وصله مکانیکی میلگرد چیست؟ | کاربرد و مزایا استفاده از وصله

تکنولوژی­های جدید در صنعت ساختمان به جهت ارتقا کیفیت سازه و کاهش هزینه‌­ها مورداستفاده قرار می­گیرد. یکی از تکنولوژی­های مورد استفاده جهت اتصال میلگردها به یکدیگر، روش اتصال مکانیکی میلگردها است. شیوه اتصال میلگردها در اجرای اسکلت ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد. گاهی طول میلگرد تمام شده و یا نیاز است امتداد طول میلگرد بریده شده افزایش یابد، در این موارد می­بایست میلگردهای جدید به میلگردهای قدیم وصله شوند.

به‌منظور اتصال میلگرد می­توان از روش­های مختلفی چون روش پوششی (Overlap)، روش اتصال مکانیکی (Coupler) و روش جوشکاری (Welding) استفاده کرد. اتصال میلگردها به یکدیگر به‌صورت روش پوششی یا اورلپ اگرچه روشی مقرون‌به‌صرفه و مؤثر است، اما این روش همیشه راه‌حل مناسب نیست برای مثال در قسمت اتصالات بین ستون­ها و تیرها، در طول­های دوبرابر ارتفاع مقطع از تکیه­گاه و ... از روش پوششی طبق بندهای آیین­نامه­ای نباید استفاده کرد و مهندسین روش­های دیگری نظیر وصله مکانیکی میلگرد یا کوپلینگ میلگرد را استفاده می­کنند. جهت خرید و فروش و آگاهی از قیمت میلگرد می توانید از طریق صفحه مربوطه و یا ارتباط تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

وصله مکانیکی میلگرد چیست؟

 

وصله مکانیکی میلگرد

 

در وصله مکانیکی میلگرد یا همان کوپلینگ میلگرد از وسایل و سازوکارهای مکانیکی به‌منظور اتصال و انتقال بار بین دو میلگرد استفاده می­شود. وصله مکانیکی میلگرد سبب انتقال تنش کششی یا فشاری از یک میلگرد به میلگرد بعدی می­شود. وصله مکانیکی میلگرد از طریق پیچ کردن و ایجاد اصطکاک بین جداره وصله و میلگردها میسر می­شود. در وصله مکانیکی میلگرد دو سر رزوه شده میلگرد و قطعه واسط که داخل آن نیز رزوه شده است را به یکدیگر متصل می­کنند. قطعه واسط یا کوپلر به انواع مختلفی تقسیم‌­بندی می­شود که عبارتند از کوپلر استاندارد، تبدیل، انتهایی، پیچی، جوشی، موقعیت و ... هرکدام از این کوپلرها در شرایط مختلفی مورداستفاده قرار می­گیرد. گاهی اوقات نیز برش میلگرد برای وصله زدن کار راکمی مشکل می کند.

 

  • کوپلر استاندارد:

به‌منظور اتصال میلگردهایی با قطر و ضخامت یکسان در حالتی که حداقل یکی از آرماتورها امکان چرخش داشته باشد از کوپلر استاندارد استفاده می­کنند. رزوه­های داخلی هر دو طرف این نوع کوپلر راستگرد است.

 

  • کوپلر تبدیل:

به‌منظور اتصال میلگردهایی با قطر و ضخامت متفاوت از کوپلر تبدیل استفاده می­شود. زمانی از این نوع روش استفاده می­شود که کوپلر قابلیت چرخش داشته باشد. هر دو رزوه این نوع کوپلر راستگرد است.

 

  • کوپلر انتهایی:

کوپلر انتهایی میلگرد جایگزین خم انتهایی آرماتور می­شود و باعث ازبین‌بردن تراکم آرماتورها در محل خواهد شد و از نوع کوپلرهای راستگرد می­باشند.

 

  • کوپلر پیچی:

زمانی که طول میلگردها کوتاه و در حدود 20 سانتیمتر باشد جهت تداوم آرماتوربندی از کوپلر پیچی استفاده می­شود و برای میلگردهایی با ساز و ضخامت 16 تا 50 میلیمتر کاربرد دارد. در کوپلر پیجی نیاز به رزوه زدن دو سر میلگرد و چرخاندن آرماتور داخل کوپلر نیست.

