازه‌های مورد استفاده در صنایع گوناگون، جرم نسوز سیلیسی است که به سبب ویژگی‌هایی که دارد، موارد مصرف و کاربردهای فراوانی در صنعت‌های مختلف دارد. از جرم نسوز سیلیسی به دلیل ماهیت اسیدی که دارد، برای پوشش جداره‌های داخلی کوره‌های القایی که برای ذوب کردن فولاد‌های سبک و کم کربن استفاده می‌شود، بهره می‌برند. با توجه به نوع‌های مختلف این ماده، قیمت و درجه بندی این محصول باهم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به عوامل موثر بر قیمت خرید این محصول می‌پردازیم.

جرم نسوز سیلیسی چیست؟

برای جداره‌های کوره‌های القایی که موادی همچون چدن، فولادهای سبک و... را ذوب می‌کنند، از خاک کوره استفاده می‌کنند که جرم نسوز سیلیسی (جرم کوبیدنی) رایج‌ترین و کاربردی‌ترین خاک برای این کوره‌های القایی است. همچنین به دلیل قیمت مناسب و صرفه اقتصادی‌ که دارد، این نوع خاک، جزو پر مصرف‌ترین خاک‌های مصرفی در صنایع مختلف است.

جرم کوبیدنی در کارگاه‌های ریخته گری برای ذوب آهن، فولادهای نرم و فولادهایی که آلیاژهای مختلف دارند و همچنین ساخت فولاد توسط آهن‌های اسفنجی کاربرد دارد. همچنین از این فرآورده برای ذوب فولادهای کربنی ۰۱/۰ نیز استفاده می‌کنند.

کوارتز بلورین سفید ماده‌ای است که با درجه بندی کردن آن، خاک کوره القایی (جرم نسوز سیلیسی) به دست می‌آید. در واقع کوارتز سفید بلورین طی مراحل کلسینه کردن و خرد کردن  که ۹۹٪ از آن را  sio2 تشکیل می‌شود، این ماده را به وجود می‌آورد.

از آنجایی که میزان خرد شدن و کوبیدگی جرم سیلیسی، درجه بندی‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین کیفیت و مرغوبیت هر یک از خاک‌های تولیدی متفاوت است و باعث ایجاد تغییر در قیمت‌های این محصول می‌شود که با توجه به درجه کیفی آن‌ها، در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود، اما ویژگی‌های این جرم کوبیدنی چیست؟ چرا میزان استفاده از این محصول در صنایع بالا است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات و این موضوع می‌پردازیم.

ویژگی‌های جرم نسوز سیلیسی چیست؟

در کوره‌های القایی که از جرم نسوز سیلیسی برای ساخت و یا ذوب فولادها استفاده می‌شود، آستر کشی نقش بسزایی دارد که بایستی از موادی استفاده کنند که تحمل درجه حرارت‌های بالا را داشته باشند، به همین دلیل جرم نسوز سیلیسی یکی از پرکاربردترین خاک‌هایی است که در این کوره‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این ویژگی، این ماده ویژگی‌های مطلوب دیگری دارد، که شامل موارد زیر هستند.

  •  خواص حرارتی

پوشش داخلی کوره‌ها، باید تحمل درجه ذوب بالایی را داشته باشند که جرم نسوز سیلیسی به سبب ساختاری که دارد تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند.

  • خنثی بودن در حین فرآیند ذوب

زمانی یک آستر برای پوشش داخلی کوره‌های القایی استفاده می‌شود که در حین فرآیند ذوب، خود ماده به این فرآیند خنثی باشد که جرم سیلیسی دقیقا این ویژگی را دارد.

  • استحکام داشتن

حرارت بالا در کوره‌های القایی باعث ترک خوردگی، ریختن و... می‌شود که خاک نسوز سیلیسی دارای درجه مقاومت و استحکام بالایی است. همچنین در مقابل فرسایش نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

  • قابلیت نصب آسان

نصب آسان و بدون دردسر، از دیگر مشخصه‌ها و ویژگی‌های بارز این ماده است که به راحتی می‌توان از  آن‌ها در کوره‌های القایی استفاده کرد.

