جایگزین میلگرد | آشنایی با الیاف به عنوان جایگزین میلگرد

با افزایش جمعیت و گسترش شهر ها، نیاز به ساختمان سازی بیشتر از هر زمانی احساس شد. به تدریج ساختمان سازی و طراحی سازه با پیشرفت روبرو شده و موضوعاتی همچون مقاوم سازی سازه ها و استفاده از فناوری های نوین، مورد توجه سازندگان قرار گرفت. طراحی سازه ها با ساختاری کاملا مقاوم در برابر زلزله، انفجار و مواردی از این قبیل، ارزش سازه را بالاتر می برد.

بنابراین برای مهندسان موضوع افزایش استحکام سازه، بسیار اهمیت دارد. در آن زمان میلگرد تنها ابزاری بود که معماران و مهندسان در اختیار داشتند. امروزه تکنولوژی توانسته جایگزین میلگرد را کشف کند. برخی از ضعف های میلگرد، از جمله تراکم پایین در آرماتور بندی مقاومت کم در برابر فشار کششی و قیمت میلگرد ، باعث شد تا شرکت های تولید کننده به فکر یک جایگزین برتر برای آن باشند. در ادامه با الیاف تقویت کننده بیشتر آشنا می شوید.

 

بتن الیافی چیست

جایگزین میلگرد در صنایع و پروژه های بروز و نوین، الیاف تقویت کننده است. در سال های اخیر، رشته های ظریف و نسبتاً نازکی در ساختار بتن به طور همگن و ترکیب شده، استفاده می شود. در سال 1960 میلادی بود که این مواد نوین، وارد عرصه های صنعتی شد. چیزی از حضور این مواد جدید و کاربردی در صنعت ساخت و ساز نگذشت که جایگاه ویژه ای در نگاه مشتریان به خود اختصاص داد. 

 بتن الیافی به عبارتی برای سر و سامان دادن به مقاومت بتن و پوشش ضعف های میلگرد تولید شده است. این الیاف ها، یک تکنولوژی نوین در ساختمان سازی محسوب می شوند. کارایی این مواد در ترکیب بتن، باعث بهبود مقاومت و خواص بتن شده و در برخی اوقات نیز سبب سبک وزن تر شدن بتن می شود. به این ترتیب این الیاف تقویت کننده، بتن مطلوب تری را در اختیار مهندسان قرار می دهند. بهترین راه برای بدست آوردن قیمت میلگرد آجدار ارتباط برقرار کردن با کارشناسان فروش می باشد.

 

دلایل استفاده از الیاف به جای میلگرد

بتن الیافی، یک جایگزین جدید و نوین برای میلگرد است. الیاف ها به منظور تقویت استحکام کششی و برشی بتن، در آن مخلوط می شوند. در واقع با بکارگیری الیاف های تقویت کننده، مقاومت کششی عجیب و خارق العاده ای در بتن ایجاد می شود. این ترکیب کامپوزیتی،انسجام مناسبی داشته و امکان ویژگی شکل پذیری بتن را نیز فراهم می کند. انسجام بتن الیافی، باعث شده بر اثر ضربه و آسیبی به راحتی از هم پاشیده نشود.

الیاف جایگزین میلگرد، بتن را به قابلیت های ارزشمندی مجهز کرد. الیاف جایگزین میلگرد، با ایجاد شرایط مطلوب در بتن، سبب پیشرفت و محبوبیت آن در بین مردم شده است. ترمیم عیوب ناشی از کاهش استفاده از آرماتور، افزایش استحکام کششی، کاهش ضعف شکنندگی، قابلیت شکل پذیری، افزایش ایستادگی و دوام طولانی در برابر آتش و حرارت، خاصیت جذب انرژی خمشی بیشتری، افزایش مقاومت برشی، فشاری، سایشی، کششی و البته مقاوم سازی در برابر زلزله و انفجار، از جمله مهمترین مزیت های بتن الیافی است. همین مزیت های کاربردی و ترغیب کننده، مشتریان را به استفاده از آنها به عنوان جایگزین میلگرد وسوسه می کند.

 

 

استفاده از الیاف به جای میلگرد

 

 

 

انواع بتن الیافی و معرفی هرکدام

 

  • الیاف پلی پروپلین

الیاف جایگزین میلگرد انواع متفاوتی دارند. این الیاف به دلیل تقاضای بالا از سوی مشتریان، انواع مختلفی را از خود ارئه داده است. یکی از پرالستفاده ترین الیاف در ترکیب بتنی، الیاف پلی پروپلین است. این نوع الیاف، کاربرد زیادی دارد. الیاف پلی پروپلین به عنوان جایگزین میلگرد، سبب افزایش استحکام کششی و خمشی ساختار بتن می شوند. بر خلاف تصورات برخی از مردم، این الیاف باعث سنگین تر شدن بتن نخواهد شد. دیگر کاربرد این الیاف، افزایش فرم پذیری بتن است. الیاف پلی پروپلین، در برابر ضربه و سایش، مقاومت بتن را بسیار بالا می برد. (برای اطلاع می توانید مقاله آرماتور بندی چیست را مطالعه کنید)

 
  • الیاف پلی استر

الیاف پلی استر نیز یکی از پراستفاده ترین موارد در صنعت بتنی هستند. این الیاف، بسیار سبک هستند. از این رو، وزن بتن الیافی را نسبت به بتن معمولی بسیار کاهش می دهد. هنگامی که این مواد به شکل مایع هستند، بوی تند و زننده ای دارند. به همین علت توصیه می شود افرادی که با شکل مایع این مواد سر و کار دارند، حتماً باید از ماسک و لوازم حفاظتی استفاده کنند. این نوع الیاف، برای افزایش فرم پذیری و انحنا پذیری بتن، بسیار کاربرد دارند. مقاومت کششی الیاف پلی استر از سایر الیاف ها بالاتر بوده و نزدیک به 850 مگا پاسکال است.

 

  • الیاف شیشه

الیاف شیشه ای به عنوان دیگر جایگزین میلگرد، به بازار ارائه شد. به تدریج الیاف شیشه صرفه اقتصادی پیدا کرده و نظر مشتریان را به سوی خود جلب کردند. در چند دهه اخیر با پیشرفت فناوری تولید، فروش این الیاف با افزایش روبرو شد.  این نمونه الیاف، در افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن با وجود ضخامت کم، بسیار موفق بودند. این مواد در برابر آتش و حرارت بالا، دوام طولانی دارد. هزینه پایین و اقتصادی این الیاف نسبت به سایر محصولات، از جذابیت های این نمونه الیاف است.  برای بدست آوردن لیست قیمت میلگرد ساده با ما در ارتباط باشید.

 

 

قیمت بتن الیافی

 

 

 

جمع بندی

الیاف جایگزین میلگرد، در دهه اخیر پیشرفت خوبی را تجربه کرده است. اما همچنان موفق نشده است جای میلگرد را در صنعت بتنی بگیرند. همچنین از نظر فروش و تقاضا هنوز با میلگرد فاصله دارند، اما قطعاً در بسیاری از موضوعات از میلگرد مناسب تر و کاربردی تر هستند. شما می توانید متناسب با کار و نیاز خود، اقدام به تهیه این الیاف کرده و بتن خود را مجهز به این الیاف تقویت کننده کنید. اما بهتر است قبل از انتخاب نمونه مناسب این الیاف، برای پروژه خود، حتما با یک مشاور و متخصص باتجربه در زمینه کار خود مشورت بگیرید. 

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943