 

  • کوپلر جوشی:

کوپلر جوشی یک طرف جوش و دو طرف جوش از انواع آن می­باشند. کوپلر جوشی میلگرد قابلیت جوشکاری مستقیم بر روی آرماتور را دارد. یک سمت این کوپلر دارای رزوه­های باریک از یک سو است و از کوپلرهای استاندارد کوچک­تر است. انتهای دیگر این کوپلر به سطح فلزی جوش زده می­شود.

 

  • کوپلر موقعیت:

به‌منظور اتصال میلگردهایی که هیچکدام قابلیت چرخش نداشته باشند از کوپلر موقعیت استفاده می­کنند. برای استعلام قیمت میلگرد آجدار همراه ما باشید.

 

 

انواع وصله مکانیکی میلگرد

 

انواع وصله مکانیکی میلگرد

 

انواع وصله مکانیکی میلگرد بر اساس نوع قرارگیری میلگرد به دو روش نوک‌به‌نوک یا پهلوبه‌پهلو انجام می­شود. در وصله مکانیکی میلگرد به روش نوک‌به‌نوک میلگردها در یک راستا و روبه‌روی هم قرار می­گیرند، ولی در روش وصله مکانیکی میلگرد به روش پهلوبه‌پهلو میلگردها در کنار یکدیگر و در یک امتداد قرار داده می­شوند. انواع وصله مکانیکی میلگرد از دسته­بندی دیگری در سه دسته وصله مکانیکی میلگرد به‌صورت فشاری، وصله مکانیکی میلگرد به‌صورت کششی و وصله مکانیکی میلگرد به‌صورت فشاری تقسیم­ بندی می­شوند. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت میلگرد ساده ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

 

مزایا استفاده از وصله مکانیکی

 

مزایا استفاده از وصله مکانیکی

 

وصله مکانیکی میلگرد مزایایی دارد که در ذیل مزایا استفاده از وصله مکانیکی به‌اختصار بیان شده است:

  • روش اجرایی راحت و آسان
  • حداقل ازدحام میلگرد و صرفه­جویی در مصرف میلگرد
  • حداقل رسیدن میزان ضایعات میلگرد
  • امکان عبور بتن با سهولت بیشتر و یکنواختی بالاتر
  • عدم وابستگی میلگرد به بتن جهت انتقال بار
  • مقاومت بالاتر در برابر بارهای لرزه­ای
  • امکان اتصال میلگردهایی با ضخامت­های متفاوت به یکدیگر
  • به‌صرفه بودن اقتصادی به دلیل استفاده بهینه از میلگردها
  • کاهش وزن کلی سازه به دلیل استفاده کمتر از میلگردها
  • در امتداد هم قرارگرفتن میلگردها و در نتیجه انتقال نیرو به طور مستقیم
  • افزایش نسبت بتن به آرماتور و در نتیجه امکان طراحی بهینه مقاطع بتنی

 

سخن پایانی

میلگرد از پرکاربردترین مقاطع در صنعت ساختمان است و گاهی در فرایند ساخت می­بایست طول میلگرد افزایش یابد. وصله مکانیکی میلگرد یا روش کوپلینگ از روش‌های کاربردی اتصال میلگردها به یکدیگر است. وصله مکانیکی میلگرد با پیچ کردن و ایجاد اصطکاک جداره کوپلر و میلگرد و انتقال تنش کششی و فشاری از یک میلگرد به میلگرد بعدی انجام می­شود.

امتیازدهی به این مقاله (4.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید

محمود حسین خانی ۲۰ آذر ۱۴۰۲

آیا کوپلرهای اورلپی طبق مقررات ملی قابل قبول هستند؟ به خاطر غیر هم راستا شدن عرض میکنم
پاسخ

مدیر سایت ۲۷ دی ۱۴۰۲

طی سالیان متمادي و براي اطمینان بیشتر در قابلیت وکارآیی اتصال اورلپ، طول اتصال پوششی مرتبا افزایش یافته است و همچنین استفاده از اورلپ در بعضی نقاط به طور کلی ممنوع می باشد. همچنین شرط های دیگری از قبیل دادن زاویه برای همراستا بودن هم تاکید می شود.
021-22791943