میلگرد بدون آج چیست ؟ [ کاربرد نحوه تولید میلگرد ساده ]

امروزه صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت چشمگیری داشته است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در صنعت ساختمان استحکام و مقاومت سازه است. میلگرد محصولی فولادی است که مهندسین ناظر ساختمان همواره به دنبال تأمین این محصول جهت افزایش استحکام سازه و خرپا می‌باشند. بتن مقاومت کششی پایینی دارد و از طریق افزودن میلگرد به بتن و ایجاد بتن مسلح قابلیت مقاومت کششی بتن را نیز بهبود می‌بخشند.

به دلیل کاربرد بالای این محصول میلگرد نقش بسازایی در هزینه نهایی پروژه عمرانی دارد. کاربرد آن در بتن مزایایی چون کاهش شکنندگی بتن مزایایی چون کاهش شکنندگی بتن، کاهش ضخامت بتن، نصب آسان‌تر بتن، افزایش استحکام و مقاومت بتن در برابر فشار و ضربه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در برخواهد داشت. میلگرد پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای توپر است که به‌صورت صاف یا آجدار تولید می‌شود.

 

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده plain rebar یا بدون آج به صورت شاخه یا کلاف تولید می‌شوند.  تمام محصولات آهنی مشخصات فنی شامل ضخامت، طول، قطر و ... می‌باشند. در حالت شاخه با ضخامت‌های 80 تا 40 میلیمتر و در حالت کلاف در ضخامت های 5/5، 5/6، 8، 10 و 12 تولید می‌شوند.  از استاندارد A1 میلگردها است. به‌راحتی برش می‌خورند و مصارف ساختمانی و صنعتی دارند. جزو میلگردهای نرم است که میلگرد 240 هم می گویند. 

میلگرد بدون آج از لحاظ استحکام، شکل ظاهری و کاربرد با میلگرد آجدار تفاوت دارند. ترکیب بدون آج معمولاً از فولاد ساده کربنی است که باعث شده کاربرد آن در مقایسه با میلگرد آلیاژی متفاوت باشد.حدود 2400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تنش تسلیم دارد. تنش تسلیم بالای 240 مگاپاسکال، استحکام کششی 360 مگاپاسکال و تغییر شکل نسبی 25 درصد به‌عنوان میلگرد ساده شناخته می‌شوند.

 جهت تولید میلگرد بدون آج ابتدا شمش فولادی را با استفاده از جک هیدرولیک در ردیف‌های مشخص در کوره‌ای با دمای 1100 درجه سانتیگراد قرار می‌دهند و توسط جریانات گردابی در دمای بالا جهت نورد آماده می‌کنند. شمش‌های پخته شده روی رول‌ها قرار گرفته و به مرحله بعد می روند. مرحله بعد که رافینگ نام دارد در سه مرحله از قطر شمش‌ها کاسته شده و به طول آن‌ها افزوده می‌شود. صاف و بدون آج هستند مرحله استند که برای آجدار کردن میلگرد مورداستفاده قرار می‌گیرد را ندارند. پس از مرحله رافینگ شمش‌ها به مرحله قیچی جهت برش میلگردهای تولید شده در طول‌های مشخصی می‌روند. میلگردهای تولیدی طبق استاندارد ایران توسط گیوتین برش می خورند و به‌صورت بندیل بسته‌بندی می‌شوند. 

میلگرد بدون آج نسبت به میلگرد آجدار خواص ساختاری ضعیف تری دارد. عموماً هر متر میلگرد 10 با ضخامت 10 میلیمتر دارای وزنی معادل 62/0 کیلوگرم است، براین‌اساس یک شاخه 12 متری دارای وزنی معادل 4/7 کیلوگرم و شاخه 6 متری وزنی معادل 7/3 کیلوگرم خواهد داشت. میلگرد بدون آج و ساده به دسته‌های میلگرد صنعتی، میلگرد پولیش و میلگرد ترانس روغنی تقسیم می‌شوند. به میلگرد بدون آج یا غیرآلیاژی میلگرد سیاه هم می‌گویند. عناصر تشکیل دهنده میلگرد ساده کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر و گوگرد است. 

 

 


 

کاربرد میلگرد بدون ساده

میلگرد ساده یا آرماتور با نام میلگرد صاف یا بدون آج شناخته می‌شوند. در بتن به منظور جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می‌شود. میلگرد بدون آج در آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات تراش و جوشکاری بکار می‌رود. یک اصل از کاربرد میلگرد در بتن چسبندگی بین میلگرد و بتن است که سبب افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای خارجی چون زلزله می‌شود.

در ساخت خاموت نیز استفاده می‌شوند. میلگرد بدون آج در ساخت پیچ و مهره و میخ و ساخت برخی اتصالات استفاده می‌شود. میلگرد بدون آج و ساده در ساخت مفتول نیز کاربرد دارد. متأسفانه برخی از مهندسان از میلگردهای بدون آج به عنوان میلگردهای حرارتی در سقف بهره می‌برند. کاربرد میلگرد سیاه که دارای ترکیبات فولادی غیرآلیاژی است و از مقاومت کمی در برابر خوردگی و زنگ زدن برخوردار است، در مناطق زلزله‌خیز مناسب نبوده و از معایب آن به شمار می‌رود.

 

 

برای بررسی قیمت و خرید میلگرد ساده وارد لینک روبرو شوید - قیمت میلگرد ساده

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943