کورد وایر چیست؟ | ویژگی و مزیت آن

صنایع برای تکمیل فرایندهای تولید و ساخت محصولات مختلف به تجهیزات گوناگونی احتیاج دارند که یکی از آن ها کورد وایر است. در پاسخ به این سوال که کورد وایر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد، می توان گفت، کورد وایرها درواقع لوله هایی فلزی و توخالی هستند که فضای داخلی آن ها از انواع مواد و پودر شیمیایی، مواد و املاح معدنی و ترکیبی از فلزات مختلف پر می شود. اینکه در کورد وایر از چه موادی با چه مقادیری استفاده شود، بسته به شرایط کار دارد و کاملا متغیر است. از مهم ترین کاربردهای کود وایر عبارتند از؛ صنایع جوشکاری و فولادسازی. در ادامه بیشتر با این محصولات آشنا می شویم.

 

کورد وایر چیست؟

شاید برای اولین بار باشد که عبارت کورد وایر به گوشتان خورده است. اگر بخواهیم از طریق تصویرسازی بگوییم که کورد وایر چیست، می توان آن را به شکل یک لوله فلزی در نظر گرفت که در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شود. کورد وایرها از یک فضای توخالی بهره می برند که به طور خاص برای پر کردن با مواد فلزی ایجاد شده است. بیشترین ماده ای که برای پر کردن کود وایر استفاده می شود، پودر آهن است. مقادیر مختلف دیگری نیز از مواد معدنی و عناصر دیگر در آن استفاده می شود که در هر کود وایر متفاوت از دیگری است.

کورد وایر Cored-Wire همانطور که از نامش پیداست چیزی شبیه به کابل های سیمی است ( کابل از جنس سیم). این محصولات ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای خاص و منحصر به فردی دارند. در ساخت کورد وایر معمولا از یک روکش یا لایه لاستیکی استفاده می شود. این روکش کمک می کند تا کورد وایر در برابر عوامل آسیب زای محیطی همچون رطوبت و آب، مقاومت بسیار خوبی داشته باشد. بسته به اینکه در کورد وایر از چه موادی استفاده شود، دسته بندی های مختلفی را برای این محصول در نظر می گیرند. به عنوان نمونه کورد وایر فروسیلیس منیزیم یکی از انواع کورد وایر عرضه شده به بازار است که بیشترین محتوای درون فضای خالی آن از ترکیبات فروسیلیس تشکیل شده است.

 

کورد وایر و انواع آن

برای بررسی قیمت و خرید کورد وایر وارد لینک روبرو شوید - قیمت کورد وایر

وایرهای مغزدار

کورد وایر یا وایرهای مغزدار بیشترین کاربرد را در صنایع فولاد دارند. این محصولات از جایگاه ویژه ای در این صنایع برخوردارند و اساسا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود هیچ گونه جایگزینی را قبول نمی کنند. امروزه وایرهای مغزدار به یکی از اجزای ضروری و جدایی ناپذیر صنایع فولاد تبدیل شده است. از جمله ویژگی ها و خصوصیات بارز وایرهای مغزدار که باعث شده این محصولات تا این حد به محبوبیت برسند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کورد وایر تاثیر زیادی در افزایش سرعت کار دارد. صنایع فولاد به کمک وایرهای مغزدار با سرعت بیشتری به تولید محصولات می پردازند و این تاثیر عمیقی در افزایش راندمان و بهره وری کار دارد.
  • در صنعت ریخته گری نیز از وایرهای مغزدار به وفور استفاده می شود. این محصولات نظارت همه جانبه ای بر روی دقت عناصر شیمیایی دارند. کنترل کردن، مدیریت و بررسی دقیق محصولات در ریخته گری، این صنعت را دستخوش تغییراتی کرده است.

این کاربران و مصرف کنندگان کود وایر هستند که تعیین می کنند چه موادی و به چه میزانی در کود وایر قرار گیرد. نحوه تعیین مواد موجود در کود وایر نیز براساس شرایط کار و جزئیات مربوط به آن تعیین می شود. وایرهای مغزدار، تولیدات فولادی را با تحول بزرگی رو به رو کرده اند. به گونه ای که هم اکنون می توان امید داشت به کمک این محصولات، صنایع فولاد بیش از پیش به رونق اقتصادی رسیده و تجارت خود را با سودآوری بیشتری ادامه دهند.

 

ویژگی های کورد وایر چیست؟

براساس توضیحات ارائه شده، تاحدودی با مشخصات کورد وایر آشنا شدیم. اما این موارد بیشتر به جنبه های ظاهری محصول اشاره داشتند. اینکه ویژگی های ظاهری کورد وایر چیست، مستلزم تحقیق و بررسی های بسیاری است. چرا که کورد وایرها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین ویژگی های کورد وایر اشاره می کنیم:

  • برای قطر هر کورد وایر یک اندازه استاندارد در نظر گرفته شده که تولیدکنندگان بایستی بر طبق آن به طراحی محصول بپردازند.  قطر کورد وایر می تواند چیزی بین 0.035 اینچ الی 32.3 اینچ باشد. کورد وایرها در هر قطری که باشند قابلیت استفاده برای انواعی از فولادهای با آلیاژ کم، فولاد با آلیاژ متوسط و همچنین فولادهای ضد زنگ را دارند.
  • یکی از مواردی که می توان از کورد وایرها استفاده کرد، برای فلز ورق جوشکاری است. چرا که کورد وایر استحکام و قدرت کششی قابل قبولی دارد.
  • بسته به اینکه چه موادی در کورد وایر به کار رفته باشد، میزان مقاومت، استحکام و قابلیت های آن تغییر می کند.
  • کورد وایر برای صنعت جوشکاری این انعطاف را از خود نشان می دهد که هم برای جوشکاری های افقی، هم برای عمودی و هم برای جوشکاری های سطح صاف به کار رود.
  • وزن کورد وایر نیز یکی از ویژگی های بسیار مهم آن است که البته برای هر محصولی متفاوت از دیگری است، چرا که ترکیبات و مواد به کار رفته در کورد وایر متفاوت است.