  •  هزینه پایین و به صرفه بودن

اصلی‌ترین دلیل استفاده از خاک نسوز سیلیسی در صنایع گوناگون، هزینه پایین و قیمت مناسب آن است؛ چرا که میزان استفاده از این ماده، در صنایع بسیار بالا است که به همین دلیل از لحاظ اقتصادی برای شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی مقرون به صرفه و اقتصادی است.

  • قابلیت تعمیر

جرم کوبیدنی سیلیسی ممکن است در اثر عوامل فرسایشی و حرارتی دچار ترک خوردگی، ریختگی و... شود که به راحتی قابل تعمیر و بازسازی مجدد است.

تمامی موارد ذکر شده جزو ویژگی‌های فوق العاده این ماده با ارزش هستند که نسبت به سایر دیرگدازها، اتلاف حرارت کم‌تری دارد و نسبت به تغییرات دمایی نیز مقاومت بالایی دارد، اما آیا می‌توان هر جرم کوبیدنی را برای آستر کوره‌های القایی استفاده کرد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

لیست قیمت روز فروشندگان محصولات نسوزها (برای مشاهده روی نام محصول کلیک کنید)

انتخاب جرم نسوز سیلیسی چگونه است؟

اگر شما هم فکر می‌کنید هر جرم نسوز سیلیسی را برای آسترکشی کوره‌های القایی قابل اجرا و مناسب است، سخت در اشتباهید؛ چرا که این ماده دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و موارد مصرف خاص خود را دارند که شامل موارد زیر هستند.

1.جرم سیلیسی اسیدی

در صورتی که سرباره تولید شده حین فرآیند ذوب شدن، دارای مواد اسیدی باشد، شامل Sio2 است که آن را اسیدی می‌نامند و این نوع مناسب برای آسترکشی کوره‌های القایی است.

2.جرم سیلیسی بازی

در جرم سیلیسی بازی، از آسترهایی با جنس منگز اکسید Mgo استفاده می‌شود که این نوع را بازی می‌نامند.

3.جرم سیلیسی  خنثی

این نوع از جرم نسوز، برای آسترکشی کوره‌های القایی بدل می‌شوند که از مخلوط دو ماده به نام‌های آلومینا و منیزیتی به دست می‌آیند. این نوع از خاک‌های نسوز نسبت به نوع اسیدی از مقاومت کم‌تری در برابر شوک‌های حرارتی برخوردار هستند.

در ساختار تمامی خاک‌های نسوز، اکسیژن وجود دارد. همچنین در نوع اسیدی این خاک‌ها، قبل از به کارگیری، آزمایشاتی روی آن‌ها انجام می‌شود که میزان مقاومت آن‌ها را تست می‌کنند.

لازم به ذکر است که در نوع اسیدی خاک‌های نسوز به علت حالت پایدار Sio2، آسترها حالت ورقه ورقه شدن به خود نمی‌گیرند؛ از این رو عمر آستری که توسط این ماده در کوره‌های القایی به کار می‌رود، طولانی است.

عوامل موثر بر قیمت جرم نسوز سیلیسی

در مطالب فوق گفتیم که انواع متفاوتی از جرم سیلیسی در بازار موجود است که هر یک از آن‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارند و نمی‌توان به طور قطعی، قیمت یکسان و ثابتی را برای این ماده در نظر گرفت. عوامل متعددی در افزایش و کاهش قیمت‌های خاک کوبیدنی موثرند که شامل موارد زیر هستند.

  • کیفیت محصول

یکی از اصلی‌ترین عوامل موثری که رابطه مستقیمی با افزایش قیمت جرم نسوز سیلیسی دارد، کیفیت آن است. به عنوان مثال آلومینا که از عناصر سازنده این ماده است، باعث مقاوم شدن در برابر صدمات فیزیکی و همچنین افزایش میزان نسوز شدن می‌شود؛ بنابراین هر چقدر درصد این ترکیب افزایش یابد، کیفیت جرم سیلیسی افزایش یافته و در نهایت موجب افزایش نرخ این محصول می‌شود.