 

مزایای استفاده از کورد وایر چیست؟

قطعا وقتی یک محصول در میان صنایع تولیدی به محبوبیت و جایگاه ویژه ای دست پیدا می کند، حتما دارای قابلیت ها و مزیت های بخصوصی است. این موضوع درخصوص کورد وایر هم صدق می کند. برای آگاهی از اینکه مزایای کورد وایر چیست و چرا استفاده از این محصول تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته، در ادامه به لیستی از قابلیت های آن اشاره می کنیم:

  • کورد وایرها یا وایرهای مغزدار قابلیت ویژه ای در اکسیژن زدایی بسیار عمیق دارند.
  • همچنین عملیات گوگرد زدایی را بسیار دقیق و عمیق انجام می دهند.
  • این محصولات در کاهش وزن و افزایش کروی شدن آخال ها تاثیر زیادی دارند. همین تغییرات در شرایط آخال باعث شناور شدن آن و حرکت به سمت فاز سرباره می شود.
  • خواص ضربه ای فولادهای تازه تولید شده به کمک کورد وایرها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
  • وایرهای مغزدار تا حد امکان در پروسه تولید محصولات، از انتشار و انتقال مواد زیان بار به محیط زیست جلوگیری کرده و کنترل بسیار خوبی روی این موضوع دارند.
  • کوردوایرهای فروسیلیکو منیزیم یکی از انواع وایرهای مغزدار در صنعت هستند که فرایند عمل آوری را با هزینه های بسیار پایینی انجام می دهند.
  • در فرایند ریخته گری قطعات، وجود کورد وایرها باعث می شود تا به نیروی انسانی کمتری نیاز باشد. همین امر سرعت در کار را افزایش می دهد.
  • انعطاف پذیری این محصولات نیز بسیار بالاست.
  • طول عمر بالا
  • قیمت به صرفه و کاهش هزینه های ذوب
  • مصرف کمتر

 

مزیت استفاده از کورد وایر

 

 

انواع کورد وایر چیست؟

دسته بندی کورد وایرها براساس یک سری فاکتور و معیارهای خاص انجام می شود. این محصولات به دلایلی همچون شکل ظاهری، خصوصیات فیزیکی از جمله ابعاد، ارتفاع، وزن، مواد و ترکیبات استفاده شده در آن ها، توان کششی، شیمی رسوب و شرایط گازی به گروه های مختلفی دسته بندی می شوند. به عنوان نمونه ما انواعی از کورد وایر صنعتی در بازار را داریم که عبارتند از:

  • کورد وایر توپودری KJCW 41 ( پر شده از پودرهای فلزی و شیمیایی)
  •  کورد وایر توپودری KJCW 42
  • کورد وایر توپودر KJCW 43
  • کورد وایر توپودری KJCW 54
  • کورد وایر فروسیلیس منیزیم
  • کودر وایر با مغز خالص کلسیم
  • کورد وایر با مغز آلومینیوم و...

کورد وایرها را می توان در گریدهای مختلفی نیز تهیه کرد. و این تنوع گرید نیز کاملا مربوط به مواد و عناصر موجود در کورد وایر است.

 

نکات مهم در خرید کورد وایر چیست؟

برای اینکه بتوانید یک کورد وایر مرغوب و متناسب با شرایط کار خود خریداری کنید، لازم است در زمان خرید به برخی از نکات و مشخصات ساخت محصول دقت داشته باشید. این موارد به شرح زیر هستند:

نوع کویل کورد وایر

نوع سیمی که در ساخت کورد وایر به کار می رود، کاملا مربوط به برند سازنده است. در واقع می توان کیفیت سیم را به اعتبار و تجربه تولیدکننده آن ربط داد. اگر اطلاعات مربوط به کویل را در اختیار داشته باشید، می توانید به محتوای پودر استفاده شده در کورد وایر و همچنین اطلاعات کدگذاری شده برای قطر و ابعاد محصول نیز دسترسی داشته باشید.

قطر سیم

قطر سیم برای هر تولیدکننده ای متفاوت است. در برخی از نقاط دنیا همانند اروپا، رایج ترین قطرها به ترتیب 13 و 9 میلی متر هستند. حال آن که همین قطر در آمریکا به ترتیب 16 و 21 میلی متر است.

ارتفاع سیم

بسته به اینکه عرض تجهیزات تولید سیم چقدر باشد، ارتفاع سیم مشخص می شود. منظور از ارتفاع سیم، عرض آن از یک سر تا سر دیگر است.

طول سیم

این طول، یعنی اندازه نهایی کل سیم بعد از اتمام مراحل تولید.

وزن

در اینجا منظورمان دو وزن مختلف است. وزن اول مربوط به محتوای پودری است که درون سیم قرار دارد و آن را با واحد گرم بر متر نشان می دهند. و وزن کل، که نشان دهنده وزن ترکیبات تزریق شده به کل سیم پیچ است.

ضخامت دیوار

این ضخامت، مربوط به ضخامت غلافی است که برای ساخت سیم به کار می رود. ضخامت دیوار می تواند چیزی بین 0.4 الی 1 میلی متر باشد.

امتیازدهی به این مقاله (5.00)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا شماره وارد کنید
021-22791943