  • روش تولید و فرآوری

روش‌ها و فرآیند تولیدی خاک‌های نسوز سیلیسی، کاملا متفاوت است و به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. به عنوان مثال در برخی از مراکز تولیدی، میزان کوبیدگی این خاک بیشتر است که باعث افزایش مقاومت و عمر طولانی‌تر آن می‌شود؛ از این رو هر چقدر نوع تولید و فرآوری آن بهتر و باکیفیت‌تر باشد، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

  • تغیبرات نرخ مواد اولیه

مواد اولیه و عناصر مورد استفاده برای ساخت جرم کوبیدنی سیلیسی، با توجه به نوسانات نرخ ارز، دچار تغییر و تحول می‌شود و از طرفی گاهی اوقات این مواد اولیه به سختی تهیه می‌شود که هر چقدر قیمت مواد اولیه افزایش یابد، در قیمت نهایی محصول تاثیر گذار بوده و باعث افزایش نرخ می‌شود.

  • مرکز انتخابی خرید شما

عامل مهم دیگری که در تغییرات قیمت این محصول تاثیر گذار است، مرکز انتخابی شما برای سفارش و خرید است. مسلما قیمت تمامی مراکز فروش این محصول یکسان نیست، از این رو بایستی مرکزی را برای خرید انتخاب کنید که این ماده را در بالاترین و بهترین کیفیت به شما تحویل دهد. اگر شما هم قصد خرید چنین محصول مرغوبی را دارید، در ادامه مرکز مناسبی جهت خرید جرم نسوز سیلیسی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

بهترین جرم نسوز سیلیسی را از کجا بخریم؟

یافتن یک مرکز معتبر و باکیفیت برای خرید جرم نسوز سیلیسی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. مسلما کیفیت و قیمت تمامی مراکز عرضه کننده این ماده شیمیایی یکسان نیست، از این رو خرید و ثبت سفارش در مجموعه‌ای که محصولات باکیفیت را با قیمت مناسب عرضه می‌کند بسیار مهم است.

مجموعه تجارتگرام یکی از بهترین مراکز عرضه کننده جرم نسوز سیلیسی با رانده شونده در بالاترین کیفیت و بهترین قیمت است. شما عزیزان می‌توانید تمامی سفارشات کلی و جزئی خود را از طریق همین سایت ثبت کنید. ناگفته نماند از لحاظ کیفیت، مواد تولیدی در این مجموعه در بالاترین درجه کیفی قرار دارند که این موضوع باعث افزایش مقاومت این محصول شده و فرآیند تولید و فرآوری این ماده با استفاده از مواد اولیه باکیفیت سپری شده تا از کیفیت محصول نهایی کاسته نشود. از طریق شماره‌های قرار داده شده و همچنین راه‌های ارتباطی که در ادامه مقاله برای شما قرار داده‌ایم می‌توانید با مجموعه تجارتگرام در تماس باشید.

 

کلام پایانی

جرم نسوز سیلیسی از پرکاربردترین و به صرفه‌ترین خاک‌هایی است که در کوره‌های القایی برای ذوب کردن انواع فولادهای سبک مانند چدن و در صنایع و همچنین کارگاه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. هر چقدر ترکیبات مفید این محصول مانند آلومینا بیشتر باشد، مقاومت آن افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش میزان خرد شدگی و کوبندگی بیشتر، تراکم ذرات کم‌تر و در نتیجه کیفیت این ماده بالا می‌رود که با افزایش کیفیت، قیمت آن نیز تغییر می‌کند. در بحث قیمت گذاری این ماده، عوامل متعددی تاثیرگذارند که هر کدام به نحوی باعث تغییر در قیمت این محصول می‌شوند. به طور کلی اگر به دنبال محصولی باکیفیت هستید، بهتر است تنها قیمت و هزینه‌ها را ملاک انتخاب قرار ندهید و کیفیت و دوام محصول را مد نظرتان قرار دهید. همچنین می‌توانید از سایت تجارت گرام  این محصول پرکاربرد را تهیه کنید.

 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943